Hej Jensen.
Uden at gøre mig klog indenfor dette område, så mener jeg at kunne huske lidt udfra teorierne omkring lydens udbredelse samt mit daglige arbejde.
Det er yderst kompleks. De målinger som jeg ser på til dagligt er opgivet udfra en specifik opstilling. Dvs rummets beskaffenhed, materialernes overflader, her hårdhed og lignende, Mikrofonernes placering, lydkildens spredningsvinkel, effekt og tab, lytterens placering, hvilke referance er der benyttet, dB A eller B,C,D, hvilket dækker over et filter, som udfra en differantialeligning beskriver det menneskelige øre, som igen er baseret på utallige forsøg, da ikke to mennesker er ens, osv. Lyd er relativt
Det udstyr som jeg har set i brug stammer fra et dansk firma Brül og kær, mener jeg. Og det KOSTER kassen. Målingerne foretaget eksternt er yderst kostbare, og jeg tvivler på, om ikke det gyldne øre er langt bedre i denne sammenhæng. Derfor giver jeg ikke meget for de målinger, som beskriver lydens udbredelser i div. tests. Det skulle da være mærkeligt, at ens eget lytterum direkte kan overføres til testens opstilling.
Mener også at dette ligger til grunde for den store forskel der er imellem forskellige personer. Nogle sværger til B&W andre til Revel osv.
Det forholder sig naturligvist noget anderledes, når man i tests angiver statiske komponenters, forstærkere, cd afspillere osv, ydeevne. Følsomhed osv. Det kan man måle på direkte.
Så mit råd er. Overvej om investeringen står mål med resultatet. Det er givetvis både bedre og billigere at bruge fornuften samt et kritisk øre.
Håber du fik et input. Ikke at jeg skal skræmme dig væk. Det er jo også sjovt at lege...
MVH Møller