Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: High end fin-sikring? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 14 September 2022 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Faktisk kan man spille den samme musik flere gange efterfølgende og opleve forskellig lyd hver gang. Man har sin oplevelse hvor man har sit fokus. Udelukker selvfølgelig ikke der vitterlig kan høres forskel på sikringer.


Med tanke på ovenstående kan der høres forskel på snart sagt alt imellem himmel og jord. En god ide er derfor at vende tilbage til det oprindelige udgangspunkt efter en periode, for lige at konstantere om forskellen stadig høres reel, og bliv så for guds skyld der.

Kan for så vidt være enig med Boman som føler lytte-besøgende efter have set hans billige kabler ændrer en ellers positivt opfattelse til noget mindre. Men det er svært helt at adskille hørelsen fra synsindtrykket, dertil er de to for "sammenspiste".

Overlades beslutningen til måleapparater kan det på sin vis blive lettere da måleapparaterne jo fortæller om den elektroniske del, hvis ellers den elektroniske del overhovedet er dækkende for den opfattet lyd. Hvis man udelukkende lytter sig frem kommer man ikke uden om holde de nye tweaks op imod det gamle efter en periode for bedre få syn for sagen.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 15 September 2022 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Hvis nogen har et par dyre "high end" apparat-sikringer, så skal I være velkomne til at sende dem til mig... så skal jeg da gerne lytte til dem, og skrive om dem her... hvis I tør?! 
 

Jeg kender flere, der, som jeg, er bidt af hobbyen, der gør, at man ikke bare kan nyde musik, men rent faktisk tydeligt kan høre, hvad verdens dygtigste musikere gør af magiske ting på deres instrumenter. Det er ikke ligetil at sammensætte et anlæg, der er gennemsigtigt og forvrængningsfrit nok til at slippe disse lyde igennem. Dette gør det til en livslang hobby for mange af os, hvor vi i hvert vores tempo alt efter energi, viden og pengepung stræber efter det højest opnåelige indenfor disse begrænsninger. 

__________________
Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1143
Sendt: 15 September 2022 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Jeg forsøger at gengive musikken - især rigtige instrumenter og stemmer - så naturlig som muligt som muligt. I mit setup indgår ikke dyre kabler, sikringer mm.

Derimod er al signalbehandling digitalt baseret, så der er ikke analoge delefiltre mm. Det giver mulighed for at gengiver impulser mere korrekt.

Da al musik består af impulser, kan jeg høre flere detaljer, end jeg har hørt i noget andet anlæg!

Måske skulle du komme til Farum og lytte - så kan det være at du får nye perspektiver på din Hifi-interesse:-)

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 15 September 2022 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:
Mikkel G skrev:
Hvis nogen har et par dyre "high end" apparat-sikringer, så skal I være velkomne til at sende dem til mig... så skal jeg da gerne lytte til dem, og skrive om dem her... hvis I tør?! 
 

Jeg kender flere, der, som jeg, er bidt af hobbyen, der gør, at man ikke bare kan nyde musik, men rent faktisk tydeligt kan høre, hvad verdens dygtigste musikere gør af magiske ting på deres instrumenter. Det er ikke ligetil at sammensætte et anlæg, der er gennemsigtigt og forvrængningsfrit nok til at slippe disse lyde igennem. Dette gør det til en livslang hobby for mange af os, hvor vi i hvert vores tempo alt efter energi, viden og pengepung stræber efter det højest opnåelige indenfor disse begrænsninger. 


En del af interessen burde vel også være den tekniske del? Det undrer mig også, at af de musikere jeg kender (F.eks min datter som er uddannet på London school of contemporary music), er der ikke en eneste der bruger eller kan høre forskel på kabler og sikringer. Det er heller ikke et emne de lærer om, når de bliver uddannet.

Hvad nu med os som er uddannet inden for elektronik og som HAR prøvet de forskellige tweaks på vores high end anlæg, som hverken med forstand eller ører, kan høre forskel. Er vi så både døve og dumme?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 15 September 2022 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Det har jeg af gode grunde ingen mulighed for at svare på, men jeg har da, så vidt jeg ved, ikke påstået, at nogen af jer er døve og dumme, men netop prøvet at undgå ubegrundede beskyldninger.

Mht. den tekniske del, er det egentlig ikke specielt svært at forklare. De dygtige ingeniører, som udvikler de gode apparater, har ingen mulighed for at vide, hvordan forholdene er, på det sted, anlægget bliver stillet op. De går ud fra nogle teoretisk set ideelle forhold, som nærmest ingen har i vor tid. Desuden er de så godt som altid underlagt en økonomi- og marketingafdeling, der skal konkurrere på pris i forhold til andre producenter. Kan man spare nogle hundrede kroner pr. apparat i produktionsleddet, kan du jo selv gange op med det antal tusinder solgte apparater og regne besparelsen ud.

Nu handler det her jo om sikringerne inde i apparaterne, men gælder bestemt også sikringerne i f.eks. målertavlen. Det kunne såmænd også handle om IEC-netbrønden eller, som du nævner, powerkablerne og deres stik. Det, man gør med disse opgraderinger, er jo bare, at man giver strømforsyningen og dermed stort set alle andre komponenter bedre arbejdsbetingelser, hvorefter lyden vil blive bedre - ligesom hvis man udskifter en udvendig strømforsyning med en, der er bedre.

Desværre hersker der jo stadig efter mange år selv blandt teknikere en opfattelse af, at strømmen kommer løbende flere kilometer igennem dårlige ledninger og derfor grundlæggende ikke kan ændres. Det er et eksempel på en viden, der for længst er anerkendt som værende forkert, og derfor er den eller de sidste meter ledning, som apparatet "ser", altafgørende - og dermed også den lillebitte sikring.

Mht. musikere, jeg er selv en af slagsen, er det helt almindeligt, at netop de ofte bare kompenserer for det forkerte eller ikke-hørte og derfor er i stand til at nyde musikken på af og til de værste anlæg. Det gælder dog absolut ikke alle musikere, nogle af dem er tværtimod fremragende lyttere.

__________________
Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 15 September 2022 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:
Sikringen er retningsbestemt, og det er absolut hørbart, om den vender rigtigt eller forkert.


Det er simpelthen det værste vrøvl, du skriver. Indeni en "sikring", er der en "tråd", der brister ved en forudbestemt belastning. Der findes konstantantråd, aluminiumstråd, kobbertråd, sølvtråd, guldtråd...... find selv på flere. Men der er ikke noget, der hedder en "diodetråd". En tråd/ledning i sig selv hverken er eller kan være retningsbestemt. Hvis den er, er der mere i "sikringen" end bare en tråd, og så er den ulovlig i forhold til stærkstrømsreglementet, da den ikke opfylder kravene til en sikring.

HiFiTuning bruger et diodetegn som logo (også på deres sikringer, og straks tror folk, at den er retningsbestemt. "It´s all in your head". Diverse bullsh*t i salgsbrochurerne gør det hverken sandt eller fakta. Helt alm. fysiklov. Og som sagt tidligere..... Bind for øjnene og lad en anden skifte div. sikringer. Alm. sikring, dyr sikring den ene vej, den anden vej, eller bare lade som den er skiftet.
Med garanti...... Ingen af jer faktaresistente vil kunne gætte rigtig, når der er 4 muligheder. Og der er heller ingen af jer, der vil skrive om det bagefter af samme årsag.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 15 September 2022 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:
Det har jeg af gode grunde ingen mulighed for at svare på, men jeg har da, så vidt jeg ved, ikke påstået, at nogen af jer er døve og dumme, men netop prøvet at undgå ubegrundede beskyldninger.

Mht. den tekniske del, er det egentlig ikke specielt svært at forklare. De dygtige ingeniører, som udvikler de gode apparater, har ingen mulighed for at vide, hvordan forholdene er, på det sted, anlægget bliver stillet op. De går ud fra nogle teoretisk set ideelle forhold, som nærmest ingen har i vor tid. Desuden er de så godt som altid underlagt en økonomi- og marketingafdeling, der skal konkurrere på pris i forhold til andre producenter. Kan man spare nogle hundrede kroner pr. apparat i produktionsleddet, kan du jo selv gange op med det antal tusinder solgte apparater og regne besparelsen ud.

Nu handler det her jo om sikringerne inde i apparaterne, men gælder bestemt også sikringerne i f.eks. målertavlen. Det kunne såmænd også handle om IEC-netbrønden eller, som du nævner, powerkablerne og deres stik. Det, man gør med disse opgraderinger, er jo bare, at man giver strømforsyningen og dermed stort set alle andre komponenter bedre arbejdsbetingelser, hvorefter lyden vil blive bedre - ligesom hvis man udskifter en udvendig strømforsyning med en, der er bedre.

Desværre hersker der jo stadig efter mange år selv blandt teknikere en opfattelse af, at strømmen kommer løbende flere kilometer igennem dårlige ledninger og derfor grundlæggende ikke kan ændres. Det er et eksempel på en viden, der for længst er anerkendt som værende forkert, og derfor er den eller de sidste meter ledning, som apparatet "ser", altafgørende - og dermed også den lillebitte sikring.

Mht. musikere, jeg er selv en af slagsen, er det helt almindeligt, at netop de ofte bare kompenserer for det forkerte eller ikke-hørte og derfor er i stand til at nyde musikken på af og til de værste anlæg. Det gælder dog absolut ikke alle musikere, nogle af dem er tværtimod fremragende lyttere.


Ok. Så den strøm som føder vores strømforsyning, kommer IKKE gennem mange km ledning..... Hvor kommer den så fra?

Ud over det, arbejder jeg med elektronik, som er langt mere følsom end gammelmandsører, og som er LANGT! vigtigere en konsumelektronik :) Og tro mig, der findes ingen hifi-tunings-sikringer på de print!
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 15 September 2022 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
donkeyshark skrev:
Sikringen er retningsbestemt, og det er absolut hørbart, om den vender rigtigt eller forkert.


Det er simpelthen det værste vrøvl, du skriver. Indeni en "sikring", er der en "tråd", der brister ved en forudbestemt belastning. Der findes konstantantråd, aluminiumstråd, kobbertråd, sølvtråd, guldtråd...... find selv på flere. Men der er ikke noget, der hedder en "diodetråd". En tråd/ledning i sig selv hverken er eller kan være retningsbestemt. Hvis den er, er der mere i "sikringen" end bare en tråd, og så er den ulovlig i forhold til stærkstrømsreglementet, da den ikke opfylder kravene til en sikring.

HiFiTuning bruger et diodetegn som logo (også på deres sikringer, og straks tror folk, at den er retningsbestemt. "It´s all in your head". Diverse bullsh*t i salgsbrochurerne gør det hverken sandt eller fakta. Helt alm. fysiklov. Og som sagt tidligere..... Bind for øjnene og lad en anden skifte div. sikringer. Alm. sikring, dyr sikring den ene vej, den anden vej, eller bare lade som den er skiftet.
Med garanti...... Ingen af jer faktaresistente vil kunne gætte rigtig, når der er 4 muligheder. Og der er heller ingen af jer, der vil skrive om det bagefter af samme årsag.



Så meget skråsikkerhed og så ringe viden



__________________
Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2700
Sendt: 15 September 2022 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

@donkeyshark
Det er åbenlys at du har den tekniske viden.
Jeg er nysgerrig efter at vide hvad der sidder i sikringen, som gør den retningsbestemt?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 15 September 2022 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

hej Kaj.

Jeg vil virkelig nødigt længere ind i denne tråd af grunde, jeg allerede har nævnt, men her er et link til en gammel måling foretaget af et uafhængigt institut, siden du nu spørger så pænt. Så kan de, der vil, tro på det og andre lade være. Alt, hvad jeg ville, var egentlig bare at videregive nogle erfaringer om ting, jeg har oplevet gang på gang både hos mig selv og adskillige andre med meget forskellige anlæg.

http://www.hifi-tuning.com/pdf/wlfr.eng.pdf

Jeg vil også understrege, at der skal ikke snakkes meget, før disse tydelige forskelle bliver overdøvet og ikke mere er hørbare. Måske er det i virkeligheden det, der skiller vandene. Mange mennesker bruger musik som et hyggeelement på linje med blomster og stearinlys, men uden den store opmærksomhed. Det er der absolut ikke noget i vejen med. På mange måder er de mennesker meget heldige - deres anlæg behøver ikke være særligt dyre eller fylde meget fysisk som mentalt.

De bedste hilsner

__________________
Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 165
Sendt: 15 September 2022 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

shenzhenaudio.com ; Gustard hifi replacement fuses ... , her fortæller de det hele , og med billeder af åben sikring .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 15 September 2022 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Glemte at skrive at forklaringerne og konklusionen kommer nedenunder alle måleresultaterne

__________________
Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Online
Indlæg: 4505
Sendt: 16 September 2022 kl. 03:17 | IP-adresse registreret  

f**k, hvor er det langt ude... 

Lukker og slukker!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes