Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juli 2024 | 00:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Synergy horn II (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 15 Maj 2021 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Nu med vinger på.
Utroligt hvad en klat maling kan gøre

Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 22 Maj 2021 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Er ved at ligge en sidste hånd på finishen. Jeg har valgt at sæt dæmpe bølgeskum på rundingerne, dels for at lave en fin og nem finish
afslutning på hornet og dels for at fjerne evt. kant diffraktioner, selvom der ikke er så mange og særlig kraftige på så stort et horn.

Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Der er langt om længe kommet lyd igennem på hornene og det har absolut potentiale, selvom det ikke er helt i mål. Mere om det
senere.
Den fysiske lyd ser sådan ud



Den hørte lyd ser sådan ud.

Først hvad DRC forudsiger efter programmet har lavet en impuls korrektion.

Venstre højtaler



Højre


Venstre IR forudsagt af DRC



Højre IR forudsagt af DRC


Med den DRC korrigerede IR fil måles dette i REW

Venstre


højre


Det er med 1/12 smoothing

Målte IR i REW

Venstre


Højre


I det store og hele passer live målingerne i REW godt overens med hvad DRC forudsiger.
Læg mærke til refleksionen ved 1,7 ms hvilket svare til ca. 58 cm. Jeg har en bjælke i loftet som kunne være synderen, den skal lige
pakkes ind i dæmpemateriale.
Generelt er jeg udfordret af at rummet er en anelse småt. B: 3,70m H: 2,20 L: 6,50, lidt mere højde havde været rart. Må bare tage til
takke med at jeg trods alt har et dedikeret lytterum, hvor jeg kan gøre som jeg lyster
Rummet giver selvfølgelig nogle udfordringer med akustikken i for hold til ringning/resonanser, refleksioner mm. som mindsker det
absolutte lyd potentiale. Så selvom at synergy hornene virker som overkill i et forholdsvist lille rum, så giver lige den type højtaler, med
konstant direktivitet, mening ift. at mindske rummet indflydelse og alligevel opnå en ok lyd.

Nu skal der lyttes og forskellige target kurver skal prøves. DRC kan også tweakes i det uendelige, der er 5 grund templates, som
filtrene genereres ud fra, men man kan selv ændre på forskellige parametre. Tror dog at standart filtrene er sufficient nok. Det filter
som jeg umiddelbart mest hælder til, efter lidt lytning er ERB filter. Af templaten fremgår det:

# ERB scale approximation correction settings
# The approximation is pretty accurate
# The approximation has been computed considering:
# df * dt = 2
# i.e. four time the Gabor limit. This is an estimation
# of the real resolution achieved by the frequency
# dependent windowing applied.

# ERB appoximation windowind (65 ms at 20 Hz, 48.5 ms at 100 Hz, 12.6 ms at 1 KHz, 0.46 ms at 20 KHz)
# Normal peak limiting (6.02 dB Max)
# Minimum phase excess phase allpass recovering to reduce pre-echo
# Normal pre-echo truncation
# Minimum phase postfiltering to reduce I/O latency
# ERB approximation ringing truncation

Ud over at arbejde med lyden i det digitale domæne (filtre, target kurver), så skal der også arbejdes med det analoge mht. at optimere
lytte rummet, så flere absorbere skal placeres lige rundt omkring hornene. Da hornene er vinklet 45 grader, så er 1. refleksionen
faktisk på den modsatte væg længst væk fra højtaleren, så den kan faktisk med fordel diffuseres og på den måde brede lydbilledet
mere ud.
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 31 Juli 2021 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Vildt fedt at du bygger så kompromisløst. Det ser godt ud.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 02 August 2021 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Takker, det har også været lidt af et projekt at kaste sig ud i, men det har været det hele værd. Nu er den fysiske del for så vidt overstået, så nu kommer hele fintunings delen af lyden. CD horn opfører sig anderledes i et rum end traditionelle højtalere, som gør at fordelingen af direkte og reflekteret lyd er forskellig, så derfor skal target kurven være andeledes.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 18 Marts 2022 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Det er efterhånden en del tid siden jeg har været inden om min lille tråd, så tænkte at en lille update ville være på sin plads. Nyder generelt bare lyden og tænker egentlig ikke på at lave nogle større ændringer. Har dog rodet lidt med DRC Designer og lavet flere filtre som jeg tester op mod hinanden. Target kurver har en stor betydning for hvordan lydens balance høres. Små ændringer på 0.5 Db kan give tydelige hørbare forskelle.

Mange tror at en vandret linie må være det ideelle, men det opleves alt for lyst og bliver hurtigt slidsomt at lytte til. Heldigvis er der forsket/testet for en slags generel præference, Sean Olive og Master Joda aka Floyd Toole er kommet frem til følgende røde kurve, som var den som fik bedst subjektiv vurdering.

Et generelt tilt på -10 Db ved 20 kHz var foretrukket. Dette passer meget godt i overensstemmelse med hvad jeg har i lytte rummet. En anden gammel kending er Bruel og Kjærs hifi kurve. Igen ses et nedadgående tilt mod de høje frekvenser.

Tiltet afhænger af flere ting, lytte rummets størrelse, hvor dæmpet rummet er og højttalerens power response, altså hvordan spredningsmønstret er på højttalerne og hvor tæt på højttaleren man lytter. I store rum behøver tiltet ikke være så stort, da den reflekterede lyd høres ved en lavere amplitude, i mindre rum bliver den reflekterede lyd kraftigere og mere tilt er nødvendigt. Direktive højttalere, f.eks. de fleste horn, kræver mindre tilt, da rummets bidrag bliver mindre, hvor højttalere med konstant direktivitet omvendt skal have mere tilt, da rummets bidrag er større.

En anden ting man kan eksperimentere med er dæmpning vs diffusion i rummet. I små rum under 15-20 m2 vil dæmpning generelt være at foretrække, da man alligevel ikke kan komme langt nok væk fra rummets flader, mest vægge, til at man kan diffusere lyden. Den vil komme til lytte positionen i for kort tid efter direkte lyden og maskere/farve direkte lyden. Dæmpning helt ned i mellemtonen til ca 500 hz er bedst, gerne længere ned i frekvens. Så opnår man en jævn spektral dæmpning. Vi taler dæmpemateriale (isolering fungere helt fint) i tykkelse på minimum 10-15 cm og gerne på alle rummets flader eller så meget der nu er muligt. Mange laver desværre den fejl at dæmpe med for tynd dæmpning på ca. 1-2 cm tykkelse. Det vil kun dæmpe i diskanten og give en mørk ulden lyd. Man har så at sige forskubbet den spektrale balance og kan komme til en forkert konklusion, at dæmpning ikke er godt i et rum, men problemet er at man har gjort det forkert. Jeg er selv fortaler for at rummet skal dæmpes rimelig godt, specielt små rum. Diffusering virker bedst, hvis der er minimum 2.5-3 meter til væggene i lytte position.

Ved at dæmpe lytte rummet, så hører man længere ind i selve optagelsen og på selve rummet på optagelsen. Den kan så være ægte eller skabt i et studio, men vi har jo det kilde materiale vi har og kan ikke rigtig gøre noget ved selve optagelsen. Men vi kan påvirke hvad det er vi vil have ud af optagelsen. Jo mindre et rum er dæmpet, jo mere vil rummets lydsignatur lægges til den hørte optagelse. Til en hvis grad kan man tale om at man hører igennem rummet, dvs. at ørene/hjernen er vant til at tilpasse sig lyd/stemmer i forskellige rum. Men har man oplevet et tilpas veldæmpet rum, så er det svært at gå tilbage til almindelig daglig stue dæmpning.



__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 19 Marts 2022 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Angående horn i hjemmet, så kan de godt være forstyrrende for husfreden (lav WAF) da de, ifølge de fysiske love, bliver store hvis de skal bruges ved lave frekvenser. Mange "horn" højttalere er i virkeligheden kun hybrider, dvs med horn i diskanten og direkte strålende enheder til mellemtone og bas. Går man lidt op i størrelse ca 50 cm på runde horn og 40-50 cm i bredden og 30-40 cm i højden på rektangulære/firkantet horn, kan man få en nedre grænsefrekvens på 500-600 hz (cut-off).

Der er dog en konsekvens ved at bruge mindre horn i et, akustisk set, lille rum (under 25-30 m2) og det er at man mister horn ladning og sprednings kontrollen under cut-off. Så lidt kontra intuitivt, vil et stort horn med en stor mund, fungere bedre i et lille rum. Horn ladningen og sprednings kontrollen vil gå længere ned i frekvens og man kan derved mindske tidlige refleksioner fra nærfelts væggene.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 20 Marts 2022 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo en tråd om horn, så lidt baggrundsteori må være på sin plads.

Hvis ikke hornhøjttalere var så forbandet store, ville de helt sikkert være mere udbredt end tilfældet er i dag. Man får jo en masse gain
foræret af hornladningen, som bibeholder musikkens dynamik og transient villighed.

I 30'erne da filmen fik lyd på havde man kun rør til forstærkning, så horn var den eneste mulighed for at få lyd ud til et større publikum.
Western Electric (WE) som var udviklingsafdelingen for Bell Telephone lavede de store, nu berømte WE foldede/kurvede horn. De havde dog
begrænset spredning og kunne ikke spille egentlig bas eller diskant.

Udviklingen førte først til The Shearer Horn og dernæst videre til Altec Voice of the Theater, som var en klar forbedring mht. spredning og
frekvens response. De var også billigere at fremstille, så de førte til "the golden age of cinema".



Altec horn dominerede 50'erne og 60'erne indtil JBL kom på banen. Lyd i hjemmet (hifi) som vi forstår det, begyndte også at få indpas og
med udviklingen af transistoren kunne man få forstærkere der havde flere watt end rørforstærkere. Udviklingen i elektronikken gjorde det
muligt at få lyd ud af en lille kasse med højttaler enheder. De var billigere at producere, nemme at passe ind i forstads stuerne og små
lejligheder. Der kan dog næppe være tvivl om, at denne udvikling var et skridt bagud mht til den oplevede lydkvalitet. De direkte strålende
abekister gav ikke den samme følelse og oplevelse af "at være der", som hornhøjttalerne gav i biografen.

Det blev startskuddet til Paul Klipsch's hjørne horn; the Klipschorn. Den bragte begejstringen tilbage til de hifi entusiaster som satte pris på
den hornladet "live sound". Siden dengang har "krigen" raset mellem de små abekisters publikum og horn entusiasterne.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 20 Marts 2022 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

"de små abekisters publikum"


Hvis man (som jeg) er mindre kompromisløs og plads er et issue, har Tune Audio lavet en serie af højtalere, hvor basse skydes ned
i gulvet via vertikalt stående horn. Bortset fra det er det et super fedt projekt du har gang i.

R

__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 21 Marts 2022 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Takker Wendt.

Det er måske en smule polemisk skrevet og hvis jeg kunne ændre opslaget, så ville jeg nok omformulere det. Hvad med små sildekasser?
Nej spøg til side, jeg mener faktisk at man kan få glimrende lyd ud af kasse højtalere, dipoler og hvad der nu findes af højtaler principper. Der er fordele og ulemper, uanset hvilken vej man vælger. Front lade horns ulempe er, at de bliver så store hvis de også skal spille bas. Så findes der så afarter af horn bl. a. baglade og tapped horn, som kan gøres mindre, men på bekostning af effektivitet og båndbredde. No free lunch.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 23 Marts 2022 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Hvis man kigger lidt på hvor mange slags horn der er udviklet siden den spæde start i 1920'erne, vil man se at ikke alle horn er født lige. Af nødvendighed, var datidens horn store, da man som sagt ikke havde andet end rørforstærkere at drive dem med. Så hornladning helt ned i bassen var påkrævet, hvis man ville have nogenlunde fuld frekvens response med et rimelig lydtryk.

Med de små kasse højtaleres indtog i de moderne hjem, blev hornene også nødt til at gå på kompromis. Så langt de fleste hornhøjttalere, er i dag kun hybrider, dvs med et diskant horn og så direkte strålende enheder, til at dække resten af frekvensspektret. Klipsch havde dog mindre modeller med mellemtone horn. F.eks. Klipsch Heresy.



At den blev kaldt Heresy, var fordi den egentlig veg bort fra Klipsch originale ide om, at Klipsch højttalere skulle placeres i rummets hjørner, for at forstærke horn bassen, som egentlig var underdimensioneret i.f.t. at spille hornladet bas. Derfor måtte man tage rummets hjørner i brug. Men for at få et større publikum, så måtte mindre modeller på banen. Det indebar så nogle kompromisser, såsom at mellemtone hornet skrumpede ned til en størrelse, som giver problemer med direktiviteten i.f.t. bassens direktivitet ved den originale overgangsfrekvensen på 700 hz. Senere modeller hæves den til 850 hz, dog uden at dette problem løses. Problemet er at man bruger horn og tilhørende driver uden for dets arbejdsområde, dvs at hornet ikke længere styrer lyden, altså ikke holder den ønskede direktivitet og hornet heller ikke lader mere, dvs. at det nu bare fungerer som en almindelig direkte strålende enhed.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 24 Marts 2022 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Det berygtede horn honk, som med rette er meget kritisabelt, har givet hornhøjttalere et dårlig ry i mange år. Det giver en nasal lyd lige i det område af frekvensspektret, hvor vi er meget følsomme. Det er lidt den samme lyd man får, som hvis man sætter en tragt foran munden og taler. En kraftig betoning som lyder unaturligt. Ofte kommer det fra mellemtone hornet, som bruges uden for dets arbejdsområde. Læg dertil, at de kompressionsdrivere der driver mellemtone hornet, af fysikkens vej, heller ikke er særlig lineære og problemet øges. Med EQ kan man heldigvis gøre horn og driver lineære, så længe det gøres med en nærfeltmåling og inden for bånd passet.

Horn og kompressionsdrivere virker som en akustisk transformer, som impedans tilpasser den indespærrede luft i horn halsen (starten på hornet). Det fungerer lidt som en cykelpumpe der presser luften sammen, således at luftens impedans tilnærmes driver membranens høje impedans. Resultatet er at lyden forstærkes kraftigt, når lydbølgen bevæger sig igennem hornet ud mod horn munden. Et gain på 10-20 dB er ofte resultatet over en enhed, som ikke er hornladet. Men der er som bekendt ikke nogen gratis frokost, eller næsten ikke, mere om det senere. Prisen for alt det gain er en begrænset båndbredde. Dvs. at en hornladet enhed kun kan dække 2 til 3.5 oktav før den ikke lader enheden mere. Den har så at sige, sit eget akustiske båndpas filter. Dette skal håndteres korrekt, når man designer en hornhøjttaler, dvs. overgangsfrekvenser skal være inden for horn/driver båndpasset. Historisk set, har man set lidt stort på det den problemstilling og dels har man undladt, eller ikke haft mulighed for at equalizere ulineariteter i frekvensresponsen, som de fleste horn/driver komboer har. Dette har ført til det horn honk som mange forbinder med horn lyd.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 25 Marts 2022 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke meningen at det skal være en slags PhD i horn, for det er der andre der er meget klogere end mig, til at udføre. Det er mere
et lille crash course i horn verdenen og hvad der adskiller dem fra hinanden og generelt fra andre højtaler typer. Så kan man jo altid have et
lille håb om at inspirere andre til at prøve kræfter med horn konceptet. Med nettets store kollektive viden, som der efterhånden er blevet
opbygget, simuleringsprogrammer og adgang til billig DSP kontrol, så er vejen gjort noget mere overkommelig for at få et godt horn
system.

Det hele munder jo så sikkert nok ud i hvorfor jeg har valgt lige den type horn jeg har.

I horn alderens spæde start var den eksponentielle horn profil den mest udbredte. Den giver en god akustisk ladning af enheden ned til
dens grænsefrekvens (Fc: cut-off) (graf nr. 3).

Fig. 1



I dag findes der flere forskellige horn profiler, som stort set alle er en afart af den eksponentielle profil. De har en lidt anden
ekspansionsrate og en anden terminering ved horn munden, for at mindske kant diffraktion.

Fig.2



Disse horn typer giver også den højeste effektivitet, som vil være 15-20 dB højere end enheden monteret på en baffel, som en direkte
strålende enhed. Dette betyder at den tilførte elektriske energi, ved denne type horn, skal reduceres med faktor 50-100, for samme SPL.
Yderligere vil hornet have 20-25 dB mindre intermodulationsforvrængning (doppler forvrængning) i.f.t. en direkte strålende enhed. For
vores hørelse er det den værste forvrængningstype, da den ikke er harmonisk.

I forhold til en almindelig direkte strålende enhed (piston) i en uendelig baffel, er der meget mere ladning nedad til i frekvens i hornet (Fig.
3).

Når hornet lader enheden korrekt, så vil bølgefronten propagere ud af hornet som en sfære. 3 oktaver over nedre græsefrekvens er
bølgelængden ca. 1/8 del og frekvensen er for lille til at blive understøttet af horn væggen. Den vil i stedet propagere ud af hornet som en
plan bølgefront. Visuelt kan det sammenlignes med, at bølgefronten kommer ud som en stråle. Denne type horn vil have en flad frekvens
respons on-axis, men en faldende høj frekvens off-axis.

Fig. 3



Prisen for den øgede effektivitet som hornladningen giver, er en reduceret båndbredde. Generelt kan man anvende et givent horn i ca. 3
oktaver, så skal et andet og mindre horn tage over. Det gør at man ofte ender op med minimum 3 eller 4- vejs horn. Det kan gøre det
vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at integrere de forskellige horn med hinanden. Da hornene skal have en hvis størrelse for at virke
korrekt inden for deres respektive båndpas, bliver de nødvendigvis også nødt til at have en hvis afstand imellem sig. For at hornene kan
summere korrekt fase mæssigt, kræver det at de er inden for ¼ bølgelænge ved overgangsfrekvensen. Er de ikke det, resulterer det sig i
kamfilter effekt pga. forskellig løbetid fra hvert horn og til lyttepositionen. Dette gør sig også gældende for almindelige kassehøjtalere.
Dette kan der i nogen grad kompenseres for ved brug af DSP og korrekt tidforsinkelse, men dette fungerer kun i et enkelt givent punkt,
oftest målt i lyttepositionen. Et godt eksempel er Avantgarde. Her har man endda af designmæssige / æstetiske grunde, med vilje placeret
enhederne længere væk fra hinanden, end de havde behøvet.

Hvor stor lydmæssig betydning man tillægger denne kamfilter effekt, er jo individuelt. Det er under alle omstændigheder nemt at verificere
med målinger.



__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2289
Sendt: 26 Marts 2022 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Tak for spændende læsning, er selv helt ny i horn-verdenen, selvom jeg kan læse det “bare” er små kasser!



Stadig fedt med lidt viden om emnet…….
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 26 Marts 2022 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Takker dumbo, rart at vide at der er nogen der gider læse mine skriblerier og forhåbentlig kan få lidt brugbart ud af det

Nu er horn jo sjældent små kasser, men alt er jo relativt. Man skal jo også være realistisk ift. hvad der er muligt at få indpas i en bolig, der er
som regel flere hensyn at tage stilling til. Men har man pladsen og rummet til det, kan jeg kun anbefale at gøre det stort. Det vil fremtidige
skriblerier helt sikkert komme lidt ind på.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 27 Marts 2022 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

En af hifi's mange "regler" regel siger, at store højtalere er lig med stor lyd. Og det er da vel også en rimelig logisk antagelse. En lille højtaler med lav følsomhed vil aldrig kunne spille højt og uanstrengt og slet ikke i bassen og det uanset hvilken forstærker man bruger.

En lille stander højtaler med en 6" bas og diskant dome, vil aldrig kunne lave et lydbillede som en større gulvhøjtaler, med væsentlig mere membran areal. Stemmer kan blive gengivet fint med følelsen af "at de svæver i luften" dvs. at lyd perspektivet er i orden. Men mht. transienter, ordenligt anslag, dynamik og realisme, kræves der kapacitet og rigeligt af den. Specielt under 300 hz skal der være rigeligt med kapacitet dvs. god følsomhed og godt med membran areal.

Taktil følelse og det at at føle musikken og lyden på kroppen, det er det der gør det interessant at høre musik på højere volume . Det bidreager til en noget mere engagerende, intensiv og indholdsrig lytte oplevelse. Hvis dette mangler, så er det bare "fin lyd" og det er ikke nok, i hvert fald ikke for mig.

Så hvad kræves der og hvor stor skal højtaleren være. Hvis man er villig til at opdele frekvensområderne lidt, så kan man faktisk spille på en forholdsvis lille hoved højtaler på ca. 60 liter, bestykket med minimum en effektiv 12" eller evt. flere enheder, med tilsvarende membran areal. Man skal dog ikke spille dybere end 80 hz, herunder skal eksterne subwoofere tage over og de kan relativt nemt "gemmes" af vejen i hjørnerne. For kapacitet i de højere toner, vil horn være en fin løsning eller en waveguide foran en robust diskant (Blisma?) eller bånd (Beyma TPL150?).

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 30 April 2022 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

I foregående post beskrev jeg det, jeg vil betegne som konventionelle horn (eksponentiel, tractrix mm.) Jeg kom også ind på at disse horn begynder at blive direktionelle (beaming) jo mere frekvensen øges. Hvornår denne beaming indtræder, er afhængig af hvor stor enheden, der driver hornet, er. Her gælder nøjagtigt de samme fysiske regler, som for direkte strålende enheder.

Dvs. at for en mellemtone kompressionsdriver med en membran diameter på 10 cm, sker det ved 3400 hz og for en kompressionsdriver diskant er det mellem 3400 - 8947 hz, afhængig af membran størrelse. Prisen for denne beaming er, at når der er flad frekvens respons on-axis, så energien i de høje frekvenser lavere off-axis.

Enter konstant direktivitets horn (CD horn). Denne type horn blev udviklet for at give en rimelig konstant frekvens respons, både on-axis og off-axis. Man kan også kalde dem for kontrolleret direktivitets horn, for ofte vil hornet ikke være stort nok til at have konstant direktivitet helt ned i bassen.

Det første CD horn var udviklet i 1974 af Don Keele fra Electro Voice. Det var udformet med en eksponentiel horn hals, som gik over i en konisk sektion. Altec fulgte kort tid efter med Mantaray som var et såkaldt diffraktions horn.



Mest kendt er nok JBL’s Bi-Radial horn (røvballe horn)

Samt JBL’s store 2360 horn

Earl Geddes var ikke tilfreds med de typer at diffraktions horn, da han mente at de generede forstyrrende higher order modes (HOM) fænomener. Kort fortalt er HOM’s en afvigelse fra en intakt bølge propagation ud gennem et horn, skabt af refleksioner i hornet. Debatten pågår stadig hvorvidt dette er et hørbart problem. Han udviklede så det oblat sfæriske horn.

En potentiel ulempe ved runde horn er at munden har ens afstand til horn halsen. Derved vil en mulig diffraktion ved munden, blive forstærket kraftigt. Ved brug af rektangulære horn, kan dette mindskes. Således så SEOS hornet dagens lys.



__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1645
Sendt: 30 April 2022 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

schlager skrev:

Earl Geddes var ikke tilfreds med de typer at diffraktions horn, da han mente at de generede forstyrrende higher order modes (HOM) fænomener. Kort fortalt er HOM’s en afvigelse fra en intakt bølge propagation ud gennem et horn, skabt af refleksioner i hornet. Debatten pågår stadig hvorvidt dette er et hørbart problem. Han udviklede så det oblat sfæriske horn.

Og så proppede han en skumprop i hornet
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 30 April 2022 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Ja, ham om det

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 306
Sendt: 10 Maj 2022 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Historisk set har de fleste horn haft en ekspansionsrate (T) der har været eksponentiel, tractrix, hyperbolisk eller en afart deraf. Grunden til det er fordi at den type horn giver det største SPL for 1 watt, altså giver den højeste effektivitet, ofte omkring 105-110 dB/1w, med en korrekt ladet enhed. En ulempe er dog at de ”aflader” enheden hurtigt under deres brugbare område (cut-off).

Hvis ekspansionsraten T=1 så har man et eksponentiel horn. T<1 så går man mod hyperbolsk ekspansionsrate. Historisk har langt de fleste horn haft en ekspansionsrate T mellem 0.5 og 1. Hvis T>1, så går man mod et konisk horn. Når t=∞ har man et ligesidet konisk horn.

Fig1. viser et eksponentiel horn med en længde på 25 cm og en mund på 1210 cm2. Den øverste fuldt optrukne linie viser den akustiske modstand i hornet, som er høj, dvs at hornet har en høj effektivitet. Prisen er så til gengæld at linien er bølget, det er den pga, at munden er for lille og hornet for kort. Munden skal være minimum en bølgelængde ved den laveste brugbare frekvens. Hornladningen falder kraftigt under ca. 700 hz.

Fig. 1.



Fig 2. viser et ligesidet konisk horn med samme dimensioner. Her falder ladningen gradvist og uden store bølger, under 4 Khz, men der er stadig brugbar ladning ned under 300 hz (ca. 20 %). Ladningen i et ligesidet konisk horn er altså ikke lige så kraftig som med et eksponentiel horn, men stadig 5-10 gange mere effektivt end en direkte strålende enhed også helt ned til 200 hz.

Fig. 2.


En stor fordel ved et ligesidet konisk horn er, at det ikke har samme fald i de høje frekvenser off-axis, som deres kurvede fæller. De har konstant direktivitet. Det gør at de ikke har nogen ”horn lyd”. Derfor vil et ligesidet konisk horn være velegnet til mellemtone og diskant. I bassen er der et par tricks man kan udnytte med et stort ligesidet konisk horn.

Alle højttaler principper kan udnytte rummets flader til at øge niveauet i bassen. Det gælder for både direkte strålende enheder i kasse højttalere, subwoofere, kurvede horn og således også ligesidet koniske horn. Hvis man har et ligesidet firkantet / rektangulær horn med en 90 grader horisontal spredning, så vil hornet have en relativ stor horn mund ift hornets længde. Placerer man hornet ved en sidevæg eller endnu bedre i et hjørne, så vil hornet blive forlænget af rummets flader. Det vil øge hals modstanden i hornet ved lave frekvenser og en relativ kraftig forøgelse i bassen vil kunne opnås.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes