Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1665
|
Sendt: 05 November 2023 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Som jeg har forstået det fra mit eget højtaler-projekt, så har affasning af baflen minimal indflydelse på diffraktion og lyden... baffelstep osv. vil stadig være det samme, bestemt af den samlede bredde af baflen.
Men det kan bestemt lette designet/udseendet  |
|
|
Det er umiddelbart også sådan, jeg har forstået det
Jeg tænker også, at da der er tale om et linesource system, hvor udstrålingen er cylindrisk, at problemer med diffraktion måske er lidt mindre, men det er nu bare et gæt. Jeg har ikke tidligere haft nogen problemer med diffraktion - og ændring af naturlove og akustiske regler holder jeg mig fra
Systemet bliver aktivt og med DSP, så korrektion for baffelstep og andre småting klares der ... __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2023 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter en lille pause i projektet på grund af ferie på værkstedet går det løs igen i morgen
Den store afstivning gennem midten af kabinettet skal limes i, alustængerne skal monteres - og jeg vil nok heller ikke kunne dy mig for at montere begge basenheder
Derefter skal jeg i gang med det andet baskabinet ... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1407
|
Sendt: 17 November 2023 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende - små skridt, men bestemt spændende
Det er jo et lidt anderledes bassystem, så det bliver bestemt interessant at høre om erfaringerne.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 18 November 2023 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Spændende - små skridt, men bestemt spændende
Det er jo et lidt anderledes bassystem, så det bliver bestemt interessant at høre om erfaringerne. |
|
|
Ja, lidt anderledes er det nok
Jeg har dog set en del konstruktioner gennem tiden med back-to-back opsætning af basenhederne, men til gengæld har jeg ikke umiddelbart set nogen, der har benyttet den afstivningsmetode, som jeg benytter her (men derfor kan der jo sagtens være nogen, der har gjort det  ). __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 18 November 2023 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gårsdagens arbejde gik heldigvis efter planen, og jeg fik limet den store afstivning i:
Efter at have givet limen nogle timer til at tørre, så skulle jeg da lige prøve at montere enhederne
Det er dog tydeligt, at alustængerne - som forventet - ringer en del, når man banker på dem, så jeg fylder hullerne, hvor de går igennem den store afstivning, med noget passende "goo", så de holder op med at snakke med __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 28 November 2023 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg gået i gang med at putte "goo" mellem alustænger og den store afstivning. Jeg havde noget Pattex montagelim/fugemasse kombo liggende, og bortset fra, at det ikke ser så kønt ud, så virker det rigtigt godt, fordi det kan hæfte på stort set alt
Jeg fuger fra begge sider, og det er helt bevidst, at der er trukket goo ud på alustængerne, da det giver øget dæmpning af alustængernes ringning
__________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|