Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 07 September 2021 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa
jeg kan se at du vil benytte samme bånd som Præsten. Det kan jeg godt forstå, det spiller også super godt . jeg har selv et sæt, vil du beholder dem som dipol eller vil du lukke dem inde i en kasse .??
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1835
|
Sendt: 07 September 2021 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg har nævnt flere gange i tråden, så bliver konstruktionen lukket eller "delvist udluftet". Jeg vil eksperimentere lidt med, hvad der lyder bedst - men dipol/OB er, som jeg tidligere har forklaret, ikke på banen. Det er i øvrigt helt i tråd med båndkonstruktørens anbefalinger __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2021 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt fint, men hvordan kan du undgå at, de bliver skubbet ud, hvis der er overtryk i kabinettet .. mine bånd flytter sig bare ved at man går forbi dem.
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
Sendt: 09 September 2021 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg spørge forsigtigt til, hvilket bånd-fabrikat, der er tale om?
__________________ Mvh. Michael B.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2021 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
dichael skrev:
Må jeg spørge forsigtigt til, hvilket bånd-fabrikat, der er tale om?
|
|
|
det er en bruger her inde som bygger dem, Bagheera
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2021 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
Det er helt fint, men hvordan kan du undgå at, de bliver skubbet ud, hvis der er overtryk i kabinettet .. mine bånd flytter sig bare ved at man går forbi dem. |
|
|
Diskantbåndet vil ikke blive udsat for noget "overtryk" i min konstruktion __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Bagheera Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 11 September 2021 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
En spændende snak I har her
En kommentar til båndet (den planare magnetostat) som Aksa vil bruge er, at den er udluftet i begge sider af membranen.
Så uanset om der kommer et lukket kabinet bagved, er slutresultatet en let udluftet løsning.
Mvh Torben
|
Til top |
|
|
Bagheera Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 11 September 2021 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båndet er hæftet i top og bund. Ikke i siderne.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2021 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Bagheera
Tak for de fine detaljer omkring båndene
Som vi jo allerede har talt om, så kommer båndet til at arbejde i sit eget kammer i Equilibrium Enigma.
Kammeret får dæmpede, ikke-parallelle flader, og jeg vil eksperimentere med en dæmpet åbning bagtil, så der ikke bliver noget akustisk output, men stadig foregår en udluftning, således at båndet kan arbejde så frit som muligt. __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2021 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt regner jeg med at få båndene i hus i løbet af oktober, så jeg kan begynde at kigge på, hvordan jeg mere specifikt vil montere dem, om de skal have en lille waveguide osv.
I mellemtiden er jeg begyndt at kigge nærmere på mellemtonesystemet, som jeg forventer vil komme til at bestå af 8 stk. 5" enheder. Det er på ingen måde afgjort, hvilke enheder, jeg vil benytte - men jeg har kigget en del på Satori mellemtonerne fra SB Acoustics og har besluttet mig for at afprøve deres nyeste model SATORI MW13TX-8 / TeXtreme:
Den har gode data og en særdeles nydelig frekvensgang i det område, hvor jeg skal bruge den (ca. 150-1500 Hz), og jeg har bestilt 2 stk. for at få et lyt på den
Jeg forventer at få dem inden for en uges tid, hvorefter jeg lige vil smide dem i et par passende kabinetter, der vil simulere de betingelser, som de vil få i Equilibrium Enigma, og lade dem spille i nogen tid, inden jeg for alvor lytter på dem.
Hvis jeg mener, at de vil kunne levere den kompetente mellemtone, som jeg er ude efter, bestiller jeg 14 stk. mere  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 17 September 2021 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super spændende enheder. Især basserne og diskanten. I sig selv er de SB du kigger så også rimeligt interessante. Du vil få kæmpe følsomhed og
mulighed for fantastiske lydtryk.
Men som jeg ser det, er der mere tale om små basser end egentlige mellemtoner. De har en meget stor slaglængde og det meste af svingspolen vil
befinde sig uden for magnetfeltet, når de bruges over 150 Hz. Jeg ville lede efter enheder med måske +/- 2 mm lineært udsving. En undersænket
svingspole ville være at foretrække. Ved ikke, hvor der finder en sådan, men der må være noget et eller andet sted.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2021 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Super spændende enheder. Især basserne og diskanten. I sig selv er de SB du kigger så også rimeligt interessante. Du vil få kæmpe følsomhed og
mulighed for fantastiske lydtryk.
Men som jeg ser det, er der mere tale om små basser end egentlige mellemtoner. De har en meget stor slaglængde og det meste af svingspolen vil
befinde sig uden for magnetfeltet, når de bruges over 150 Hz. Jeg ville lede efter enheder med måske +/- 2 mm lineært udsving. En undersænket
svingspole ville være at foretrække. Ved ikke, hvor der finder en sådan, men der må være noget et eller andet sted.
|
|
|
Tak for et godt indspark om SB 5" enheden
Der er ingen tvivl om, at den fra SB's side er tænkt som en bas/mellemtone driver. Efter min mening betyder det dog ikke i sig selv, at den ikke vil fungere rigtigt godt som mellemtone i mit system, netop fordi jeg planlægger at dele ret lavt.
En simulering på enheden viser, at den i et standardberegnet lukket kabinet begynder at falde af ved ca. 120 Hz med FB ved ca. 88 Hz, hvilket passer særdeles godt til min påtænkte delefrekvens.
Men hvis vi lader teorien ligge et øjeblik, så er de to vigtigste ting for mig en virkeligt god mellemtonegengivelse og god dynamisk formåen. SB's enheder har et godt ry på disse og andre punkter, så jeg vil lade det komme an på en prøve
Jeg er dog enig i, at hvis der fandtes en 5" enhed med nogle af de data, du nævner, samtidig med at den kunne benyttes pænt langt ned, så ville den bestemt være interessant at kigge nærmere på! (medmindre prisen var helt i skoven  ) __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2021 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den enheder du har kigget på ser bestemt spændende ud, hvis man skulle bygge en 2 vejs højtaler. Jeg vil give jan ret her, hvorfor ikke vælge en mellemtone enhed. Jeg kender ikke modelle du har valgt, men har lytte til en del af de enheder sb har lavet. Syntes desværre de har lidt samme fejl som Scanspeak. Man kan få den til at spille meget godt og er meget nemme at få til at spille pænt. Men der er intet vildskab i dem, så det bliver lidt kedelig at lytte på over en tid. Jeg oplevet at der er nogle fuldtone enheder, som har en rigtig fin lyd, og samtidig har noget vildskab over sig. Men det er jo smag og behag __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1439
|
Sendt: 18 September 2021 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver spændende at følge det valg af mellemtone.
Har du overvejet alternativer til SB?
Jeg aner ikke om de passer ind her, men danske Purify har lavet nogen nye spændende enheder.
Hilsen Thomas
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2021 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
Den enheder du har kigget på ser bestemt spændende ud, hvis man skulle bygge en 2 vejs højtaler. Jeg vil give jan ret her, hvorfor ikke vælge en mellemtone enhed. Jeg kender ikke modelle du har valgt, men har lytte til en del af de enheder sb har lavet. Syntes desværre de har lidt samme fejl som Scanspeak. Man kan få den til at spille meget godt og er meget nemme at få til at spille pænt. Men der er intet vildskab i dem, så det bliver lidt kedelig at lytte på over en tid. Jeg oplevet at der er nogle fuldtone enheder, som har en rigtig fin lyd, og samtidig har noget vildskab over sig. Men det er jo smag og behag |
|
|
Ja, nu er det jo nærmest en 2-vejs højttaler med subwoofer, jeg vil lave, og jeg kan derfor ikke bruge en mellemtoneenhed, som ruller af ved 3-400 Hz
De SB Acoustics enheder, jeg har hørt, har jeg altid opfattet som værende ret meget fremme i skoene, og hvis du med "vildskab" mener dynamik, så har det i hvert fald ikke manglet. Dermed ikke sagt, at den 5", jeg vil afprøve, også har ordentlig dynamik. Det kan jeg umuligt vide, før jeg har prøvet den. Jeg har dog set, at Troels Gravesen bruger en søster-enhed med et næsten identisk motorsystem, som får mange roser fra ham. Hvis ikke den nye TexTreme enhed lyder godt, så kunne søster-enheden komme på tale, medmindre noget endnu mere spændende viser sig
Fuldtone-enheder kan være fremragende som mellemtoner, men så snart vi er ude i noget med whizzer cones o.l., så står jeg af, fordi de altid giver problemer. Men hvis du har eksempler på 5"-6" fuldtoner, som du mener vil passe bedre til en linesource, så lad os endelig få nogle detaljer på banen her!
Det er nok vigtigt, at holde det med linesource in mente - 8 stk. 5" enheder har omtrent det samme membranareal som 15" enhed! Sammenholdt med den synergi, jeg oplever der opstår i en linesource, så kommer jeg næppe til at mangle dynamik
Det betyder naturligvis ikke, at man ikke skal benytte de bedst mulige enheder - men når der skal bruges 16 stk., må der også skæves lidt til prisen, så jeg prøver at holde mig omkring 2k pr. enhed  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2021 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Det bliver spændende at følge det valg af mellemtone.
Har du overvejet alternativer til SB?
Jeg aner ikke om de passer ind her, men danske Purify har lavet nogen nye spændende enheder.
Hilsen Thomas |
|
|
Jeg har overvejet og overvejer stadig andre alternativer og er absolut åben over for input - se i øvrigt mit svar til lille smed
Purifi laver ganske rigtigt en dedikeret mellemtone-enhed, og jeg har faktisk været så heldig at få mulighed for at lytte på den, men jeg er ikke vildt begejstret for den. Jeg synes, at den mangler lidt opløsning og godt kan virke lidt lukket.
Heldigvis skal jeg ikke skynde mig med Equilibrium Enigma, og valg af mellemtoner er ekstremt vigtigt, så jeg prøver at få lyttet på forskellige enheder, inden jeg tager en beslutning  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2021 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lytte til flere udgaver at Audio Nirvana fuldtone enheder, hvis man vælger at skære diskanten væk fra deres område gør det det rigtigt fint.. Og de kan give en godt smæk fra sig, når det er påkrævet.
har haft dem i 6,5 , 12, 15".
jeg kan godt forstå at du vil benytte linesource, det gør jeg også selv, lige pt benytter jeg 5x8", og har nok til at have 8x8".
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 754
|
Sendt: 19 September 2021 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Danny fra GR-Research fortæller om servostyret subs i denne nye video:
https://www.youtube.com/watch?v=1HM7_OIgqwM
__________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 19 September 2021 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
jeg har lytte til flere udgaver at Audio Nirvana fuldtone enheder, hvis man vælger at skære diskanten væk fra deres område gør det det rigtigt fint.. Og de kan give en godt smæk fra sig, når det er påkrævet. har haft dem i 6,5 , 12, 15". jeg kan godt forstå at du vil benytte linesource, det gør jeg også selv, lige pt benytter jeg 5x8", og har nok til at have 8x8". |
|
|
Jeg har kigget lidt på Audio Nirvana 6½" enheden, som er den, der kunne være relevant for mig - meeeeen der er vi jo netop ude i en whizzercone (hvilket også ses på frekvensgangen). Samtidig har den mindre "motorkraft" (BL) til en tungere membran end den SB Satori, jeg kigger på ...
Og når prisen ligger på ca. 2500 pr. stk., så når den ikke særligt højt op på min liste over mulige kandidater til min mellemtone-linesource ... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 20 September 2021 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|