Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 23:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Open baffle design (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 07 Oktober 2022 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger de ekstremt billige 15” fra danguitar. Thornton hedder de. I mit tilfælde bruger jeg 4 Ohms versionen. 4 stk i hver
side. Der er bas rent ned til 28 Hz. 26 Hz ligger 12 dB nede, på trods af 12 dB boost ved 26 Hz. Deres fs logger så på 28, så der
er ikke mere at komme efter, men rigeligt fint til mig. De fodres med 1 KW til hver side, aktivt drevet med minidsp 10-4 HD.

Bor i 2770, og ligger også gerne plads til en lytter hvis du ønsker. Jeg har bygget primært med PA enheder, da de er billige.
Diskanter og mid er dog ikke PA, bas og øvre bas er PA.


Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Talis
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2022
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 07 Oktober 2022 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Hej igen,



Jeg har undersøgt lidt priser på enhederne og de på på ca 5k pr stk. dvs ialt 30k for de 6 15” enhederne ialt.

Feks SB Acoustic 15OB350 til ca 1500 euro

Men i min søgning faldt jeg over SB Audience BIANCO-15OB350 til 170 euro.

Kan den være ok som en slags lavprismulighed ??



God weekend!
Til top Vis Talis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Talis
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 07 Oktober 2022 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens bruge andre og evt. billigere enheder, du skal bare være klar over, at så kan du ikke bruge de custom settings til MiniDSP som
du kan få fra producenten. Du må lave dine egne, hvilket også sagtens kan lade sig gøre.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Talis
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Oktober 2022
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 07 Oktober 2022 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

schlager skrev:
Du kan sagtens bruge andre og evt. billigere enheder, du skal bare være klar over, at så kan du ikke bruge
de custom settings til MiniDSP som

du kan få fra producenten. Du må lave dine egne, hvilket også sagtens kan lade sig gøre.




Puha- der blev lige holdt liv i mine drømme højtalere projekt.

Så kan jeg evt. udskifte enhederne hen ad vejen…

Er der risiko for at de billigere enheder er sværerer at trække forstærkermæssigt?

Jeg indrømmer at jeg er ret blank mht indgående hifi viden.



Min første projekt nu vil være at gå ud til et savværk og finde noget flot patineret planke med bomkant og fine svampesporer
huller mm… for at give et flot udsseende ala Perrys Marshalls projekt…

De planker vil også være billigere end noget perfekt træ…


Til top Vis Talis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Talis
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 07 Oktober 2022 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hifiigen skrev:
Jeg har aldrig hørt en dipol-højttaler, og er gået udenom dem pga. bagudstrålingen og kortslutningen i bassen, som medfører at basniveauet er for lavt.

Bagudstrålingen må vel forudsætte, at der i rummet bag højttaleren kan arrangeres en rumakustik der ikke reflekterer? Altså at man ikke anvender bagudstrålingen? Hvis sidevægge og bagvæg reflekterer vil man vel have en masse faseproblemer mellem den direkte og indirekte udstrålede lyd? Og jeg tror, at man skal beslutte sig for hvilket lydbillede man søger:

1. det lydbillede der står ude i rummet
2. eller det lydbillede der fornemmes på en linien mellem de to højttalere og bagud, langt bagud, bag bagvæggen

Håber der kommer nogle indspark omkring ovenstående så jeg kan blive lidt mere vidende - og forhåbentlig også trådstarter.



Kan i alle tilfælde anbefale at lege lidt med Højre/Venstre-tilslutningen, for at finde bedste akustiske forbindelse. (Har ikke at gøre med om optagelsen er indspillet med modsat Højre/Venstre-forbindelse, hvilket ofte er, men at få den bedste akustiske sammenhæng).

Har man eksempelvis en gennemgående tendens til blæserne i Jazz-optagelser placerer sig meget yderligt i hver sin kanal, måske ligefrem på ydersiden af respektive HT, og musikken klinger ud i et relativt stort rum i midten af lydbilledet, så prøv at vende H/V, så musikerne kommer ind hvor de bør være, så kan udklingningen ske ude i siderne hvor den bør være.



Men mindre optagelsen er manipuleret, så lyden fornemmes på ydersiden af højttalerne, står instrumenerne ikke der, men mellem højttalernes midte, og henover venstre-højre. Og jeg kan ikke forestille mig det ændres ved at bytte venstre med højre - og heller ikke noget der vedrører midten af lydbilledet af lydbilledet. Jeg forstår faktisk ikke det du skriver.



__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 07 Oktober 2022 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Talis skrev:
schlager skrev:
Du kan sagtens bruge andre og evt. billigere enheder, du skal bare være klar over, at så kan du ikke bruge de custom settings til MiniDSP som

du kan få fra producenten. Du må lave dine egne, hvilket også sagtens kan lade sig gøre.

Puha- der blev lige holdt liv i mine drømme højtalere projekt. Så kan jeg evt. udskifte enhederne hen ad vejen… Er der risiko for at de billigere enheder er sværerer at trække forstærkermæssigt?Jeg indrømmer at jeg er ret blank mht indgående hifi viden.

Min første projekt nu vil være at gå ud til et savværk og finde noget flot patineret planke med bomkant og fine svampesporer huller mm… for at give et flot udsseende ala Perrys Marshalls projekt… De planker vil også være billigere end noget perfekt træ…


På Sjælland skal du finde Glenn Teuchler. Evt via Facebook gruppen træ og planker inkl køb og salg. Han har træplanker af den lækre slags.

Du kan komme meget langt med DSP filter og billige enheder. Du kan også få forstærkere med indbygget filter. Det gør hele processen meget nemmere. Køb også en målemikrofon og download REW software til målinger

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2907
Sendt: 07 Oktober 2022 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

@ Hifiigen og Limited Edition.

Mit rum er akubehandlet.
Hvis noget står på ydersiden af hver sin HT vil en ombytning af højre/venstre da flytte de yderligt stående lyde ind imellem HT.
(med en ombytning af h/v flytter man eksempelvis hele højresiden fra lydbilledets midte til alt hvad der befinder sig til højre for højre HT, over i venstre side.
Betyder således det der før var på ydersiden af højre HT nu kommer på indersiden af venstre HT.)

Hifiigen.
At få Jazz-musikerne ind imellem de to højttale er netop pointen, hvis ikke de allerede stod der.

I må eksperimentere lidt, det vil forkorte debatten.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 07 Oktober 2022 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet, og mine højttalere fungerer desværre ikke på den måde
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 07 Oktober 2022 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
@ Hifiigen og Limited Edition.

Mit rum er akubehandlet.
Hvis noget står på ydersiden af hver sin HT vil en ombytning af højre/venstre da flytte de yderligt stående lyde ind imellem HT.
(med en ombytning af h/v flytter man eksempelvis hele højresiden fra lydbilledets midte til alt hvad der befinder sig til højre for højre HT, over i
venstre side.
Betyder således det der før var på ydersiden af højre HT nu kommer på indersiden af venstre HT.)

Hifiigen.
At få Jazz-musikerne ind imellem de to højttale er netop pointen, hvis ikke de allerede stod der.

I må eksperimentere lidt, det vil forkorte debatten.


Det giver ikke mig nogen mening, at det der står længere ude end højttalerne, bliver placeret i midten hvis man ombytter venstre/højre. Jeg gider
ikke eksperimentere udfra din anbefaling - det lyder på mig som rent sludder.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 08 Oktober 2022 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Du kan jo blot bytte rundt på højre venstre signalkabel det tager ikke lang tid
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 08 Oktober 2022 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Du kan jo blot bytte rundt på højre venstre signalkabel det tager ikke lang tid


Haha, go' pointe, og jeg tænkte på højttalerkablerne, som i mit tilfælde er uden stik. Signalkablerne, enig, det tager kun nulkomma5 - jeg ved ikke
hvorfor jeg tænkte det mest besværlige. Jeg tror nu ikke jeg gider alligevel.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 08 Oktober 2022 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har aktiv deling og det sker tit der bliver byttet rundt når man leger. Jeg oplever ikke det nilsvalla beskriver. Der sker dog
sjove ting når samme højttaler får højre bas og venstre mellemtone/diskant. Det giver tydelig forandring.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 08 Oktober 2022 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

"Er der risiko for at de billigere enheder er sværerer at trække forstærkermæssigt?"

Nej, slet ikke. Men de 2 basser vil jeg købe som 8 ohm og så parallelkoble dem til 4 ohm og så tilslutte en kraftig klasse D forstærker, gerne
på 500 watt pr. men mindre kan også gøre det. Til mellemtonen og diskanten er 100 watt pr. enhed rigeligt. Hvis du bruger MiniDSP 2x4, så er
du nødt til at dele passivt til 1 af frekvensbåndene. Ofte vil en passiv deling til diskanten være simplest.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2907
Sendt: 08 Oktober 2022 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

@Hifiigen.

Hvis den akustiske forbindelse ikke volder kvaler, så alt jo fint.
Selv har jeg boet et utal af steder de forgående 40år og kan sagtens huske steder med dårlig connection i form af hul i midten og gerne med Jazz.
Problemet løstes ved at vende h/v.
Måske sidder du meget nær HT og hører således ikke den større udgave af musikken der gerne er på større afstand og hvor chancen for dårlig akustisk
forbindelse er større.

Mht højre/venstres betydning for signalets billedesætning- den tager vi en anden gang.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 08 Oktober 2022 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Nu har h/v spørgsmålet ikke meget med trådstarters spørgsmål at gøre, så måske en ny selvstændig tråd vil være på sin plads.

Jeg har iøvrigt selv siddet bag mixerpulten og har ikke oplevet den effekt du nævner. Hvis det var sandt ville lyd der fornemmes
at være foran højttaler og flytte sig om bag ved højttalerne
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2907
Sendt: 09 Oktober 2022 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

@Kjeldsen.

Undskylder det er off-topic i fh til Open baffle design. Det var mere i fh til Hifiigenś "spørgsmål" omkring hvordan signalet høres i lytterummet. Jeg har selvfølgelig egnet få-mikrofon-optagelser i tankerne, optagelser hvor der er "analog" sammenhæng imellem H og V. Om den analoge sammenhæng også er der med digitale medier ved jeg ikke da jeg ikke har den store erfaring med lytte digitale medier.

Mange stereo-optagelser er indlagt med et monosignal der udspringer fra venstre side af pladerillen, bliver kaldt "originalsignalet, og kunne typisk være en rytmeguitar, bass, trommer og noget voice. Fra højre rilleside udspringer så den del af lyden som skaber den egentlige stereo-effekt, lyde som specifikt skal fremstå i h eller v-kanal (bestemmes af hvilken side i den imaginære midte af pladerillen nålen befinder sig).

På slike optagelser vil "monosignalet" sikkert opfattes som en lige række imellem HT og måske/måske- kke bytte plads med anden H/V. Musikken fra "stereosignalet" vil derimod bytte plads. Der er andre måder indlægge signalet i rillen men ikke altid logisk på forhånd at vide hvordan billedsætningen tager form da den langt hen af vejen hænger på rummet den stråler ud i og psyken (vanetænkning). Jeg foreslår så man bytter om på H/V hvis den akustiske sammenhæng er dårlig (eksempelvis hvis der er hul i midten og musikerne placeret i siderne).

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 10 Oktober 2022 kl. 05:02 | IP-adresse registreret  

Bare kom i gang. Det er da et fedt projekt. Jeg har selv flere gange bygget noget lignende. Senest med Audio Nirvana 15" Fuld tone assisteret af en Eminence Deltalite 2515 eller to. Altid med MiniDSP og en stak forstærkere, altså en forstærkerkanal pr. enhed.

Mine erfaringer er at den oplevede lyd kan være helt fantastisk god, specielt hvis man tager byggeprisen og byggekompleksiteten i betragtning. Jeg har dog brugt en ganske stor mængde tid på at forstå hvordan man foretager målinger af både højttalerenheder og rummet, og brugt denne viden til fintuning af højttalernes respons i rummet.

Min erfaring er at de almindelige krav til rummets størrelse ikke nødvendigvist behøver at være en begrænsning. Mit lytterum er meget småt ca. 10 kvm. og det lyder nu stadig ekstremt godt og ihvertfald langt bedre end jeg har kunnet opnå med traditionelle konstruktionsprincipper.

Open Baffle højttalere er på helt underfundig vis temmelig sjældne, når man lige ser bort fra de såkaldte "stater" (Martin Logan, Quad ESL, Magnepan, gamle Apogee, Selvbyggerprojekterne fra de danske hifi magaziner og den slags), specielt med tanke på at Open Baffle eller ihvertfald Open Back højttalere for mange år siden nærmest var normen i både radioer, de tidlige fjernsyn og ikke mindst professionel lyd, som f.eks. biografer.

Jeg har nok ca. 1000 forskellige råd du måske kan bruge, men det første råd er jo, som altid, at komme i gang. Få noget skruet sammen, som du kan bruge til at opbygge dine erfaringer og udvikle dit koncept. Jeg er godt klar over at du baserer dig på et velafprøvet kit, hvilket bestemt er en god ide. Mit første projekt var at bygge en klon af Jamo R909, hvilket faktisk gik ret godt, altså til sidst. Jeg har faktisk stadig en R907 klon stående i skabet et sted. Men er kommet en del videre i min søgen efter guldet siden. Du er altid velkommen til at skrive en PB hvis du har konkrete spørgsmål og en dag er jeg nok også klar til at åbne op for en lyttesession, men der kommer til at gå noget tid, da jeg lige nu ikke rigtigt har en lytteværdig løsning stående, desværre.
Held og lykke med projektet.
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 10 Oktober 2022 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Altid fint med konkrete erfaringer, som andre så evt. kan læne sig op ad. Vil også slå et slag for at TS springer ud i det. Nogle gange er målet,
vejen til målet

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1162
Sendt: 10 Oktober 2022 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Jeg bruge dipol højttalere, og er ovebevist om, at de lyder mere naturligt end lukkede kasser.

Men der er problemer med at få en ordentlig bas, højttalernes placering i rummet og akustikken.

Eventuelt kunne du besøge mig i Farum - og lytte - og tale om hvordan man gør det bedst muligt:-)


Jeg har fulgt debatten, den har været lidt omkring, og du har ikke reageret på mit indlæg med hvilke bashøjttalere jeg bruger.

Jeg synes stadigvæk at det vil være en god ide, hvis du kom til Farum for at lytte og tale om dit projekt!

(PS: Jeg er civilingeniør med speciale i akustik, har arbejdet hos Brüel og Kjær med målemikrofoner, og lavet højttalere hos Peerless)

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2907
Sendt: 10 Oktober 2022 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes