Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 05:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Horn og rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kimber
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 439
Sendt: 12 Marts 2022 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hej
Skal vi ikke have en horn og rør tråd igen.
Nogen herinde der spiller på horn og rør og hvad spiller i på?

Til top Vis kimber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimber
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 12 Marts 2022 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller på en Arc VSi60 integreret rørforstærker og et sæt JBL 4349
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 12 Marts 2022 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Jeg lytter gerne med - har rør og har overvejet horn.
Jeg venter nok med horn indtil jeg har en større stue eller dedikeret lytterum.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 13 Marts 2022 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Klipschorn og Line Magnetic ia219plus.

Keder mig lidt med traditionelle højttalere, så derfor foretrukket horn og rør
Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 13 Marts 2022 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Horn i panden og rør i forstærkeren...! Gælder det også??

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 13 Marts 2022 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Horn i panden og rør i forstærkeren...! Gælder det også??


"Horn i panden"....what a speaker
Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 302
Sendt: 14 Marts 2022 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Kun horn her, til gengæld hele vejen ned til 25 Hz. Rør rører mig ikke

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 14 Marts 2022 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Pjattet med rør Tidligere også med horn hhv. Klipsch og JBL. Men nu foretrækker jeg tysk præcision fra Audio Physic.
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 14 Marts 2022 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

For mig er rør og horn den kombination, som suverænt lyder bedst og jeg har svært ved at forestille mig at jeg vil have lyst til at gå
tilbage til transistor og bokshøjtalere.

Jeg har prøvet nogle forskellige set-ups. En LM-508IA Integrated Amplifier, der spillede med et sæt JBL 4430 studie monitorer.
Forstærkeren kører med 805 rør og giver 48 W, og havde ingen problemer med at styre bassen i højtaleren. Selv om kombinationen
kunne spille hele ejendomme op, savnede jeg lyden af 300B rørene og forstærkere røg videre.

Jeg har gennem et stykke tid spillet på et sæt klon TAD 2402 med en 300B fra Audio Clasic (specialbygget) på 8 W. De 8 W havde
svært ved at give TAD’erne nok power i bunden og jeg købte derfor et sæt brugte 300B monotrin fra Zikra Audio, der kører med to
300B udgangsrør i hver kanal og giver 12 solide watt. De ekstra watt og to strømforsyninger har, samme med muligheden for at
køre med meget korte sølv højtalerkabler (lavere ohmmodstand), givet den ønskede forbedring i bunden. Det er ikke transistorlyd
og jerngreb i bunden, men absolut acceptabelt, og mellemtonen og toppen er fantastisk.

Problemet , som ikke er et rigtigt problem, i bunden forsvinder til gengæld fuldstædigt når jeg bruger et sæt Marvel fuldtone
højtalere, med et ekstra horn til toppen, fra Tune Audio. Bunden starter ved 35 hz og fra start 40’erne er den fuldt med. Her er
bassen sindssyg stram og højtalerne er i det hele taget meget transparent, jeg sidder nogle gange med en fornemmelse af, at jeg
kan høre hvilket træsort trommestikkerne er lavet af. 12 W er nærmest i overkanten til Marvel og jeg ser frem til at få den afprøvet
med min Audio Classic når jeg flytter tilbage til Danmark.

To ting jeg gerne vil give videre, konstrueret rigtigt kan fuldtone/horn godt spille bas og 300B forstærkere kan godt levere strøm
nok til 15” højtalere, men der skal muligvis arbejdes for at finde den rigtige konstruktion.       



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 14 Marts 2022 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Wendt Super lækkert setup du har kørende. Jeg forstår godt glæden og æstetikken ved 300 B og andre low power rør
forstærkere. Som du også beskriver, så kræver det en grad af dedikation fordi der nogle udfordringer der skal overkommes
eller kompenseres for. Til gengæld får man den der lidt "syngende" og bløde rørlyd som mange kan lide. Jeg har selv haft 12 w
kl. A rørforstærker engang. Netop også fascinationen af de "syngende rør" ved høj volumen. Ad den vej blev det til indkøb af
horn HT. Jeg kørte dog træt i de kompromiser jeg synes der var, som manglende saft og kraft samt ro og kontrol. Mit budget
var et andet, ellers kunne jeg sikkert have løst det med andre (dyrere) komponenter. Jeg gik dog tilbage til transistor på 2 x100
watt 8 ohm. Her oplevede jeg den ro og kontrol samt saft og kraft. Her da jeg startede på at opgradere for små 2 år siden.
Kiggede jeg først på rør hybrid. Men blev klar over at jeg savnede rør lyden. Bare en anden slags. Så det er push pull ca. 80-90
watt med kt 90. Jeg synes jeg får rørenes behagelige tekstur sammen med transistor egenskaber ved headroom, ro, kontrol
og syg god bas. Jeg ser lidt low power vs. high power rør ligesom bæltedrevet vs. direkte drevet pladespiller. De er i samme
boldgade og byder på det samme, men med hver sin karakteristik. Fælles for begge er at har man først prøvet rør, så er det
svært at undvære igen, ligesom vinyl
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 15 Marts 2022 kl. 05:35 | IP-adresse registreret  

Også horn anlæg her, kun området 25Hz - 50Hz er med traditionel subwoofer. Det er drevet af 100+ Watt forstærkere (udgang af mosfet på
mellemtone/diskant og udgang af bjt bas og dyb bas). Det giver for mig den fornødne transient villighed og overskud.

Har tidligere benyttet rør på mellemtonen/diskant men den er sat til side for præcisionen..

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
JØAN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 15 Marts 2022 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Go ide` med lidt snak om horn og rør. Mit setup Octave V 70 KT 120 og Lowther TP 1 med EX 3 enheder.
Til top Vis JØAN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JØAN
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 408
Sendt: 25 Marts 2022 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Da jeg i gemmerne fandt et par Foxtex FE 108EZ fuldtonehøjttalere byggede dette kabinet

Min foreløbige konklution er at det lyder anderledes. Jeg har ikke Rørforstærker, men har planer om at anskaffe en, jeg skal bare lige finde det rigtige tilbud.



__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
manley
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 300
Sendt: 25 Marts 2022 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hej

køre med:

Signal kilde: ifi pro ican (kun tidal)
Forstærker: Primaluna Prologue premium HP
Højttaler: Jbl 4344 (clon) og JBL olympus clon.

Mine JBL 4344 er ikke helt færdige endnu, men når de bliver det tænker jeg at jeg skal hen og kigge på en ny rør forstærker :D
så håber jeg, at jeg kan trække dem med få watt så jeg kan prøve noget 300B eller EL84 på dem, men det må tiden vise.


BR
    Manley


Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley
 
zikra
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 09 Juni 2022 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Wendt skrev:
For mig er rør og horn den kombination, som suverænt lyder bedst og jeg har svært ved at forestille mig at jeg vil have lyst til at gå tilbage til transistor og bokshøjtalere.

Jeg har prøvet nogle forskellige set-ups. En LM-508IA Integrated Amplifier, der spillede med et sæt JBL 4430 studie monitorer. Forstærkeren kører med 805 rør og giver 48 W, og havde ingen problemer med at styre bassen i højtaleren. Selv om kombinationen kunne spille hele ejendomme op, savnede jeg lyden af 300B rørene og forstærkere røg videre.

Jeg har gennem et stykke tid spillet på et sæt klon TAD 2402 med en 300B fra Audio Clasic (specialbygget) på 8 W. De 8 W havde svært ved at give TAD’erne nok power i bunden og jeg købte derfor et sæt brugte 300B monotrin fra Zikra Audio, der kører med to 300B udgangsrør i hver kanal og giver 12 solide watt. De ekstra watt og to strømforsyninger har, samme med muligheden for at køre med meget korte sølv højtalerkabler (lavere ohmmodstand), givet den ønskede forbedring i bunden. Det er ikke transistorlyd og jerngreb i bunden, men absolut acceptabelt, og mellemtonen og toppen er fantastisk.

Problemet , som ikke er et rigtigt problem, i bunden forsvinder til gengæld fuldstædigt når jeg bruger et sæt Marvel fuldtone højtalere, med et ekstra horn til toppen, fra Tune Audio. Bunden starter ved 35 hz og fra start 40’erne er den fuldt med. Her er bassen sindssyg stram og højtalerne er i det hele taget meget transparent, jeg sidder nogle gange med en fornemmelse af, at jeg kan høre hvilket træsort trommestikkerne er lavet af. 12 W er nærmest i overkanten til Marvel og jeg ser frem til at få den afprøvet med min Audio Classic når jeg flytter tilbage til Danmark.

To ting jeg gerne vil give videre, konstrueret rigtigt kan fuldtone/horn godt spille bas og 300B forstærkere kan godt levere strøm nok til 15” højtalere, men der skal muligvis arbejdes for at finde den rigtige konstruktion.       



Dejligt at se du spiller på et Zikra forstærkere som jeg lavede i 90 erne. de levere ca 20W

mvh

Til top Vis zikra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zikra
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 12 Juni 2022 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Zikra, dem har du bygget godt. Jeg faldt i øvrigt over denne her video med kombinationen af de nye (og noget dyrere) 300B
forstærkere og originale TAD 2402. Selvom det er youtubelyd giver videoen er meget godt billede(lyd) af hvad 300B kan i forhold
solid bund https://www.youtube.com/watch?v=u-VON3ooCRw

__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
zikra
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 16 Juni 2022 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Wendt skrev:
Zikra, dem har du bygget godt. Jeg faldt i øvrigt over denne her video med kombinationen af de nye (og noget
dyrere) 300B
forstærkere og originale TAD 2402. Selvom det er youtubelyd giver videoen er meget godt billede(lyd) af hvad 300B kan i forhold
solid bund https://www.youtube.com/watch?v=u-VON3ooCRw


Har solgt et sæt 211 til en fyr i norge der har originale Tad 2402
Til top Vis zikra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zikra
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes