Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 20:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Jbl s412p (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 10 Juni 2022 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej Forum

Jeg har fået sådan et sæt i en byttehandel. Fik dem sat til, og kunne høre at der kun kom lyd fra mellemtonerne og diskanten. Højtalerne er sat til strøm og de lyser grønt foran, indikation på signal. Men ingen lyd fra bas enheden. Vedkomne jeg fik byttede med, sagde at de også var gjort klar til at kunne sættets til en almindelig forstærker, hvis man byttede om på nogen kabler inden i højtaleren. Der var sat et delefilter ind som tog sig af bassen. Det har jeg gjort og alle enheder spiller.

Det er et Monacor DN-303 ST delefilter som er skåret over på midten og der sidder en halvdel i hver højtaler. Delefilteret DN-303st skærer bassen ved 130hz og så vidt jeg ved er højtaleren sat til at skære bassen ved 200hz hvis man bruger den indbyggede forstærker. Så jeg tror ikke det er optimalt med det nuværende delefilter, jeg mister vel noget lyd? Jeg synes højtaleren lyder okay og jeg tænker om jeg Ska få repareret forstærkerne?

Er der nogen her som kender højtaleren? Er det dyrt at reparere så nogen forstærkere? Jeg har et par hypex forstærker moduler Hypex oem400 og trafoer og kondensatorer til at ligge, så jeg kunne sætte sådan en hypex forstærker i og et andet delefilter Monacor DNL-1245, som skærer ved 200hz og sender resten til det delefilter som sidder i højtaleren til mellemtonerne og diskanten. Så behøver man bare en forforstærker til dem. Og så har jeg er projekt jeg kan lege med, medmindre de er for gode til lege med?

Det var en lang smøre, håber det giver mening.
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 12 Juni 2022 kl. 06:25 | IP-adresse registreret  

Når man nærstuderer servicemanualen til højttaleren må man konstatere at det ikke er komponenterne til en reparation, som vil
presse budgettet. Det der koster er tiden og arbejdslønnen til fejlfinding og reparation.

Konstruktionen er en besynderlig hybrid mellem en passiv og en aktiv højttaler. Aktiv deling med forstærker til bassen og passive
delefiltre til alle øvrige enheder. En angivelig 200W forstærker dimensioneret med udgangstransistorer, som fra leverandøren af
disse er dimensioneret til en 100W forstærker. Så allerede her er der et fokusområde til fejlfindingen.

Ud fra din forklaring skal man ydermere have højttaleren befriet for tilførte ændringer i konstruktionen. Så der er nok at gå i
gang med. Hvis altså man gør sig klart hvilken opgave man har foran sig. Og som altid kræver det at reparatørens “maskinpark”
rummer det nødvendige værktøj og ikke mindst knowhow.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 12 Juni 2022 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

@Rosdam

Din ide med at anvende et Hypex modul direkte koblet til højttalerterminalerne med et 12dB/oktav passivt lavpas filter til
basenheden, er en simpel og muligvis brugbar løsning. “Muligvis” fordi der kan være forskel på enhedernes følsomhed! Det kan
du ikke justere på ved en fuld passiv løsning. Det hensyn havde man jo ikke haft nødvendigt at tage i forbindelse med
højttalerens hybride konstruktion, hvor basenhedens lydstyrke jo er justerbar i forhold til resten.



Så også det forbehold skal du have taget med i dit projekt.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 12 Juni 2022 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Tak for info Kaj

Værktøj har jeg nok af. Godtnok ik osiliscop, men multimeter, krimpetænger, loddekolbe osv. har jeg. Knowhow er nok lidt mere problemet, jeg har baggrund som rustfast klejnsmed. Jeg ved lidt om el of elektronik, men ikke nok til at jeg selv kan reperare Jbl forstærkeren.

Men at bygge hypex modulet ind, og trække kabler til ensretter og kondensatore forbinde højtaler enheder til delefiltere kan jeg godt. Jeg har også bygget en del med LCAudio Zappulse moduler, så jeg kender forskel på plus minus GND og lidt grundliggende EL.

Angående delefilteret DNL 1245, ved jeg ikke om passer sammen med det originale, men tænker det er et forsøg jeg må gøre og så se/høre Hva der sker.

Der er nok ikke nogen nem måde at sætte et potentiometer i forbindelse med bassen, så jeg kan justere lydstyrken udelukkende på basenheden?
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 12 Juni 2022 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Ang. DNL1245 deler det 12dB/oktav som det elektroniske filter i højttalerens aktive del.
Men du skal kun bruge lavpasdelen af DNL1245 i serie med basenheden.
Filterets højpasdel deler 6DB/oktav og skal derfor ikke anvendes. Du kan rolig lade den del af filteret stå ubenyttet.
Vil du sikre dig kontrol over niveauerne kan du med fordel lave en tokanals forstærker til hver højttaler.
På den måde sikre niveaukontrol og klangbalance i højttaleren.

Og når man er nået så langt med en ombygning, er det jeg med mine seneste erfaringer i stedet bliver helt tændt på anbefaling af elektronisk
deling og en forstærker til hver af højttalerenhederne. Det dur!!!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Rosdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 12 Juni 2022 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Okay. Så gør jeg det. Så Ska jeg have skaffet 2 ekstra hypex moduler.

Jeg Ska også lige have fundet ud af strømforsyningen om der er plads… det skal der være.

Har også nogen andre moduler som evt ku trække mellemtone og diskant sektionen. Det er bare ikke hypex moduler.



Jeg har en MiniDSP 2x4hd som jeg kunne bruge til delefilter?
Til top Vis Rosdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosdam
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes