Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 09:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 2a3 rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 14 Marts 2022 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har i nogle tilfælde oplevet, at trafoerne på en ny forstærker snerrer, men efter et par måneder "falder viklingerne på plads".Det gælder også for min godt et halvt år gamle 300b's nettrafo, der vrissede en del i starten, så tid kan nogle gange hjælpe.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 02 April 2022 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

2a3 rørhygge... nu med Full Music 2a3/n globe...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1000
Sendt: 02 April 2022 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Hvis det lyder lige så godt, som det ser ud, må du være en glad mand..! 


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 April 2022 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er en glad mand...

Jeg har aldrig hørt et hifi-apparat spille med sådan en åbenhed før!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 03 April 2022 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

2a3 med Full Music er altid luftigt og musikalsk . Og så har du da oven i købet hele 3,5 watt at rutte med!!

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 April 2022 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

En stor del af æren skal også tilskrives Psvane CV181 TII rørene i front... de er intet mindre end sublime i deres kategori!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 03 April 2022 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Læs mere om rør-rulleri her:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=3501&zoneid=3



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 04 April 2022 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

God anneldelse. Det bliver spændende, hvis du smider et par 45 rør i. de skulle have endnu bedre bas end 2a3, og så til gengæld hele 1,6 - 1,8 w. Rent
effektfråds

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 04 April 2022 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

45 rør bliver alt for lidt til mine højtalere, og 2a3 har allerede rigeligt med bas

Men det der overraskede mig mest ved at "rulle" rør med Tektron'en var, at forskellene faktisk var mindst på de 2 forskellige 2a3 rør!  Til trods for at prisforskellen her var størst... Så enten er Sovtek rørene et røverkøb, eller også er Full Music et "scam"...  Jeg havde overvejet et "billigere" 2a3 rør (EH, Shuguang, Psvane, Linlai) i stedet for Sovtek, men jeg er glad for at jeg gik "all in" med Full Music, da jeg tænker at forskellen havde været "ikke-hørbar" med billigere rør.

Så mit råd er helt klart at man skal bruge sine penge på indgangs- og ensretter-rør i stedet, her er forskellene helt klart størst og tydeligst!!

Men hvis nogen mener noget andet, så er jeg frisk på at prøve andre rør... så ligger I inde med noget spændende, der er kompatibelt, så lad os finde ud af det



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 04 April 2022 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Vedrørende at prøve andre rør, er ensretter-røret GZ34 MÅSKE en mulighed men det skal checkes med fabrikanten først. Ganske vist er det samme sokkel, samme pin-out og samme glødespænding men 5V4GA trækker 2 ampere glødespænding hvor GZ34 trækker 1,9 ampere. Måske væsentligere har GZ34 mindre spændingstab, så anodespændingen vil stige med måske 15 Volt. Jeg har et par NOS Philips GZ34 som lyder virkeligt godt. Har prøvelyttet dem i en forstærker som ellers havde et nyt sovjetisk produceret ensretter-rør.

Jeg har selv en pose gamle 6SN7 rør som jeg for omkring 20 år siden samlede på. De skal sælges når jeg er færdig med at renovere og kalibrere min rørtester, så jeg kan måle styrke og om de er elektrisk ok. Tænker at der er en række interessante rør imellem. Bl.a. NOS Tung-Sol round plates, Raytheon, Ken-Rad, Sylvania. Adskillige med den gamle militære nummerering VT-231. Altså rør som daterer sig helt tilbage til 40erne. Har sågar et par som er mærket "Mullard". Tænker at det er Philips som måske har fabrikeret dem. Kunne være interessant at høre hvordan de lyder i en god forstærker.

Kan din forstærker levere 12,6 V glødespænding til driver-rørene åbner der sig en helt anden verden da jeg har endnu flere 12SN7 som er samme rør blot med højere glødespænding. Der er nogle virkeligt interessante rør imellem. Bl.a. RCA rør, meget gamle, med en fantastisk klang. Tung-Sol rør med "Mickey-Mouse ears", etc. Lydmæssigt super.
Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 04 April 2022 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

GZ34 er identisk med 5ar4, som er direkte efterfølger til 5v4ga... faktisk leveres Tektron ofte med 5ar4 som standard i forsyningen. I mit tilfælde blev der tilbudt et NOS 5v4ga, og det syntes jeg lød spændende, og det viste sig jo at være rigtig godt  

5v4ga kendes også som GZ32. Her skulle gamle Mullard være noget nær nirvana indenfor ensrettere...

Forskellen mellem 1,9 og 2 ampere har ingen betydning. Det vigtigste er, at begge har langsom opvarmning af gløden. I f.eks. 274 rør (som også er kompatible) er gløden mere kontant, og det kan belaste forsyningen eller røret selv unødigt hårdt. Her skal kredsløbene være konstrueret til det. Så bare fordi soklen og benene er ens, skal man være varsom... det kan ende med en ødelagt strømforsyning!

Tektron'en er lavet til "moderne" 6sn7 rør med 6,3V forsyning, desværre. Mickey Mouse rør lyder ellers rigtig spændende... det må jeg lige Google

Men jeg kan mærke, at det kribler i mig for at prøve andre rør, men jeg tænker at jeg kun kan blive skuffet... lige nu lyder det bedre end nogensinde!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 04 April 2022 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Ja, 5AR4 er det navn man i USA anvender, hvor man i Europa og måske resten af verden kalder det GZ34.

Super at du har et setup og mix af rør som gør dig glad og tilfreds. Jeg nævnte det også blot fordi du selv spurgte om nogen lå inde med andre rør.   
Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 05 April 2022 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

har prøvet Sylvanias militærversion af 6sn7, som er helt fantastisk, p. t. bruger jeg det i min 811a fra Audio Classic. jeg har prøvet Shuguang Treasure Z cv181som er fortrinligt, og BTB's cv181, som er fantastiske, de sidder i min 300b og gør underværker- Af almindelige 6sn7 kan jeg lide Tung Sol. de er ret musikalske.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 05 April 2022 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Al denne snak om rør fik mig til at finde posen med 6SN7 rør frem af skabet.
Det er alle 6SN7GT rør og dermed begrænset til max. 300 Volt anodespænding og max 2,5 Watt afsat effekt per triode.
Når du skriver at din forstærker er til "moderne rør", tænkes der nok på 6SN7GTA og GTB som begge kan håndtere 450 Volt anodespænding?

Der dukker mere og mere op i hukommelsen fra den gang jeg rodede med en forforstærker. De har alle deres lydmæssige karakteristika selv
om min hukommelse er noget fragmenteret. Men lidt kan jeg da huske.

Har faktisk et par Tung-Sol GT med runde mica-support-plader i toppen af røret (mouse ears), som jeg selv prøvet i en forforstærker.
Lyden er klangmæssigt neutral med en luftighed og åbenhed som ingen andre af de vintage rør jeg lyttede til. Dyb bas.

Tung-Sol WGT NOS med en kraftfuld, glasagtig og meget punchy lyd.

Tung-Sol NOS med runde anoder. Extremt velestimeret blandt samlere. Husker dem ikke for noget særligt.

Ken-Rad med en honningagtig sødme i lyden.

Sylvania (fra 1944) med en generelt ubesværet, letflydende musikalitet. En musikalsk, velopløst og musikalsk bas.

Mullard med en "stor" lyd. Meget fremtrædende, dyb bas.

Raytheon kan jeg ikke huske noget særligt om.

Nyere Philips NOS, sikkert fra 70erne, med ikke specielt imponerende lyd.

Håber at det kan inspirere. Lidt ærgerligt hvis din Tektron er konstrueret til GTA og GTB rør. Ellers kunne du prøve at høre dem i din forstærker.
Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 06 April 2022 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Ja, Tektron'en er lavet til 6sn7gtb rør... jeg er ellers frisk på at prøve andet, man kunne jo blive overrasket  

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 27 April 2022 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Fik fat i et sæt brugte 2A3Z Shuguang Treasure rør. Rigtig godt rør.

Kom så lige til at købe et sæt 6SL7GT Tung-Sol Goldpin. Også et rigtig godt rør.

Så nu er der musik igen.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 04 Maj 2022 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Indgangsrør har jo den største betydning for lyden. Jeg købte et sæt Telefunken fra DDR, rimelig pris og dejlig varm lyd til min dejlige, ældgamle 2a3, så nu spiller den Verdi, som aldrig før

Skal så lige finde pengene til et sæt Duelund afkoblingskondensatorer, så blir det nok ikke bedre, før der ryger et sæt Emission Labs i, helst med Mesh plade.

Kræver en del vandgrød gennem længere tid.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 17 September 2022 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Der er gået noget tid, og tiden i lytterummet med Tektron 2a3 har været nærmest vidunderlig... men man kan vel altid få det lidt bedre?!

Og min opmærksomhed har "rettet" sig mod ensretter-røret (et lille ordspil)... 5v4ga røret som fulgte med forstærkeren er faktisk rigtig godt, med en fantastisk opløsning og en dejlig nuanceret bas. Jeg har så et Gold Lion 5ar4 liggende, som jeg ikke rigtig har benyttet sammen med Full Music udgangsrørene, da det allerede sammen med Sovtek rørene havde alt for meget energi i de øvre frekvenser. Og det holdt stadig vand... til gengæld havde Gold Lion røret fantastisk godt - og bedre - styr på bassen.

Hvis bare man kunne få det i ét og samme rør... så jagten gik i gang. Hvad skrev de på andre fora, og hvad mente Attilio fra Tektron var det bedste. Samstemmende lød det at et Mullard GZ34 med metalbase var det bedste. Fedt, så var det dét jeg skulle finde, lige indtil jeg så priserne... hold nu op! Der er nogen der lever på en anden planet end mig... priserne startede ved 4-5000,- ofte for et brugt rør

Hvad var der så af alternativer? Nogen mente Mullard GZ32 (5v4 variant)... men jeg ville jo gerne have det mindre "voltage-sag" fra 5ar4 med. Så var der Mullard GZ34 med plastik-base, men ellers samme indmad... og næsten samme lyd, lød det fra kendere. Men igen priser på 1000-1500,-! Til sammenligning koster de fine Psvane CV181TII indgangsrør "kun" 7-800,- stykket!

Men så faldt jeg over forskellige nye versioner af GZ34, både Psvane, Shuguang, thetubestore og... TAD! Sidsnævnte kunne fås her i EU, hvor de andre skulle importeres fra Kina eller USA. Og så kostede TAD røret kun godt og vel 300,- med fragt (mindre end mit 5v4ga rør).

Og nu sidder det i 2a3 forstærkeren... og det kan siges meget enkelt: Det er alt det gode fra 5v4ga røret, koblet med den bedre kontrollerede bas fra Gold Lion røret!!! Kompromisser?... Nej!

Og så for 300,- kroner!?!?!?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 17 September 2022 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Jamen tillykke, Mikkel...........og så til 300,-
Du må hellere købe nogle flere fra samme batch, da TAD (Tube Amp Doctor) køber rør, dér hvor
dem de mangler nu engang bli´r produceret, kvalitetskontrollerer dem og gi´r dem TAD-stemplet.

Så hvis du venter nogle år og køber et GZ34 fra TAD igen, kan du (desværre) ikke være
sikker på at få de samme egenskaber. Så er du advaret

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 17 September 2022 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Mikkel, siger du at mærket af ensretterrøret påvirker lyden?? Det vil i givet fald være første gang jeg har hørt nogen sige det. Mht
pris har du ret, det er sidsygt dyrt og det bliver sjovt ok ikke billigere hvis man kører monotrin. Jeg fandt nogle mere betalige
Mullard GZ37 på egelske Ebay, hvor de dog går under navnet cv378.

Hvis du vil prøve andre 2a3 rør kan jeg anbefale Psvane acme serien hvis du er til en ekstrem transparent lyd.

Bh

Rasmus

__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes