Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 22:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Koss trykkammer ht (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HCSKOTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 November 2017
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 08 November 2017 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Det er ikke ofte at man ser trykkammerhøjttalere, hverken her på vintage siden eller på markedet.
Jeg har i mange år nydt et par formidable meget små men også meget tunge KOSS M80 i solid amerikansk valnød.
De leverer stadig fin lyd og overraskende præcis og vellydende bas størrelsen taget i betragtning.
Jeg husker fra halvfjerdserne at der var mange højttalerproducenter som havde trykkammerhøjttalere på programmet.
I dag er der tilsyneladende kun store amerikanske 100.000$ trykkammerhøjttaler på markedet.
Er det for svært eller for dyrt at producere eller er forbrugerne blevet basdøve og foretrækker bullerbas?

__________________
H.C.s
Til top Vis HCSKOTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HCSKOTT
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 08 November 2017 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Det er vel snarere omvendt. En port tilføjer kompleksitet til konstruktionen, derfor hold man sig fra det "i de gode gamle dage". I dag kan man
bedre håndtere at beregne/simulere en passende basport.

Gevinst: højtaleren spiller dybere. Til gengæld ruller den hurtigere af når den nedre frekvens er nået.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 08 November 2017 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

En basport giver dog også en vis forsinkelse af bas lyden, så den ikke er helt så præcis som en lukket konstruktion kan gøre det. Men det kan dog laves ganske godt trods alt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 08 November 2017 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
En basport giver dog også en vis forsinkelse af bas lyden, så den ikke er helt så præcis som en lukket konstruktion kan
gøre det. Men det kan dog laves ganske godt trods alt.


Korrekt, (jeg prøvede at undgå at komplicere det.)
Uanset står pointen stadig, det er et resultat af bedre værktøjer.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
HCSKOTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 November 2017
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 08 November 2017 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Mine daglige højttalere er B&W DM7/II med en kritisk impedanskurve og slavebas er også ofte kritiseret for utilstrækkeligt basniveau.
På anbefaling af hedengangne High Fidelity som brugte DM7 som en af deres referencehøjttalere anskaffede jeg en Tandberg 3006A
effektblok som uden problemer styrer DM7erne. Slavebassen reducerer de problemer man kan have med afstemning af diverse porte og jeg
kan vældigt godt lide den balance det giver i hele lydbilledet, når de altså er sat rigtigt op i det rigtige rum med langt til sidevægge og højt
til loftet.

__________________
H.C.s
Til top Vis HCSKOTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HCSKOTT
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 09 November 2017 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

HCSKOTT skrev:
Det er ikke ofte at man ser trykkammerhøjttalere, hverken her på vintage siden eller på markedet. Jeg har i mange år nydt et par formidable meget små men også meget tunge KOSS M80 i solid amerikansk valnød. De leverer stadig fin lyd og overraskende præcis og vellydende bas størrelsen taget i betragtning. Jeg husker fra halvfjerdserne at der var mange højttalerproducenter som havde trykkammerhøjttalere på programmet. I dag er der tilsyneladende kun store amerikanske 100.000$ trykkammerhøjttaler på markedet. Er det for svært eller for dyrt at producere eller er forbrugerne blevet basdøve og foretrækker bullerbas?


Ikke at forglemme de gode gamle AR højtalere, jeg tænker AR3a mv. Disse kunne typisk placeres øverst i det for datidens typiske reolsystem og spille uberørt i årtier. Man kan altid diskutere om der reelt har været nogen fordelagtig og væsentlig udvikling på højtalerfronten de seneste 30, 40, 50 år, tænk på Quad 57, Yamaha NS1000, Rogers LS3/5a. Disse er stadigvæk iblandt referencerne. Bevares der findes da gode nyere højtalere

9 ud af 10 portede højtalere af idag behøver placering væk fra bagvæg eller møblering og mange af dem buldrer alligevel. Åbenbart det folk vil ha' De fleste lukkede kabinet højtalere præsterer bedre bas definition men går måske knap så dybt Efter min mening er portede højtalere samt biwire the evil til musikgengivelse,! Læg dertil majoriteten af blik produceres i Kina

Der findes heldigvis stadig seriøse højtalere uden port Ofte diskuteret emne på Britiske fora
Seneste skud på stammen er den (tilsyneladende) succesrige Proac Tablette 10
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 09 November 2017 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hvem husker ikke de gamle B&W 802 ?
Den første 802 series 80, spillede temmelig godt, og var lukket.
De efterfølgende (matrix) var med refleks.

I mine ører spillede series 80 en hel del bedre end de nyere...
Men krævede også en rigtig god forstærker..

Jo, lukkede systemer lyder ofte godt.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes