Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. marts 2025 | 20:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Equilibrium Enigma Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 22
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2025 kl. 14:47 | IP-adresse registreret Citér Tommy S.

At IACS kommer op på 101% betyder at modstanden er ca. 1% lavere end for "teknisk rent" kobber (99.90%).
Hvis du googler "copper C10100", vil du finde at det er meget rent kobber (99.99%).
Sølv har endnu lavere modstand, men det gør det ikke til en evighedsmaskine
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Februar 2025 kl. 16:30 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Ja, man har valgt at lade kobber være "målestandarden", men det betyder ikke, at der ikke er materialer, som har højere ledeevne end det kobber, som man har sat til 100% IACS

Her er en liste over nogle forskellige metallers ledevne:

Som det ses, ligger sølv helt oppe på 106% IACS.

Hvad der også er værd at lægge mærke til er, at rhodium, som visse firmaer ynder at bruge som belægning uden på kobberet i deres stik, har en langt dårligere ledeevne end guld ...

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2025 kl. 10:04 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Nok med alle de teoretiske betragtninger!

Hvis alt går vel, så får jeg hentet det første topkabinet hjem fra værkstedet i dag

Og så går det løs med montering af dæmpemateriale og højttalerenheder ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2025 kl. 14:47 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Som nævnt tidligere i tråden, så ville jeg gerne lave en hængselløsning, som gør, at bagpladerne (med alle forstærkerne) kan åbnes som en dør, samtidig med at løsningen ikke forhindrer, at bagpladerne kan skrues fast ved hjælp af de skruer og iskruningsbøsninger, som jeg allerede har implementeret.

Efter at have grublet lidt over, hvordan sådan en løsning kunne laves uden at bruge udvendige hængsler, og jeg har eksperimenteret lidt frem og tilbage, inden jeg fandt frem til noget, der skulle kunne fungere. For at sikre mig, at det fungerer, lavede jeg en mockup. På billederne illuderer pladen øverst i billedet bagpladen, mens pladen til højre illuderer kabinettets lodrette sideplade:

Bagpladen i lukket position.

Bagpladen under åbning.

Bagpladen helt åben.

Jeg planlægger at give hver bagplade 3 hængsler - de vejer trods alt omkring 20 kg hver

Der er bevidst lavet en smule frigang i hængslerne for at sikre, at det bliver nemmere at rette bagpladerne ind, når de skal skrues fast. Hængslerne er bevidst lavet, så bagpladen kun kan åbnes 90° for at undgå, at kabinettet vipper sideværts, når "døren" åbnes til de elektroniske herligheder

Det viste hængsel er prototypen, men bortset fra lidt afrundinger er den sådan set klar til brug, så nu skal jeg bare have lavet de 5 øvrige. Jeg vil dog nok indføre nogle friktionsskiver for at dæmpe hængslernes bevægelseshastighed.

Når hængslerne er monteret, vil det stadig være rimeligt let at afmontere en bagplade, hvis behovet opstår. Det gøres ved at fjerne den skrue på hvert hængsel, som holder vinkelbeslaget på bagpladen fast på resten af hængslet

Og når jeg om forhåbentlig ikke alt for længe skal lave forbindelserne mellem højttalerenhederne og forstærkerne, vil det være en absolut fordel at have hængslerne på plads, både af hensyn til selve monteringsarbejdet og af hensyn til at få de rigtige længder på kablerne

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Februar 2025 kl. 16:39 | IP-adresse registreret Citér Præsten

Hej AKSA.
Angående dine tube-connectors, så er det jo en relativt nem ting at afprøve.
Købte du også dem hos GR Research, eller har du fundet en anden leverandør?

Spændende med hængslet, flot lavet!

mvh
Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2025 kl. 11:24 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Præsten skrev:
Hej AKSA.
Angående dine tube-connectors, så er det jo en relativt nem ting at afprøve.
Købte du også dem hos GR Research, eller har du fundet en anden leverandør?

Spændende med hængslet, flot lavet!

mvh
Præsten

Ja, det er Electra Cable Tube Connectors fra GR Research. Jeg har ikke kunnet finde dem andre steder ...

Ud over at de er af kobber, som jeg foretrækker, så sidder stikkene utroligt godt fast i bøsningerne. Jeg tror, at det sidste også har en stor betydning for forbindelsens kvalitet

Tak for roserne til hængsel-ideen

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2025 kl. 16:56 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Da jeg forleden testede montering af bagpladen på det kabinet, jeg er i gang med, opdagede jeg, at nogle af ledningerne på de lineære strømforsyninger til Starkrimson Ultra forstærkermodulerne gik lidt vel snært på en af mellempladerne i kabinettet.

Grunden var, at jeg ikke havde taget højde for, at bagpladens hældning fik strømforsyningsprintene til at gå for tæt på mellempladen

Heldigvis er al elektronikken til Starkrimson Ultra modulerne monteret på en MDF-plade, så der var jo ikke andet for end at gå i gang med at bore nye huller og flytte strømforsyningsmodulerne lidt længere ind på pladen. Det gjorde så, at strømforsyningsprintene kom meget tæt på forstærkerprintene. Det kunne i sig selv sagtens have fungeret, hvis det ikke lige var fordi jeg samtidig fandt ud af, at jeg ikke var helt tilfreds med forstærkerprintenes placering, så det endte med, at jeg drejede dem en kvart omgang for at få en lidt bedre ledningsføring. Det gik der så nogle timer med, men jeg er godt tilfreds med ændringen

Ændringen gjorde dog, signalkablerne fra XLR-stikkene til forstærkerprintene blev for korte - derfor mangler de på billedet, men jeg er ved at lave dem

Længden på ledningerne mellem strømforsyningerne og forstærkerne skal også lige justeres, men det kommer også

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2025 kl. 10:48 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Bøsningerne til stikkene til højttalerenhederne i baskabinettet er nu monteret i baskabinettets topplade:

Her med stikkene sat i:

De tilsvarende huller i topkabinettets bundplade er også lavet:

Gummipladen på toppladen af baskabinettet dæmper vibrationer, der forsøger at snige sig op i topkabinettet

Der er endnu ikke trukket kabler til basenhederne, så bøsningerne er ikke sat endeligt fast, men de får en gang fugelim, når kablerne er monteret

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2025 kl. 07:30 | IP-adresse registreret Citér Præsten

Jeg må indrømme at jeg ikke er helt overbevist, eller måske er der noget jeg ikke har fanget.
HVordan får du sænket topkabinettet (går ud fra det kommer til at veje en del) lige ned, så tube-konntektorne ikke knækker?
Betyder den ekstra afstand fra bitumen-pladen ikke noget for forbindelsen?
De to-polede konnektorer ser ud til at have gevind, for optimal tilspænding og kontakt. Kan det lade sig gøre?

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 27 Februar 2025 kl. 08:40 | IP-adresse registreret Citér Meier

Præsten skrev:
Jeg må indrømme at jeg ikke er helt overbevist, eller måske er der noget jeg ikke har fanget.
HVordan får du sænket topkabinettet (går ud fra det kommer til at veje en del) lige ned, så tube-konntektorne ikke knækker?
De to-polede konnektorer ser ud til at have gevind, for optimal tilspænding og kontakt. Kan det lade sig gøre?

/Præsten

Som jeg forstår det, så er der løse kabler i topkassen, så forbindelsen først etableres, når kasser står stabilt.
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2025 kl. 09:24 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Præsten skrev:

/Præsten

Meier har fat i den rigtige ende - alle bøsninger (se det første billede) er monteret på baskabinettets topplade, og der er lavet huller i topkabinettes bundplade. Hullerne i bundpladen på topkabinettet er bare "gennemgangshuller" og er lavet så store, at alle stik kan monteres efter, at topkabinettet er placeret oven på bundkabinettet

Det gælder også de 2-polede GX-16 stik med omløber til låsning af stikkene, som vil blive benyttet til servo-forbindelserne.

Og alle ledninger til basenhederne kommer til at befinde i topkabinettets nederste kammer (monteret på bagpladen)

Bagpladen bliver monteret på de specielle hængsler, så den kan åbnes som en dør, og ledningerne bliver lavet lige præcis så lange, at det kan lade sig gøre, uden at der bliver trukket i dem. Når bagpladen er åben, vil det være let at af- og påmontere alle stik, og hængslerne gør, at jeg ikke skal stå og balancere med bagpladen samtidig

Der kommer selvfølgelig billeder af det hele senere, men jeg venter med at montere bagpladen, til jeg er færdig med at putte dæmpemateriale i topkabinettet

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2025 kl. 10:06 | IP-adresse registreret Citér Præsten

So jaj majet bædre fårstå

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2025 kl. 10:20 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Præsten skrev:
So jaj majet bædre fårstå

/Præsten

Godt at høre

Og rart, at der er nogen, som holder øje med, at jeg ikke dummer mig med et eller andet - det kunne nemt ske! Der er ikke nogen tegninger af disse detaljer - nogle ting laver jeg bare, efterhånden som jeg kommer til dem!

Med til historien om setuppet til stikforbindelserne hører så også, at jeg endnu ikke har afprøvet, om hullerne i topkabinettets bundplade reelt er helt store nok til, at jeg kan få fingrene ned og sætte stikkene fast - det er endnu ikke afprøvet

Skulle der vise sig, at det giver problemer, så bliver hullerne bare lavet om til 2 stk. ovale udskæringer med plads til 3 stik i hver - det er jo nemt nok lige at køre en tur med stiksaven og ordne den sag

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2025 kl. 13:57 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg er kommet godt i gang med at putte dæmpemateriale i det første topkabinet:

Jeg benytter dæmpefilt på alle indvendige flader (undtagen forpladen) i mellemtonekamrene - også på de aftagelige bagplader, og der kommer nok også lidt MDM-3 i hvert kammer.

Kabinettets forskellige skrå flader gør, at arbejdet med dæmpematerialet tager lidt tid, men det går nu fint fremad - faktisk lidt for fint, for jeg er ved at løbe tør for dæmpefilt

Mere er bestilt ...

Når alle filtstykker til mellemtonekamrene er skåret til, bliver de klistret fast med lidt fugelim, og så går jeg videre med kammeret til diskantbåndet - forudsat at der er nok filt

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2025 kl. 16:54 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Dæmpemåtterne til mellemtonekamrene er nu skåret til (men ikke limet endnu), og jeg er gået i gang med tilskæring af dæmpemåtter til diskantbåndets kammer

Jeg er dog næsten løbet tør for filtmåttematerialet, så jeg gik også lige i gang med at måle op til kabler i baskabinettet, og for at gøre det lidt nemmere, stillede jeg lige den ene basenhed op i åbningen i kabinettet, så jeg kunne måle nogenlunde direkte fra terminalerne i toppladen til terminalerne:

Som nogen måske vil huske, så GR Research basenhederne to sæt terminaler:

Her ses terminalerne til servospolen, som sender signal tilbage til servokredsløbet i forstærkeren. Jeg vender basenhederne således, at disse terminaler får de korteste ledninger, så det svage signal kommer optimalt frem.

Og her ses terminalerne til svingspolen, der driver basenheden.

Kablerne bliver selvfølgelig lavet i en rimelig længde, så de er til at arbejde med

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2025 kl. 18:51 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Som nogen nok har opdaget på billederne Equilibrium Enigma kabinetterne, så er der ikke nogen bagside i kammeret til diskantbåndet. Der er helt åbent ind til forstærkerne

Det er jo ikke helt i tråd med, at jeg har gjort en del ud af at dæmpe forstærkernes underlag, hvis jeg samtidig lader diskantbåndets bagsideudstråling ramme forstærkerne. Og selv om vi taler om diskant, så kommer båndet til at spille ned omkring 1500 Hz, så forstærkerkomponenterne kunne sagtens få en pæn dosis luftbårne vibrationer lige i sylten

Nej tak!

Jeg kunne godt bare have sat en bagvæg af MDF eller krydsfiner i båndets kammer, og jeg kunne også blot have sat et stykke af det tykke dæmpefilt ind for at lukke kammeret, men jeg ville gerne have lidt kontrol over båndets bagsideudstråling, så jeg har fundet på en anden løsning:

Det er en slags eksperimentel intern diffusor

Hvis den ikke fungerer efter hensigten, evt. med lidt MDM-3 foran, så sætter jeg bare dæmpefilt foran

Siderne i diskantbåndets kammer bliver dækket af dæmpefilt, som det hele tiden har været meningen.

Den halvrunde facon giver styrke, og diffusoren bliver limet i med fugelim, som er resonansdæmpende. Derudover bliver der limet dæmpegummi på "ydersiden", som lige nu ser sådan ud:

Jeg har kun lavet diffusoren til den øverste del af diskantbåndets kammer, så jeg skal i gang med at lave en til. Afskæringen mod den skrå flade i toppen af kabinettet gav lidt hovedbrud, men den blev helt fint efter nogle justeringer, så nu ved jeg nogenlunde, hvordan den anden diffusor skal laves

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2025 kl. 08:57 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Efter en lille pause på grund af nogle familiearrangementer er jeg i gang igen

Som nævnt skal jeg have lavet bagpladen/diffusoren til den nederste del af diskantbåndets kammer i det kabinet, jeg har taget hjem fra værkstedet.

Men der skal jo også laves bagplader/diffusorer til det andet kabinet, så jeg har skåret tre stykker mere af den rillede MDF-plade til formålet og brugt den allerede tilpassede plade som skabelon for at tegne rundingen op på den næste plade:

Længden på pladerne tilpasses, når rundingen er helt på plads

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2025 kl. 11:02 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Så er jeg i gang med limningen af den første "bagplade" i diskantbåndets kammer

Jeg har taget den nederste plade først, da den øverste plade skal have lavet huller til højttalerkablerne til diskantbåndet, og jeg har ikke den nøjagtige tykkelse på kablerne endnu - så jeg venter bare med at lime den øverste "bagplade" i til jeg har fået fat i kablerne.

Som nævnt limer jeg med fugelim:

Fugelimen limer virkeligt godt og giver en elastisk og dæmpende limning.

Da "bagpladen" er sat i spænd for at sikre korrekt positionering, limer jeg i to tempi, hvor toppen bliver limet til sidst, når jeg kan lægge kabinettet ned uden risiko for, at de pinde, jeg har sat i spænd, løsner sig:

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2025 kl. 16:10 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Og så blev toppen også limet

Så skal "bagpladen" bare have et stykke dæmpegummi limet på, men limen skal lige have tid til at tørre ordentligt, inden jeg fortsætter

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2025 kl. 10:34 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Bagpladen/diffusoren til den nederste del af diskantbåndets kammer har fået en god nats tørring og sad fint fast her til morgen, så jeg fik skåret et par stykker dæmpegummi, som fik et pænt lag fugelim, hvorefter de blev monteret:

Jeg brugte et stykke rundstok, som jeg rullede hen over gummistykkerne under pres for at sikre god vedhæftning af limen i hulningen

<< Forrige Side af 22 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum