Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: impedans og lydkvalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
steve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Læs venligst følgende citat:

Det stämmer bra, ljudkvaliteten har inte så mycket att göra med uteffekten, men har man högre uteffekt kan man driva hörlurar som är mer tungdrivna = högre impedans, och hörlurar som har hög impedans kan täcka ljudspekrumet mer än vad hörlurar med låg impedans kan,   dvs att membranet i ett par hörlurar med hög impedans kan ha fler positioner än ett par hörlurar med låg impedans.     För att dra en parallell med datorer,     i en bild med 8 bitars färgskala (gif) kan det bara finnas 256 färger (=hörlurar med låg impedans),     I en bild med 16 bitars färgskala kan det finnas 65 536 färger     I en bild med 24 bitars färgskala kan det finnas över 16 miljoner färger (= hög impedans).     Dock blir det inte lika stor skillnad i ljud som i bild då människans hörsel inte är lika starkt utvecklad som vår syn.

Svaret er fra forummet på www.irivernordic.com og er et svar på min kommentar om, at udgangseffekten ikke har noget at gøre med lydkvaliteten. Så fik jeg denne smøre. Jeg er ikke ekspert i elektronik, men jeg er STÆRKT i tvivl om ovenstående påstand, som jeg umiddelbart vil kategorisere under "noget forbandet sludder, hvor fa'en har du hørt det henne?" men jeg er ikke 300% sikker, så inden jeg skriver tilbage og spiller smart, så vil jeg lige være helt sikker på, at der IKKE er noget om snakken

Kommentarer???

Mvh Peter
Til top Vis steve's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steve

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Det er da i hvert fald noget sludder, at menneskets hørelse, vore urfædres vigtigste forsvarsmekanisme, skulle være ringere udviklet end vort syn. Med hensyn til påstanden om impedans, kan man da så - hvis ellers man tager udsagnet for gode varer - kun begræde, at vi bruger højttalere på 4-8 ohm i stedet for f. eks. 600 ohm. Men lavimpedante højttalere (eller hovedtelefoner) belaster selvfølgelig forstærkertrinnet hårdere end højimpedante, måske det er dér den kloge svensker vil hen.

steve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2004
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Men har det noget at gøre med hvor god en lydkvalitet man får? Hvis ellers man har en forstærker en kraftig strømforsyning, så burde det da ikke give en dårligere lydkvalitet med lavimpedante højttalere, jævnfør elektrostater og magnetostater, der ihvertfald ikke kan beskyldes for at beside en dårlig lydkvalitet.
Til top Vis steve's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steve

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Det med at en membran i højimpedante højtalere har en højere opløsning(flere stillings muligheder) end i en lav impedant er noget sludder.

Det er heller ikke min opfattelse at den menneskelige hørelse ligger evolutions mæssigt bagefter synet, men jeg tror på at det tager længere tid og mere øvelse at blive en god lytter end en god visuel observatør.

Interessant nok går trenden inden for professionelt udstyr imod højere impedans og højere railvoltage. At højtalere har den lave impedans vi kender er udelukkende resultat af den forstærknings mæssige begrænsning af spænding der har været indtil nu. Nu hvor fx firmaer som Crown har løst problemet med begrænset railvoltage og laver amps der kan smide 400 volt ud på højtaleren så er det næste skridt kun lige rundt on hjørnet. Jo højere spænding jo mere precis og tabsfri transfer er vil der være, tænk på hvordan alm strøm bliver transporteret som højspænding for derefter at blive transformeret ned til en mere brugbar (læs sikker) spænding. Det vil resultere i tyndere ledninger, tyndere (lettere) svingspoler, højere magnetfelt. Så man vil kunne lave enheder der udvikler mindre varme, have en lavere bevægelig masse, have større motorkraft.

Mit gæt er at den næste generation JBL Vertec vil være højimpedante.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

steve skrev:
Kommentarer???

Han har da drukket af natpotten!!

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

han har sq ikke en phd i fysik....

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Det med at en membran i højimpedante højtalere har en højere opløsning(flere stillings muligheder) end i en lav impedant er noget sludder.

Det er heller ikke min opfattelse at den menneskelige hørelse ligger evolutions mæssigt bagefter synet, men jeg tror på at det tager længere tid og mere øvelse at blive en god lytter end en god visuel observatør.

Interessant nok går trenden inden for professionelt udstyr imod højere impedans og højere railvoltage. At højtalere har den lave impedans vi kender er udelukkende resultat af den forstærknings mæssige begrænsning af spænding der har været indtil nu. Nu hvor fx firmaer som Crown har løst problemet med begrænset railvoltage og laver amps der kan smide 400 volt ud på højtaleren så er det næste skridt kun lige rundt on hjørnet. Jo højere spænding jo mere precis og tabsfri transfer er vil der være, tænk på hvordan alm strøm bliver transporteret som højspænding for derefter at blive transformeret ned til en mere brugbar (læs sikker) spænding. Det vil resultere i tyndere ledninger, tyndere (lettere) svingspoler, højere magnetfelt. Så man vil kunne lave enheder der udvikler mindre varme, have en lavere bevægelig masse, have større motorkraft.

Mit gæt er at den næste generation JBL Vertec vil være højimpedante.

Forstærkere der kan levere flere hundrede volt på højttalerterminalerne vil i dag ikke være lovlige i EU. De glade dage med trafoløse rørtrin (f.eks Philips og Movic) til 6- og 800 ohms højttalere er ovre.

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Dette må da være toppen af vrøvl. Han sætter lighedstegn mellem

digitalt og analogt og impedans.Jeg havde ellers hørt de svenske

skoler skulle være bedre  .

MVH  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 03:02 | IP-adresse registreret  

til Waal.

Sludder. Crown I-tech med 400 volt på udgangen har CE godkendelse osv og sælges i dk.

http://www.crownaudio.com/pdf/amps/136227.pdf

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

Det er min erfaring, at bånd med lav impedans (til en magnetostat) lyder en hel del bedre end bånd med høj impedans (fra f.eks. 4 ohm og mere). Det kræver naturligvis at effektforstærkeren kan trække det, men i dag er jeg nede på 0,4 ohm (nul komma 4 ohm) og det er det bedste resultat jeg har opnået til dags dato.

Man kan ikke sige noget generelt om hvad der er bedst, da en OTL-forstærker jo helst vil have en 16 ohms højttaler, imens andre yder bedst med lav-impedans højttaler.

Altså, det er et spørgsmål om sylergi imellem komponenterne.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Peter-AR skrev:
Det er min erfaring, at bånd med lav impedans (til en magnetostat) lyder en hel del bedre end bånd med høj impedans (fra f.eks. 4 ohm og mere). Det kræver naturligvis at effektforstærkeren kan trække det, men i dag er jeg nede på 0,4 ohm (nul komma 4 ohm) og det er det bedste resultat jeg har opnået til dags dato.

Man kan ikke sige noget generelt om hvad der er bedst, da en OTL-forstærker jo helst vil have en 16 ohms højttaler, imens andre yder bedst med lav-impedans højttaler.

Altså, det er et spørgsmål om sylergi imellem komponenterne.

Jeg skal ikke afvise at ovenstående er forkert,dog er det ikke min erfaring

at ultralave impedanser er godt. Jeg er gået fra 1.5 ohm til 8 ohm.Her er

lydkvaliteten ikke blevet dårligere.Har du ikke samtidigt med sænkningen

af impedansen også sænket vægten på båndet ?. Det lyder som om du

kører uden returledere, her tænker jeg på den lave impedans. Så kan

man jo ligeså godt sløjfe bærefolien.Jeg gætter på det ikke er sænkningen

af impedansen men at båndet er blevet lettere der gør lyden bedre.

Min påstand er at hvis du halvere tykkelsen på aluminiumet, og derved

fordobler impedansen, vil du ikke få dårligere lyd

MVH  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

til Waal.

Sludder. Crown I-tech med 400 volt på udgangen har CE godkendelse osv og sælges i dk.

http://www.crownaudio.com/pdf/amps/136227.pdf

Du kan sgu selv være en gang sludder. Du angiver et link uden en eneste teknisk oplysning om produktet.

En hurtig gennemgang af Crowns hjemmeside tyder på at der er tale om en "ballanceret PWM forstærker" der er angivet til at skulle drive højttalere fra 1 til 16 ohm. Diagram over strømforsyningen er IKKE tilgængelig så præcise tal er indtil videre noget vi ikke har. Beregnet til højohmshøjttalere er den under alle omstændigheder ikke.

Waal

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Til waal:

Det er nu meget sødt når NooBs (folk med viden baseret på en hurtig gennemgang af en hjemmeside og minus reel erfaring) udtaler sig som eksperter.

Det angivne link, var ikke for at informere teknisk om produktet, men for at vise de regulatory godkendelser det havde.

Jeg har ikke påstået at en I-tech var en desideret hojimpedant forstærker, poienten var at pege på en intressant udvikling og belyse at de amp tekniske faktorer der har holdt udviklingen tilbage nu er løst.

Her er en lille video om den pågældende amp: http://www.crownaudio.com/itech/video.htm

og her er det whitepaper der forklarer hvorfor ubegrænset railvoltage nu er muligt:

http://www.crownaudio.com/pdf/amps/bcapaper.pdf

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Til waal:

Det er nu meget sødt når NooBs (folk med viden baseret på en hurtig gennemgang af en hjemmeside og minus reel erfaring) udtaler sig som eksperter.

Det angivne link, var ikke for at informere teknisk om produktet, men for at vise de regulatory godkendelser det havde.

Jeg har ikke påstået at en I-tech var en desideret hojimpedant forstærker, poienten var at pege på en intressant udvikling og belyse at de amp tekniske faktorer der har holdt udviklingen tilbage nu er løst.

Her er en lille video om den pågældende amp: http://www.crownaudio.com/itech/video.htm

og her er det whitepaper der forklarer hvorfor ubegrænset railvoltage nu er muligt:

http://www.crownaudio.com/pdf/amps/bcapaper.pdf

Havde du leveret et link til EU's regulativ kunne jeg have taget dig alvorligt. Ingen af delene er tilfældet

Du påstod at den var egnet/beregnet til højohmsbalastninger, det er den IKKE

Der er intet nyt, det mulige spændingssving er alene afhængig af de anvendte komponenter. Samme komponenter sætter grænsen for hvad der er teknisk muligt.

Eks. Den maksimale mærkespænding på elektrolytkondensatorer er 600VDC. Det er simpelthen ikke muligt at formatere folien til højere spændinger. I praksis er den maksimalt forsvarlige arbejdsspænding ca. 550WVDC

"Ubegrænset spændingssving" noget vrøvl

Waal

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 24 Maj 2004 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Til waal:

Det er min formodning at man som bruger her er interesseret i i reel diskussion og trangen til at "vinde" i en diskussin altid er underlagt det bedste argument. 

Hvis denne diskussion skal have nogen interesse for mig og andre læsere så bør du forholde din kritik til hvad jeg reelt har skrevet og ikke hvad du kan opfinde.

Helt konkret så startede det med at du skrev :

" Forstærkere der kan levere flere hundrede volt på højttalerterminalerne vil i dag ikke være lovlige i EU"

Crown I-Tech 8000 kan smide 400 volt på højtalerterminalerne og er CE godkendt og dermed lovling ifølge alle EU regler. Med mindre du kan bestride det  har du ikke et holdbart argument!

Du har så derudover "opfundet" at jeg har påstået at I-Tech er en desideret højimpedans amp, det har jeg ikke, hvis du kan finde skrifteligt belæg for det i denne tråd så henvis endelig.

Poienten er at I-tech er den amp i verden med højeste railvoltage, det gør  den til "state of the art" på sit felt og dermed viser den en tendens. Denne tendens er at den professionelle verden går imod højere spænding. Mit gæt er så at højere impedans vil følge, da 400 volt og højere ikke effektivt kan udnyttes af traditionel driver impedans.

Den her udtalelse tolker jeg som mangel på kendskab til fagteknisk sprogbrug fra din side:

Jeg taler ikke om ubegrænset spændingssving ala 100.000 volt, men om den spændings barierer der hidtil har ligget på ca 75 volt for pwm amps for at undgå gennemtænding. Det er den barriere Crown har løst. Hvis du havde læst/forstået det Whitepaper jeg linkede til ville du have været informeret.

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Til waal:

Det er min formodning at man som bruger her er interesseret i i reel diskussion og trangen til at "vinde" i en diskussin altid er underlagt det bedste argument. 

Hvis denne diskussion skal have nogen interesse for mig og andre læsere så bør du forholde din kritik til hvad jeg reelt har skrevet og ikke hvad du kan opfinde.

Helt konkret så startede det med at du skrev :

" Forstærkere der kan levere flere hundrede volt på højttalerterminalerne vil i dag ikke være lovlige i EU"

Crown I-Tech 8000 kan smide 400 volt på højtalerterminalerne og er CE godkendt og dermed lovling ifølge alle EU regler. Med mindre du kan bestride det  har du ikke et holdbart argument!

Du har så derudover "opfundet" at jeg har påstået at I-Tech er en desideret højimpedans amp, det har jeg ikke, hvis du kan finde skrifteligt belæg for det i denne tråd så henvis endelig.

Poienten er at I-tech er den amp i verden med højeste railvoltage, det gør  den til "state of the art" på sit felt og dermed viser den en tendens. Denne tendens er at den professionelle verden går imod højere spænding. Mit gæt er så at højere impedans vil følge, da 400 volt og højere ikke effektivt kan udnyttes af traditionel driver impedans.

Den her udtalelse tolker jeg som mangel på kendskab til fagteknisk sprogbrug fra din side:

Jeg taler ikke om ubegrænset spændingssving ala 100.000 volt, men om den spændings barierer der hidtil har ligget på ca 75 volt for pwm amps for at undgå gennemtænding. Det er den barriere Crown har løst. Hvis du havde læst/forstået det Whitepaper jeg linkede til ville du have været informeret.

Du får hvad du beder om når du henviser til salgsmateriale og ukritisk anvender "tju-bang" udtryk

Waal

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes