Sendt: 14 Februar 2018 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har for nyligt fået samtlige ting til et 2.1 system hjemmebiograf. Det sidste jeg mangler nu er et lærred til min projekter - og der er jeg altså lidt i tvivl om hvad der er optimalt. Jeg vil spørge om hvilken størrelse og hvilket format (16:9, 4:3, etc.). Endeligt behøver jeg lidt inputs til hvilken kvalitet af lærredet, jeg skal vælge.
Størrelse: Jeg har ca. 3,4 m fra siddeplads til hvor lærredet skal være. Har læst på andre forums, at bredden af lærredet kan bestemmes vha. tommelfingerregel: bredde = afstand/1,7. Ret mig hvis jeg tager fejl. Men det giver 2 m i bredden, hvilket svarer til 90-100". Er det en for stor eller lille størrelse?
Format: Min projekter, som er en BenQ W1070+ model, leverer Full-HD samt 3D, og er i 16:9 format. Spørgsmålet er bare om selve lærredet så også skal være i 16:9 eller om det skal være 16:9. (De gamle gamle film kommer jo ikke ligefrem i 16:9).
Kvalitet: Et vigtigt kriterie er, at det skal kunne fast i loftet samtidig med at det er motoriseret. Jeg har kigget på forskellige modeller. De ser alle lovende ud, men er der brands jeg skal fravælge? Mit budget til et filmlærred er 2-3000 kr. Kan I forøvrigt fortælle mig hvad gain factor er for noget? På forhånd tak!
__________________ AL
|