Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. september 2024 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Equilibrium Enigma Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 August 2024 kl. 11:47 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Meier skrev:
Det ser godt ud
Så må næste skridt da være at putte enhederne i kasserne - og få sat strøm til dyret

Lige nu er jeg på ferie og nyder sol og strand i det danske sommerland
Hvis alt går vel, kan jeg få et par dage på værkstedet i næste uge, hvor skillevæggene mellem diskantbåndets kammer og mellemtonekamrene skal laves og limes i.

Dernæst skal der de samme afskrivninger i topkabinet nr. 2 som i nr. 1, og bagpladerne til mellemtonekamrene i nr. 2 skal laves.

Efterfølgende er der "lige" nogle småting, såsom at hvert topkabinet skal have den skrå sideplade monteret, bagplader til sandkamrene skal laves og monteres, bagplader til bånddiskanternes kamre skal laves og monteres, og derefter skal der dæmpematerialer i overalt - altsammen inden der kan monteres enheder

Dette projekt handler ikke om at blive færdig hurtigst muligt, men om at få lavet nogle gennemtænkte løsninger, der sammen med den planlagte elektronik forhåbentlig ender op i noget virkelig god lyd

Det skal ikke forstås sådan, at jeg ikke selv er vildt spændt på resultatet, men ting tager tid, og gode ting kræver god tid

Og så en lille "teaser" - der kommer helt ny elektronik til alt i forbindelse med Enigma'erne! Mere om det senere ...

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2024 kl. 09:05 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Ferien er slut, og jeg er i gang med "arbejdet" igen

Jeg har efterhånden brugt størstedelen af de materialer, som jeg købte, da jeg startede med at lave Enigma-kabinetterne og var kommet i bekneb for pladestykker, som var lange nok til, at jeg kunne lave de indvendige skillevægge mellem kammeret til bånddiskanten og de to mellemtonekamre i topkabinet nr. 2.

Heldigvis kom jeg i tanker om, at jeg havde to stykker 19 mm MDF stående i et opbevaringsrum. De kunne fint honorere størrelseskravene, så jeg fik hentet dem og tog dem med på værkstedet

Og så i gang med at lave den første skillevæg til topkabinet nr. 2. Der var lidt mere arbejde med at lave den end med skillevæggene i topkabinet nr. 1, hvor jeg på forhånd havde fået skåret pladerne i den nøjagtige bredde på 260 mm (jeg fandt nogle MDF-rester i den lokale Silvan, som med et par enkelte snit i skæreriet kunne klargøres til endelig tilpasning), men jeg fik lavet en "strimmel" på de 260 mm, og gik i gang med tilpasningen.

Det lidt vanskelige ved skillevæggene er den kileformede tilpasning i den ene ende, som bare skal sidde lige i øjet. Jeg gør det, at jeg laver pladerne lidt for lange og laver enden med kileformen først, hvorefter jeg skærer af i den anden ende, indtil pladen kan skubbes ind på plads uden at spænde for meget. Det kan sagtens ske, at der skal skæres 5-6 gange, inden det hele går op i en højere enhed, og det tager noget tid. Skærer man for meget af, er det forfra med en ny plade!

Det lykkedes dog fint med den øverste skilleplade i går

Her afprøver jeg "pasformen":

Det er også nødvendigt at tage højde for plads til limen, og en ekstra udfordring med skillepladerne er, at de skal limes på 4 sider (top, bund, langside og skrå side), men det lykkedes nu også fint nok:

En enkelt skrue og et par vinkelbeslag sørger for at holde pladen i den korrekte position, indtil limen er helt tør. Både skrue og vinkelbeslag fjernes, når jeg kommer på værkstedet igen

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2024 kl. 09:42 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg er også gået i gang med at lave bagplader til baskabinetterne, og mens limen tørrede tilpas meget, til at jeg kunne flytte rundt på topkabinettet, fik jeg lige sluttilpasset bagpladen til det første baskabinet:

Som det ses, er bagpladen af krydsfiner, som er lidt stærkere end MDF. Bagpladerne skal skrues fast udefra, hvorfor en lidt større strukturel stivhed er at foretrække

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2024 kl. 09:44 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Videre med topkabinet nr. 2!

Dagen i går gik med at skære og tilpasse skillepladen mellem diskantbåndets kammer og det nederste mellemtonekammer, og jeg fik også kigget lidt på, hvordan iskruningsbøsningerne til baskabinetternes bagplader skal monteres (mere om det senere), mens skillepladens lim tørrede

I det øverste mellemtonekammer danner kabinettets skrå sideplade også sidepladen for selve kammeret, men i det nederste mellemtonekammer skal der indsættes en indvendig sideplade for at gøre kamrene akustisk ens:

Det er ikke lige den nemmeste plade at lave, men det lykkedes fint i topkabinet nr. 1, så jeg går på den med krum hals, næste gang jeg kommer på værkstedet

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2024 kl. 12:23 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Tirsdag bød på endnu en værkstedsdag, hvor jeg gik i gang med at lave den skråplade, som er nævnt ovenfor.

Tilskæringen med de skrå endeflader gik fint, men da jeg gik i gang med at fræse den kileformede top på pladen, begyndte min overfræser at gøre knuder. Det viste sig dog, at det ikke var maskinen, der var problemet, men fræsejernet, der var slidt. Det gjorde, at fræsejernet langsomt arbejdede sig udad, hvis jeg tog den størrelse spån, som jeg plejer

Jeg måtte derfor væbne mig med tålmodighed og tage meget mindre spåner end sædvanligt, så arbejdet tog laaaang tid! Men inden det blev klart for mig, hvad der foregik, nåede der at opstå nogle utilsigtede fordybninger i den skrå flade. Ikke så pænt! Men heldigvis bliver fladen skjult af sidepladen og der er stadig masser af flade at lime på, så rent styrkemæssigt er det helt uproblematisk

Jeg er ikke helt færdig med at pudse den skrå flade af, så der er ingen billeder af "ulykkerne" endnu

I går onsdag arbejdede jeg også på projektet, men ikke på værkstedet!

Som nævnt kommer der helt ny elektronik til Equilibrium Enigma, og til den ende har jeg indkøbt nogle GaNFET forstærkermoduler til at drive diskantbånd og mellemtoner. Jeg har købt 4 stk, og jeg har haft to af modulerne oppe og køre i et godt stykke tid på et testboard (et stykke MDF-plade), hvor der er en 300VA ringkerne og et PSU print med 40.000uF til at drive de to moduler:

Boardet har drevet nogle små 2-vejs højttalere i mit kontoranlæg, hvor det har spillet rigtigt godt, men i går aftes havde jeg en aftale med en af vennerne om at afprøve det simple board i hans system på nogle meget større højttalere, som jeg kender rigtigt godt.

Det blev en meget spændende aften, hvor vi var igennem meget forskellig musik - også af den udfordrende slags - men de to små Starkrimson Ultra moduler klarede alt, hvad vi smed efter dem med stort overblik og overskud, selv ved meget høje lydtryk, og fuldstændig uden den kolde og kliniske lyd, som klasse D forstærkere kan have. Den svære balance mellem stor klarhed og for lys klang blev klaret med bravour, ligesom alle detaljer stod klokkeklart uden at blive skingre, selv på notorisk vanskelige indspilninger. Og der var smæk for skillingen fra top til bund, når musikken krævede det, ligesom akustiske instrumenter blev gengivet særdeles naturligt.

Efter at have fået bekræftet de gode takter, som jeg allerede til dels havde hørt på de små højttalere på kontoret, er der ikke nogen tvivl om, at de søde "små" (500W i 4 ohm/250W i 8 ohm) moduler skal bruges i Enigma'erne. De anvendte PSU print er blot nogle forholdsvis billige typer med Nippon Chemical kondensatorer, og jeg kunne godt overveje nogle lidt bedre kondensatorer, men det kigger jeg på senere

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2024 kl. 16:05 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Lige inden weekenden blev det til endnu en værkstedsdag, hvor den lidt genstridige plade med den kileformede top skulle færdiggøres og limes i topkabinet nr. 2

Efter lidt mere afpudsning og justering af de beslag, der skulle holde den på plads i den korrekte position, afprøvede jeg pasningen op mod den skrå sideplade til hele kabinettet:

Som det ses, passede den kileformede top på pladen fint op mod kabinettets sideplade

Den "vanskelige" plade blev herefter limet i, og mens den tørrede, gik jeg i gang med at lave nogle flere af de små stykker støtteplade (anlæg), som skal gøre det muligt at spænde bagpladerne fast på mellemtonekamrene. Her limes det første anlæg på plads i topkabinet nr. 1:

På grund af kileformen er der ikke nok materiale til at sætte en iskruningsbøsning i uden at tilføre lidt mere "gods". Når limen er tør, bliver der sat en iskruningsbøsning (måske to) i midt i limningen - og der kommer selvfølgelig flere iskruningsbøsninger i længere nede

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2024 kl. 10:36 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg dedikerede værkstedsdagen i går til at komme videre med forskellige lidt mindre ting og startede ud med at lave nogle af de støttelister til baskabinetterne, hvor der skal sættes iskruningsbøsninger i for at kunne spænde bagpladen forsvarligt fast. I den ene side skal støttelisterne tilpasses den skrå sideplade

Her limes den øverste liste i mod den skrå side:

Og den nederste liste mod den skrå side kom også på plads:

Allerede ved sidste værkstedsbesøg havde jeg gjort en støtteliste klar til toppen af den kileformede sideplade i topkabinet nr. 2, men undlod bevidst at lime den i, da sidepladen lige var limet i, og limen nåede ikke at tørre ordentligt, inden jeg skulle ud af døren.

En hel weekends tørring må vist være nok

Så i går kunne den lille forstærkende liste også limes i topkabinet nr. 2:

Og så til noget lidt andet:

Nej, jeg er ikke ved at gøre klar til at søsætte en båd

Det er såmænd bare topkabinet nr. 2, der er blevet lagt på kant for at gøre det nemmere at lime de skrå afstivninger i de to mellemtonekamre i!

Rundstokkene til afstivningerne har ligget klar et stykke tid, men skulle lige afvente montering af skillepladerne mellem mellemtonekamre og kammeret til bånddiskanten

Her limes afstivningen i det øverste mellemtonekammer:

Et massivt stykke rundstål sørger for at holde rundstokken på plads, mens limen tørrer. Jeg har gode erfaringer med at lime rundstokke i på denne måde fra The Equilibrium Project. Når limen er tør, sidder rundstokkene så fast, at man uden problemer kan bruge rundstokkene som håndtag, når kabinetterne skal flytte rundt!

Afstivningen i nederste mellemtonekammer kom også på plads:

Det kneb lidt med plads til et stort stykke rundstål, så i stedet blev denne rundstok hold på plads af nogle poser med unbrakoskruer, som også vejer godt til

Sådan kom det til at se ud med rundstokkene på plads efter tørring:

Jeg håber at komme på værkstedet igen sidst på ugen ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2024 kl. 10:50 | IP-adresse registreret Citér Aksa

På en lidt kort værkstedsdag fredag kom der ikke så meget nyt for dagen - jeg fortsatte blot arbejdet med at tilpasse og lime støttelister i baskabinetterne

Støttelisterne er nu på plads i top og bund på det ene baskabinet, men da der bliver sluppet store kræfter løs her med to styk kraftige 12" enheder, skal der også støttelister på siderne og på mellempladen, så der er noget mere arbejde med baskabinetterne, inden bagpladerne kan gøres klar til montering!

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2024 kl. 10:11 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Dagen i går bød på et stort skridt i retning af færdiggørelse af det første topkabinet, idet jeg havde besluttet, at det skulle være dagen, hvor den skrå kabinetside skulle sættes på!

Her checker jeg, at pladen er ordentligt tilpasset, inden jeg går i gang med at lime

Det er lidt udfordrende at skulle lime alle kanter på såvel kabinettet som på de indvendige afstivninger på én gang, så jeg gjorde spændbåndene klar og monterede et enkelt vinkelbeslag mellem kabinetsiden og en afstivning, inden jeg gik i gang. Vinkelbeslaget sikrede, at kabinetsiden ikke kunne skride, så top og bund ikke længere passede

Og så gik det løs med limen!

Et gedigent stykke rundstål sørgede for, at en af de store afstivninger blev limet godt fast.

Kabinetsiden fik lov til at tørre det meste af dagen, og resultatet blev helt fint:

Der mangler dog stadig en del ting, før jeg kan begynde at arbejde på teknikken i topkabinet nr. 1 (bagplader, støttelister, iskruningsbøsninger m.v.), men det begynder at ligne noget, der godt kunne blive til en højttaler

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2024 kl. 15:52 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Fristelsen til at prøve at sætte enheder i den næsten-færdige højttaler blev for stor:

Og lige en detalje af den lodret monterede bas i den skrå side - den "vokser" nærmest ud af kabinettet

Savklinge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 September 2024 kl. 16:10 | IP-adresse registreret Citér Savklinge

Det ser godt ud
Er det meningen at der skal frontstof foran enhederne ?? 

Hilsen Savklinge

Til top Vis Savklinge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Savklinge

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2024 kl. 11:41 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Savklinge skrev:

Det ser godt ud Er det meningen at der skal frontstof foran enhederne ?? 

Hilsen Savklinge

Mange tak

Jeg er godt tilfreds med det valgte design, og der kommer selvfølgelig noget mere finish til, når jeg har fået afprøvet konceptet. Det bliver bl.a. i form af en frontplade uden på MDF-pladen (med dæmpende materiale i mellem) i 20 mm alu, som bliver pulverlakeret hvid

Der kommer et fintmasket net foran båndet, men det er ikke tanken, at der skal være frontstof på højttalerne.

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 17
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum