Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: højtalervalg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
homp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2004
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

hej alle sammen

Jeg er ny bruger her og jeg helt ny inden for området:

Jeg har et JVC MX-J10 anlæg. De to højtallere der fulgte med vil jeg gerne udskifte, men med hvad for nogen? Jeg ved ikke hvor mange watt de nuværende højtallere er på!? Mit værelse er på ca. 12 m2.

Jeg vil gerne vide om bare kan købe to høtalere og sætte dem til eller om jeg skal købe noget andet for at kunne få dem til at få bedre lyd. Hvor mange watt er nødvendige, og hvor meget vil det koste?

Til top Vis homp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af homp

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til!

Tja du spørger om noget der ikke er nemt at svare på.

men generelt kan man vel sige at du når længst ved at købe noget brugt.

og at du bør købe noget der også kan bruges når du vil have et "rigtigt" anlæg.

mit bud kunne være et sæt Dali 104, men der er lige så mange bud som der er mennesker.

uddyb gerne med hvad du hører af musik, pris og evt. hvad du har hørt og syntes om!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

For det første glem det der med watt, der er en udbredt og forvirrende misforståelse at watt har noget med kvalitet at gøre.

Jeg kender ikke dit JVC anlæg, men som udgangspunkt mener jeg at du kan få en vis forbedring med bedre højtalere.

Køb et par mindre 2 vejs (med én diskant og én bas enhed) højtalere med en effektivitet på over 90db, til mellem 2000 og 4000 kr for et sæt. I en butik, hvor du kan få hjælp til valget, en hifi specialforretning ikke fona eller el-giganten.

Det er vigtigt hvordan højtalerne er placeret, de skal ikke være for tæt ved sidevægge og de skal være i hovedhøjdeeller lidt under. Afstanden mellem højtalerne skal være lig med afstanden til der hvor du sidder og lytter. Højtalerne og dig skal danne en ligebenet trekant.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

... og forresten velkommen til Wink

homp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Mit anlæg har 50Hz og 85 watt (står bag på anlægget hvis det kan bruges ) Mit værelse har skrå vægge så jeg ved ikke om det er afgørende. Nogen siger at jeg skal købe en forstærker men ved ikke om det er det der skal til?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

homp skrev:
Mit anlæg har 50Hz og 85 watt (står bag på anlægget hvis det kan bruges ) Mit værelse har skrå vægge så jeg ved ikke om det er afgørende. Nogen siger at jeg skal købe en forstærker men ved ikke om det er det der skal til?

WATT er ikke vigtige, for watt er ikke watt!

jo du vil da nå langt med nye højtalere, en god forstærker og en fin CD...

men hvad er dit behov, og hvad vil du ofre i kr?

homp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Mine behov er at får en god lyd, og at de selvfølgelig kan spille højt. Men jeg syntes det er meget vigtig at lyden er god!

Jeg vil gerne ofre et par tusinde på det hele!

Men det der med forstærker må du gerne lige forklare! hvad skal den hjælpe og hvor kan jeg købe en der der ikke er sindsyg dyr? 

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Watt er da vigtige nok - de kan da bruges som et fingerpej når man skal finde ud af om ens forstærker kan trække en højttaler eller ej. Problemet er så selvfølgelig, at ved alle billigere forstærkere og anlæg opgives spidsbelastninger, altså den effekt forstærkeren kan levere i meget kort tid (det skal jo lyde stort - stort sælger jo, når folk ikke ved noget om det...), frem for den kontinuerlige effekt, som producenter med lidt mere respekt for sig selv opgiver.

På højttalere er det dog følsomheden der angiver hvor højt højttaleren kan spille (på engelsk sensitivity).

F.eks. kan en stor party højttaler ala Cerwin Vega have en følsomhed på 100dB, det betyder at tilføres den én watts effekt spiller den 100dB højt, mens en højttaler med en følsomhed på f.eks. 85dB kun spiller 85dB ved 1 watt. For at øge lydniveauet med 1dB mener jeg at effekten skal fordobles (i må ikke slå mig hvis det er forkert), men forestil dig så at sidstnævnte højttaler skulle spille lige så højt som CV'en. Den spiller fra starten 15dB lavere, så lidt hurtig hovedregning siger mig at den skal tilføres langt over 1000watt for at spille lige så højt (og den brænder nok af...).

Anyways, troelskn har nok fat i at et par Dali er gode at starte med - et par gode allround højttaler. Alternativt kan du tage et par B&W hvis du hører meget klassisk musik, hvor der stilles mere krav til en højttaler der spiller klart, frem for bas. Er det techno og andet bastungt musik der skal spilles, så er CV et godt valg, men det bedste er at tage ud til en forhandler - gerne med dit eget anlæg - og et par CD'er og så høre et par højttalere. Elgiganten/Fona og lignende skal du nok gå udenom, men prøv at kigge ind i Hifiklubben, de plejer at have ok service (selv om man hører diverse skrækhistorier og andet grimt herinde på forummet...).

Og så mit råd, skaf en anden forstærker. Så må du selvfølgelig vælge om det skal være surround sound eller bare stereo.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

hvis prisrammen er 2000 kr så ville jeg vælge et par rimelige brugte højtalere, igen mener jeg at dali kunne være et bud.

du får meget mere ved at købe brugt, man finder ikke mange gode nye højtalere til 1000 kr stk.

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

S.R.S skrev:

Watt er da vigtige nok - de kan da bruges som et fingerpej når man skal finde ud af om ens forstærker kan trække en højttaler eller ej.

Søren dog :P - Ej, at man skal ikke hænge sig i watt er også min overbevisning. Det er meget vigtigere at få fat i en strømstærk forstærker end en med mange "watt", ville da 10 gange hellere have en 50W/80A forstærker end en 400W/45A forstærker - bare for lige at slå det lidt groft op.

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gå efter en DALI104. Det er en fremragende højtaler. Ikke underligt at det er den mest solgte i DK. Du kan inde den for 7-9.00,- for et sæt i den blå avis. Skal du for alvor have noget bedre, skal du op og give nogle gange mere.

Desuden har DALI104 den fordel, at den er meget let at trække, og meget følsom. Og da du pt ikke har den vilde forstærker betyder det, at du alligevel kan spille temmelig højt.

Men for alt i verden....!!!! Glem alt om billige ELTAX eller DANTAX højtalere fra Bilka eller EL-Giganten. Der er en grund til, at de er så billige! Det spiller af l**t!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

homp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Men nu snakker i alle sammen om forstærkere... mener i at jeg skal købe en forstærker ved siden af(de er jo pænt peberede) eller hvad??

wamsler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

heyyyy Hurtig

el-giganten er sku gode nok jeg købte min center der til 500 kr KEF model 100 så deeeet

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Cyber-Frog skrev:
S.R.S skrev:

Watt er da vigtige nok - de kan da bruges som et fingerpej når man skal finde ud af om ens forstærker kan trække en højttaler eller ej.

Søren dog :P - Ej, at man skal ikke hænge sig i watt er også min overbevisning. Det er meget vigtigere at få fat i en strømstærk forstærker end en med mange "watt", ville da 10 gange hellere have en 50W/80A forstærker end en 400W/45A forstærker - bare for lige at slå det lidt groft op.

ja en strømstærk forstærker er bedst.

nu har jeg kun en harman kardon hk670 på 80 watt i FTC og på 80 A

og det er ok

det er jo ikke watt som skal drive højttalerne men de ampere som den kan sparke ud.

mvh marthin

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

tbbv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Det er noget vrøvl at man ikke kan handle HIFI/Snurrerundt i Elgiganten, Bilka osv.
Problemet er bare du skal bare selv vide alt om produkterne der er ikke meget at hente ved personalet.

Det sker da ind i mellem at kæderne har noget brugbart.

Derud over har Elgiganten 30 dags returet.

Ligesom alt andet her i livet gælder det om at pille det ud af forhandleren man kan.

Hvor kan du i øvrigt købe ind til aftensmaden samtidgt? -Ikke i Hifi Klubben ( Det var måske et koncept Hifi Klubben skulle overveje)

Mvh

Til top Vis tbbv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tbbv Besøg tbbv's Websted

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Der er et par Dali 107 til salg i dba.dk til 700-800 kr. Så går du ikke helt galt i byen........
Til top Vis Riis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riis

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

Maximusoptimus skrev:
Cyber-Frog skrev:
S.R.S skrev:

ja en strømstærk forstærker er bedst.

nu har jeg kun en harman kardon hk670 på 80 watt i FTC og på 80 A

og det er ok

det er jo ikke watt som skal drive højttalerne men de ampere som den kan sparke ud.

mvh marthin

Af en eller anden grund ved jeg godt det er ampere der rykker, men alligevel skrev jeg det der... Nå, så lærte jeg også noget i dag

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes