Forfatter |
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1398
|
Sendt: 05 Oktober 2022 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal jo nok blive spændende at følge udviklingen her
Hvilke delefrekvenser har du overvejet?
Her tænker jeg mest på subben - den er jo ret spændende, så har du evt overvejet flere? Det er jo et kendt “trick” fra dem der
bygger hjemmebio, at flere subs giver en jævnere fordeling i rummet.
Her er en af fremgangsmåderne Geddes multisub
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Online Indlæg: 1623
|
Sendt: 05 Oktober 2022 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Aksa skrev:
I øvrigt er du allerede "slået" på højden - mine Equilibrium Project ht'ere er nemlig 190 cm høje  |
|
|
Nå ja
Der var jeg vist slået allerede inden jeg gik igang
Det bliver spændende at høre om det går at bygge bassen sammen med resten. Jeg har holdt mine adskilt af praktiske grunde, og fordi
mine forsøg udi åben baffel viste mig at bassen fik baflen til at vibrere for meget, og det gik ud over resten.
Men med kabinetter kan du nok lave det stivere.
Håber vi snart finder lejlighed til at ses igen.
mvh
Præsten |
|
|
I mit nuværende system er baskabinetter og diskant/mellemtonekabinet også bygget sammet, og det giver ingen problemer. Det er jo noget nemmere at lave tingene stive og resonansdæmpede, når man har "kasser"
I Equilibrium Enigma bliver der rigtigt god resonansudligning i bassystemet med back-to-back konfigurationen, især når den kombineres med et solidt kabinet, hvilket jeg naturligvis vil gøre
Men du har stadig tilgode at høre mit nuværende system, så det vender vi tilbage til! __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2022 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Det skal jo nok blive spændende at følge udviklingen her
Hvilke delefrekvenser har du overvejet?
Her tænker jeg mest på subben - den er jo ret spændende, så har du evt overvejet flere? Det er jo et kendt “trick” fra dem der
bygger hjemmebio, at flere subs giver en jævnere fordeling i rummet.
Her er en af fremgangsmåderne Geddes multisub |
|
|
Foreløbig regner jeg med at dele mellem 120 og 150 Hz op mod mellemtonerne og ved ca. 1500 Hz op mod båndet, men der skal både lyttes og måles på det, når jeg når til at putte enhederne i kabinetter.
Det er absolut nogle spændende basenheder, og tanken omkring "distribueret" bas har skam været tænkt. I første runde vil jeg dog koncentrere mig om at få lavet ét sæt højttalere og få dem til at spille rigtigt godt
Jeg har hørt DigitalThors system med flere subwoofere, og det var bestemt ikke dårligt, så det kan sagtens være, at jeg vil udforske den idé lidt mere, når Enigma'erne er færdige ... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2023 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jul og nytår overstået - hvilket gjorde et pænt indhug i finanserne!
Meeen - der skulle nu snart blive råd til at begynde at indkøbe materialer til kabinetterne alligevel
I mellemtiden har jeg fået løst et lidt mere praktisk problem, nemlig hvor jeg skal arbejde med de forholdsvis store kabinetter. Heldigvis har en af vennerne tilbudt, at jeg kan få lidt plads i hans temmeligt store værksted
Af hensyn til transport og anden håndtering vil jeg dog under alle omstændigheder dele hvert kabinet op i to dele. Selv om testkabinetterne ikke får aluforplader, så kommer de nok op omkring de 80-100 kg pr. side alligevel, hvorfor en opdeling vil gøre håndtering noget lettere
Inden jeg går til materialeindkøb, skal der dog lige regnes lidt på materialetykkelser og sådan ... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2023 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som tidligere nævnt er Equilibrium Enigma projektet stærkt inspireret af Præstens fantastiske OB system - og det er så heldigt, at han snart kommer på besøg hos mig
Vi skal selvfølgelig lytte til mit eksisterende system, men der bliver nok også tid til at snakke lidt om det nye system og diskutere nogle detaljer i konstruktionen.
Jeg er i øvrigt tæt på (endelig) at skulle indkøbe materialer til kabinetterne __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 20 Marts 2023 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
I The Equilibrium Project er CLD-løsningen på fronten konstrueret med MDF indvendigt, men i Equilibrium Enigma vil jeg benytte krydsfiner i stedet til den indvendige del af den veldæmpede front, f.eks. som vist her:
Krydsfiner er stivere og mere stabilt end MDF, og i betragtning af, at der skal laves et stort antal huller - især i den del af forpladen, hvor mellemtonerne monteres - mener jeg, at krydsfineren er mere velegnet.
Den udvendige alu-forplade bliver holdt på plads af et passende antal bolte, som er skruet ind i selve forpladen fra bagsiden af den indvendige forplade som vist
I prototypen bliver den udvendige forplade af et andet materiale end aluminium, som er lidt for dyrt at eksperimentere med __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2023 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gjort mig nogle flere overvejelser om kabinetkonstruktionen. Blandt andet var der ikke helt styr på center-center afstanden mellem båndet og mellemtonerne, hvor jeg planlægger at dele ved 1500 Hz. Ved den delefrekvens må center-center afstanden højst være ca. 23 cm, så jeg har rykket tingene lidt tættere sammen til ca. 18 cm - der er ingen grund til at køre lige til kanten
Hvis jeg bestemmer mig for at hæve delefrekvensen, vil der nu være lidt at give af, og der er stadig plads til at rykke bånd og mellemtoner endnu tættere sammen, hvis jeg bestemmer mig for det
Jeg har også indført et ekstra sandkammer i forbindelse med kammeret til basforstærkerne og skitseret en anden placering af sandkamre i diskant/mellemtonekabinetterne.
De sidste overvejelser må lige gøres, inden jeg køber materialer
 __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2031
|
Sendt: 24 Marts 2023 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Aksa.
Glæder mig til at besøge dig i morgen
En baffel på 500 mm bliver meget bred at se på. Også ift hvor meget mellemtoner og bånd fylder på på forsiden.
Der er vist nok også noget der hedder baffel-step kompensation for reflektionerne på baffelen, men det har du sikkert styr på.
Til sammenligning mener jeg at min er ca 350 mm bred.
/Præsten
__________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 24 Marts 2023 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Hej Aksa.
Glæder mig til at besøge dig i morgen
En baffel på 500 mm bliver meget bred at se på. Også ift hvor meget mellemtoner og bånd fylder på på forsiden.
Der er vist nok også noget der hedder baffel-step kompensation for reflektionerne på baffelen, men det har du sikkert styr på.
Til sammenligning mener jeg at min er ca 350 mm bred.
/Præsten |
|
|
Du har fuldstændig ret, og det da også kun planen, at baflen skal være 400 mm bred - der havde indsneget sig en tyrkfjel i det ene tal i toppen af baffeltegningen
Her er tegningen med korrekt breddeangivelse:
Vi ses i morgen!  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Audioloud Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2022 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 97
|
Sendt: 24 Marts 2023 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Aksa .
Du skulle måske gennemtænke dine sub-basser , GR basserne er udluftede bagud bag magneterne og vil med en smal
baffel vil GR-bassernes bagudluftning " kysse " hinanden og i værste fald med forsænkede huller vil der ikke være plads til
dem !!!
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2023 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audioloud skrev:
Hej Aksa .
Du skulle måske gennemtænke dine sub-basser , GR basserne er udluftede bagud bag magneterne og vil med en smal
baffel vil GR-bassernes bagudluftning " kysse " hinanden og i værste fald med forsænkede huller vil der ikke være plads til
dem !!! |
|
|
Jep, GR Research basserne har en fin udluftningen gennem magneten, og det er faktisk grunden til, at jeg har valgt at lave kabinetterne 400 mm brede
Det gør det nemlig muligt at trække basenhedernes magneter så langt fra hinanden, at "udblæsningerne" ikke kommer til at genere hinanden - nogenlunde som vist på tegningen, hvor GR basserne er indsat i korrekt størrelsesforhold. I den forbindelse vil jeg også undlade at undersænke basenhederne i sidepladerne, også som vist på tegningen. Da jeg samtidig vil sætte basenhederne "i spænd" med alustænger mellem dem inde i kabinettet, kan jeg holde pladetykkelsen på sidepladerne nede på et fornuftigt niveau __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 27 Marts 2023 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
For god ordens skyld tog jeg lige en af GR Research basserne frem og stillede den på magneten for at se, om dybdemålet stemmer overens med den målskitse, jeg har på basserne
Heldigvis stemmer målskitsen og virkeligheden fint overens, og hver enhed rager ca. 16 cm ind i kabinettet, når de monteres uden undersænkning som planlagt. Dvs. at magneterne - og dermed udluftningerne i disse - vil være ca. 8 cm fra hinanden med en kabinetbredde på 40 cm som tænkt.
Jeg kan som tidligere nævnt ikke forestille mig, at det skulle give nogen som helst problemer
Men tak til Audioloud for at gøre opmærksom på dette  - det kunne nemt have været noget, jeg havde overset! __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2023 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Aksa.
Vi snakkede om dit nye design forleden.
Har du overvejet at dele højttaleren i to dele? En til bas, og en anden til linesourcen?
Det vil muliggøre en slankere top, og det vil også gøre det lettere at flytte højttaleren udenfor, når du skal lave DEQX-målinger.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2023 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Hej Aksa.
Vi snakkede om dit nye design forleden.
Har du overvejet at dele højttaleren i to dele? En til bas, og en anden til linesourcen?
Det vil muliggøre en slankere top, og det vil også gøre det lettere at flytte højttaleren udenfor, når du skal lave DEQX-målinger.
mvh
Præsten |
|
|
Det har hele tiden været meningen at dele kabinettet op i nogle flere dele. Oprindeligt kiggede jeg på, om det ville være en god idé at dele det op i tre dele, men jeg tror, at to dele må kunne gøre det
Så den nuværende plan er at lave en løsning, hvor bånd/mellemtoner er i ét kabinet og basserne i et andet, dvs et topkabinet og et bundkabinet. Men de to kabinetdele er nødt til at stå oven på hinanden - der er ikke rigtigt plads til opstilling af separate kabinetter - hvilket også vil blive lidt vel voldsomt at se på i vores stue.
Men opdelingen skulle bestemt gøre det hele lidt mere håndterbart, selv om jeg forventer, at den samlede vægt af systemet bliver et stykke over 100 kg pr. side
Hvad angår bredden, så kan du have ret i, at en smallere baffel kan have nogle udseendemæssige fordele. De nuværende Equilibrium'er er 300 mm brede, så spørgsmålet er, om en baffelbredde på 400 mm vil være et problem, hvis jeg samtidig indfører nogle skrå afskæringer på 50 mm i hver side af baflen. Det er svært at vide, så måske skal det bare afprøves
Men det er altid rart med nyt input, så jeg har været lidt i tænkeboksen og har udarbejdet nedenstående skitse til en anden udformning af kabinetterne. Her starten bredden på 300 mm. Jeg har i øvrigt også indikeret delingen mellem kabinetterne
Den skitserede løsning er måske lidt sværere at lave, men samtidig har en den en vis skulpturel effekt ... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2023 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser meget mere raffineret ud, og jeg er sikker på at det vil fremstå 'lettere' i stuen.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2023 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Det ser meget mere raffineret ud, og jeg er sikker på at det vil fremstå 'lettere' i stuen.
mvh
Præsten |
|
|
Ja, det er også min tanke - og der er ligesom lidt mere "guf" for øjet, hvilket efter min mening ikke er uvæsentligt
Jeg går videre med den idé
Fik lige sat nogle mål på skitsen:
 __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2023 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom jeg endelig lidt videre med den samlede idé til udformning af kabinetterne:
Indvendige afstivninger og sandkamre er endnu ikke tegnet ind
En bekendt nævnte, at det kunne være en god idé at dele mellemtonekabinettet op i flere små enheder for at undgå en resonans pga. det høje kabinet, hvilket er en god kommentar. Jeg skal lige have regnet på bølgelængder ved de påtænkte delefrekvenser for at se, hvordan det kunne gøres.
Da kabinetterne vil få en skrå side set forfra, skal de naturligvis laves spejlede, og jeg synes, at det vil se bedst ud, hvis den skrå side er "udvendig" - dvs. at ovenstående skitse er af højre kanal.
Spørgsmålet er, om det betyder noget, at båndet så monteres ind mod midten som vist? Kommentarer modtages gerne omkring dette
Dette er også lidt af hensyn til, at der ikke er særligt langt ud til sidevæggene, og at det ikke skader at udstrålingen i diskantområdet kommer så langt fra væggene som muligt  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|