En lille update om Nad S300 og dens indbyggede problemer.
Nu har en kammerat og jeg kigget på et par stykker (andre kammeraters), og der er nogle ting som man nok skal være klar over, inden man investerer i en sådan, eller hvis man har en sådan, og gerne vil have den til at holde. De led alle af nøjagtigt de samme problemer/skader. Jeg lister et par obs'er op her, som min kammerat og jeg har bemærket.
- Der er glimrende men old school gammeldags type Sanken udgangstransistorer. Men de er gode for årgangen. De er dog ikke nemme at udskifte til nyere bedre modeller på grund af typen.
- Der er ingen buffer i indgangen. Det vil sige, at hvis der er problemer, er der chance for at den går i selvsving og/eller brænder af.
- Der er fælles stel på alle indgangene. Det gør at der er kæmpe ground loop, som samler al støj op fra omverdenen - andre tilsluttede apparater.
- Der er ingen filter på nogen indgang. Støj.
- Der er ingen filter i udgangen. Eller, der er faktisk en slags filter. Da Nad S300 er lavet uden modkobling, mente Gryphon/Nad måske, at det behøvede man måske ikke at gøre så meget ved. Så en modstand i hver kanal, og ingen spole. Men Nad lavede noget sjovt: de lavede en snegl af en printbane nedenunder modstanden, som skal forestille at være en spole om modstanden - et filter. Hmm. Ikke særlig seriøst. Men sjovt er det. Så støj bringes videre ud i højtalerne.
- De to store ringkernetrafo'er er uspecificerede, men er beregnet til ca. 600va hver.
- Der er to eensretter diodebroer, på 300Volt (eller også var det 400, jeg kan ikke huske det), 15Ampere. Det er nok for lidt til så store strømforsyninger og kapacitet (synes vi). Specielt når den tigger om at blive udbygget.
- Der er ingen sikkerhed mellem indgangen og volumenpot. Det er skidt. For hvis der sker noget; lad os sige lidt slitage i volumenpot eller andre problemer med det, så er der nul Ohm - kortslutning/selvsving og afbrænding, hvis man er uheldig.
- Der er ingen egentlige fødder nedenunder. Blot 4 små alu-buler. Så forstærkeren som er kendt for at blive varm, kunne godt løftes mere op. Og ingenting ovenpå/god luft omkring den.
- Der er en xlr-indgang til cd, men den er egentlig lidt fake. Altså, den bruges ikke til noget og går blot i en for lille modstand over i det almindelige signal fra de andre indgange. Der er et par opamps, men det er ikke et super fedt kredsløb. Men hvis man har en xlr-maskine, kan man jo bruge den - 4,4 Volt eller deromkring, lige ind i en ikke særlig kontrolleret indgang. Det er lidt skidt.
- Der er ingen softstart overhovedet. Dual mono, to store ringkerner, så det betyder ca. 300A lige ind i elektronikken i et (meget) kort øjeblik. Det er skidt for holdbarheden. Og hvis man ser godt efter, vil man bemærke, at loftlampen dæmper et kort sekund, når Nad S300 tændes. Det er ikke okay.
- Der er unødvendigt lange kabeltræk et par steder. F.eks. mellem hovedprint og de to kanal-print. Og nedenunder ved de store kondensatorer tillige.
Når man lægger disse ting sammen, og det vi ikke har bemærket endnu, er det ikke mærkeligt, at Nad S300 ofte får problemer. Bliver ustabil eller brænder af. I den ene af de tre vi har haft fingre i, har der været brand. Alle havde døde transistorer, døde modstande og døde print, som følge af konstruktionen. De var dog repareret/delvist repareret.
En typisk fejl er, at der kommer for høj spænding ind gennem xlr, og belaster nogle transistorer på hovedprintet, som igen er næsten direkte forbundet til et par modstande forrest på de to kanalprint, og voila, er der overbelastning, og de bliver helt sorte. sorte pletter, brændte printbaner og døde transistorer samt eksploderede modstande lige ved bias trimmerne på de to kanalprint, er noget af det der kan ske. Og vi har set det på dem alle.
Det man kan gøre er for eksempel:
- at indskyde en modstand over volumenpot.
- sætte kraftigere modstande på hovedprintet a la det som Nad selv skrev i deres opdaterede servicemeddelelse.
- sætte to softstart moduler ind i bunden, lige under det store stelplan omkring de 8 store kondensatorer.
- udskifte de to relæer i udgangen, hvis der allerede har været problemer, som kan give forkulning, hvilket er sandsynligt nu i 2025. Den er trods alt over 20 år gammel.
- nye kondensatorer generelt.
- nye bedre og kraftigere diodebroer.
- opgradere de 8 store kondensatorer fra 10000µF, 63Volt til 22000µF, 63Volt. (kræver diodebroer og softstart'er).
- udskifte udgangsrelæerne (stage 2) med elektroniske mosfet relæer.
- udskifte alle indgangsstik med ordentlige stik som ikke kobler minus til stel.
- lave ordentlige indgangsfiltre.
- lave ordentlige udgangsfiltre.
- indskyde relæer til både + og minus på alle indgange.
- udskifte de grønne modstande der sidder foran alle udgangstransistorerne til nogle bedre med lavere induktans.
- bedre interne kabler.
- gennemgå alle lodninger.
- enten lave xlr-indgange om, eller lade være med at bruge den. Den giver ingen fordele. Kun problemer i denne konstruktion.
- bedre fødder.
- altid sørge for god luft omkring den.
Når man tænker på, at Nad S300 er kraftigt inspireret af Gryphon Tabu Century (for at sige det mildt), kunne Nad godt have anstrengt sig lidt mere, når det nu var deres topforstærker/mest seriøse konstruktion dengang.
Bortset fra det, lyder den glimrende. men kan være afhængig af højtalervalg. Da der ikke er nogen buffer i indgangen, kan den være følsom over for alt hvad man tilslutter.
Hvis man vælger at opgradere, får man en ret potent 100 Watt'er. Ret potent. Mere spark i bassen og mere kontrol. Også lidt hurtigere. Og den har mulighed for at holde noget længere.
Men mere om det, kan ejerne jo selv skrive om. De er i al fald gået i gang. Og vi skal måle den ud senere. Men det var hvad vi fandt i første omgang.
Med xlr-hilsen,
Redfox