Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 07:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Redfox’s anlæg og mods. Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 06 Oktober 2021 kl. 11:44 | IP-adresse registreret Citér redfox

Mja, så er det lidt nyt i projektet. Jeg har nu fået et Teac VRDS10 CMK-3,2 drev til at spille i min ene Copland CDA-288 Mk. II S.E. Jeg har bearbejdet selve drevet og tilpasset print, andet servoboard (fra en VRDS10), kabler, forlænget fladkablet fra laserbroen, renset og smurt drevet, efterset alle bevægelige dele, skiftet laser (original brugt fra min anden VRDS10), målt op til andre stag til at holde hele drevet, sænket mellemprint til kabeloverførsel til laseren, ændret skuffen en smule o.s.v.

Så nu spiller den. Men ikke uden salt i såret. Den har digital forvrængning. Den knitrer i lyden. Hmm. Måske der bare er for mange ændringer mellem VRDS CMK-3,2 servoboard og et VRDS CMK-4,0 servoboard? Eller mit nye længere fladkabel ikke er godt nok. Eller der er een eller anden form for indstråling?

Jeg hælder dog til noget med filtre, udgangssignal eller i den dur. Er der nogen som har forstand på dette? Eller kender disse servoboards godt? (de er bygget over samme print, men med en del ændringer).

Kan man evt. få målt den ud og se hvad der er problemet, og om man kan gøre noget ved det rent elektronisk (komponenter, filtre, andet)?

Med venlig hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 10 Oktober 2021 kl. 11:28 | IP-adresse registreret Citér redfox

Jeg har prøvet at læse lidt op på emnet, og det er rimeligvis laseren, som skal genjusteres for gain, fokus etc. Så det prøver jeg.

I mellemtiden har jeg arbejdet lidt videre med optimering af selve CMK-3,2 drevet, og det kommer der snart mere om. F.eks. kan man jo se lidt på det topleje som sidder på CMK-3,2 broen. Det er en simpel plastikskive med en lille smule fedt under. Teac lavede på f.eks. P2 drevet, en bedre løsning med et stort topleje og en teflon topskal, som man kunne justere bremsen på. Det kan man dog også på et CMK-3,2 drev. Det er jeg så i gang med at omdesigne, så det løber endnu bedre.

Mere senere.
M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 14 Oktober 2021 kl. 01:45 | IP-adresse registreret Citér redfox

Okay, så er det tid til at se lidt på nogle af de del-elementer, som gør Teac/Esoteric's vrds drev så gode, så jeg kan finde ud af, hvad der er det rigtige at bruge til min projekt cd-afspiller (hvis det altså ender med at det kan lade sig gøre). Her vil jeg se lidt på nogle af broerne og nogle af pladetallerkenerne.

Her er de 3 drev som jeg ser nærmere på:



Først kan vi se lidt på CMK 3,2 drevet, som er det øverste på billedet, og som sidder i rigtig mange maskiner, både Teac, Esoteric, Copland, Wadia, Krell, Spectral Audio og andre. Der findes jo en hel masse derivativer af Teac's vrds drev, og jeg nævner blot i flæng nogle af dem: CMK 2, cmk ,1, cmk 3, cmk 3,1, cmk 3,2, cmk 3,2-s, cmk 4,0, cmk 4,1 o.s.v. Her vil jeg dog koncentrere mig om cmk 3,2, smk 3,2-s og cmk 2,0 drevene, hvor smk 3,2 er det gode stabile drev, uden alt for mange omkostninger og særlige løsninger. Og det er dette drev, som sidder i de fleste andre mærker. Det er også dette drev som jeg arbejder på, at sætte i min ene Copland CDA-288 Mk. II S.E. Så på et cmk 3,2 er den øverste bro i et specialudviklet massetæt resonansdødt plastic støbemateriale. Pladetallerkenen er i støbt aluminium med et højt indhold af zink. Dens aksel er en tynd stålaksel, og den løber i et bronzeleje med et grå plastikskive som er justerbar til bremsen. Motoren er en fireespolet Hall motor, som jo er børstefri, da den virker med magneter. Det hele er formstabilt, løber let, og virker godt. Et cmk 3,2 aftaster mere præcist end et cmk 4,0 og lign.

Her ses Hall motorspolerne til cmk 3,2. Deres viklinger er bl.a. med til at bestemme motorens styrke:



Så skal vi se lidt på pladetallerkenen, som er i støbt alu, dog med et højt indhold af zink. Den ringer en del og vejer alligevel lidt, og meget mere end plastiktallerkenen på cmk 4,0 og afledte heraf. Jeg fik dog ikke taget et billede, men den har en ret tynd aksel og er helstøbt. Den kan ikke anodiseres, da den ifølge de firmaer jeg har talt med, indeholder for meget zink og vil deformeres.
Magneten er en rimelig normal ringmagnet. Ikke noget eksotisk.

På et cmk 2,0 fra f.eks. Esoteric P2, er der tale om en totalt anden højere klasse af opbygning og materialer. Her er broen lavet i en bedre støbt aluminiumlegering med ribber, tallerkenen er i aluminium. Motoren er samme som i cmk 3,2 og akslen er den samme som f.eks cmk 3,2 Der er øverst på broen et støbt hus, som indeholder et meget stort leje, som ydermere har en letglidende teflonskive som er justerbar til bremsen.

På cmk 2,0-s som f.eks. Esoteric P2s, Spectral Audio SDR-3000 og Wadia 7 og måske een til, er det yderligere udviklet, og alubroen er endnu kraftigere, men i samme grundlæggende design. Lejet er forbedret. Broen er noget større og har større ribber, og støbningen omkring lejet er væsentlig kraftigere. Tallerkenen er langt tykkere, og er i fræset bedre alumimiumlegering med en meget stort indlæg af bronze. Centerakslen er langt kraftigere en andre vrds drev. Tallerkenen er meget tung. Jeg har dog ikke vejet den endnu. Motoren er den samme 4 spolede og magneten er den samme men med mods til at passe til akslen m.m.

Her ses motorspolerne til cmk 2,0-s:



Som det kan ses, er de eens. Der var åbenbart ikke grund til at lave en stærkere Hall motor, selvom tallerkenen er langt tungere på cmk 2,0-s. Her ses den ovenfra og med den indlagte bronzeplade. Hele aluminiumdelen er anodiseret grøn for af stoppe laserlysrefleksioner; dog er yderkanten drejet af og er blank. Det er rimeligvis stadig en almindelig magnet. Det er langt den tungeste vrds pladetallerken.



Endelig er der cmk 3,2-s (Super), som Teac lavede da de dels ville opgradere 3,2 drevet, og medens de havde et samarbejde med Wadia om elektronik. Jeg har endnu ikke fundet ud af, om Wadia har været med til denne udvikling også, eller om de stod for deres elektronikløsninger, dac boards, clock løsninger m.m. Det er det nederste drev på det første billede. Her kan man se, at motorspolerne er basalt set de samme, blot er printet lavet om, for at adaptere et yderligere lille print, som styrer retning og har fotosensorer tilføjet. Derfor er tilslutningen af dette drev også lavet om fra eet 10 polet stik, til 3 stik, med i alt flere ben.



Pladetallerkenen er også af den kraftige type, dog med en lidt lavere vægt, end den meget tunge fra cmk 2,0-s. Dog er den i bedre aluminium, afdrejet og er med indlagt materiale, som er poleret blankt. Samtidig er aludelen grønanodiseret for mindre lysrefleksion fra laseren. Akslen er dog heller ikke lige så tyk som på cmk 2,0-s. Her kan man også se det mønster der er med til at give signal til fotosensorerne. Her har Teac også brugt nyere type kraftigere magnet.



Endelig er selve broen i meget kraftig fræset aluminium med en påskruet 6mm tyk stålplade. Dette for at stoppe resonanser. Her har man også lavet et påskruet beslag til at holde ledninger, frem for at bore et hul i broen og bruge en kabelstrib. Det er klart den tungeste og mest døde af de tre konstruktioner.

Men hvad skal man så vælge? Jo, jeg ønsker den bedste Hall motor, men da de er eens, er dette ligegyldigt. Jeg skal ikke bruge fotosensorerne, og vælger derfor motorspoleprintet fra det almindelige cmk 3,2 drev. Det har også en ægte stelført skærm udenpå strømkablerne. Dernæst vil jeg gerne have en grøn tallerken. Om det virker i praksis ved jeg ikke, men det skader heller ikke. Jeg vil også gerne have en tung tallerken, og det udelukker cmk 3,2. altså en tung een med tungt indlæg i. Det virker som et tungt svinghjul på en bilmotor, hvor det sikrer gangstabilitet. Her er cmk 2,0-s bedst. Endelig vil jeg gerne kunne bruge den tungeste, mest døde bro, og det er klart cmk 3,2-s. Så ud af dette laver leg ledningerne og motorspoleprintet om til et fra cmk 3,2, bruger derefter cmk 3,2-s. Det bedste ville være at tage tallerkenen fra 2,0-s, men så skal jeg fræse broen op og lave et nyt leje. Det må blive senere.



Og her er hele den øverste mekanisme sat på plads på mit moddede cmk 3,2 drev, klar til indbygning. Dog er der nogle store mods på vej som øger den mekaniske stabilitet af hele drevet. Mere om dette senere. Her kan også ses, at jeg endnu ikke har færdiggjort finishen på det øverste metalchassis og at jeg har installeret et nyt længere fladkabel fra laserbroens mellemprintstik. Dette er nødvendigt, da det originale er for kort til at kunne nå servoprintets stik i min Copland CDA-288.



mere senere.
M.v.h.
Redfox
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 17 Oktober 2021 kl. 12:11 | IP-adresse registreret Citér redfox

Her er så et billede af CMK-Super i en testbænk. Spiller fint.



Så er jeg ved at spore mig ind på det knitrende støj, som kommer ud af højtalerne i forbindelse med mit ombygningsprojekt af min cd-afspiller. Jeg har sammen med en elektronikkammerat gennemgået de to servoboards fra Teac:

- på en Teac VRDS-10 sidder der et servo pcb som hedder 52103447-02.
- og på en Copland CDA-288 sidder der et Teac servo pcb som hedder 52103592-03.

Det er grundlæggende samme udlæg, printdimension, stelforbindelser og meget andet. Men da det ene skal drive et cmk-3,2 drev og det andet et cmk 4,0 drev, er der naturligvis mange forskelle, bl.a. fordi laserjusteringen sker på selve servoboardet ved cmk 3,2, hvor imod det meste sker på selve laseren Sony KSS 240a på et cmk 4,0 setup. Herud over er der nogle grundlæggende sammenlignelige løsninger til display, knapkontrol, digitale udgange med mere.

Derfor er det interessant hvad Copland gjorde for at tilpasse deres dac board til et cmk 4,0 drev. For at se nærmere på dette, har vi set lidt på hvad der går igen på begge pcb, som har relation til strømforsyning og signaludgang. Strømforsyningen er heldigvis den samme på begge print, dvs. samme volt, samme stel o.s.v. Digitalsignaloutput er også det samme på begge pcb. Vi har bl.a. set på om Copland f.eks. vender signalet om, hvordan de skærmer ledningerne, eller rettere den ene ledning af bundet, i forhold til Teac's løsning.

Her kan man se, at Teac skærmede en hel ledning, hvor imod Copland ikke gjorde dette, men lagde en stelledning ind med en skærm i bundet, og at denne så forbindes til det forreste højre stelpunkt på servopcb. Jeg vil senere lege lidt med dette for at se, og måske måle, hvad der virker og virker bedst. Derudover vil jeg se på, om man kan skærme nogle flere ledninger. Og om dette har positiv eller negativ indflydelse.

De forskellige tilslutninger er i nogle henseender udlagt eens, men er designeret forskelligt f.eks. er stik P410 somer strømforsyningsstik til hele servopcb den sammme, men f.eks. den digitale signaludgang er forskellig: cmk 4,0 hedder P411, hvor cmk 3,2 hedder P412, men er basalt set de samme. Blot er der forskellige antal stik på begge print, da laseren jo justeres forskelligt. Men også et par andre styrechips, og lidt stikforskelle er der, da KSS 151a har nogle sensorer, som ikke går igen på KSS 240a, f.eks. den fotosendor som bruges til at fortælle slædens slutposition.

Herudover så Copland nærmere på cmk 4,0 pcb på udgangen, hvor det indgår et, tror jeg, slags filter, som Copland allerede havde designet på deres eget dac board, med bl.a. PMD100 hdcd afkodning. Derfor var Copland nødt til at kortslutte de komponenter i udgangen, og derved undgå deres indflydelse. Det består af en række små lus, som blev loddet ind på bagsiden af 52103592-03 pcb.

Her ses den indsatte lus:



Som det kan ses på billedet, er der nogle komponenter der er loddet ud. Det er mig som har fjernet dem, da det er f.eks. krystallet og tilhørende dele, som er fjernet, for at give plads til min langt bedre LClock XO (samt separat strømforsyning).

Nu vil vi ud over at se videre, lodde tilsvarende lus ind på bagsiden af 52103447-02 pcb, som har nøjagtigt samme opsætning. Så må vi se, om dette er nok til at løse problemet som beskrevet tidligere i et indlæg ovenfor. Derudover skal vi måle forsyningsspændinger blot for at sikre, at de er helt eens, hvilket vi tror de er. Og andre sjove ting på boardet.

M.v.h.
Redfox.

Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 09:24 | IP-adresse registreret Citér Søren Andersen

Hej, har du fortsat dine B&W ?
Tænker at Troels Graversens opgradering af et sådan et sæt måske havde din interesse
http://www.troelsgravesen.dk/B&W-802s3_Upgrade.htm

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 16:01 | IP-adresse registreret Citér redfox

Hej Søren,
Jo, det kan du tro har min interesse. Jeg har undersøgt hvilke muligheder der findes og hvad man kan gøre.
1: eksternt delefiltre a la Northcreek's bedste version, som er svært at finde og er temmelig dyrt. Jeg fandt dog et sæt i Canada, og det ville koste i omegnen af 17.000,00 kr at få hjem. Det er lige i overkanten. Så jeg tale med bl.a. K.T's konstruktør som henviste mig til Troels udgave. Den er intern, nyere og måske endog endnu mere velovervejet.

Jeg talte også med en svensk højtalerkonstruktør som så på både Northcreek's og Troels udgaver, og han sagde, at han ville vælge Troels. Så det bliver det. Men de skal bestilles gennem Jantzen Audio i Polen, hvis hjemmeside har været nede i lang tid under virusepidemien, og først relativt sent er kommet op at køre igen. Det kommer! Jeg har dog også brug for lang tid til at lytte mig frem til de fødder jeg nu har. De fungerer fint. Jeg ser meget frem til, at bygge Troels konstruktion og installere dem. Jeg har derfor kontaktet Troels og spurgt, om der måske er yderligere opgraderinger han ville lave til sine filtre, men det mente han ikke. De skulle være ret optimale.
Mere om dette senere.

Takker for tippet alligevel!
Med venlig hilsen,
Redfox.

Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 16:03 | IP-adresse registreret Citér redfox

Og jeg glemte lige at spørge dig selv Søren: har du sådan en ML 30'er? Hvordan synes du at den lyder?

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 17:44 | IP-adresse registreret Citér Søren Andersen

Hej Redfox
Du kan jo selv bygge filteret alle stumper kan jo købes løst og diagrammet ligger jo på Troels side.

Ja jeg har haft en Ml 31 reference transporter og syntes den var rigtig god og tænker ikke der findes noget der er bedre.
Jeg solgte den fordi jeg enligt havde bestemt mig for rent streaming i stedet i samme ombæring solgte jeg også min SME model 20 pladespiller.
Jeg har dog fortrudt det lidt siden hen    men vil ikke ofre så meget igen.

Har stadig min ML 35 DAC og den er jeg ret glad for, men den kan da irriter mig da jeg også har nogle high res filer og det kan den jo så ikke
men til CD og HDCD opfylder den mine krav tror transporteren vejede Ca. 28kg og DAC vejer Ca. 23kg
Men har en Parasound DAC 1100 som er modificeret og den klare mine High res og den spiller også rigtig godt.

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 19:02 | IP-adresse registreret Citér redfox

Hej Søren,

Tror du, at 30'eren var (er) verdens bedste redbook drev? Hvad med de bedste Teac, Esoteric og Wadia drev? Eller noget med Pro2?
Nu kender jeg kun ML 30'eren let, så noget af det de arbejdede videre med fra 30(,0) til 30,5, var det f.eks. strømforsyningerne?

Om delefiltrene: Ja, det er det man gør. Det er saml selv, og det er fint. Men man kan ikke bare lave filtrene; jeg kan i al fald ikke, da alle
komponentværdier ikke er opgivet, fordi Troels forståeligt nok, ikke vil oplyse alt. Stumperne kan også bestilles hjem hos andre, men der
kommer gætværket ind og prisen ender på det samme. Så Fra Jantzen er det et byggesæt man køber.

Med venlig hilsen,
Jacques
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 19:07 | IP-adresse registreret Citér redfox

Ups, jeg mente ML 31'eren. Altså drevet.
M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 19:37 | IP-adresse registreret Citér Søren Andersen

ML no.30 var deres reference DAC og No.31 var deres reference Transporter opgraderingen til 31.5 er der også delt meninger om det var bedre.
No.30 DAC kom i opgrad til at hede 30.6 så vidt jeg husker
Om der er den bedste transporter kan jeg ikke sige, men tvivler på noget er meget bedre, men det er da da sikkert delte meninger om.

Delefilterne til B&W 802s3 ligger frit tilgængeligt på siden med værdier, mener kun det er de nyere systemer hvor de ikke ligger fremme.
om prisen er den samme eller der er sparet noget ved selv at skaffe stumperne ved jeg ikke, skrev bare det var en mulighed.


__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 21:55 | IP-adresse registreret Citér redfox

Hej Søren,

Takker for svar.

Det var da ærgerligt, at du solgte det super fine drev. Det er vist mest på dac fronten, at der sker udvikling, f.eks. med saber dac chips i forhold til ældre multibit chips. Men jeg er nu også liiidt old school, så det er fint med nogle BB PCM63P-K til mig i den 4 styks opsætning som Copland har brugt på CDA-288. Men det ville være meget interessant at høre/prøve et 31,0-31,5 drev.

Nej, det er ikke alle værdier som er tilgængelige. Jeg kan læse i Troels artikel, at han "gemmer" nogle af dem, så de ikke er frit kopiérbare. Men hvis du har et link til et komplet design, hvor alle værdier er nævnt, er du velkommen til, at skrive til mig, blot fordi jeg er nysgerrig. Jeg tror blot, at det er som Troels nævner. Men jeg har forespurgt på delene et andet sted, altså samme dele, og der blev prisen en smule højere end byggesættet via Jantzen Audio. Og man skal naturligvis også fræse et par mdf stykker ud og give dem noget sort. Det kan jeg sagtens selv lave også, da jeg har fræser m.v.

I forbindelse med at bygge sådan nogle filtre tænker jeg over, om der er andre muligheder i samme komponentværdier fra f.eks. Mundorf, Audio Note eller andre, som ville være endnu bedre?
Nå, men jeg bygger mig et sæt, når jeg er kommet lidt længere med mit cd-projekt.

Mere følger ;)

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 23:06 | IP-adresse registreret Citér Søren Andersen

Naturlig vis kan man benytte andre kondensator, om der er noget at vinde ved det er et godt spørgsmål
ved ikke om du kender denne side men tror det er den eneste af sin slags.
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Har du læst hele artiklen om B&W802s3 ? Hvilke komponenter er ikke nævnt da ?

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 19 Oktober 2021 kl. 23:41 | IP-adresse registreret Citér redfox

Samme artikel, blot på engelsk. Jeg citerer her fra Troels engelske artikel, som du linker til. Det er helt det samme han skriver på dansk.

"There are some hidden information in the list below to avoid any dealer to do a copy-paste, and that's the series resistance of the coils.
These need to be fairly accurate for some of the coils".

Anyway, det er ikke en formue, og jeg tror, og er blevet fortalt, at det gør en temmelig stor forskel for den samlede ydelse for højtalerne.
Jeg ser frem til at gå i gang.

Med venlig hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 20 Oktober 2021 kl. 08:36 | IP-adresse registreret Citér Søren Andersen

Kan godt se det er tråd tykkelsen (modstanden i spolerne der ikke er vist, men det er da vist til at gennemskue, men er helt med på at det bedste er nok
at købe opdaterings sættet gennem Jantzen så får Troels jo også lidt for arbejdet.

__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 20 Oktober 2021 kl. 09:33 | IP-adresse registreret Citér redfox

;)
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 20 Oktober 2021 kl. 10:13 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Hej redfox.

Jeg vil gerne i kontakt med dig. Tlf. 48250570. Det handler om min Beocord V8000 VHS video.
Jeg ser jo du er god til det der - - Så måske lige en opgave for dig, at få gang i min VHS video,
som nu har spist et af vores utallige ferie videobånd, og nu helt død.


  


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 20 Oktober 2021 kl. 18:05 | IP-adresse registreret Citér redfox

Hej Peter,

Jeg har sendt dig en PM.

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 21 Oktober 2021 kl. 01:40 | IP-adresse registreret Citér redfox

Så er der godt nyt:

Nu har jeg efter at vi har været til en god klassisk koncert her til aften, modificeret det Teac servoboard som sidder i en Teac VRDS-10: servoboard 52103447-02. Og jeg har derefter monteret det sammen med et standard CMK-3,2 drev i min ene Copland CDA-288 Mk. II SE, hvor det spiller fint! Ingen støj, kun god lyd! Det er første indtryk.

Men der er mange ting som skal spille, før end det hele er ok og jeg kan sige, at det er lykkedes. F.eks. kan jeg stadig ikke få mit moddede CMK-3,2 til at virke perfekt monteret i maskinen endnu. Der er flere problematikker. Den ene fejl var, at det forreste motorophæng ikke var 100% fladt, så det er modded, og nu kan motoren køre frit igen, sammen med remtrækket. Så er det løst.

Dernæst skal det hele passe ned i maskinen, selvom jeg har lavet det meget mere fladt, så er det stadig svært at få det til at sidde rigtigt, men det skal nok komme, håber jeg.

Dernæst er der en masse detaljer som kabler, skærmning, at sætte det hele pænt, og give det en bedre finish.

Så er der det med den ultra ekstreme CMK-3,2 Super bro og tallerken, som skal overføres. Som sådan virker det, men det betyder, at der skal stilles laser med skop m.m. Og det skal der alligevel, for jeg har byttet laser fra mit andet CMK-3,2 drev. Og derfor hopper Diana Krall l nummer 9 og frem... ;)

Hvis alt dette lykkes, monterer jeg min Lclock XO med separat trafo strømforsyning i maskinen igen, for jeg véd, at den giver en pæn forbedring i forhold til den noget upræcise clock der er standard på Teac's servoboard. Eller køber den nyeste XO3 og den ændrede trafo hertil også. Er der nogen som har kendskab til, fra deres egen spiller eller har lyttet til en vens, som har sat XO3 i, i stedet for XO? Eller hvis der er en som kender en endnu bedre clock? Jeg skal lige sige, at clock'en (XO3) fra LC Audio virker ekstremt fedt opbygget. Jeg ved ikke, om der er andre som er lige så præcise? Eller lyder endnu bedre? Så jeg modtager meget gerne gode råd og erfaringer om dette!

Hvis alt dette lykkes, så går jeg i gang med at forbedre strømforsyninger og strømreguleringer samt servoboardet, som der må være nogle muligheder for at lave lidt bedre. Der er flere muligheder, men jeg tænker f.eks. på, om det ikke skulle være muligt, at lave en endnu mere præcis servo. Men det er alt sammen langt ud i fremtiden, hvis det lykkes med drevet altså. Og jeg aner altså intet om elektronik, så det er en ret stejl læringskurve ;)

Men jeg er ret tilfreds med, at det er lykkes at få et CMK-3,2 drev og tilhørende servoboard til at spille i en Copland ;)

Her er et billede fra i aftes, hvor man kunne høre Diana Kralls sprøde stemme i stuen på den moddede spille:



Mere følger.
Med venlig hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 21 Oktober 2021 kl. 22:09 | IP-adresse registreret Citér Highmass

redfox skrev:
Hvis alt dette lykkes, monterer jeg min Lclock XO med separat trafo strømforsyning i maskinen igen, for jeg véd, at den giver en pæn forbedring i forhold til den noget upræcise clock der er standard på Teac's servoboard. Eller køber den nyeste XO3 og den ændrede trafo hertil også. Er der nogen som har kendskab til, fra deres egen spiller eller har lyttet til en vens, som har sat XO3 i, i stedet for XO? Eller hvis der er en som kender en endnu bedre clock? Jeg skal lige sige, at clock'en (XO3) fra LC Audio virker ekstremt fedt opbygget. Jeg ved ikke, om der er andre som er lige så præcise? Eller lyder endnu bedre? Så jeg modtager meget gerne gode råd og erfaringer om dette!


Jeg har ikke prøvet at skifte en XO til en XO3. Men jeg har to maskiner som er "næsten" ens, eller det vil sige, at de deler servicemanual. Den ene er en Denon DCD 3000, som er standart, bortset fra, at den er monteret med en XO clock, som bare strømforsynes fra maskinens strømforsyning. Den anden er en Denon DCD S10 (Mk 1), som skulle være identisk, bortset fra at nogle komponenter angiveligt er i bedre kvalitet, og den vejer et par kg mere. Servicemanualen dog ikke nævner noget om forskelle mellem de to maskiner.

DCD S10 er relativt kraftigt modificeret. Den har "superregulatorer" fra New class D i strømforsyningen, XO3 med egen strømforsyning fra LC, og analogdel/konverter boardet er modificeret med andre (Bedre?) kondensatorer, samt 6 "diskrete opamps" fra New class D, og de restrende opamps er skiftet til bedre typer end de oprindelige. Nå ja, så er regulerbar volumen/hovedtelefonudgang samt balanceret udgang sløjfet, antageligvis i et forsøg på at bedre lyden, og der en brugt en del kobber til ekstra afskærmning. Den har også fået WBT nexgen stik, og maskinen står på Pulsar Points. Så alt i alt, en maskine som engang for længe siden var en Denon.

Brugt som komplette afspillere, eller som DAC, er den modificerede maskine klart den bedste. Jeg foretrækker dog stadig min gamle Holfi Ida DAC. Men dette er også hvad jeg ville forvente. Brugt som drev til Holfi´en, synes jeg stadig at den modificerede maskine er bedst, men forskellen er nu markant mindre. Om forskellen skyldes bedre mekanisk stabilitet, nyere clock med egen strømforsyning, eller Pulsar Points er jo ikke let at sige. Jeg husker dog at Pulsar Points gav en del.

Hvis alt andet i anlægget var i referenceklasse, så ville jeg nok være fristet til at skifte en XO til en XO3. Men på mit anlæg tvivler jeg på at det ville give en markant forbedring. Hvis jeg skulle ud og købe en clock, så ville jeg dog foretrække den nyere model, hvis der ikke var en markant prisforskel. Men jeg mener at den gamle clock, selv når den bare forsynes fra den oprindelige power supply i afspilleren, er en voldsom forbedring i forhold til standart, uanset om maskinen bruges som komplet afspiller eller som enten drev eller DAC. Findes der noget som er endnu bedre end XO3?. Det ved jeg ikke, men Lars Clausen startede jo New Class D, da han forlod LC Audio, og New Class D har to clocks i programmet. Dels en standart som koster nogenlunde det samme som en XO3, og dels en reference model som er ca. faktor 4 dyrere.

Jeg ville være overrasket hvis Lars C introducerede produkter som var ringere end hans tidligere produkter. Hvis jeg havde en Wadia 270/27Ix kombination, ville jeg helt sikkert ofte en reference clock på sagen. TentLabs laver også clocks, som så vidt jeg ved er ganske velrennomerede. De koster tilsyneladende nogenlunde det samme som en XO3, eller den "billige" New Class D. Så alt i alt et indlæg som sikker ikke gjorde dig meget klogere, men nu er du da blevet opmærksom på New Class D og Tentlabs.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes