Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. marts 2023 | 06:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Open baffle design Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cappuccino
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Februar 2023
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2023 kl. 17:12 | IP-adresse registreret Citér Cappuccino

nils valla skrev:
@Cappuccino.

Jeg tror faktisk ikke det blivere et "implicit" med digi. Digisignalet er fuldt opløst når det afspilles. Hvorimod Analog-signal netop er analog fordi det udvikler sig undervejs.

Hvis eksempelvis du forstiller dig et mono-signal. Teoretisk set burde det ligge i midten, musikerne ovenpå hinanden. Men pga lyden i dit lytterum (der er altid en rumlyd), som hænger på mange ting, din møbelering, højttalernes placering, komponenternes frekvensrespons, pladespillerens justering, opsæt og mere, og ikke mindst din hjernes vane med høre lyde, kan du godt i visse sammenhænge opfatte en form for horisontal rækkefølge på Monolyde uden noget i anlægget og lytterummet er galt.

I Stereoens ungdom var det gerne et monosignal der udgik fra V rilleside, kunne eksempelvis indeholde Rytmeguitar, Bas, Trommer, Piano hvorimod lydene der skulle fremstå fra specifikt sted i lydbilledet (eksempelvis fra kun V eller H), lå i H-rilleside (Differentsignalet). Disse "Stereo"-lyde i Mono kan opfattes på hver sin placering i lydbilledets midte og ikke kun fladt i midten ovenpå hinanden, som skrevet ovenover, og skabes af "Fantombilderne" du omtalte, baseret på lydenes tidsafstand, den akustiske sammenhæng og din hjernes måde huske disse lyde på.

Afviger nok ikke meget os HIFi-lyttere imellem. Nok snart mere vores fokus der kan være forskelligt.

Du skal være velkommen her. Måske du lader dig overbevise. Bevares, der ligger jo også en mulighed for du overbeviser mig.

Det er lige præcis det jeg mener. At du har en skævhed i dit setup for sådan opfører hifi sig normalt ikke. Afspiller jeg mono her står alt lidt i midten og der er nul stereoinfo i form af lyde andre steder fra end i midten.

Sådan er jeg helt overbevist om at det også er ved Boman hvis det er så godt som beskrevet. Et besøg og lytte kunne være meget interessant men det bliver senere på året hvis det kan lade sig gøre.

Til top Vis Cappuccino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cappuccino

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2023 kl. 17:20 | IP-adresse registreret Citér Boman

Cappuccino skrev:
Sådan er jeg helt overbevist om at det også er ved Boman hvis det er så godt som beskrevet.
Et besøg og lytte kunne være meget interessant men det bliver senere på året hvis det kan lade sig gøre.

Du sender bare en privat besked til mig, når du er klar til komme til Farum:-)

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum