Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 22:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vincent SA-T7 rør ringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 07 Januar 2022 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har udfordringer med min Vincent SA-T7 som jeg godt kunne tænke mig jeres andres input til - har I samme oplevelse/udfordringer med jeres SA-T7 som jeg har…….er min forstærker defekt og skal fixes?

Jeg oplever følgende:
1. Når jeg skifter mellem source er der et relæ der giver et klik (hvilket er helt normalt), dette afstedkommer en højfrekvent ringe lyde i højtaleren der kommer fra rørene - er det normalt?
2. Når anlægget står tændt både med og uden musik, forekommer der rør ringningens lyde i højtalerne, en forholdvis højfrekvent lyd - er det normalt?
3. Jeg har testet rørene ift. om de er mikrofoniske ved meget forsigtigt at slå til rørene i toppen. Der sidder 4 rør til hver side (højre og venstre) som jeg systematisk har testet rør for rør og sammenligner højre og venstre side, specialet et rør i højre side var ekstremt følsomt, det mindste lille slag på toppe afstedkom en voldsom ringen i højtalerne. Jeg har fået et ny rør - men problemet er der stadig, så min bekymring er at det er noget andet der forudsager at netop dette rør er så følsomt - har I andre input til det?

Jeg er rigtig glad for min SA-T7, det er dog et irritations moment med de rør der giver ringe lyde i højtaleren.

Håber I andre har brugbare input..
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 07 Januar 2022 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

På rør skal du altid mute, når du skifter kilde osv.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 07 Januar 2022 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

På senere modeller af SA-T7 sidder cv8169 rørene i affjedrede sokler, af samme årsag. Kun når jeg tapper med fingerene på topsvøbet af min egen, hører jeg en let ringen i højtalerne... de skal ikke ringe under afspilning. Hvordan står din SA-T7 i forhold til højtalerne? Det kan være bas-vibrationer, der er årsagen.

Måske kunne det være aktuelt med nogle ekstra afkoblende fødder under?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 07 Januar 2022 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Der er affjedrede sokler i den jeg har. Jeg tror ikke det har noget med bas-vibrationer da problemet er det samme om jeg spiller musik eller ej.

Og det jeg synes er påfaldende er forskellen på problemet i henholdvis højre og venstre side på det samme rør, der meget stor foreskel på hvor meget det ringer når der tappes på røret.

Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 08 Januar 2022 kl. 03:10 | IP-adresse registreret  

uhog......
Det ER dine pentoder (de små), der er mikrofoniske.
Dette er en problem med pentoder, og også derfor at Vincent "modificerede" SA-T7 forholdsvis hurtigt, efter
at den udkom med gummiophængte rørsokler.
Jeg har nok haft en 20-30-40 stykker igennem, og det er temmelig umuligt at finde nogen, der ikke "ringer".
Nogen værre end andre, og ganske som du beskriver...... Relæklikket kan være nok, og gi´r den ringetone
du oplever.
Dem, jeg har oplevet som mindst følsomme, var Tesla E180F gold pin, men har min tvivl om de var nye,
da jeg købte dem, da de levede i knap 1000 timer og døde på et splitsekund alle 4 :(
Har også erfaret, at det har tendens til at være værre, når rørene er varme.
Satte 4 nye Philips SQ gold pins i, tændte, daskede forsigtigt på dem, og YES..... nu var den der :) .
Det var så lige indtil de blev varme.... så kom der en svag ringning igen, og et af rørene ku´ du dårligt
puste på, før det ku´ høres (overdrivelse fremmer forståelsen) :)
Det eneste jeg kan anbefale dig er at finde en levrandør, der vil teste rørene både målemæssigt og afprøve for
mikrofoni. Alternativt købe 4 nye gennem din Vincent-forhandler, og så reklamere over dem, hvis de er lige så slemme.
Håber, du fik lidt ud af denne smøre.
Held og lykke

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 08 Januar 2022 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Tak Boydk, det giver rigtig fin mening det du skriver

Ja, de små rør er mikrofoniske, men det er det store rør (6*51n) helt til højre (set forfra) i højre kanal der er meget mikrofonisk.

Jeg har lige fået et nyt rør (fra leverandøren på garantien), men problemet er der stadig. Så det du skriver er, at blive ved med
at skifte røret indtil man får et rør der ikke er mikrofonisk eller får leverandøren til at tjekke det.

Jeg har fået den opfattelse at rør i en forforstærker stort set ikke slides og holder “evige”, forholder det sig også sådan med SA-
T7, eller slides de og skal skiftes med mellemrum - hvad er jer andres erfaring?
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 08 Januar 2022 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jeg må hellere starte med at sige at jeg ikke kender din Vincent.
Men din opfattelse af at rør i forforstærkere stort set holder evigt ikke altid er korrekt. Slid på rør afhænger i høj grad af, hvordan de
behandles. En vigtig del af dette er, hvor hårdt de belastes. Der findes eksempelvis en Audio Research forforstærker (SP 15 hvis jeg husker
korrekt), som er berygtet for at slide rør uhyggeligt hurtigt. Jeg kender som nævnt ikke din Vincent, men jeg er sikker på, at Boyd som
åbenbart kender den, kan sige om den kører rørene lige til grænsen.
Men er det de rigtige rør som sidder i din forstærker?. Hvis man kigger på Vincent´s hjemmeside, så står der at modellen blandt andet bruger
2*6SCH51P. Kunne det tænkes at der er forskel på om der er et P eller et N sidst i rørets navn?.
Men så vidt jeg kan se på Vincent´s hjemmeside, så bruger forstærkeren 2 stk af det pågældende rør. Mit GÆT er, at der er et i hver kanal. Så
det ville da være oplagt at flytte røret fra højre kanal til venstre og omvendt, og så se om problemet følger røret eller kanalen. Det burde
kunne give dig en god indikation på, om dit problem "bare" er et dårligt rør.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 08 Januar 2022 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

uhog.....
Der er på "nettet" en del forvirringer om rør i SA-T7.
I nogle af de første sad der 2 pentoder (en i hver kanal) af 6SCH51P, 2 pentoder (en i hver kanal) af 6SCH9P og
4 stk. trioder (katodefølgere, 2 i hver kanal) af 6S3P-EV.
Senere (er ikke sikker på, om det var samtidig med med de gummihængte sokler) skiftede Vincent til
4 stk. CV6189=E180F=6J9P russer=6Zh9P russer og 4 stk trioder 6S3P-EV.
Send/vis gerne et billede af din for at bekræfte, hvilken version, det er.
Min er den nye revision, med 4 ens trioder og 4 ens pentoder. Trioderne siger generelt ikke et suk, når man banker på dem.
Pentoderne derimod er s´gu "besværlige", for at sige det mildt.
Man kan ikke skifte rør fra gammel til ny revision uden at rewire nogle af rørsoklerne, så undlad at prøve med andre
end de præcise ækvivalenter.
Jeg sender dig lige en PB med min mailadresse, så kan du sende billeder i bedre opløsning, så skal jeg gøre, hvad jeg kan
for at hjælpe dig. Btw, at/hvis du oplever, at relæklingeriet er højere i højre kanal er der en simpel forklaring. De rør, der sidder
tættest på frontpladen, er venstre. Dermed er relæerne tættere på højre kanal


__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 08 Januar 2022 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har set at man kan montere dæmpere på pre-rør. Mange ligner små o-ringe. Jeg har selv rørforstærker, men ingen erfaring
med dæmpere da min er helt tyst (andet mærke og konstruktion).
Måske det kan hjælpe?? Eller er de ren voodoo??
Jeg tænker ikke at de hjælper på mikrofoni, men de kan måske afhjælpe klikket fra relæet…
Held og lykke med opklaringen og løsninger.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
uhog
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 19 Oktober 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 94
Sendt: 08 Januar 2022 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres vidensdeling og brugbare forslag

@Highmass, ja selvfølge swappe røret mellem højre og venstre side og test om fejle følger med - er testet og fejlen følger
med røret, så det nye rør jeg har fået er også mikrofonisk……..jeg må tilbage til forhandleren.

@Boydk, foto er sendt på mail

Til jer andre kan jeg oplyse at min Vincent er 1 år gammel og har gummihængt sokler og er bestykket med følgende rør.
Højre side: 6C3N-EB - 6SCH9N - 6C3N-EB - 6SCH51N
Venstre side: 6C3N-EB - 6SCH9N - 6C4N-EB - 6SCH51N

Forstærkeren har tidligere været inde til reparation, her blev skiftet nogle rør, det er nok årsagen til der sidder et 6C4N-EB i
venstre side.

God aften til alle
Til top Vis uhog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uhog
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 09 Januar 2022 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

uhog skrev:

@Boydk, foto er sendt på mail


Og mail er besvaret
Det dér med 6C4N i stedet for 6C3 er noget fusk. Et værksted med respekt for sig selv og deres arbejde, laver
ikke sådan noget.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes