Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 08:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: ECC 82 rør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 225
Sendt: 04 December 2021 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Hej!


Jeg har kastet mig ud i at lytte til lidt forskellige rør efter at have købt en Audo Note M1-forstærker.

Den er født med et ECC 82 fra IE Yugoslavia. Lige nu lytter jeg til et Telefunken ECC82 købt hos Pyndt.

Jeg har et Siemens E80 C på vej hjem.

Nogen andre idéer til, hvad der kunne være sjovt at give et lyt?

Har kig på et sæt Mazda Belvu, som der ikke er skrevet så meget om - og Toshiba ECC82 (som skulle være bang for the buck).

Forstærker er vintage-Kenwood & højttalere Harbeth M30.1 Lytter til både plader og streaming.

Glæder mig til at høre jeres tanker/forslag.


Alt godt,

Kasper



__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 04 December 2021 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

der er ikke et rør der er det bedste, men der er sikkert et du syndes er bedst i lige din forstærker/anlæg
det vil sige er at du er nød til at prøve dig frem, det er den eneste måde at gøre det på.
men det er en både sjov og lærerig rejse du er på vej ud på.
læs på nettet som inspiration

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 225
Sendt: 04 December 2021 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hej The Real Wiz,

Den holdning deler jeg helt. Jeg ledte også mere inputs til sjove rør at forsøge mig med.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 04 December 2021 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve rigtigt mange forskellige rør, og de vil alle sammen give forskellige oplevelser - god eller anderledes.

Men hvis du ha' et rør som ikke påvirker musikken, og bare spiller musikken som tiltænkt, så skal du gå efter Psvane... ja, de er dyre, men du ender hurtigt med at bruge det samme - eller mere - på at prøve en masse andre rør, som alligevel ryger i skuffen.

En anden detalje er, at din Audio Note forstærker er bygget til det rør der sidder i som standard. Så det behøver ikke være en forbedring at udskifte det. Selv det gode Psvane kan lyde "forkert", hvis kredsløbene onkring røret er matchet til det rør, den er født med...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 04 December 2021 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

jeg har været rigtig glad for Philips/Miniwatt ecc82 specielt hvis du kan finde dem i det kaldte Philips SQ (Special Quality) kvalitet
jeg bruger i dag stadig Philips SQ bare en anden type


__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 225
Sendt: 05 December 2021 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel & I andre,


God pointe i forhold til neutralitet og oprindeligt rør. M1'eren er født med et IE Yugoslavia, som efter sigende skulle være produceret på
Telefunken-udstyr i 90'erne.

Så jeg tænker, udgangspunktet er i den neutrale ende af spektret - vs Mullard, som jeg læser det.

Hvad gør Psvane-rørene til de mest neutrale? Og er det de nyproducerede, du mener?




__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 225
Sendt: 05 December 2021 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Og et tillægsspørgsmål. Hvad oplever i af levetid på ECC82-rør - omkring 5.000-10.000 timer ved moderat belastning?

Og er der nogle fabrikater, der har ry for at holde bedre end andre?

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 05 December 2021 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

bergholt skrev:
Hej Mikkel & I andre,

God pointe i forhold til neutralitet og oprindeligt rør. M1'eren er født med et IE Yugoslavia, som efter sigende skulle være produceret på Telefunken-udstyr i 90'erne.

Så jeg tænker, udgangspunktet er i den neutrale ende af spektret - vs Mullard, som jeg læser det.

Hvad gør Psvane-rørene til de mest neutrale? Og er det de nyproducerede, du mener?

Hvorfor Psvane rørene er neutrale kan jeg ikke svare på... det ligger i konstruktion og produktion. Og ja, det nyproducerede rør jeg tænker på... men der findes også andre der gør det lige så godt, og det til priser der både er rimelige - og astronomiske.

Rør (som kabler i gamle dage) benyttes ofte til at "tilpasse" lyden, men målet må vel være, at produktionen af musikken gengives så korrekt som muligt, altså med minimal påvirkning fra udstyret?!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 05 December 2021 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hej Bergholt

Nu har jeg efterhånden prøvet ret mange ECC82/12AU7 rør i min Conrad Johnson PV12l forforstærker, både nye og nos rør.

Jeg har afprøvet følgende ECC82/12AU7 rør i min PV12l og min PV10al.: Mullard, Madza, Amperex, Tesla, GE, EI, RCA, Sylvania, Hitachi, Philips,
Valvo, Brimar, Tungsram, Heinz and Kaufmann, JJ, RFT, Siemens, Bugle Boy, Shuguang, Electro-Harmonix, Telefunken Ribbed plates og Telefunken
Smooth plates.

Jeg synes de bedst lydende i min CJ PV12l er disse.:

1.) Telefunken Smooth plates
2.) Amperex/Bugle Boy
3.) Tesla
4.) Electro-Harmonix

Og som mange andre også har erfaret så er Telefunken NOS rør bare noget specielt, men som allrounder er Electro-Harmonix røret ret fantastisk, det
kan faktisk lidt af det hele, god bund, lækker mellemtone, en sprød lækker diskant, og så er der godt med dynamik, sammenhæng og super
perspektiv, så kører faktisk pt. med Elektro-Harmonix som er et billigt men vellydende rør.

Hvordan det så lyder i din Audio Note M1 ved jeg ikke, men mon ikke der lidt i samme dur.

Mange venlige og musikalske hilsner MIAV.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 225
Sendt: 06 December 2021 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hej Miav,

Mange tak for indpsark. Man må sige, du har været breddt omkring! Ved ikke, om jeg når så mange igennem. Det kunne være interessant at
kunne leje et helt sæt a la en smagekasse med forskellige vine.

Det er lidt sjovt, at du fremhæver Electro-Harmonix, det ser ud til at være Audio Notes anbefaling i deres shop (mod tidligere IE Yugoslavia).
Dem må jeg gi' et skud ved lejlighed.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 225
Sendt: 06 December 2021 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel G,

"En anden detalje er, at din Audio Note forstærker er bygget til det rør der sidder i som standard." - er vi helt sikre på det? Altså at man har taget udgangspunkt i et IE Yugoslavia-rør fra 1990'erne og bygget en forstærker op omkring det?

I diverse tråde lyder det mere til, at man har skabt et godt fundament for at prøve forskellige rør - og kunne opgradere, ligesom man kan med deres 'copper foils' og 'silver foils', kabling, KAISEI-ladelytter og tantalummodstande.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 225
Sendt: 06 December 2021 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Lige et spørgsmål mere til dig Miav - hvad siger dine erfaringer dig om levetid på de forskellige rør?

Og generelt - er der et sted i Københavnsområdet, man kan gå hen og få målt (selvfølgelig mod betaling)?

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 06 December 2021 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

bergholt skrev:
Hej Mikkel G,

"En anden detalje er, at din Audio Note forstærker er bygget til det rør der sidder i som standard." - er vi helt sikre på det? Altså at man har taget udgangspunkt i et IE Yugoslavia-rør fra 1990'erne og bygget en forstærker op omkring det?

I diverse tråde lyder det mere til, at man har skabt et godt fundament for at prøve forskellige rør - og kunne opgradere, ligesom man kan med deres 'copper foils' og 'silver foils', kabling, KAISEI-ladelytter og tantalummodstande.

Ja, det er jeg rimelig sikker på, ellers er det godt nok nogle dårlige konstruktører...  Men du kan da have en pointe i, at de kan have designet kredsløbene omkring røret så "neutralt" som muligt - klangmæssigt - så det er røret, der sætter dagsordenen, lydmæssigt... men hvorfor skulle de så tilbyde alle mulige opgraderinger?!?! Måske for at stikke hænderne ned i de riges velforede lommer



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 225
Sendt: 06 December 2021 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Jo, måske nok. Men det er rart, synes jeg, at man kan opgradere stille og roligt fremfor at skulle købe en ny forstærker løbende - kommer til at tænke på fx Accuphases serier, hvor der kommer nye modeller hvert ca. 5. år.




__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 06 December 2021 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Nye modeller er ikke altid bedre... et godt eksempel er min CD-afspiller fra McIntosh... her er den nye model ikke bedre, men lige så god. Og det handler om, at der er grænser for hvor meget man kan hive ud af musikken

Ofte er "opgraderinger" meget dyrtkøbt, for de små forbedringer man får til den relativt høje pris, er meget små...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1404
Sendt: 07 December 2021 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

@Bergholt

Levetiden for ECC82 røret er meget afhængig af konstruktionen, og hvor hårdt røret køres.

Men typisk er levetiden op til 10.000 timer, men dette er igen afhængigt af rørets konstruktion(materialer), mange gamle rør er lavet af
materialer der holder længe, dengang var der jo ikke noget der hed ROHS, og begrænsning af materialevalg bare fordi det var
sundhedsskadeligt.

Mvh.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1404
Sendt: 07 December 2021 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Lige en tilføjelse.

Det at lave rør er et håndværk, derfor er der også mange ældre rør der holder længe, mens nogle nye mærker bare er en konsum vare, jeg har oplevet en del nye rør der mister deres vacum, eller kortslutter, samt korroderer.

Mvh.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 07 December 2021 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Hej Bergholt

Jeg har ikke på fornemmelsen jeg når at slide mine rør.

Jeg har nogle Philips Miniwatt SQ E88CC fra 1969 i en af mine Audio Research forforstærkere, og som har siddet i denne mere end 15 år, og disse rør lyder stadigvæk super godt, og her tror jeg absolut vi er tæt på 10.000 timer. Det samme er tilfældet med nogle TESLA E88CC Yellow label Goldpin fra 1960, disse sidder i min PH3 Riaa, og har siddet i denne i næsten 20 år, og lyder stadigvæk fantastisk.

Så jeg tror ikke almindelig musik lytning slider dine rør lige foreløbigt, med mindre du da lader dit udstyr stå tændt altid, og slet ikke hvis du køber nogle gode rør, så vil jeg bare kalde det en god investering.   

Musikalske hilsner MIAV
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Anders Petersen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 01 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 36
Sendt: 07 December 2021 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Mange Hi-fi elskere (incl. mig selv)har sikkert mere end een gang, stillet sig selv spørgsmålet: hvorfor lyder rør fra 40`erne - 70`erne meget bedre end nutidens rør gør? Det er fordi,d et materiale der var indeni NOS rørene, var af en langt højere standard(substans).Dem der arbejdede med det, havde en levetid der var 25 år kortere end normalen.

Lidt udenfor kategorien, men alligevel. Hvorfor har man ikke kunnet få Cobolt magneter i mange år?F ordi man dengang vurderede, at de kunne bruges til Atomare formål. Alnico(Aluminium, Nikkel, Cobolt) er det tætteste, man kommer på varen. Kommer dog ikke i nærheden af den "ægte" vare.



__________________
"How good it sounds,depends on where you`re sitting".
Til top Vis Anders Petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders Petersen
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 225
Sendt: 07 December 2021 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Lige en tilføjelse.

Det at lave rør er et håndværk, derfor er der også mange ældre rør der holder længe, mens nogle nye mærker bare er en konsum vare, jeg har oplevet en del nye rør der mister deres vacum, eller kortslutter, samt korroderer.

Mvh.


God pointe - lidt som linoliemaling med bly holder fantastisk vs ny uden.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes