Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 16:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning - apparat eller ejer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2014
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 18 September 2022 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe undret mig over begrebet ”tilspilning”. Det synes som om det er et anerkendt fænomen: Et (stort set hvilket som helst) hifi-apparat bliver bedre i løbet af den første tid man
bruger det. Der tales om tilspilningstider på op mod 200 timer.

Det udløser nogle åbenlyse spørgsmål:
Hvis eksempelvist en højttaler kræver 200 timers brug, før den lyder ordentligt – hvordan kan man så i selve konstruktionsfasen vide, hvornår højttaleren er bedst? Den akustiske hukommelse kan næppe holde 200 spilletimer, og når man skifter enheder, burde de så ”spilles til”, før højttalerens endelige karakteristik skulle være klar. Har konstruktørerne af højttalere mon højttalerenheder liggende, som har spillet i flere timer og som bruges i konstruktionsfasen for at undgå ”tilspilning”?

Hvis et hifi-apparat bliver bedre ved at blive ”spillet til”, må det være fordi dets karakteristika ændrer sig under brug. Hvordan kan man vide, at disse karakteristika ikke ændrer sig til det værre under brug eller at ændringerne måske endda fortsætter, indtil enheden ikke længere lyder godt?

Det samme med pickupper: Hvordan kan det være at de skal ”tilspilles” og hvordan kan man garantere, at en pickup der ændrer karakteristik i løbet af de første timers brug ikke fortsætter med at ændre karakteristik under de næste timers brug?

Er det ikke i virkeligheden således at den der skal ”tilspilles” er forbrugeren? Det vil jeg i hvert fald påstå. Så: Nu er hovedet lagt i løvens mund. Hvad siger I andre?

Til top Vis Stille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stille
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 18 September 2022 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Uha, det er et minefelt... for det handler mere om hvad nogen føler, end praktik!

Et par eksempler:

Under et besøg hos Ortofon blev jeg fortalt, at gummiophængene i deres pickup'er ikke ændrer sig over tid (eller ældes), så derfor er tilspilning ikke aktuelt! Men, de skriver det i deres manualer, da mange kunder gerne vil have følelsen af, at de tilspiller produktet og gør det til "deres eget"...

Ligeledes lavede Peerless (eller Scanspeak?!) et forsøg, hvor de tilspillede enheder og målte på dem før og efter. Og der kunne måles forskel på frekvensområdet... men det pudsige er, at lod de enhederne ligge en uges tid, og målte på dem igen, så var de tilbage ved de oprindelige - "utilspillede" - data!?!?

Selv har jeg læst en anmeldelse af de signalkabler jeg benytter i lytterummet, og her påstod anmelderen at de skulle tilspilles i 200 timer. På samme tidpunkt havde jeg netop modtaget et ekstra spritnyt sæt, så jeg havde mulighed for at sammenligne ved en "blindtest", hvor jeg ikke kunne se på de to sæt kabler hvad der var nyt og gammelt... og resultatet?!?! - ingen forskel!!!!!!!!

Hertil er det en kendt sag, at vores hjerne vil frasortere uønskede lyde, når vi befinder os i samme miljø over tid...

Jeg kan så tilføje, at jeg jo gennem årene har haft mange apparater på besøg lytterummet, og det er - udover højtalere - yderst sjældent, at helt nye apparater ændrer sig, og så er det ganske lidt. Kun højtalere skal som sagt tilspilles, men det er højst 25 timer +/-... så er de faldet på plads.

Resten foregår i hjernen...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 18 September 2022 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

kondensatorer skal tilspilles og rør skal øvrigt også tilspilles og hvorfor skal de så det, svaret finde ude på det store internet

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 18 September 2022 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Mine rør er ikke blevet "tilspillet"... de spiller som den dag jeg modtog dem! Og dermed siger jeg også at kondensatorerne i forstærkeren lyder som den dag jeg modtog den...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 19 September 2022 kl. 03:50 | IP-adresse registreret  

Det er som om vi lever i vær sit univers, så selvfølgelig er dine rør ikke tilspillet

https://jacmusic.com/html/EE/EE12-Burn-in/V2/EE-12-about-bur n-in.html

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 19 September 2022 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Det er i hvert fald et faktum at rigtigt mange oplever at nyt hifi
først har den reelle egen lyd efter nogle uger e el. X antal timer
Det har jeg også oplevet hver gang Måske skulle man bare sige
At du ved ikke 100 procent hvordan det lyder før du har integet
det nye og bare lytter til musik Altså ligesom et nyt sted man
flytter ind Her hører man alle lyde i starten og Lige pludseligt gør
man ikke Er huset blev til boet? Tror det er det med nyt hifi også
Man lytter til apperart Så glemmer man det og lytter til musik og
synes derfor at nu har det den rigtige lyd
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2703
Sendt: 19 September 2022 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Er det helt utænkeligt at “tilspilning” er en kombination af “tilvænning” og “tilspilning”? Med usikkerhed om andelenes størrelse.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 19 September 2022 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

The Real Wiz skrev:
Det er som om vi lever i vær sit univers, så selvfølgelig er dine rør ikke tilspillet

https://jacmusic.com/html/EE/EE12-Burn-in/V2/EE-12-about-bur n-in.html

Rørene har spillet i 6 mdr...

Men der er også forskel på "tilbrænding" hvor de handler om at røret "sætter sig" i sine enkeltdele, og "tilspilning" hvor nogen mener, at lyden ændrer sig radikalt...

Sammenlign det med en bilmotor, som også skal tilkøres de første par tusind kilometer, men det betyder ikke at motoren yder mere/bedre efterfølgende... delene skal blot lige "sætte sig"!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2703
Sendt: 19 September 2022 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Hvad en bilmotor angår er der tale om at cylindrenes honing og stempelringene nænsom slides til sammen. Det samme gælder
motorens øvrige lejer. Det ved enhver som har fået erfaring med nye og reparerede motorer med mulighed for måling og
sammenligning af deres ydelse og olieforbrug efterfølgende.



Sammenligningen med hi-fi er ikke eksisterende, hvis vi skal være ærlige.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Stille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2014
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 104
Sendt: 19 September 2022 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Med reference til ovennævnte anlæg om bilmotorer:
Hvis man skal acceptere at et hifi-apparat skal "tilspilles" - altså mener at apparatet ændrer karakter efter eksempelvis 25 eller 200 timer - så anerkender man dermed at apparatets kvaliteter ikke er konstante. Når kvaliteterne ikke er konstante må man vel forestille sig at de kontinuerligt ændrer sig. Der er vel ikke noget belæg for at et apparat kun ændrer karakteristika i de første 25 eller 200 timer og derefter ikke mere?

En anden ting: Hvis et hifi-apparat ændrer karakteristika i løbet af den initiale tilspilning - kan det så ikke også ændre sig til det værre? Er der nogensinde nogen der har oplevet at en pickup eller en højttaler kom til at lyde værre efter de første par timer? Det burde jo også være et udfaldsrum.

Og så holder jeg altså fast i at jeg ikke kan forstå at man overhovedet er i stand til at konstruere højttalere, hvis forudsætningerne for at højttaleren lyder godt er at den bliver "tilspillet". Forholdene vedrørende "tilspilning" må jo også gælde for de enkelte højttalerelementer i konstruktionsfasen og så har konstruktøren ikke en chance for at sikre, at højttaleren lyder godt. Tænk hvis "tilspilningen" ændrer klangkarakteristika så meget at højttaleren ikke lyder som den oprindeligt er tænkt.

Til top Vis Stille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stille
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2703
Sendt: 19 September 2022 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hvis endelig vi skal blive i bilmotor metaforen er en højttaler vel det nærmeste vi kommer “tilspilning”. Især basmembranernes
ophæng forandrer sig i takt med brugen. Har man målt på resonansfrekvensen kan man ikke undgå at observere en reduktion af
denne i takt med brugen for blot at nævne et eksempel. En forandring, som kan have betydning for lyden fra en
basreflekskonstruktion.

I forbindelse med elektronikkonstruktioner indeholdende elektrolytkondensatorer er det min oplevelse at der er tale om en
blivende ændring for disse efter nogle timers brug på betingelse af efterfølgende varig daglig brug (at der bedst er konstant
spænding på disse). For de øvrige komponenters vedkommende har jeg ikke oplevet ændringer.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 19 September 2022 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Det man "tilspiller" er ens hjerne.

Vores hjerne "tilpasser" sig til den lyd man hører.

Når jeg har haft besøg af hifi-entusiaster, lytter de, og så prøver de at finde ud af, hvad der er galt med mit anlæg, for det lyder ikke som
noget de har hørt før.

Når jeg så fortæller dem, at de ikke skal sammenligne med andre stereoanlæg, men med lyden af rigtige instrumenter og stemmer, finde de
fleste ud af, at mit anlæg lyder godt/naturligt.



Det var mig der lavede forsøgene hos Peerless.

Jeg lod en basenhed lave store udsving i flere dage, og når man målte parametrene var gummiophængene blevet bløder, og
resonansfrekvensen lavere.

Men målt dagen efter var den som før.


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 19 September 2022 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

der er mange forskelige slags ophæng de reagere sikkert alle forskelligt på tilspilning

tilbrænding tilspilning, hip som hap det er da det samme

tilspilning kabler osv osv. der kan ikke være så meget røg uden der også er noget ild

Den store forskel ligger hos os lyttere, vi høre forskeligt
og der med menes der hverken bedre eller dårligere men netop bare forskeligt



__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 19 September 2022 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Et producents take på emnet.
https://www.youtube.com/watch?v=lJFnlDTtsBA

Bortset fra det er jeg blandt dem som oplever hjernen bliver tilstillet.

Bh

Rasmus

__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1144
Sendt: 19 September 2022 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

The Real Wiz skrev:

Den store forskel ligger hos os lyttere, vi høre forskeligt
og der med menes der hverken bedre eller dårligere men netop bare forskeligt



Præcis!

Det er hjernens behandling af signalerne fra ørerne - der varierer.

Afhængig af hvad man tidligere har oplevet, ens humør og mange andre ting.

Som I sikkert alle har oplevet, lyder anlægget nogen gange bedre end andre gange!


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 19 September 2022 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Tændte stereoen i går og satte en LP-plade på , store øjne og tænkte hvilke knapper har jeg nu skruet / trykket på ? Det
lød ikke rigtigt godt , men efter et par minutter kom smilet tilbage og der blev skruet mere op ! Gjorde det samme i dag ,
men nu havde stereoen stået tændt siden i går og der var vellyd med det samme !
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 19 September 2022 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Det er jo bare pral... der er ingen, der har råd til at lade anlægget stå tændt hele tiden i disse tider!!!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 19 September 2022 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det bedste råd er, at man ikke skal bekymre sig om det. Onde tunger siger, at det er noget butikker har opfundet, så du
ikke kommer retur med varen. Efter 400 timers “break-in” har du glemt hvordan dit gamle anlæg lød
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 19 September 2022 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Der er en, der sælger sine kabler i køb og salg, der mener, de ikke er spillet til endnu
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 19 September 2022 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hihi , det var jo en test , så det bliver slukket igen . Og nu er Hi-Fi jo normalt ikke gratis når der skal testes .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes