Forfatter |
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4827
|
Sendt: 17 September 2022 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wendt skrev:
Mikkel, siger du at mærket af ensretterrøret påvirker lyden?? Det vil i givet fald være første gang jeg har hørt nogen sige det. |
|
|
Nej, egentlig ikke ... og dog kan der være forskel i kvaliteten fra mærke til mærke. Men hvad angår de tekniske egenskaber, så er det helt klart type-afhængigt.
Det TAD GZ34 er i praksis et 5ar4... den ene betegnelse er europæisk, den anden amerikansk.
Men Gold Lion røret er nyt både i produktion og konstruktion. TAD røret er nyt i produktion, men lavet efter skabelon fra gamle Mullard GZ34 rør. Og det har betydning for lyden!
Så for at præcisere det, så er det ikke mærket... men konstruktion og præcision, der er afgørende for lyden!
Et eksempel: Jeg har 3 sæt 6sn7 rør, de to af dem fra Psvane... og de lyder alle forskelligt! Her er det igen konstruktion og præcision, der afgør resultatet.
Læs f.eks. her, hvor der anmeldes 6 forskellige 5ar4 rør: https://sonoboom.com/5ar4-rectifier-tubes-gz34/ De fem af dem kommer med sikkerhed fra samme russiske fabrik, og ligner hinanden meget i konstruktion... og alligevel vurderes de forskellige!?!? __________________ Tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør...
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 17 September 2022 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wendt skrev:
Hvis du vil prøve andre 2a3 rør kan jeg anbefale Psvane acme serien hvis du er til en ekstrem transparent lyd. |
|
|
Jeg har haft dem i kikkerten, men hold op de er dyre... og jeg synes mine Full Music mesh er meget transparente allerede - og rigeligt dyre.
Apropos ensretter, så kunne jeg illustrere det ved, at mine Psvane 6sn7-se (globe) som er lidt varme i toppen, ville passe perfekt samme med mit Gold Lion 5ar4 som jo netop har lidt ekstra energi i toppen... men sætter man dem sammen med TAD røret eller mit 5v4ga, så bliver det for lummert. Så jo, ensretter rør er forskellige, især efter type... men også lidt mærke 
Men ingen tvivl om, at TAD og Gold Lion rørene er mere ens med hinanden, end 5v4ga røret... Men TAD røret har så alligevel ligheder med dette...  __________________ Tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør...
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 28 Oktober 2022 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og "rulleriet" fortsætter... jeg har netop indkøbt et 5u4gb rør fra TAD. Egentlig er det et Svetlana rør, men tjekket, udmålt og udvalgt til at få TAD mærket på. Svetlana mærkerne er der stadig...
Og inden nogen farer i blækhuset... ja, trafoen og forsyning i Tektron'en er gearet til det ekstra strømtræk! 
Lyden lander et sted mellem mit 5v4ga og GZ34 rør. Ikke helt så præcist, men lidt rundere i lyden ift. TAD GZ34 røret, der dog med nogle plader kan blive lidt for meget af det gode i øvre mellemtone/nedre diskant. Her er 5u4gb røret lidt mere tilgivende, men mister en lille bitte smule kontrol i bassen, men stadig bedre end 5v4ga røret, der havde lidt ekstra "svum" i bassen.
Mere følger, hvis det ændrer sig yderligere... og så er det her rør rulleri altså lidt sjovt!  __________________ Tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør...
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 30 Oktober 2022 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Update: Græsset er ikke altid grønnere...
I går aftes lavede det nye TAD/Svetlana nogle blå plasma flash ved opstart, og her til eftermiddag begyndte det at synge i takt med trafoen...
Så ud med det igen, og i med TAD GZ34 røret... jeg vil ikke tage nogen chancer!  __________________ Tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør...
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 03 Januar 2025 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved at tråden har stået stille, men jeg har lige skiftet tilbage til Sovtek 2a3 rørene. Og faktisk gør de det rigtig godt... overraskende godt endda! Egentlig var jeg bare nysgerrig for at høre dem igen efter mødet med en rystende dårlig Supertramp vinyl-genudgivelse. Original CD'en lyder ok, og Spotify lyder bedst!?!? 
Nå, men Sovtek har faktisk et par kort gemt i ærmet i forhold til Full Music rørene. Jeg har bare ikke kunne høre det før nu, med mine egne højtalere, som er det bedre opløst end tidligere højtalere. Sovtek er ikke bedre end Full Music, men de har en mere tilbagelænet klang, med lidt rundere bas som også lyder godt, med samme detaljering osv. Full Music rørene er bare mere korrekte og præcise til sammenligning.
Og så tænkte jeg... er der en middelvej? Måske Psvane TII... men inden det når dertil, så er der en lille ny på vej til denne verden... altså en ny rør-effektforstærker... dem kan man ikke få for mange af
Denne gang bliver det en KT88 SE og selvfølgelig fra Tektron. Rørene er allerede indkøbt, alle fra Psvane: KT88 Acme, 12au7 TII og 5ar4 (Mullard replika) som er magen til TAD røret i 2a3 forstærkeren. Nå, det var ikke for at hi-jacke tråden... __________________ Tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør...
|
Til top |
|
|
509s Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2023 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 18 Februar 2025 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder super spændende med en KT88SE, hvornår hører
vi mere ?
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 18 Februar 2025 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er snart på vej, men levering har været udsat et par gange pga. restordre på trafoer og kabinet.
Men i løbet af Marts skulle der gerne være nyt...
__________________ Tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør...
|
Til top |
|
|
509s Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2023 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 23 Februar 2025 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det mig som har fået læst forkert et sted, for jeg troede at Tektron lavede alle de trafoer de brugte selv?
men spændende bliver det at høre hvad sådan en kan
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 23 Februar 2025 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat fra den seneste anmeldelse her på siden:
"Trafoerne er ”inhouse”, lakeret i matsort, og vækker minder om noget fra starten af forrige århundrede. De er lavet efter Tektrons egne specifikationer, og er viklet med høj præcision til deres specifikke formål."
Citat slut.
Så nej, de laver dem ikke selv, men får dem lavet efter egne specifikationer. Og lige i mit tilfælde havde de ikke en på lager, så den skal fremstilles til formålet. Og det er det samme med kabinettet. Da jeg i sin tid bestilte 2a3 forstærkeren var der også ventetid af samme årsag  __________________ Tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør...
|
Til top |
|
|
|
|
Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|