Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 02:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 40 delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lyttesmølf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2022
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 12 Juni 2022 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået fat i et par Dali 40 (ikke SE). Desværre er stort set alle ledningerafmonteret af terminalerne, så der er en bunke ledninger der ikke er tilsluttet.

Er der nogen som har et diagram af delefilteret, så jeg kan få det sat tilbage til oprindelig udgangspunkt?

mvh
Lyttesmølfen
Til top Vis lyttesmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lyttesmølf
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Dvs. at delefilteret sidder i højttaleren, men ledningerne er taget af enhederne, fordi de er taget ud?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
lyttesmølf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2022
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 13 Juni 2022 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Enheder og delefilter sidder i kabinettet. Forrige ejer har lavet noget tri-amping, så bas-enheder skal føres tilbage til filter. Og stort set alle ledninger til terminaler er afmonteret.
Til top Vis lyttesmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lyttesmølf
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 15 Juni 2022 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Den bliver sgu nok lidt svær lige at hive op at lommen
Men hvor meget kendskab har du til elektronik osv.?
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
lyttesmølf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2022
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 15 Juni 2022 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Lidt kendskab har jeg. Har bla. bygget rør-RIAA ud fra kit købt på nettet (loddet komponenter og ledningføring).
Til top Vis lyttesmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lyttesmølf
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1719
Sendt: 16 Juni 2022 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan se, hvordan ledningerne parvis hænger sammen, så kan du starte med at koble et par ledninger på en af basenhederne. Selv om det så er diskant-ledningerne, du har fået fat på, så vil det være ret nemt at høre

Og basenhederne tager ikke skade af at få tilført diskantsignal

Når du har fundet udtagene til basenhederne, kan du lave samme øvelse med en mellemtone, og til sidst har du (forhåbentlig) kun ét par ledninger tilbage, som så passer til diskanten.

Mht korrekt fasning af enhederne, så kan det dog være tricky, hvis der ikke er farvekodning på ledningerne.

NB! når du tester, så hold volumen nede og pas på, at ingen af de løse ledninger rører hinanden!

Måske ovenstående kan bringe dig et godt stykke af vejen

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1719
Sendt: 16 Juni 2022 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Jeg må hellere tilføje, at den foreslåede metode forudsætter, at ledningerne fra terminalerne og ind til filteret kan identificeres (og monteres)!

Hvis ikke, så pas på! Hvis du tilslutter en forstærker, der hvor der skal sidde en højttalerenhed, er det ikke sikkert, at det går godt.

Ellers kunne det måske være en idé at tage filteret ud og lægge nogle billeder her, så vi (måske) kan se, hvordan tingene hænger sammen. Med lidt held er der måske også skrevet/vist noget på printet, som kan hjælpe ...

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1719
Sendt: 16 Juni 2022 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

... og med "terminalerne" mener jeg naturligvis de terminaler, hvor man tilslutter forstærkeren

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
lyttesmølf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2022
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 16 Juni 2022 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Et billede af det usamlede filter:

Til top Vis lyttesmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lyttesmølf
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 17 Juni 2022 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Jeg giver sådan set Aksa helt ret .. og var ved at skrive noget lignende. Men syntes dog lige jeg ville høre ind til dine kundskaber først, da lige præcis det, som du lige har sendt et billede af, netop beskriver en omgang godt hjemmelavet fusk

I dit tilfælde - ville jeg nok gå i gang med at bruge et multimeter, for så slavisk fra en ende af at finde ud af hvilke ledninger der går til hvad, ved at måle imellem ledningerne i delefilteret og så op til de enkelte terminaler ved hver enhed.
På den måde får du lavet et kort over alle ledninger, alle enheder og alle terminaler.

Så hut jeg hvisker, så sidder der 1 diskant, 2 mellemtoner og 4 basser i Dali 40. Du skal så også lige finde ud af om bl.a. basserne først sidder i serie og derefter i parallel - hvilket er derfor du også bør dokumentere hvordan tingene sidder lige nu, før du går i gang - så du altid kan vende tilbage, hvis noget går i kludder.

En anden god ide, er at måle modstanden i de enkelte enheder, så du finder ud af deres impedans, så du kan måle efter bagefter, om de så måler rigtigt når de bliver koblet sammen - ellers fungere filteret jo heller ikke efter hensigten.

Det rigtig fede... ville være at rive alle filte ud og så smide en 3 vejs plateamp bagi, så de blev fuldt aktive og man startede ordenligt forfra. Meeen... det er jo bare mig og mine gode ideer



Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
lyttesmølf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2022
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 17 Juni 2022 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres gode idéer. Jvf. sælger er det ikke pillet ved diskant og mellemtone, så det er kun basserne der skal tilsluttes. Dog er der 5 terminal par på højttaleren og det er dem der giver mig grå hår.

Hvis det regner på søndag, så kan jeg ikke lave havearbejde Så bliver der måske tid til delefilter.

Til top Vis lyttesmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lyttesmølf
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1719
Sendt: 18 Juni 2022 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Godt input fra Digital_Thor

Det er lidt af en rodebunke, og når der er ledninger, som er samlet med samlemuffer, så er der helt sikkert "pillet" ved tingene.

Men et multimeter bliver helt klart nødvendigt - ikke mindst for at sikre, at der ikke sker kortslutning set fra forstærkersiden.

Og det er rigtigt nok, at der er 4 stk. 8" basenheder i Dali 40, men såvidt jeg kan se, er der kun én delefiltersektion til basserne (jeg gætter på komponenterne til venstre med jernkerner i spolerne), hvilket kunne tyde på, at alle basser er koblet sammen. Dali 40 er angivet til 4 ohm, så vil bassernes samlede impedans ikke være lavere end dette (det ville også være grimt for forstærkeren). Når de enkelte bassers impedans er målt, kan det give et godt fingerpeg om, hvordan de har været koblet sammen

Hvor mange sæt udvendige tilslutningsterminaler er der - og er der evt. tekst på dem?

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 19 Juni 2022 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Kom lige til, at kigge på dit billede af delefilteret

Hvis jeg var dig, så ville jeg tage nogle flere billeder - gerne fra forskellige vinkler, hvor du eks har sat strips om ledningerne (forskelligt antal) - så du
kan identificere dem igem

Dernæst, så ville jeg pille samlemufferne af, og trække de ledninger frem, som er klippet i delefilteret. I venstre side er der eks 4 sorte + 4 røde, som er
klippet. Så mon ikke, at de hører sammen med de 4 x sort + 4 x rød, som går i de samlemuffer længst til venstre. Det samme ser ud til, at gøre sig
gældende med de hvide og blå. Så mon ikke det lige så langsomt begynder, at give sig derfra
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
lyttesmølf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juni 2022
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 19 Juni 2022 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet alle steder hvor højttalerenhederne skal sættes på. Nu mangler jeg bare stikkene. Der er trods alt 5 par stik, så jeg skal lige tænke mig om, inden jeg gør noget forkert.
Til top Vis lyttesmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lyttesmølf
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes