Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Jeg vil også lave en subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lar5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har en ældre, men ganske udemærket, Audio Pro Subzone med 2 x 6,5" enheder og en 150W forstærker. Jeg har på det sidste gået og overvejet en ny subwoofer. En der kan trække noget mere luft og levere et solidt fast "punch". Efter at have fulgt lidt med her på hifi4all ovejer jeg nu en DIY subwoofer.

En 12" kan nok sagtens tilfredsstille mig Hvad jeg lige har kunnet læse mig til, så er Peerless' XLS ret populær. Er der andre enheder man bør overveje?

Med hensyn til kabinetstørelse vil jeg tro, at der kan blive plads til godt 50 liter. Det svarer vist til en boks på godt 40 - 45 cm på alle tre leder. Der skal jo også være plads til forstærker, afstivning og dæmpning.

Jeg har været ved at prøve lidt af i WinISD, men da jeg ikke er helt inde i hvad alle betegnelser betyder og har indflydelse på, så ved jeg heller ikke helt hvordan jeg skal fortolke resultaterne. Jeg hentede en opdatering til WinISDPro (0.50a7) og resultaterne var ikke magen til dem i den tidligere (0.50a6) version.

Jeg tror jeg vil gå efter noget med en passiv enhed (det hører jo næsten sammen med XLS'en) Jeg synes ikke det ser ud til at en boks med en basport går nær så dybt. En lukket boks virker til at være okay, men spiller vist ikke så højt (?)

Er der nogle regler for hvordan en passiv enhed monteres? Må den gerne sidde overfor den aktive eller er det bedre med en vinkel på 90 grader? Dansk Audioteknik skriver bl.a. at kabinettet ikke bør have ens bredde, højde og dybde. Hvad skulle begrundelsen være? Det har jeg ikke set andre skrive. Jeg synes nu mange subwoofere er som en terning.

Hvad mon man skal vælge af forstærker? Jeg kan se at Frequnce.dk har en Thommesen Proteus 2.5 til ca 2500,- til deres 12" SLS enhed. Vil den mon være tilstrækkelig til en XLS med slave? Hvilke andre forstærkere er værd at overveje?

Hvordan er det med "pap-watt" indenfor subforstærkere? Leverer de det de skriver eller skal deres specifikationer tages med et gran salt som fx. mange surroundrecievere?
Til top Vis Lar5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lar5

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Svar på et par af dine spørgsmål:

Såfremt du ikke ønsker en lukket boks, er brugen af en passiv enhed næsten et must i mindre subwoofere - der er simpelthen ikke plads til en port der både har areal nok til at flytte luft, og samtidig har den nødvendige dybde.

En slave-enhed vil få boksen til at gå dybere, og boksen vil potentielt kunne spille højere, da slaven overtager det hårde arbejde ved de dybeste frekvenser. Til gengæld er en lukket boks (potentielt) mere præcis i bassen - men denne faktor afhænger meget af den praktiske udførelse af kabinettet, enheder mv.

De regler for dimensioner du nævner har mest betydning for bokse der arbejder op i mellemtone-området (har at gøre med stående bølger i boksen). Med en sub, i denne størrelse, kan du sagtens lave en kube. Du kan anbringe slaven som du vil, i forhold til den aktive enhed - pga. de lange bølgelængder gør det ikke nogen forskel.

I hvert fald på papiret ser nævnte Thommesen amp OK ud. Men som du selv nævner, en ting er papirdata, en anden ting hvordan ampen klarer en rigtig højtalerbelastning. Håber andre herinde ved mere om Thommesen.

Vender måske tilbage med mere såfremt jeg får check'et XLS'en og slaven .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Tjoh... Peerless 12"XLS m. tilsvarende slave skulle bringe dig pænt ned til ~23Hz i en boks på 50 liter netto.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Multi-egern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Fyn Nord
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

hey..

Jeg har selv Bygget mig en "box" på 60x50x40cm ud af MDF plade medkirsebærfiner, hvor jeg har smidt en       http://dev5.sites.dk/produkt.asp?id=201&pk=13
samt en 12"
http://www.thansen.dk/product.asp?c=256549742&n=10399834 31&pn=1039990957

(Og ja nu tænker i thansen skod, men den spiller faktisk RET godt, og går enormt dybt)

Har desuden fyldt kassen med blygummi, dæmpeuld fra MDS, så den vejer 47Kg, og får vores tagkonstruktion til at rasle :D

(Hvorfor kan man ikke uploade billeder fra ens HD??)

Men kan VARMT anbefale den forstærker der, det er sku kvalitet.

Til top Vis Multi-egern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Multi-egern

Pink-Bear
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

#0 Jeg har en mds ph 200 som er en måned gammel. Den er din for 1800 bobs!
Til top Vis Pink-Bear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pink-Bear

Multi-egern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Fyn Nord
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

#4 Hvad synes du om den?

er hvertfald 100% glad for min :D

Foresten bruger jeg sådan en i min sub:

http://www.q-sound.dk/hifi-hoejtalere/tilbehoer/mbr-110.htm

Til top Vis Multi-egern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Multi-egern

medum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Lar5 skrev:
... Dansk Audioteknik skriver bl.a. at kabinettet ikke bør have ens bredde, højde og dybde. Hvad skulle begrundelsen være? Det har jeg ikke set andre skrive. .....

Det er et godt forebyggende råd at dimensionere en kasse efter dimensionerne

X * kvadratroden(X) * X^2,

da det skaber flest mulige stående bølger i kassen (og derved færrest fremhævninger af en enkelt frekvens)

Mollecon har ret i at det (som regel) ikke betyder noget for en subwoofer. En terning på 40cm ville fremhæve frekvensen 850 Hz, og det skulle en subwoofer helst ikke have tilført. Det er derfor det er strengt nødvendigt at filtrere signalet til en sub - og helst med 18-24 dB/oktav.

Jeg filtrerer elektronisk til min sub ved 80 Hz med 24 dB/oktav. Hvis jeg spiller med kun sub'en lyder det som om der næsten ikke kommer noget i det område, men man opdager det, når man laver den modsatte øvelse, at spille uden det dybe område.

Mange begår den fejl, at de sætter deres sub til også at hjælpe til over 100 Hz, og det er derfor, at det for mange er rigtig svært at få sub'en til at harmonere med de andre højttalere. Det gælder for sub'er som med næsten alle andre ting her i livet, at de skal doseres i moderate mængder.

ps. Jeg udtaler mig ikke om bil-stereo, men om Hi-Fi, og det er bil-stereo ikke.

:-) Jørn

Lar5
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

medum skrev:

Det er et godt forebyggende råd at dimensionere en kasse efter dimensionerne

X * kvadratroden(X) * X^2,

Sådan en konstruktion tror jeg altså ikke jeg kan ha' med at gøre

Mollecon har ret i at det (som regel) ikke betyder noget for en subwoofer. En terning på 40cm ville fremhæve frekvensen 850 Hz, og det skulle en subwoofer helst ikke have tilført. Det er derfor det er strengt nødvendigt at filtrere signalet til en sub - og helst med 18-24 dB/oktav.

Godt så! Så tror jeg at jeg vil se lidt bort fra målene og sørge for god dæmpning i kassen. Det skulle der vel være plads til hvis jeg tænker mig lidt om.

Mange begår den fejl, at de sætter deres sub til også at hjælpe til over 100 Hz, og det er derfor, at det for mange er rigtig svært at få sub'en til at harmonere med de andre højttalere. Det gælder for sub'er som med næsten alle andre ting her i livet, at de skal doseres i moderate mængder.

Den er jeg med på.

ps. Jeg udtaler mig ikke om bil-stereo, men om Hi-Fi, og det er bil-stereo ikke.

Godt

medum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Ja det kan jeg da godt forstå - det med formlen. Det var osse en fejlhusker fra min side. Undskyld!

De rigtige forholdstal mellem de 3 dimensioner er (når jeg nu tænker godt efter) og så vidt hukommelsen ikke igen spiller mig et puds,

1: 1,21: 1,6

og det er jo noget ganske andet!

Lar5
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

medum skrev:

Hej Lars

Ja det kan jeg da godt forstå - det med formlen. Det var osse en fejlhusker fra min side. Undskyld!

De rigtige forholdstal mellem de 3 dimensioner er (når jeg nu tænker godt efter) og så vidt hukommelsen ikke igen spiller mig et puds,

1: 1,21: 1,6

og det er jo noget ganske andet!

Se det var bedre. Så behøver jeg ikke at lave hul i gulvet for at have sub'en

Og det med at bruge enheder beregnet til biler, tror jeg at jeg holder mig fra. At det kan spille højt er da meget godt meeen... det er jo ikke alt.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hey,

Medum> Det var da noget sluder at fyre af, med at Car-Fi ikke kan være Hi-Fi. Hvad er din begrundelse for det? Man er altså nået utrolig langt de sidste par år inden for Car-Fi, og mange har for flere penge udstyr i deres bil end hjemme.

Vil meget gerne høre en god grund

Car-Fi enheder kan spille lige så godt som hjemme hifi enheder. Peerless XLS findes også i en CAR udgave, det gør den da ikke dårligere end Home udgaven.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Heyza Medbyggere...

Jeg har brugt en Peerless 12" XLS enhed til min subwoofer med tilhørende 12" XLS Slave - dertil har jeg brugt en Thommesen SW6.0!!

Min opfattelse af min subwoofer er at den er fol vild til film og kan benyttes til musik. Den går ekstremt dybt og flytter virkelig noget luft (25mm linear vandring for sub'en + 40mm for slaven!!), hvilket gør den ekstremt velegnet til filmbrug. Dog vil jeg ikke anbefale den til decideret musiklytning, da den er for langsom til at kunne levere et solidt hug i musiksammenhæng.

Thommesen Amp'en som jeg benytter er længe nok til min konstruktion, og jeg oplever at den har en kontrol over enheden der resulterer i den præcise lydgengivelse ved de dybeste frekvenser!! Jeg vil godt tro at du kan benytte en SW2.5 hvorom du blot skal skrue godt op for lydstyrken i denne (jeg kører med 1/4 volumen)!!

Se desuden min hjemmeside under artikler, for at studere min konstruktion lidt nærmere an!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Medum> Det var da noget sluder at fyre af, med at Car-Fi ikke kan være Hi-Fi. Hvad er din begrundelse for det? Man er altså nået utrolig langt de sidste par år inden for Car-Fi, og mange har for flere penge udstyr i deres bil end hjemme.

Vil meget gerne høre en god grund

Car-Fi enheder kan spille lige så godt som hjemme hifi enheder. Peerless XLS findes også i en CAR udgave, det gør den da ikke dårligere end Home udgaven.

Det skyldes ofte at bil-enheder - specielt bas-enheder - er konstrueret til at fungere optimalt i en bil, hvor lydrummet er specielt lille set i forhold til almindelige lytterum i huse! Jeg har da også set mange sub-konstruktioner hvor der er benyttet bilenheder, men det giver ikke samme kvalitet i bassen, som ved deciderede "hifi-enheder" - hvis man kan kalde det det!!

Man kan altså sagtens finde bil-enheder, der vil fungere udmærket i stuen - mener bare det er svært at opnå samme lydkvalitet som ved hifi-enheder! Det kan dog bestemt lade sig gøre...!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ok, Dvs at Peerless XLScar er en ringere sub en Peerless XLS ?

Dvs at Alpine F1 status til 40.000kr er noget skrammel? Det består af Scan-Speak R2904/70000, Scan-Speak 12m og Scan-Speak 18W. Det samme gør Genesis Absolute, og ScanSpeak's eget sæt.

Basser til bil er ikke ret meget forskellige fra hjemmeenheder. Nogle af dem kan være hårdere i ophænget så de passer i mindre kabinetter, men der findes lige så mange med blødt ophæng.

Dynaudio laver også car enheder, er det også skrammel? Skaaninge gør også...

I må lige komme med en ordenlig begrundelse for hvorfor man ikke kan have HiFi i en bil...

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

medum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Det er da muligt, at bil-stereo godt kan være Hi-Fi. Men det jeg har hørt, når naboens og genboens Brian'er er kørt forbi ude på vejen har i hvert aldrig haft noget som helst med Hi-Fi at gøre. Her snakker vi om bum-bum og ikke ret meget andet. Jeg har aldrig sagt at de enheder og forstærkere der bliver brugt ikke er gode nok.

Det er svært at lave hi-fi i så små rum, som bilkabiner er. Du stiller jo heller ikke et ordentligt anlæg op i et lille børneværelse, og biler er sædvanligvis endnu mindre. Skal man spille næsten-hi-fi i rum af børneværelse-størrelsen, vil man, hvis man går efter natur-tro gengivelse, sædvanligvis finde et par moderate højttalere med en 4-6 tommer bas. Så kan man supplere med en moderat sub, men rigtig dyb bas (under 50-60 Hz) får man bare ikke i små rum! Det er nærmest en fysisk umulighed. Derimod kan man godt lave masser af bum-bum i området 50-150 Hz, men er det hi-fi?

:-) Jørn

Lar5
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

OceanMan skrev:
Heyza Medbyggere...Jeg har brugt en Peerless 12" XLS enhed til min subwoofer med tilhørende 12" XLS Slave - dertil har jeg brugt en Thommesen SW6.0!!

Jeg har været inde og kikke på din MiracleSub. Det ser rigtig godt ud.

Min opfattelse af min subwoofer er at den er fol vild til film og kan benyttes til musik.

Hvad er det der står der? For vild til film?

Den går ekstremt dybt og flytter virkelig noget luft (25mm linear vandring for sub'en + 40mm for slaven!!), hvilket gør den ekstremt velegnet til filmbrug.

Alletiders. Det ver jo også meningen.

Dog vil jeg ikke anbefale den til decideret musiklytning, da den er for langsom til at kunne levere et solidt hug i musiksammenhæng.

Til stereo er jeg også helt tilfreds med mine fronhøjttalere

Thommesen Amp'en som jeg benytter er længe nok til min konstruktion, og jeg oplever at den har en kontrol over enheden der resulterer i den præcise lydgengivelse ved de dybeste frekvenser!! Jeg vil godt tro at du kan benytte en SW2.5 hvorom du blot skal skrue godt op for lydstyrken i denne (jeg kører med 1/4 volumen)!!

Ja, det er det med kontrol når den går helt i kælderen. Jeg kan godt se at med 330W i ryggen skulle den være klaret, men kunne SW2.5'eren også klare det er det jo en pæn protion penge at spare. Det er jo ikke sådan at jeg har tænkt mig at forsøge at vælte huset. Hmmm...

Se desuden min hjemmeside under artikler, for at studere min konstruktion lidt nærmere an!

Det kribler allerede i fingrene

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

"Så kan man supplere med en moderat sub, men rigtig dyb bas (under 50-60 Hz) får man bare ikke i små rum! Det er nærmest en fysisk umulighed. Derimod kan man godt lave masser af bum-bum i området 50-150 Hz, men er det hi-fi?"

Nu ligger det sån at i biler har man noget der hedder Cabingain hvilket gør du får forstærket frekvenser under 80Hz med næsten 12dB/oct. Så du kan faktisk få mere dybbas i en bil end i noget som helst rum i et hus.

At én brian køre rundt og larmer gør jo ikke alt Carfi til skrammel. Der findes faktisk DK mesterskab i bedst billyd, Emma-dk.dk .

CarFi kan sagtens spille HiFi. Også i stuen.

medum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

...... Så du kan faktisk få mere dybbas i en bil end i noget som helst rum i et hus..............

..........At én brian køre rundt og larmer gør jo ikke alt Carfi til skrammel. Der findes faktisk DK mesterskab i bedst billyd, Emma-dk.dk .

CarFi kan sagtens spille HiFi. Også i stuen.......

Måske sku' man købe en gammel fiat 500 og indrette til lytterum. Så ku' man også undgå det der WAF-problem.

Der findes også danmarksmesterskaber i håndspålæggelse, krystal-healing og auratydning.

Cabingain betyder - direkte oversat - kabineforstærkning/kabineniveau. Hvis man manipulerer et lille rum til at gengive frekvenser, hvor bølgelængden er betydeligt større end rummets længste dimension - ja selv den halve bølgelængde af 30 Hz er 5 meter og 67 centimeter - så skaber man andre problemer med fase og lignende, som gør at vi ikke taler om hi-fi men netop  -  bil-stereo.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvorfor får man faseproblemmer fordi rummet er mindre end bølgelængder i basområdet? Hvor stor er din stue?

Hvilke problemmer snakker du helt præcis om? Jeg har målt fase i biler og indtil nu har der ikke været størrere problemmer end hjemme i stuen. I stuen får jeg langt størrere dødtider end i bilen.

krag
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

for at vende tilbage til emnet...

Nederst på denne side er en rigtig lækker sub, med slave-enhed

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=3bd42325f07b 619e46f2815b759291da&threadid=23208&perpage=15&p agenumber=19

Lidt glasfiber arbejde giver lige prikken over i'et!

der er et billede mere og lidt spec's på næste side

Mvh rasmus krag

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum