Sendt: 01 April 2022 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
BrAvO skrev:
det er dog fra discovery serien men her er to byg:
https://heissmann-acoustics.de/suzie/
http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-81.htm |
|
|
Lige præcis de eksempler jeg også ville have brugt 
Har i de sidste år bygget højttalere hvor der er taget hensyn til størrelsen af mellemtonen i forhold til diskanten, dvs. begrænsningerne i forhold til spredning og størrelse på enhederne, er taget med i betragtning når filter og udformning af kabinettet bliver bygget/designet.
Jeg kan kun sige dette - det et det bedste jeg nogensinde har gjort. Langt bedre mulighed for at højttaleren "forsvinder" i lydbilledet og giver lytteren en bedre chance for at fokuserer på musikken og tænker mindre over teknikken bag og selve højttaleren.
En ting er at selve bas/mellemtonen skal spille jævnt og fint, uden at have nævneværdig forvrængning/opbrud/IMD osv. Men hvis sammenspillet imellem denne og diskanten ikke også opnår en samhørighed der ligger ret tæt på det ideelle, så ryger langt de fleste kvaliteter vi ofte fokusere på ved alverdens enheder - direkte i vasken.
Hvad jeg mener er - hvis ikke den samlede lyd fra en mellemtone stemmer overens med diskanten ved delefrekvensen og samtidig er ret jævn over hele området - så får man aldrig det optimale ud af nogen enhed - uanset pris, materiale, udførelse osv.
Efter min mening, så kan man sjældent dele ordenligt imellem diskant og mellemtone, uden at der er bare en lille smule waveguide på diskanten - simpelthen fordi begge enheder er nemmere at få til at mødes ved delefrekvensen, når de har ca. samme akustiske udformning og størrelse.
Ser man på en waveguide, så ligner det jo i grove træk bare en lille bas/mellemtone, hvor membranen er statisk og det kun er støvkapslen i midten der spiller.
Men læs godt og grundigt på Heissmanns hjemmeside omkring de forskellige design og test af enheder... det forklare rigtig mange ting 
|