Forfatter |
|
krogsgaard Lukket konto

Tager en pause...!
Bruger siden: 13 April 2019 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 31 Januar 2022 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør preamp eller ej. Hvad er folks erfaringer.
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 990
|
Sendt: 31 Januar 2022 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør det dur
En af de fedest ting ved rør er at du kan prøve forskellige rør af med forskellige lyd signatur
og der ved finde lige det rør som passer til dig og dit anlæg __________________ Vi hører alle forskelligt
|
Til top |
|
|
krogsgaard Lukket konto

Tager en pause...!
|
Sendt: 31 Januar 2022 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
Rør det dur
En af de fedest ting ved rør er at du kan prøve forskellige rør af med forskellige lyd signatur
og der ved finde lige det rør som passer til dig og dit anlæg |
|
|
Okay😊 lyder interessant. Hvem laver seriøse rør preamp.?
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2162
|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
VAC laver fine preamps.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2185
|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som The Real Wizz skriver farver rør gengivelsen og er det hensigten at ødelægge originallyden, er rør perfekte til formålet.
Rør er da også af mange årsager afløst af transistorer i takt med udviklingen af disse.
Er man vild med nostalgi og den forvrængning rørene giver, er der ikke andet for end at prøve sig frem.
|
Til top |
|
|
mcshamus Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er profeter og proselytter overalt.
Også indenfor hifi.
Jeg har meget stor glæde ved at bruge en rørforforstærker (Opera Consonance Linear 1) foran et sæt monotrin fra Pass.
Det fungerer og spiller formidabelt, og som The Real Wiz skriver, følger fornøjelsen ved at afprøve diverse rør med som en gratis bonus.
Jeg er ikke frelst i henseende til spørgsmålet om rør vs. transistorer, og jeg vil da meget gerne prøve en Pass-forforstærker i anlægget. Gør den
det bedre, må jeg jo skifte igen-igen. Jeg udelukker heller ikke på forhånd, at en integreret transistorforstærker kan være en forbedring i
forhold til det kendte - det skal blot komme an på en prøve.
Jeg har i tidens løb haft vanskeligere ved at finde den rigtige røreffektforstærker - derfor transistortrinnene.
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 990
|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
transistorer farver også lyden men bare ikke på den sammen gode måde som rør gør det.
men det er en smages forskel så det kan ikke rigtig diskuteres på nogen saglig måde
men under de aller fleste omstændighed kan man ikke skifte transistorer ud
til andre typer for at lige finde den man syndes bedst om
og det er den helt store fordel med rør ud over at de de lyder godt selvfølgelig
ps.
der er rigtig mange der laver seriøse rør forstærkere jeg bruger selv en fra audio-classic.dk __________________ Vi hører alle forskelligt
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4012
|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
En rørkonstruktion kan sagtens lyde "neutralt" uden misfarvning af lyden... og det behøver ikke engang være svimlende dyrt. Jeg benytter selv flere apparater baseret på rør ved test og anmeldelser af produkter, her i lytterummet...
F.eks. Vincent SA-T7 og Ear Phonobox... og for at det ikke skal være løgn, så er et rør-effekttrin også på vej! Det skal ikke afløse mit transistorbaserede Norma effekttrin, men supplere... __________________ Use the Google, my young padawan... and learned you will be!
Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6038
|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Som The Real Wizz skriver farver rør gengivelsen og er det hensigten at ødelægge originallyden, er rør perfekte til formålet.
Rør er da også af mange årsager afløst af transistorer i takt med udviklingen af disse.
Er man vild med nostalgi og den forvrængning rørene giver, er der ikke andet for end at prøve sig frem. |
|
|
Arrrhhhjj Kaj.....
At der skulle komme sådan noget sludder ud af din mund, havde jeg s´gu ikke forventet.
Rør er mange ting, og som forforstærker er det ikke raketvidenskab at lave dem ligeså gode (støj/frovrængningsfrie)
som transistor-ditto.
Faktisk er en triode en væsentligt mere lineær, forstærkende komponent end en transistor, så "ødelægge originallyden"....
sikke noget sludder.
Lever selv i bedste velgående med den af Mikkel nævnte SA-T7, og ind i mine 600 watts monoblokke er den
død-stille selv ved fuldt opskruet volumen.
Men selvfølgelig...... Du kan jo heller ikke li´ vinyllyd __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2654
|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fornemmelsen af kunne bevæge sig rundt musikerne i første/anden række, har jeg kun oplevet (meget virkeligt) med
trioder og tovejs-kasser.
|
Til top |
|
|
Jan Guldberg Ra Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 243
|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er desværre ingen dansk forhandler af rør mere.
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 964
|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Guldberg Ra skrev:
Der er desværre ingen dansk forhandler af rør mere. |
|
|
Øv ja, opdager først nu at Pyndt er lukket 
|
Til top |
|
|
krogsgaard Lukket konto

Tager en pause...!
|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan med Mcintosh.?
|
Til top |
|
|
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 257
|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Fornemmelsen af kunne bevæge sig rundt musikerne i første/anden række, har jeg kun oplevet (meget virkeligt) med
trioder og tovejs-kasser. |
|
|
Nogle vil (og gør det andetsteds) håne en sådan kommentar, men det er jo nok fordi man ikke selv har oplevet det. Desværre kan man kun
udtale sig ift. eget grundlag og eget anlægs formåen.
Rør kan farve lyden, men lyden på en optagelse er jo i forvejen farvet, hvorfor ikke finde sig den smag man synes bedst om. Ønsker man ikke
smag vælger man vel også isen helt uden smag, og hvad er så formålet.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
gabetta skrev:
vælger man vel også isen helt uden smag, og hvad er så formålet. |
|
|
At f.eks. putte den i Gin/Tonic...... ville da være træls med smag __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
4711 Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 11 Februar 2020 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør vs. Transistor diskussionen er ligeså meningsløs/-fuld, som at diskutere om en Rolls Royce kører bedre end en Ferrai. Mht. Kaj vil jeg gætte på at han
kører i en hjemmebygget Berlingo klon, hvis jeg skal holde mig i det automobile billedsprog.
Til trådstarters spørgsmål, har det i de kredse, hvor jeg kommer altid været god latin, at smide en rør pre foran en transistor slæde. Et eksempel med god
synergieffekt er en Luxman CL-32 foran end Denon POA-1500, hvor Denonens lidt spidse diskant bliver fint tæmmet af Luxmanen.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2654
|
Sendt: 01 Februar 2022 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Gabetta. Hifi bliver talt meget ned i disse tider, og nogen gange med rette. Men hvis ikke man tror på slike oplevelser findes, vil man med sikkerhed heller ikke opleve dem. Triode-oplevelsen jeg havde i tankerne og prøvede beskrive var fra et besøg i en butik på frederiksberg.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2022 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror, du misforstod Gabetta´s svar, Nils __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2185
|
Sendt: 02 Februar 2022 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
@4711
Rør kontra transistorer. Man skal aldrig lægge sig ud med mennesker bidt af at samle på gammel teknik hvad end det er biler
eller vakuumrør.
Man skal være meget selektivt læsende for ikke at bemærke rørentusiaster efterlyse rør med udvalgte egenskaber og ønskede
klangmæssige egenskaber. For netop klang er konsekvensen af rørenes forvrængning og deres fordeling af lige og ulige
harmoniske overtoner.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4012
|
Sendt: 02 Februar 2022 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er måske lidt af en stereotyp, du tvinger på os...
Når jeg vælger rør frem for transistorer, så handler det alene om at de lyder mere korrekt end transistorer i den prisklasse jeg finder acceptabel. Bevares, transistorer lyder også godt... og når de gør det, så vælger jeg dem.
Mit setup er nogenlunde 50/50... rør i riaa og pre, og transistorer i CD og effekt. Men som sagt er der en lille rør-effekt på vej også. Jeg indrømmer gerne, at transistorer er bedst til effekt, men rør kan noget med naturligheden i musikken!  __________________ Use the Google, my young padawan... and learned you will be!
Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|