Forfatter |
|
7100Vejle Forum Bruger
Bruger siden: 22 September 2018 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 350
|
Sendt: 17 September 2020 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Når jeg læser anmeldelsen af MCD600 her på siden står der "Strømforsyningen er helt traditionel, af den lineære type " Dog synes jeg det
ligener en smps på billedet. Nogen der kan be/afkræfte?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6288
|
Sendt: 17 September 2020 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror, der er gået lidt inflation i begrebet "Linear Power Supply". Selv S.M.S.L. skrover det om deres separate strømforsyninger,
selvom det (i mit univers) ikke er tilfældet. Som jeg opfatter en lineær strømforsyning, er det en nettransformator, brokobling, ladelytter og
evt. efterfølgende spændingsregulering.
Og du har fuldstændig ret. De viste billeder af MCD600 viser ganske rigtigt en "Switch Mode Power Supply" __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger
Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 17 September 2020 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kunne godt se ud til der er to etager sådan at den lineær sidder under den Switch Mode som så trækker drev og display måske __________________ Vi hører alle forskelligt
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4669
|
Sendt: 17 September 2020 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke en switchmode supply!!! Der sidder en helt traditionel trafo skjult i den nederste del af kabinettet! __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
|
Sendt: 18 September 2020 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Mikkel.......
Der sidder en trafo under.... OK. Så sidder der forhåbentligt også flere komponenter, som kunne tænkes at udgøre en lineær forsyning til
f.eks de analoge kredsløb. Det kunne også være en simpel isoleringstrafo, men da jeg ikke kan finde et diagram tilgængeligt, kan jeg
ikke bedømme.
Hvad jeg derimod KAN er, at det viste billede er en helt klassisk "Switched mode forsyning"
1. AC power indgang.
2. Sikring
3. Filterspole
4. Brokobling
5. 450 volts ladeelektrolyt
6. Switchtransistor
7. Switchtransformer
8. Feedback optokobler
9. Skillelinie, der indikerer "live parts" / "safe parts".
I bedste mening __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger
Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 18 September 2020 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
og den trækker så drev og display men ikke analog delen
__________________ Vi hører alle forskelligt
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
|
Sendt: 18 September 2020 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må man formode. Alene reviews overalt på nettet (incl. Mikkels) indikerer, at det er måden, de har gjort det på. Og ingen tvivl. Hele
verden er enige om, at dette er tæt på det ypperligste, du kan drive ud af dine sølvfarved skiver.
Skulle ønske, at den var indenfor økonomisk rækkevidde __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3107
|
Sendt: 18 September 2020 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mangel af et diagram. Der foreligger vel også den mulighed, at den omtalte transformator fungerer som skilletrafo?
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 18 September 2020 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det pudsige er, at der IKKE sidder noget print sammen med trafoen underneden?!?! Men jeg kan sagtens se hvad I mener med at det er en switchmode forsyning... men så giver trafoen ikke mening
Og det giver slet ikke mening, at placere den lineære forsyning afskærmet, men ikke en switchmode?! Så burde begge dele være placeret underneden... __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 18 September 2020 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klokken 15:31 kan HIFI2YOU via en mail fra producenten bekræfte, at der er tale om en smps strømforsyning med en
Skilletransformator foran. Hvor hæver jeg gevinsten?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
|
Sendt: 18 September 2020 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj....... Ingen præmie til dig. Skulle der være en sådan, ta´r jeg gerne imod. Kl. 09.41 skrev jeg:
"Det kunne også være en simpel isoleringstrafo"..... også kendt som skilletrafo....... så helt uden diagram....
JEG HAR VUNDET __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
|
Sendt: 18 September 2020 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vinder!
Transformatoren har en dobbeltfunktion. Ud over dens egenskab som galvanisk adskiller mellem kredsløb fungerer den også som tovejs støjfilter.
Måden viklingerne er lagt på kernen betyder, at højfrekvent støj fra kredsløb i apparatet og strømmen udenfor kun (gensidigt) overføres induktivt..
Støjen dæmpes af kernen og den fysiske afstand mellem viklinger.
Derfor har den transformatorelskende leverandør valgt fremgangsmåden, forestiller jeg mig.
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 19 September 2020 kl. 02:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input... det er hermed rettet i anmeldelsen __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger
|
Sendt: 19 September 2020 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Du vinder! Transformatoren har en dobbeltfunktion. Ud over dens egenskab som galvanisk adskiller mellem kredsløb fungerer den også som tovejs støjfilter. Måden viklingerne er lagt på kernen betyder, at højfrekvent støj fra kredsløb i apparatet og strømmen udenfor kun (gensidigt) overføres induktivt.. Støjen dæmpes af kernen og den fysiske afstand mellem viklinger. Derfor har den transformatorelskende leverandør valgt fremgangsmåden, forestiller jeg mig. |
|
|
Top forklaring Lad os dele præmien __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
7100Vejle Forum Bruger
|
Sendt: 19 September 2020 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det switchstøjen der dæmpes, eller er det ikke længere et problem?
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 19 September 2020 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Switchstøj kan ikke dæmpes af en skilletrafo før, men det kan bestemt dæmpe indgående støj, som således ikke forstærkes af strømforsyningen.
Men det undrer mig, at McIntosh har valgt Switchmode, da de generelt er mere støjende, hvilket bestemt ikke gavner digitale kredsløb... Men sådan som MCD600 spiller, så har de vist styr på det! __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
7100Vejle Forum Bruger
|
Sendt: 19 September 2020 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du med, at en strømforsyning kan forstærke støjen?
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 19 September 2020 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når en strømforsyning udsættes for støj fra den strøm der kommer ind, så arbejder den ikke stabilt og dermed introduceres der ny støj videre ind til de kredsløb, der skal bearbejde lyden, som deraf også tilføjer støj til den endelige lyd!...
__________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|