Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 17:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny pladespiller og RIAA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 05 November 2021 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

jeg overvejer at købe en pladespiller og RIAA til mit setup, det er dog ukendt område for mig, så jeg kunne rigtig godt bruge
nogle input fra jer andre.

Jeg har set på en Mofi Ultradeck+ med MasterTracker pickup, med RIAA løber det op på lidt over 20k hvilket er over mit budget.

Er det muligt at få et godt setup med pladespiller og en RIAA til mellem 10-15k?…….eller måske endnu billiger
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 06 November 2021 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis du køber brugt.
Se eksempelvis efter Thorens 318-321serien. Kan ofte erhverves for nogle få tusinde kr.
Så får du brug for en PU samt en RIAA, evt kombi af RIAA og stepup hvis du går efter MC. Uden egentlig at vide det tror
jeg du kan skaffe RIAA/Step-up i god kvalitet for under 5000. Ofres ligeledes 5000 på ny PU er du allerede god begyndt.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 06 November 2021 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Tak for input.

Jeg synes godt nok det er en jungle at finden rundt i med tonearme, pickups mv., når man intet forhold har til priser og mærker
- hvad er god og hvad skal man holde sig fra
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
7100Vejle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en lige en tænkepause!

Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 06 November 2021 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan få noget med en Mørch arm, er det en god begyndelse. En ASR mini basis eller en Rogue audio stealth riaa fåes til gode priser brugt. En pick up ville jeg aldrig købe brugt. Jeg har selv købt en Audio technica ART-9 hos Thakker audio til en god pris, som ingen danske forhandlere ville matche.

Har du overhovedet ingen erfaring med pladespillere, og kender du ikke nogen der kan give et lyt? Det er jo ikke engang sikkert, du kan lide lyden. Selvom jeg har flere grammofoner, pick up og arme i den dyre ende, så synes jeg man får langt mere for pengene ved at købe digital.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 06 November 2021 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Du kan få fedt udstyr både nyt og brugt. Jeg har Acurus P10 og Micro Seiki DQX500 til ialt under 5000
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 06 November 2021 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
Hvis du kan få noget med en Mørch arm, er det en god begyndelse. En ASR mini basis eller en Rogue audio stealth riaa fåes til gode priser brugt. En pick up ville jeg aldrig købe brugt. Jeg har selv købt en Audio technica ART-9 hos Thakker audio til en god pris, som
ingen danske forhandlere ville matche.

Har du overhovedet ingen erfaring med pladespillere, og kender du ikke nogen der kan give et lyt? Det er jo ikke engang sikkert, du kan lide lyden. Selvom jeg har flere grammofoner, pick up og arme i den dyre ende, så synes jeg man får langt mere for pengene ved at købe digital.


Jeg har haft pladespiller for mange års siden (nok 20år), så lyden kender jeg og kan godt lide. Jeg har streamet de sidste 6 år siden jeg genoptog min hi-fi hobby.

Og ja, jeg er helt blank på pladespiller domænet, derfor dette opslag for at få noget input og viden.
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 06 November 2021 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Lyden af vinyl og pick up kan noget, som ingen andre medier kan. Nemlig give en varm og dynamisk lyd. Selve procedyren ved pladeskift med rensning osv kan få selv et stresset menneske til at stresse af og lande på jorden, Det er da fantastisk, at et sysyem, der i bund og grund banker de fleste andre medier, om ikke alle, nu er langt over 100 år gammelt. Du kan nyde billederne og læse teksten uden forstørrelsesglas .

Man behøver ikke at betale en halv million milliard for at komme i gang.

Skal det være let og betaleligt, så køb en Audio Technica AT-LP5X til godt 3000 kr. incl. Pick Up og indbygget riaa. Læs What Hifi's test.

Jeg har selv haft den. Den spiller fortrinligt til prisen. Der er udskifteligt Pick Up hus, så det er nemt at skidte PU, det er ikke uvæsentligt, når man er nybegynder. Jeg skulle bruge den til gamle 78'ere. Fatter du interesse, kan du altid have den stående, som reserve. Den har direkte drev, hvilket vil sige, at den har fremragende gangkonstans, er nem at skifte hastighed på, har 3 hastigheder og en rigtig god bas, som normalt er en mangelvare ved billigere pladespillere.

Egentlig skal du så bare købe noget rensevæske til pu-en og en god kulhårsbørste til lp'en samt et ordentligt skærmet kabel med jordledning min. 1,2 m.

Jeg har samlet på og spillet plader siden midten af 60' erne og har et systen i et noget andet prislag, men næsten uden hensyn til prisen, får du altid god og vedkommen lyd fra din pladespiller.
Forhandlere er næsten altid villige til at montere din pu for dig, og så er det altså nemmere at få den monteret i et løst hus i stedet for, at du skal slæbe hele pladespilleren med dig.

Alt i alt ca. 5000 kr, så er du godt kørende

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4932
Sendt: 06 November 2021 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest skal du starte med noget "nemt"... dvs. et setup som du selv kan sætte op og holde vedlige. Og så skal det lyde godt... vinyl lyder anderledes en både CD og streaming, så hvis det ikke lyder godt fra en start, så giver man op på det. Og det er synd, for vinyl er den bedste kilde til naturlig vellyd...

Mit råd er, at du starter med et simpelt værk og arm, f.eks. Rega eller Pro-ject. Og så skal du starte med en MM pickup, og gerne en god en af slagsen. Og til trods for hvad andre siger, så kan en pladespiller sagtens bære en dyrere pickup end man regner med. Du kan sagtens betale det samme for pickup'en, som selve pladspilleren. F.eks. 4-5000,- pr. del (pladespiller/pickup/riaa).

Og så skal du ikke nødvendigvis købe det hele samme sted... den bedste riaa til 4-5000,- er stadig Vincent PHO-701!!! Og sætter du den sammen med en Rega Planar 3, med en Clearaudio pickup, så har du vellyd for alle pengene. Og så har du samtidig en god platform, at bygge videre fra, hvis du bliver grebet af det

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 06 November 2021 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres input, det giver perspektiv

Tænker jeg skal have en ekstern RIAA.

Det lyder meget interessant med Rega Plan 3, er der andre gode alternativer til Rega Plan 3, så der er lidt at sammenligne med
fx Pro-Ject m.fl.?

@Mikkel, når du skriver Clearaudio pickup, kan du så konkretisere det lidt mere, de fås godt nok i mange pris klasser?
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4932
Sendt: 06 November 2021 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Skåret over en bred kam, så jo dyrere jo bedre... men resten af dit setup skal jo også kunne følge med. Du skriver et budget på 10-15.000,- og så tænker jeg umiddelbart 4-5000,- til pickup'en. Så vidt jeg husker er der et par modeller i det segment.
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 06 November 2021 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Skåret over en bred kam, så jo dyrere jo bedre... men resten af dit setup skal jo også kunne følge med. Du
skriver et budget på 10-15.000,- og så tænker jeg umiddelbart 4-5000,- til pickup'en. Så vidt jeg husker er der et par modeller i
det segment.


Tak for input Mikkel, tænker at resten af mit setup nok skal følge med.

Vincent SA-T7 -> Belles 350 ref. -> Audiovector R3 Arreté.
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4932
Sendt: 06 November 2021 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Så ville jeg måske stile højere med værk/arm og pickup...
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
ypke
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 71
Sendt: 17 December 2021 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvorfor ikke overveje en Technics SL-1500C. Den har nogle fine data og et meget bedre drev en Rega og Pro-Ject, da den er direkte drevet og kvartslåst!
Til top Vis ypke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ypke
 
tidl straffet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2021
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 18 December 2021 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Ja bestemt, disse SL1200 varianter er bare noget der funker.

Ulempen ved 1500C som jeg ser det, en entrylevel 2M red pickup er inkluderet, den har bestemt sine begrænsninger men kan selvfølgelig pilles af og erstattes med noget bedre.
Til top Vis tidl straffet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tidl straffet
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 18 December 2021 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har sl1500. Den fungerer faktisk rigtig godt. Den løfter selv armen til sidst. Jeg har prøvet den med 3m red, der er en forbavsende god pu.
Medleverede pick ups er sjovt nok sjældebt i verdensklasse.

Har prøvet den med Clearaudio Performer og AT-vm95 med shibata slibning. Fortrinlig pu til prisen. Armen er nem at justere i højden,

Godt køb til prisen.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
tidl straffet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2021
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 19 December 2021 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Der er også modellen SL100C som er uden indbygget riaa og vistnok med Audio Technica VM95 pickup.
Den kan snuppe en ML nåleforsats.

Ved ikke om tonearm kvalitet er den samme.
Til top Vis tidl straffet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tidl straffet
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes