Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 01:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: JBL Bio sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til at bygge 2 subs baseret på JBL 2241H 18" enheder. Men jeg er lidt i tvivl om kabinet størrelsen og portene. Ifølge JBL pro(til pro lyd) afstemmer de kassen til 40hz men det er jo ikke lavt nok afstemt til bio brug, enhederne er nemlig også brugt i JBL's pro cinema serie og der ser det ud til at de har stemt den til 30hz?? Jeg har forsøgt at kontakte jbl om nøjagtig beskrivelse af deres cinema sub, men uden held.

Jeg har leget lidt med div. box programmer, men de giver alle forskellige resultater?? Hvad vil det sige at afstemme til en bestemt frekvens(udover at det er punktet hvor kurven knækker med -3db)?? og kan man på den måde få enheden til at gå lavere?? Hvordan ville i udforme sådan en sub(liter og port)??

Her linket til enheden hvis det er noget...kom med et kvalificeret forslag

http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2241.pdf

tak klaus

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Et 'optium alignment' refleks, 300 liter, tuning 35Hz, -3dB ~33Hz.

Et 350 liter afstemt til 25Hz vil gi' dig 27-80Hz indenfor 5dB (+/- 2,5dB, altså).

Den er desværre ikke nem at få længere ned - men jeg tror nu osse at den vil gøre glimrende fyldest, rummet vil ofte hjælpe med det sidste i bunden.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Du anbefaler så de 300 liter, har du et forslag til portstørrelsen??Siden du vælger de 300 liter er der så nogle ulemper ved ikke at vælge den på 350 liter og på den måde få den længere ned??

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2004 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg anbefaler ikke noget - jeg har ikke den fjerneste ide om hvad du skal bruge dem til, og så er det svært. Jeg påviste blot et par muligheder.

Hvis du holder dig til 300 liter og underafstemmer, til 28Hz, vil du få 28-80Hz +/- 3dB. Det er ikke så ringe endda, og med den størrelse på enhederne skal du nok få smæk for skillingen. Brug to stks. 10 centimeters Ø pr. boks, 127 millimeter lange.

Den afstemning gir' dig osse mulighed for at equalise, om fornødent .

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

De er til min hjemmebio på 30 m/2  Som front højtalere vil jeg anvende mine b&w 604 med blokerede porte(tror du ikke det er en god ide??) INDTIL jeg kommer igang med noget vildere (JBL PRO)fx. noget kopi af deres synthesis serie. Jeg kan se at du vælger et noget mindre port areal end jbl foreslår i deres anbefalede box (6 stk med ø:10 og 15 cm. lange)og det er faktisk også det JBL gør i deres pro cinema serie (tror det er en enkelt 8"), det gir' nok ikke helt samme ydelse, men med en 500w blok foran hver kan det nok gå an også går den jo noget dybere...jeg takker mange gange for det meget kvalificerede bud

Nu er jeg ikke verdenmester i at afstemme med equalisere, kan du beskrive fremgangsmåden når man equaliser, hvis du har tid...jeg kunne forestille mig det er noget med at booste når kurven knækker, men hvordan??

Klaus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2004 kl. 05:58 | IP-adresse registreret  

Equalising går simpelthen ud på at du 'løfter' lidt i bassen, elektronisk, når højtaleren ikke helt klarer det alene. Det funger, men man skal passe lidt på med det, både amp'en og højtaleren skal kunne klare det.

Det med dine B&W lyder rigtigt.

Et spørgsmål: Hvad skal du med to 18" på 30m2 ?

De mere ækle detaljer vedr. equalising afhænger af dit set-up.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes