Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Rauna Njord (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2003 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hej derude.

Jeg har arvet et par Rauna Njord højttalere. Jeg synes dog at lyden er blevet lidt "slap" i det, hvilket da også er forståeligt da de er fra starten af firserne. Jeg kontaktede derfor firmaet der producerede højttaleren, for at høre om det var muligt at få enten de samme enheder eller nogen der passede til det elektriske/akustiske design af højttaleren.

Svaret var at de ikke producerede enhederne mere, men de foreslog nogle andre enheder fra deres fabrik: Sinus. Jeg synes dog at godt 3000 kr er mange penge at gi for nogle enheder jeg umiddelbart aldrig har hørt om, eller som ikke oprindeligt var tiltænkt denne højttaler.

Jeg vil gerne høre om der er andre der har skiftet enheder på sådan en krabat, eller hørt om sinus-enhederne. Det ville jo være rart om jeg kunne bibeholde det oprindelige delefilter, uden at skulle foretage alt for mange modifikationer.

m.v.h.

Jonas Hansen

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

Jesper4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas.

Jeg ved godt, at det er lang tid siden at du lavet dette indlæg, men jeg vil blot sige at jeg ligeledes har arvet sådan et par svende, Rauna Njord! - Og mine er næsten aldrig blevet brugt. Derfor spiller de faktisk kanon-godt stadig og der er ikke det mindste tegn på at enhederne er ved at mørne!!

Faktisk er jeg lidt mere bekymret for selve kabinetet, som visse steder er begyndt at revne en smule, (malingen skaller af?!)

Jeg er i øjeblikket ved at anskaffe nye højttalere, men har faktisk svært ved at finde en bedre afløser. Har både lyttet til Dali, B&W, Audiovector m.m. - Så måske jeg bare skulle beholde dem???

Held og lykke med dit projeckt, (som nok forlængst allerede er overstået)!

Hilsen Jesper4

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Sidst jeg så / lyttede til en Rauna, der lignede enheder umiskendeligt SEAS standartenheder, men jeg kan tage fejl
Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Tommy S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

jonas hansen skrev:

Hej derude.

Jeg har arvet et par Rauna Njord højttalere. Jeg synes dog at lyden er blevet lidt "slap" i det, hvilket da også er forståeligt da de er fra starten af firserne. Jeg kontaktede derfor firmaet der producerede højttaleren, for at høre om det var muligt at få enten de samme enheder eller nogen der passede til det elektriske/akustiske design af højttaleren.

Du kan stadig købe enheder til dem, og de er ikke så dyre. Skær enheden fri med en smal hobby kniv, se på enheden hvad fabrikat og nr. den har og kontakt fabrikken og vupti så har du lige købe en ny enhed. Tror nok bassen kostede omkring 500kr. Mvh Tommy

Svaret var at de ikke producerede enhederne mere, men de foreslog nogle andre enheder fra deres fabrik: Sinus. Jeg synes dog at godt 3000 kr er mange penge at gi for nogle enheder jeg umiddelbart aldrig har hørt om, eller som ikke oprindeligt var tiltænkt denne højttaler.

Jeg vil gerne høre om der er andre der har skiftet enheder på sådan en krabat, eller hørt om sinus-enhederne. Det ville jo være rart om jeg kunne bibeholde det oprindelige delefilter, uden at skulle foretage alt for mange modifikationer.

m.v.h.

Jonas Hansen

Til top Vis Tommy S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Jesper4 skrev:

Jeg er i øjeblikket ved at anskaffe nye højttalere, men har faktisk svært ved at finde en bedre afløser. Har både lyttet til Dali, B&W, Audiovector m.m. - Så måske jeg bare skulle beholde dem???

Hej

Bech havde samme problem, da han ville købe nye højttalere - for Ranunaerne spiller faktisk godt.

Så vidt jeg husker anvendte de SEAS CA17RCX (eller Y) - der er en sindsyg god enhed - Wilson anvendte den samme bas/mellemtone i den første version af Wilsons WATT. Diskanten er vist en SEAS H252.

Du kan sikker godt finde en anden enhed, der passer i hullet - men sandsynligheden for at det lyder lige så godt - er lille.

Enheden parametre (VAS, Qts, Fs) skal passe for at bassystemet fungerer - følsomhed, frekvensgang og impedans ligeså - så.....

PS: Er der skumophæng på basserne !?

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et sæt Rauna Njord af den seneste model. De havde gmmiophæng på basserne....men jeg tror de første havde skum?

Lyden er rigtig god og imponerende, men jeg var ikke helt vild med toppen . Overvejede en anden diskantenhed, men droppede tanken da det mekanisk er noget gylle....

Delefilteret er iøvrigt et serielt....lidt specielt.....har vist diagram liggende hvis nogle er interesserede....

sommer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

er også ejer af et par rauna njord højttalere og er meget interesseret i det diagram

venlig hilsen sommer

Til top Vis sommer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sommer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes