Forfatter |
|
chris-torb Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 382
|
Sendt: 17 Juni 2022 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Der er en ting jeg ikke forstår,
Sand er vel nødt til llgge med plads til at komme i bevægelse (og ikke stampet sammen), det burde vel være på den
måde, ved at flytte sig, sandet opsamler resonanser?
Forårsager sand i bevægelse ikke ujævn frekvens-karakterestik? (det gør det i forbindelse med pladespiller-plinth)
|
|
|
Det handler vel om densitet - Sand i en sandwich konstruktion, specielt i sidepanelerne, tænker jeg kan fortrænge mange
resonanser.
Jeg har oplevet konstruktioner med dette koncept, og med “banke på” metoden men fingerknoglen, virkede det meget lyddødt.
Tænker også at flere materialer sammenlagt, dæmper forskellige resonanser.
Og det er vel det man vil opnå, for at få en så lav resonans som muligt.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 18 Juni 2022 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
@chris-torp.
Ja når flere plader lægges sammen i sandwich forsvinder resonans-problematikken, men i såfald gør sandet ingen forskel.
Man kender det tilsvarende fra MDF-plader (er opbygget af sammenpresset "støv"). Er der bare et lag MDF får man ujævn
frekvenskaralterestik. En sandwich af flere eliminerer problematikken.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 18 Juni 2022 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS.
Ved nærmere eftertanke tror jeg ikke sand i ht handler om resonanser men om vægt. For kunne stå fast og ikke
kompensere højttalernes bevægelser.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4015
|
Sendt: 18 Juni 2022 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sand handler om masse (vægt) og resonans-kontrol... men hvis det skal have en effekt, så skal det placeres mellem to lag træ i en sandwich, og have fuld overfladekontakt, så det dæmper vibrationer!
__________________ Use the Google, my young padawan... and learned you will be!
Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 20 Juni 2022 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er såre simpelt:
1. Byg et højtalterkabinet
2. Bank på det
3. Fyld tilpas sand i bunden
4. Bank på det
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 924
|
Sendt: 20 Juni 2022 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sand i bunden vil kun ændre banket på bundpladen, med mindre det er fyldt med sand, så alle plader bliver dæmpet, men så mangler
hulrummet.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 210
|
Sendt: 21 Juni 2022 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke turde komme sand ind i mine højttalere. Med mindre end at de er bygget med en kasse inden i det ydre kabinet.
Således at sand og højttalerenheder er adskilt fra hinanden. Men så er højttalerne bygget til at de skal fyldes med sand. Sikkert
uden mere afstivning end højest nødvendigt.
|
Til top |
|
|
NorgesBjørn Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 52
|
Sendt: 11 Juli 2022 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv bygget høyttalere med sand. Sand mellom vegger, kun i tynne lag, nei det har jeg ikke særlig tro på. Derimot har jeg erfart at store sandfylte rom i kabinettet reduserer resonanser. Man kan da enkelt prøve det ut med å la en stor pose med sand ligge ovenpå sine høyttalere, gjerne så store at de går litt over kanten, kanskje noen centimetere ned på sidene - man hører så umiddelbart forskjell i lyden - først og fremst mer ro eller stillhet fra kabinettet. Viktigst av alt er at man er 110 % sikker på at sanden er lukket inne og ikke kan støve eller drysse ut i hovedkabinettet.
|
Til top |
|
|
k.s.p Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 321
|
Sendt: 11 Juli 2022 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring med at putte sand i højttalerne er at højttalerne
bliver så kedelige at høre på.🤮🤮🤮🤮
Jeg kan ikke anbefale at bruge sand i højttalerne.
__________________ If it sounds better, it is better
|
Til top |
|
|
OleOle Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2017 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 230
|
Sendt: 11 Juli 2022 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Hvis jeg ville forsøge at dæmpe egensvingningerne i kabinettet, vil jeg bruge forskellige dæmpematerialer, ikke sand som pga. tyngdeloven kun kan dæmpe bundpladen. |
|
|
Aaaaahhh, så længe sandet også ligger op ad siderne, vil disse også blive dæmpet. Så snart du har en kontakt, vil du overføre resonans (energi), som så vil bliver absorberet af sandet. Var du ingeniør sagde du?
|
Til top |
|
|
OleOle Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2022 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Der er en ting jeg ikke forstår,
Sand er vel nødt til llgge med plads til at komme i bevægelse (og ikke stampet sammen), det burde vel være på den
måde, ved at flytte sig, sandet opsamler resonanser?
|
|
|
Uanset om sandet er det du kalder "stampet", så vil der stadig være luft imellem, og derfor vil det absorbere resonans.
|
Til top |
|
|
OleOle Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2022 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Sand i bunden vil kun ændre banket på bundpladen, med mindre det er fyldt med sand, så alle plader bliver dæmpet, men så mangler hulrummet. |
|
|
Ikke korrekt. Sand i bunden vil stadig ændre resonansfrekvensen, for siderne. Det vil dog ikke være lige så effektivt som sand i hulrum langs siderne.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 924
|
Sendt: 11 Juli 2022 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
På hvilket grundlag udtaler du dette?
Er du ingeniør med speciale i beregning af egensvingninger i højttalerkabinetsider - eller?
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
JGreen Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 95
|
Sendt: 01 Oktober 2022 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Man behøver bare bruge sine ører, også selv om de er blevet noget slidte i årens løb
Det er faktisk nemt og høre når man banker med knoen på siden af et par SA 1130 om der er sand i sandkamret eller ikke.
Selv om sandkamret bare er i bunden af højtaleren. Også er der lige det at de står mere stabilt med de 5-6kg i bunden. Og den med flisen under er heller
ikke så tosset.
|
Til top |
|
|
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 538
|
Sendt: 03 Oktober 2022 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sand dæmper faktisk en del resonanser i højttalerkabinettet, og rigtigt placeret kan det påvirke både lydkvaliteten og målingerne.
Jeg eksperimenterede for en del år siden med sand i nogle af mine højttalerkabinetter, og målte rent faktisk på mine kabinetter ved at lime Piezo sensorer på kabinetterne og måle med programmet Cliowin, og her kunne tydeligt ses en væsentlig reduktion i resonanserne i kabinettet.
Om man så kan lide denne dæmpning eller ej, vil jo helt sikkert være en personlig præference.
Der er jo højttaler fabrikanter der udnytter disse kabinet resonanser som en del af højttalerens lyd.
|
Til top |
|
|