Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. marts 2024 | 14:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Redfox’s anlæg og mods. Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 28 August 2020 kl. 00:41 | IP-adresse registreret Citér redfox

Update 27 august 2020:

Så fik jeg skiftet ferrofluid på mine B&W 802 Series III, som jo har nogle forskelle fra tidligere modeller i 802 serien, herunder at de har
oliekølede diskanter.

Jeg beskriver også proceduren, for den er lige lidt mere kompliceret end det f.eks. ses på KEF 104.2 som er flere steder på nettet.

1/:Ja, B&W 802 Series III bruger ferrofluid, anført som part no. AA05320 i mængde efter behov (hvad det så end er).

2/: Først skrues mellemtonen ud af kabinettet med 4 philips skruer.



3/: Inde i toppen af mellemtonehovedet, ses en bolt, med en 7mm møtrik, en skive og en gummibøsning. Disse tages af.



4/: diskanthovedet løftes af. De to hvide gummityller tages af og lægges til side til senere montering på den gen-samlede diskantenhed.



5/: pakning, gummirør og rundt skumstykke løftes forsigtigt væk.



6/: For at kunne adskille diskanthuset skal man tage to gummityller som samler husets underside og den skrå front, af. Under disse
sidder to runde metalclips (åbne), som også løftes af. Derefter kan den skrå front løftes væk.



7/: Når den skrå front er taget af, kan metalgitterfronten med sin runder plastikkant klikkes af.



8/: På fronten af diskanten, sidder et gitter som beskytter aludomen og også støtter svingspolen. Den er monteret med 4 små philips
skruer, som skrues af. OBS: Der skal holdes på skruerne, da de ellers kan magnetisk hoppe ind på aludomen og bule den = ødelægge
den.



9/: Herefter kan diskanthusets 2 plastikdele glides fra hinanden: den underste flade del, og den øverste buede del. Disse lægges væk, og
man har nu selve diskantenheden i hånden.



10/: Herunder ses de to aftagne hus-dele og bagerst diskantenheden. På fronten af denne sidder to små metalpinde. De er loddet til
svingspolens tråde og videre til ledningerne ud af huset.



11/: Vær rigtig forsigtig, når den runde front-del med svingspolen og en tynd gennemsigtig rund pakning løftes lidt op. Ledningerne
hjælpes forsigtigt med lidt opad, og der kommer også en lille hvid rund gummitylle med op på hver ledning.



12/: Hverefter foldes en større mængde små malertape strimler således, at den ene ende laves til en trekant, som foldes om sig selv
yderligere to gange. Den er nu klistrende på begge sider. Den resterende firkantede del foldes om sig selv, så den ikke klistrer. Disse
stikkes ned i svingspolegabet, og der køres forsigtigt rundt. Herved smales den gamle ferrofluid op. Processen gentages til der ikke er
mere på en ren "suger". Nogle vatpinde bruges med lidt isopropylalkohol på spidsen, til meget meget meget let at rense svingspolen og
siden af domehuset. Det må næsten ikke berøres. Billedet er fra een højtaler - den højre.
Den gamle ferrofluid på mine højtalere var ikke stivnet, men efter at have håndteret den nye ferrofluid kunne jeg se, at den nye var mere
flydende.



13/: Nogle få dråber ny ferrofluid hældes på. Magneten tiltrækker væsken så den rammer ikke ved siden af. Der fyldes ikke op til kanten,
da svingspolen også skal være der. Alle de gamle brugte nu brune malertapestumper angiver mængden, minus det som er fordampet.
Jeg har ikke fyldt helt op, men ca. 2/3. Fronten skubbes tilbage komplet med dome og svingspole, ned over styrene med de to små hvide
gummityller på hver sin ledning.

Gummirør og rund skumpakning skubbes tilbage på plads på undersiden, og de to hus-dele samles. Metalgitterfrontes klikkes på.



14/: Derefter holdes den skrå front hen til kanten af forsiden af det samlede hus, og de to runde metalklamper (åbne) presses ned over
hver sin tap. Derefter sættes de to runder gummityller ud over.



15/: Herefter sættes den store flade skumpakning tilbage på undersiden af det samlede diskanthus, og de to løse hvide gummityller som
sad over to støttestag mellem diskanthuset og mellemtoonehovedet, sættes på. Derefter placeres det samlede diskanthoved på toppen i
sine stag, efter centerbolt og ledninger med stik er stukket igennem toppen af mellemtonehovedet.



16/: Der presses let på toppen af diskanthovedet, medens gummirør, flad skive og 7mm møtrik spændes på igen. Spænd kun let. Stik
forbindes for diskantenheden. Dæmpeuld rettes på plads, og mellemtoneenheden kan løftes hen til drejehovedet, hvor brun og blå
ledning sættes på plads. Mellemtones skubbes på plads. De 4 philipsskruer skrues let ind, derefter på plads. Der spændes ikke meget,
blot til de er på plads, men uden at rasle. De er alle gummigennemførte. Fed detalje.
Herefter er højtaleren samlet og man kan ny lytte til sin renoverede diskantenhed.



Mere om hvordan jeg oplever lyden næste gang, da det nu er for sent at spille lidt mere realistisk, men jeg kan afsløre, at den virker fint.
Jeg håber, at denne lille vejledning kan være til nytte for andre som måtte ønske, at skifte ferrofluid, inden det størkner helt og
ødelægger diskanten i musikken. For spille, dét kan den. Uden fnidder og uden skarphed, men med luft, åbenhed, detaljer og klarhed ;)

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 31 August 2020 kl. 18:07 | IP-adresse registreret Citér redfox

Nu har de kørt nogle timer, og jeg synes at opleve, at der i al fald er respons på diskanterne. De er ikke sløve eller dæmpede. De er
faktisk lige i øjet, med detaljer, opløsning, åbenhed og klare (som jeg sagde før).

Nu er der så opstået et lille problem. Den ene bas knitrer en lille smule. Jeg har aldrig skruet op, ingen knald i højtalerne som fra f.eks. et
dårligt eller snavset volumenpotentiometer eller andet, da jeg ikke behøver en høj volumen for at høre, da jeg heldigvis hører ret godt,
stadigvæk (det kan jo man få målt, og det gør jeg jævnligt). Der var ikke noget at se på magenten som f.eks. at den sidder skævt, intet
at se på spolen heller. Den spiller, men jeg har taget den ud og afleveret til rep. Vi får se. Indtil da er jeg i HiFi mangel, da mine B&W
DM640i blev solgt til prisen og den nye ejer er super glad for dem. Så ingen reservehøjtalere at spænde på hesten. Meeeeeen, jeg er nu
også mest til eet sæt højtalere ad gangen.

Inden jeg stak øret helt hen til den ene bas og konstaterede, at den knitrer en lille smule, fik jeg spillet noget mere på de nye
hjemmelavede Tara Labs Prism Omni ST Biwire med Dali kabelsko, og det var en forbedring over lysnetledning. Men sulten efter mere,
for det var da utroligt så mange gange man kan hive lidt mere lyd ud af et system, har jeg nu anskaffet et sæt pebrede Tara Labs The
One kabeljumpers. New old stock. Hmmm, det var sgu dyrt for et par små ledninger. Meeeen de er nu bed at blive spillet til, blot er det
hele nu sat på pause, da den ene bas jo er draget ud på tur til Farum og forhåbentlig hjem igen.
Så må vi se, om nogle hundrede timers spillen med de nye jumpere giver en tand mere, eller jeg skal sætte ind med nogle komplette
højtalerkabler a la Tara Labs The One i 3,5 meters udgave. De er mega svære at finde. God tips til et sæt modtages gerne.
Den nye Tara Labs The Muse er måske afløseren til The One?.
Systemet med udskiftelige bananer og sko synes jeg er ret god. De er lidt spinklere end Dalis ditto, og nemmere at montere.



Jeg glæder mig i al fald til at lytte meget mere på dem, når 802s3'erne er samlet igen.
Er der nogen derude, som har spillet med Tara Labs The One højtalerkabler, og kan kommentere på dem?

M.v.h.
Redfox
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 31 August 2020 kl. 18:52 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

@Redfox.
Nydelig gennemgang af udskiftningen af olien på dine diskanter
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 31 August 2020 kl. 19:08 | IP-adresse registreret Citér kevin123

Det du siger at bassen knitre , kan være spideren i selve enheden der er ved at være træt , på de gamle kef højtalere anbefalede man at vende
bassen 180 grader så spideren kunne rette sig ud . Men hvis det er spideren der skal skiftes , så få det gjort på alle fire basser .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 01 September 2020 kl. 00:28 | IP-adresse registreret Citér redfox

Jeg vil gerne spørge Kevin123 om hvad du mener med, at spideren er træt så bassen knitrer: altså kan en slap spider give knitren? Eller
en skrabelyd, eller noget andet?
Er den så i givet fald stadigværk limet helt fast, og er blot sunket nedad? Eller har den løsnet sig tillige?
Min sidder fast og ser ganske radial ud, dog har jeg ikke målt dette, så det er naturligvis en mulighed.
Den generelle tilstand på enheden blev i dag kommenteret af rep. som meget god. Men det bliver bestemt spændende at høre og se,
hvad der er galt.
Jeg er helt med på, at alle 4 skal laves, hvis dette er tilfældet. Det vil de så bestemt blive.

Digital-Thor: jeg hørte noget interessant i dag: at man godt kunne udskifte ferrofluid'en i magnetspaltegabet men, at det var meget
svært at rense det helt, da små jern partikler vil vedblive at sidde fast samt, at man så bagefter kunne bruge en type olie uden
jernpartikler.
Hvordan mon det vedbliver at sidde der, uden at blive slynget ud?
Jeg har brugt noget ferrofluid (altså med jernpartikler) i min udskiftning som skulle være beregnet til diskanter. Ikke fysikforsøgsolie.

M.v.h.
Redfox.

Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 01 September 2020 kl. 09:07 | IP-adresse registreret Citér kevin123

Den kan hænge lidt , men nok til at den giver en lille mislyd fra sig.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 01 September 2020 kl. 09:33 | IP-adresse registreret Citér redfox

Takker Kevin. Jeg vender tilbage med hvad problemet er, når den forhåbentlig er repareret.

M.v.h.
Redfox
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 02 September 2020 kl. 17:12 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

@Redfox. Uden tvivl det nemmeste at bruge den olie der passer til formålet. Jeg har fedtet et par gange med at prøve at rense gammel olie ud af diskanter.
Og ingen tvivl om at det kan være en træls omgang at få det hele ud
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 07 September 2020 kl. 20:19 | IP-adresse registreret Citér redfox

Opdatering, 7' september 2020:

Jeg har igennem lang tid spillet på netledninger af lakridstypen, og for nogle år siden besluttede jeg, at se lidt på en potentielt bedre strømkabel, men bedre forbindelse og mekanisk mere stabilt. Og måske lidt bedre lyd. Når man nu overdimensionerer trafo'er, hvorfor ikke så gøre lidt ved strømledningerne. Fra min eltavle er der en dedikeret gruppe og ledning til min vægdåse, som jeg kun bruger til hifi. Ikke til tv eller andet. Derfra er der en solid kraftig fordelerdåse med 5 udtag, hvori jeg sætter apparatledningerne. Jeg trækker hver strømledning fra multidåsen og op til det enkelte apparat separat, væk fra andre ledninger. Min multistikdåse er "flydende" opspændt.
D.v.s. at den ikke modtager vibrationer fra gulv eller højtalere.

Den første forbedrede strømledning jeg lavede, er et stykke Supra Lorad 2,5, med kraftige almindelige stik i hver ende. Den bruger jeg til cd-afspilleren (Copland CDA-288 Mk. II se.). Den er skærmet og har rent kobber og kraftige multiledere. Jeg har i nogle år skiftet frem og tilbage i perioder og mener, at jeg kan høre en lille forskel til det bedre. Det er noget med opløsning og detaljer, og lidt mindre baggrundsstøj.

Nu er tiden så kommet til at prøve på forstærkeren, som jo i øjeblikket er en Copland CSA-14 integreret hybrid. Jeg har hørt den mod en cta-402 og en 405, som jeg ikke fandt overbevisende bedre. Jeg hører lidt mere villighed og dynamik i hybridforstærkeren.

Nå, men tilbage til strømledninger. Jeg har købt nogle Furutech FP-S022N, som er et nanobehandlet krafitigt og skærmet rent kobberkabel, samt Furutech kobberstik i hver ende. Ikke noget sølv eller Rhodium endnu. Jeg er generelt ikke tilhænger af sølv. Men vi får se. Det kan komme på en prøve næste gang. Jeg har dog skilt kablerne ad, og set efter om de var forbundet korrekt og om hvordan skærmen var lavet. Det var ok, så vidt jeg kunne se. Derefter målte jeg op (de er meget stive), og afkortede kablerne til passende længde og satte dem til.

Jeg afkortede forsigtigt og løste hele det bare stykke skærm forsigtigt op, så ingen tråde knækkede, og alle kunne snoes til at sætte sammen med jord, som lavet ab fabrik.



På billedet har jeg ikke isoleret skærmen, for syns skyld. Det er den selvfølgelig nu.



Men hvordan lyder de så (1 til cd, 1 til forstærker)? Tja, det må tiden vise, når jeg engang har fået en anden basenhed til mine 802s3, hvor den ene bas desværre knurrede ganske let. Intet hørt fra reparatør endnu. Men jeg glæder mig til at prøve at høre, om der er nogen hørbar forskel, og i givet fald, i hvilken retning.

Jeg har i den forbindelse skilt min strømskinne ad og renset den helt med elkontaktrens, isopropylalkohol og poleret den ren. Den havde nogle sorte punkter. Ligeledes kan jeg se, at den sorte lakridsledning jeg har anvendt i nogle år til min Copland forstærker, havde fået nogle sorte pletter på stikben. Jeg renser stikben på interconnect ledninger hver ½ år, men skal bestemt også til at se på dette til apparatforsynigerne.



I forbindelse med dette, har jeg et par spørgsmål: Er det god skik at lade kobbertrådene være rene, eller at (sølv-) tinne dem inden samling i stikkene? Jeg lod dem være uden nogen form for lodning. Jeg mener at have læst, at det skulle forhindre korrosion, men på den anden side, er det jo endnu en samling. Hvad er konsensus her?

Og noget andet jeg har tænkt over er, om man, hvis man finder et netkabel som lyder godt, skal installere et stykke inden i apparatet, fra stikdåsen og til indgangsprintet? Altså samme kabel det sidste stykke. Jeg vil ikke føre dem direkte igennem, men stadig bruge stik.

På genhør!
Redfox.

Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 08 September 2020 kl. 22:36 | IP-adresse registreret Citér JackD

Jeg ville ikke lodde på kablet.

Din skærm skal kun være forbundet i enden mod stikkontakt, ikke i apparat enden. Det er kun jord der skal være forbundet i begge ender.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 09 September 2020 kl. 00:10 | IP-adresse registreret Citér redfox

Takker. Det laver jeg om i morgen. Sjovt nok er alle tre kabler lavet forkert... før jeg købte dem.

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 09 September 2020 kl. 11:53 | IP-adresse registreret Citér JackD

Var så lidt. Ja, der er mange, der laver den fejl. Det er for at undgå at, du får støj ind, blandt andet fra samtlige husstande i
nabolaget, der forplanter sig i dit system. Det er kun på signal kabler, skærm er forbundet i begge ender, jeg plejer at lave
pseudo balanceret på phono stik.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 09 September 2020 kl. 23:08 | IP-adresse registreret Citér redfox

Okay, jeg må lige forstå noget:

1/ Hvis en skærm ikke er forbundet, vil den da ikke i princippet fungere som en antenne og kunne suge noget skidt (støj) til sig?

2/ Hvorfor forbinde skærmen i apparatenden? Jeg talte med en installatør som sagde, at han ville forbinde ud mod tavlen.

3/ På mine 3 nye for mig brugte strømkabler, er skærmen forbundet med jord i begge ender, hvorfor jeg tænker, at den blot fungerer
som en ekstra stor jord.

4/ Men: da der ikke er jordstikben på i stikkontaktenden af kablerne, kan man jo alligevel godt sige, at der er en slags skærm, og at den
er forbundet i apparatenden?

5/ Men nu er der jo så selve jord'en, som ligger sammen med N og L. Vil dette påvirke negative?

6/ I mangel af bedre, kunne jeg for mange år siden have kommet til, at trække en ledning fra min skærm til mit varmevandrør lige i
nærheden (måtte man engang, men ikke mere, da mange bruger pvc). Men vil taler ikke om jord, men om skærm.

7/ Hvad kan man så gøre?

8/ Jeg tror at jeg i morgen måler ampere mellem hvert enkel apparat og til mit vandrør. Så kan man da se, om man har en lækkende
strøm a la f.eks. en halvdød kondensator model væskefyldt i en strømforsyning, som ellers skulle beskytte mod støj?

9/ nogle vil nok ikke erkende det, men jeg er blevet fortalt af flere elfolk, at mange billige kinesiske led-pærer er meget upræcise lavet,
og sender en del støj ud. Hvor imod gode kvalitetsditto sender støj ud også, blot mindre. Er der nogen som har erfaring med dette?

Jeg tager i al fald min multistikdåse fra hinanden og ser den grundigt efter for løse forbindelser, som kan give varme og dårlig
forbindelse.

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 10 September 2020 kl. 08:46 | IP-adresse registreret Citér DPetersen




Nu har jeg ikke læst hele tråden, men:


1: Korrekt. Afslut derfor skærm med 360 grader afslutning - kunne være et form for spændebånd eller ledende kobber tape viklet omkring skærm.

2: Forbind kun i stikkontakt enden mod tavle og afslut med eksempelvis kobbertape på skærmen uden at bøje/ødelægge den i elektronik enden.

3: + At det støj/magnetisme og statisk elektricitet skærmen opfanger fordeles i jord, hvilket gør det hele værre.

4: Der skal være jord tilsluttet i stikkontakt enden i dag til elektronikken. (forstår måske ikke spørgsmål) Alt støj løber ind i elektronikken.

5: Se 3+4

6: Nej lad være med det

7: Få lavet en aktiv jord/eget jordspyd

8: Brug evt. en stor strømtransformer foran dit anlæg

9: ALT LED støjer, og meget mere end hvad godt er. Strømforsyninger i billige fjernsyn er også meget støjende. Derfor egen gruppe og jordspyd til dit
    anlæg

Ekstra tip - forbind altid skærmen så den er KORTERE end jord i dens totale længde. Støj "vandrer" i kortest afstand på vej til jordspyddet og kan
IKKE afhjælpes med større kvadrat skærm. Dette gælder uanset størrelse på skærmen, her er det afstand der gælder. Ellers fordeler alt støj sig også
tilbage i jordledningen. En form for afmætning af jord er den nærmeste måde jeg kan beskrive det.

Du kan med fordel eksperimenterer med ferritkerner for at fjerne hf støj i din jordledning og evt. fase og nulledning. Men det kan også blive for meget
da ferritkerner tilføjer ohmsk belastning til ledningen alt efter hvor mange gange man vikler ledningen omkring kernen og hvor kraftig kernen er.

Held og lykke med eksperimenterne.

__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 10 September 2020 kl. 11:02 | IP-adresse registreret Citér redfox

Takker for input. Det vil jeg gå igang med asap.

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 10 September 2020 kl. 15:33 | IP-adresse registreret Citér The Real Wiz

jeg har leget lidt med ferritkerner og det eneste sted i anlægget jeg syndes de virker positivt er på fuldt digetale kredsløb
feks i cd-afspillere hvor der er separat strømforsyning til de digetale og analoge dele kan de sættes på i den digetale side.
de kan også bruges uden for anlægget feks på ledninger til computere led pære og andre ting
der sender støj ud på el-nettet det burde give mindre støj på nettet og der med anlægget

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 10 September 2020 kl. 20:49 | IP-adresse registreret Citér redfox

Takker for input. Det vil jeg arbejde videre med på min dosmerseddel. Lige nu er min strømskinne skilt ad og renses med kontakt 60 +
isopropylalkohol.
Nu er strømkablerne rettet og min strømskinne er splittet totalt ad, renset efterspændt og samlet og genmonteret.

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 15 September 2020 kl. 05:33 | IP-adresse registreret Citér The Real Wiz

nu når vi er ved det https://www.youtube.com/watch?v=Fqv_bauzBOM&ab_channel=TV2Fy n

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 15 September 2020 kl. 16:42 | IP-adresse registreret Citér redfox

Takker for link til en informativ video.

Så er der også lidt nyt her på hjemmefronten, hvor jeg i dag har hentet den let knasende basenhed fra reparation. Det viste sig, at
svingspolen havde løsnet sig en lille smule eet bestemt sted, og derfor sad en lille smule skævt. Hele fronten af bassen har ikke været
skilt ad, men kun svingspole og rør har været ude og blive lakeret og genmonteret. Jeg har nu sat den tilbage i højtaleren, og den spiller
perfekt. Pyha!



Der er godt nok smæk på Sade's rytmiske sektion ;)
Det spiller svine godt nu. Men der er jo nok nogle ændringer på vej ;)

M.v.h.
Redfox
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 15 September 2020 kl. 23:42 | IP-adresse registreret Citér JackD

redfox skrev:
Okay, jeg må lige forstå noget:

1/ Hvis en skærm ikke er forbundet, vil den da ikke i princippet fungere som en antenne og kunne suge noget skidt (støj) til sig?

2/ Hvorfor forbinde skærmen i apparatenden? Jeg talte med en installatør som sagde, at han ville forbinde ud mod tavlen.

3/ På mine 3 nye for mig brugte strømkabler, er skærmen forbundet med jord i begge ender, hvorfor jeg tænker, at den blot fungerer som en ekstra stor jord.

4/ Men: da der ikke er jordstikben på i stikkontaktenden af kablerne, kan man jo alligevel godt sige, at der er en slags skærm, og at den er forbundet i apparatenden?

5/ Men nu er der jo så selve jord'en, som ligger sammen med N og L. Vil dette påvirke negative?

6/ I mangel af bedre, kunne jeg for mange år siden have kommet til, at trække en ledning fra min skærm til mit varmevandrør lige i nærheden (måtte man engang, men ikke mere, da mange bruger pvc). Men vil taler ikke om jord, men om skærm.

7/ Hvad kan man så gøre?

8/ Jeg tror at jeg i morgen måler ampere mellem hvert enkel apparat og til mit vandrør. Så kan man da se, om man har en lækkende strøm a la f.eks. en halvdød kondensator model væskefyldt i en strømforsyning, som ellers skulle beskytte mod støj?

9/ nogle vil nok ikke erkende det, men jeg er blevet fortalt af flere elfolk, at mange billige kinesiske led-pærer er meget upræcise lavet, og sender en del støj ud. Hvor imod gode kvalitetsditto sender støj ud også, blot mindre. Er der nogen som har erfaring med dette?

Jeg tager i al fald min multistikdåse fra hinanden og ser den grundigt efter for løse forbindelser, som kan give varme og dårlig forbindelse.

M.v.h.
Redfox.


Skærm skal kun være forbundet i enden mod stikkontakt ud mod din el tavle, som du selv nævner. Det vil sige kun i dit shuko stik. Hvis du ikke har jord, virker din skærm blot mod atmosfæriske forstyrrelser. Hele ide'en med skærm, er blandt andet, at signal kabler ikke påvirkes.

Skærmen på strømkablet leder elektromagnetisk energi til jord, da det har den laveste impedans. Alle mine kabler, er skærmede, efter EMC princippet. Både signal og strøm. Har købt en del strømkabel brugt og fælles for dem alle, på nær et, var at de var forkert samlet.

Det er ikke korrekt at montere skærm i begge ender på kablet, som før nævnt og som elektrikeren også nævnte. Måske du bare skal leve med du ingen jord har og ikke tænke mere over det, ellers må du have en elektriker til at kigge på det.



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes