Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 05:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ups - Mobile Fidelity.... Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 21 August 2022 kl. 20:58 | IP-adresse registreret Citér mulle

Jeg faldt også for ideen med Lencovæsken engang i 80èrne. Om det hjalp på lyden husker jeg ikke, men jeg troede på, at sliddet blev mindre.
Da jeg stoppede med brugen, kunne jeg kun spille 1-2 numre, før nålen var helt lukket af skidt.
Pladerne blev aldrig renset, men efter godt 20 år kunne de igen afspilles uden problemer. Måske fordi min Fine Line-nål blev udskiftet til en eliptisk, der jo
ikke graver så dybt.
Min Thorens 320 ll har i øvrigt en ekstra antiskating-skala for våd afspilning.
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 21 August 2022 kl. 23:59 | IP-adresse registreret Citér doitttt

jeg har kun brugt kulfiberbørste fra am, i sin tid det var ok med lyden.
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 22 August 2022 kl. 08:24 | IP-adresse registreret Citér henrikn

Mikkel G skrev:
Der er INGEN instrumenter der når over 16 kHz (de fleste overstiger sjældent 8-10 kHz) ... og meget sjældent under 40 Hz!


Det er ikke helt korrekt. Harmoniske fra forskellige instrumenter kommer et godt stykke over....

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 22 August 2022 kl. 08:53 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 345
Sendt: 22 August 2022 kl. 08:59 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Stille skrev:
Jeg synes fortsat at det er sjovt at nogle af One-Step-pladerne rent faktisk lyder rigtig godt. Selvom der i realiteten blot er
tale om en DSD-fil som er
overført til et principielt analogt medium.


Er den store fidus ved 1Step ikke selve pressemetoden? Noget med manuel og mere stressfri presning. Priserne er dog super-hypede, specielt
når man ser at prisen i US er 100 USD, i EU bliver det til noget der minder om 1.400 kr. når der er fragt, moms, told, og behandlingsgebyr
oven i, det er dælme meget for en enkelt plade. Jeg mener også at have læst at presningen ikke nødvendigvis er helt perfekt på alle
eksemplarer.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 22 August 2022 kl. 17:02 | IP-adresse registreret Citér KristianJ1324

Mikkel G skrev:
https://hub.yamaha.com/audio/music/what-is-dynamic-range-and -why-does-it-matter/

...læs og lær! Og det er endda fra en producent af både hifi og instrumenter!!!

Og ja, de skriver at ved live symfonikoncerter kan dynamikken være op til 90 dB, men at ingen indspilninger har dette... hvorfor det forholder sig sådan, kan jeg ikke svare på. Men det svarer på spørgsmålet om hvorvidt det er nødvendigt med mere end 60 dB dynamikområde på musikmedier...  



Men Yamaha siger jo netop IKKE, at ma ikke har behov for mere end 60dB DNR i audio grej. Kigger du på deres egne produkter, har de ret travlt med at opnå langt bedre data end 60dB. Udfordringen med grej der ikke har masser af overskud mht DNR er, at DNR normalt er målt ved "full scale" ud. Så snart signalet er under full scale, mister man opløsning hvis ikke grejet har overksud. Har du eks DNR på 60dB og spiller 20dB under maks niveau, har du kun 40dB DNR at gøre med. Og det rækker ikke engang til MP3.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 22 August 2022 kl. 17:07 | IP-adresse registreret Citér KristianJ1324

henrikn skrev:
Mikkel G skrev:
Der er INGEN instrumenter der når over 16 kHz (de fleste overstiger sjældent 8-10 kHz) ... og meget sjældent under 40 Hz!

Det er ikke helt korrekt. Harmoniske fra forskellige instrumenter kommer et godt stykke over....



Og det er lige præcis udfordringen som mange ikke tænker over. Ja, vi kan kun høre op til ca. 20kHz, men det er ikke den fulde sandhed. For det vi kan høre er grndtoner op til 20kHz. Vi kan høre frekvenser LANGT over 20kHz nor de ligger som overtoner til en grundtone. Har man et system der går til 20kHz, vil man kun være i stand til at gengive første overtone på en 10kHz grundtone. Og alt over 10kHz vil man ikke kunne gengive overtoner for. Derfor giver det mening at snakke om gengivelse langt over 20kHz.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 22 August 2022 kl. 18:51 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Kristian... du er ingeniør, ikke læge!

Nej, mennesker kan ikke høre "harmoniske overtoner" over 20 kHz, for vores hørelse kan ikke høre noget over 20 kHz... i øvrigt er det kun nyfødte spædbørn der tilnærmelsesvis kan høre så høje toner, og afrulningen er ganske stejl opefter. Hørelsen ændres gennem årene, og allerede i teenage-årene er det faldet til 17-18 kHz.

Og ørerne er også mest følsomme omkring 2-5 kHz, altså øvre mellemtone/nedre diskant. Det betyder også, at lyde skal være noget kraftigere for at vi opfatter dem derover. Og det er "harmoniske overtoner" ikke!

Du vil sikkert også opleve at du ikke kan høre noget over 15-16 kHz (eller lavere) i en høretest. Derfor kan du ikke høre noget derover,"overtoner" eller ej... og det er helt normalt!

Hvorfor så lave en højtaler eller et medie, der kan gengive højere end dette?!?!  Jo, for på den måde kan man sikre at en afrulning sker uden for det hørbare område, og dermed udnytter man muligheden for at spædbørn - og evt. teenagere - kan få glæde af "overtonerne" i klassisk musik

CD mediet klarer sig fint uden "harmoniske overtoner" over 20 kHz...

Kristian altså...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 22 August 2022 kl. 19:02 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

KristianJ1324 skrev:
Mikkel G skrev:
https://hub.yamaha.com/audio/music/what-is-dynamic-range-and -why-does-it-matter/

...læs og lær! Og det er endda fra en producent af både hifi og instrumenter!!!

Og ja, de skriver at ved live symfonikoncerter kan dynamikken være op til 90 dB, men at ingen indspilninger har dette... hvorfor det forholder sig sådan, kan jeg ikke svare på. Men det svarer på spørgsmålet om hvorvidt det er nødvendigt med mere end 60 dB dynamikområde på musikmedier...  



Men Yamaha siger jo netop IKKE, at ma ikke har behov for mere end 60dB DNR i audio grej. Kigger du på deres egne produkter, har de ret travlt med at opnå langt bedre data end 60dB. Udfordringen med grej der ikke har masser af overskud mht DNR er, at DNR normalt er målt ved "full scale" ud. Så snart signalet er under full scale, mister man opløsning hvis ikke grejet har overksud. Har du eks DNR på 60dB og spiller 20dB under maks niveau, har du kun 40dB DNR at gøre med. Og det rækker ikke engang til MP3.

Kristian, har du læst artiklen??? Der står ikke noget om 60 dB... det er dig der skrev om behov for mere end det teoretiske dynamikområde på vinyl på 60 dB, i et tidligere indlæg. Derfor omtaler jeg de 60 dB i forhold til, at Yamaha's artikel nævner at der sjældent er behov for mere end 20-32 dB dynamikområde til musik. Og det kan alle medier håndtere...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 22 August 2022 kl. 19:50 | IP-adresse registreret Citér nils valla

50 kHz - kan man "høre" SÅ høje toner? 

Ja OG nej. Nyere forskning (og helt ny for mig) afslører, at det gammelkendte svar NEJ måske ikke passer. Ihvertfald ikke helt. I en hel del år har mange i Hi Fi branchen betonet vigtigheden af, at et anlæg kan gengive lineært langt over høregrænsen. Galimatias? Vi kan jo som art ikke høre noget over 20 kHz -det har været hinsides diskussion i årevis. Og som individer, kan det hurtigt knibe med at nå bare op til det halve. Undertegnede står af ved 9kHz - så hvad skal jeg med et anlæg, der er lineært til 50kHz? Det traditionelle svar har hidtil været, at så bliver det man kan høre bedre.

Og som bekendt er der fremkommet standarder (SACD), som kun giver mening, hvis lytterne - so oder so - har glæde af udvidet frekvensområde opad. Problemet har været, at påstanden om relevansen af højfrekvens har hvilet på et løst og helt subjektivt grundlag.   Lige omkring årtusindskiftet puttede en gruppe japanske forskere derfor elektroder på hovederne af en række testpersoner. (EEG) Med specieldesignet udstyr blev disse udsat for balinesisk musik med et (naturligt) kraftigt indhold af toner over 20 kHz. Under (blind)testen blev højfrekvensen på skift filtreret fra eller bibeholdt (filtrering ved 26kHz). Ingen af testpersonerne kunne angive, hvornår de hørte det ene eller det andet. Så høre - i ordets almindelige betydning - de høje frekvenser kunne de ikke. Intet nyt i det - det stemmer med al gængs viden.

**Men nu kommer det spændende: ***Når de høje frekvenser ikke var filtreret fra, kunne man efter et stykke tid registrere ændringer i hjerneaktiviteten hos forsøgspersonerne. Alfabølgeaktiviteten steg samtidig med at aktiviteten (blodgennemstrømningen) i de dybere lag i hjernen ændredes *(hjernestammen og thalamus)(hvorved videreformidligen af nerveimpulser fra krop til hjerne formentlig påvirkes, OT).

Forsøgspersonerne rapporterede (i en særskilt forsøgssekvens) efter nogen tid et forøget velvære, når de havde "lyttet" til musikken med højfrekvens. (se note) (Dette korresponderer godt med, at det er rimelig velkendt, (fra forskning i meditation og hypnotisk trance) at øget alfabølgeaktivitet korrelerer med ændringer i det autonome nervesystem og (oplevelse af) afspænding, OT).   

Forsøgene er blevet til som indlæg i debatten om relevansen af forbedrede audiostandarder. Forsøgene - der sidenhen er blevet bekræftet i andre studier - har affødt en hel (lille) forskningsgren inden for neurofysiologien, som beskæftiger sig med de mulige transportmekanismer for højfrekvensen, hjernens egenresonans og andet godt.

Jeg må tilstå, at jeg synes det her er spændende. Udvider det ikke ganske radikalt, hvordan man skal "tænke", hvad Hi Fi vil sige - hvadenten vi nu (i den objektive ende) taler om krav til standarder, lydformater og apparater eller (i den subjektive ende) fokuserer på lytning og oplevelse af musikken?

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 22 August 2022 kl. 20:47 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Det er også en kendt sag - på baggrund af studier - at folk med stærk tro, eller store sociale netværk, kommer sig hurtigere over alvorlig sygdom. Hjernen kan meget mere end vi ved...

Men at nogen får øget velvære af højfrekvente lyde - som de ikke hører - men hjernen registrerer, hænger ikke sammen med påstanden om, at nogen mener at kunne høre "harmoniske overtoner" over 20 kHz...!

Jeg få masser af velvære, når jeg lytter til musik på mit anlæg, også via CD (som ikke kan gengive lyde over 20 kHz)... og jeg kan ikke høre et klap over 16 kHz!!!

Faldt lige over denne: https://www.furnacemfg.com/vinyl-record-audio-preparation/



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 22 August 2022 kl. 22:44 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Jeg hører heller ikke over 11000hz ifølge en bip-test, men på Ortofon pu-test record, er der en "Difference tone-test" i
området 19000 kontra 20000hz. Jeg hører pæn forskel. (I følge teksten på pladecoveret bør alle kunne høre den forskel).

Men er selvfølgelig ikke over 20000hz.
Personligt tror jeg toner langt højere oppe i frekvensområdet end vi kan høre påvirker hele vejen ned (undertoner),
således vi hører dem nede i tonehøjden vi er i stand til høre.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 22 August 2022 kl. 23:18 | IP-adresse registreret Citér skumflum

Undertoner eksisterer ikke rent fysisk ligesom overtonerne er det. Undertonerækken er en teoretisk konstruktion rent matematisk. Men lad os sige at en
undertone af 50khz rent faktisk eksisterede, ville det kræve: 1. At en mikrofon var i stand til at opfange overtonen 2. Hele fødekæden er i stand til at
gengive 50khz inkl. forstærker og diskantenhed. Begge dele er under normalt forhold ikke muligt.

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 22 August 2022 kl. 23:27 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

En differenstone test går i denne sammenhæng ud på at teste om pick’upen kan aftaste to frekvenser på samme tid. Når du ikke
kan høre over 11kHz er det differenstonen du hører. Forvrængningen - intermodulationsforvrængningen pickup’en producerer.
Eksempelvis vil 19kHz og 20kHz samtidig danne en differenstone på 1kHz. Og hvem vil ikke være i stand til at høre den?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 22 August 2022 kl. 23:49 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Der er faktisk en ganske god forklaring på hvorfor vi kun hører de toner vi kan... skulle vi høre under 20 Hz ville det kræve en noget større trommehinde, og omvendt en mindre hvis vi skulle opfange højere toner end 20 kHz. Rent fysisk betyder det at trommehinden ikke kan resonere på disse toner over og under, og ergo sendes der ikke noget signal videre til det indre øre og hjernen!

Hvorfor mister vi så evnen til at høre høje toner med alderen? Fordi både trommehinden og det indre ører bliver mere stift, og dermed ikke kan resonere på de højeste toner længere, og dermed kan de toner ikke komme videre til hjernen... det er elementært, kære Watson - og helt almindelig fysik



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 23 August 2022 kl. 11:37 | IP-adresse registreret Citér nils valla

@skumflum.

Eksisterer "undertoner" ikke, i en forstand, internt i elektronikken ?

Jeg tænker Quadrofoni, var der ikke noget internt kommunikation, noget fordeling af signaler langt over 20khz ?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 23 August 2022 kl. 11:51 | IP-adresse registreret Citér nils valla

@ Kaj.

Måtte genspille testpladen her til morgen.
De to bip-signaler (20khz/19khz) var godt nok lave, og må indrømme, mage til differencetonen på 1000hz. Hørte først
diskanten intonere ved 11000hz, hvilket svarer til en biptest jeg for nylig tog. .
Tænker misæren skyldes jeg i tidligere tider, da pladen var ny og ørerne yngre9, hørte forskellen på alle tre toner (20khz,
19khz, 1khz),
en såkaldt sammenblanding af tid og sted .

Men lyttede samtidig på en anden testplade "Ljud" (Svenska hifi-institutet) hvor jeg fra tidligere tider også huskede pæne
forskelle kunne høres på musik (optagelse beskåret over 15000hz), når den blev beskåret over 10000hz.
Jeg hører stadig pæne forskelle selvom de 1000hz jeg hører over 10khz ikke burde gøre den store forskel.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 23 August 2022 kl. 11:58 | IP-adresse registreret Citér nils valla

@ Mikkel.

Ørernes måde virke på har været klarlagt i mange mange år, virker mellem 20-20000hz. Forskning har dog vist at vi
lytter med hjernen og ørerne blot er trakte på siden af hovedet.
Forskning har også klarlagt vi hører dybere end 20hz.
De lave svingninger slår ind på kroppen hvorfra de af centralnervesystemet føres til hjernen. De lave lyde høres således
helt uden ørernes hjælp.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 23 August 2022 kl. 12:00 | IP-adresse registreret Citér nils valla

ps.
Skulle lige have tilføjet. : Virker ikke i den anden ende (20khz) hvor svingningerne simpelthen bliver for små.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 23 August 2022 kl. 12:17 | IP-adresse registreret Citér henrikn

Kaj. skrev:
En differenstone test går i denne sammenhæng ud på at teste om pick’upen kan aftaste to frekvenser på samme tid. Når du ikke

kan høre over 11kHz er det differenstonen du hører. Forvrængningen - intermodulationsforvrængningen pickup’en producerer.

Eksempelvis vil 19kHz og 20kHz samtidig danne en differenstone på 1kHz. Og hvem vil ikke være i stand til at høre den?


Det kunne faktisk godt give mening.... Uden jeg dog ved det.

Men for mange år siden læste jeg at man mener det netop er de harmoniske frekvenser (også dem uden for det hørebare område), som giver forskelle i "klang" på fx. en Stradivarious. Jeg har læst lign. artikler om bækkener som i nogle tilfælde har harmoniske op til 80kHz.

Det forekommer mig at det var artikler ifb. SACD. Jeg har nogle DSD og andre 24 bit med høj sampling. Og der er markant forskel på lyd. Men jeg kan ikke svare på om der blot er kræset mere for disse udgivelser, eller om det er pga. dataindholdet eller en blanding.

Jeg har også oplevet forskelle på alm. CD-udgivelser af samme kunstner og musiknummer.....

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes