Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 21:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Horn, horn og atter horn Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 13 Oktober 2022 kl. 11:45 | IP-adresse registreret Citér schlager

Lidt mere TH snak...

Hornladning af en enhed giver et akustisk lavpas filter efter ca. 3 oktaver. Denne fysiske "naturlov" udnyttes bl.a. i synergy horn. Men den akustiske impedans transformation giver også et højpas filter, som bestemmes af ekspansionsraten på hornet. Hvis man vil have et horn der går ned til 30 hz, så skal ekspansionsraten på hornet fordobles efter hver 60 cm. Hvis hornet kun skal gå til 60 hz, så skal den fordobles for hver 30 cm. Så en lavere tuning forudsætter en lavere ekspansionsrate og hornet bliver selvsagt længere og større.

Et front lade horn laves næsten altid for lille i forhold til dets båndpas, for at få det ned i en håndterbar størrelse. Det medføre dels at det ikke lader så dybt i frekvens og at hornet har store frekvensvariationer i dets båndpas, som er en konsekvens af, at den akustiske ladning varierer med frekvensen, som igen er en konsekvens af, at hornet er for lille ift. bølgelængden det skal producere.

Fordi et tapped horn lader hornet fra 2 forskellige steder i hornet, kan det gøres mindre end traditionelle front lade horn og stadig have en pæn frekvensgang i dets båndpas. Det er selvfølgelig ikke ligegyldigt hvor i hornet man placerer bassen. Heldigvis findes der simuleringssoftware til at hjælpe med det job.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 19 Oktober 2022 kl. 08:41 | IP-adresse registreret Citér Meier

Det er jo spændende læsning.



Hvordan med pulsgengivelsen for de forskellige horntyper?

Giver den dobbelte ladning af et TH horn f.eks en dobbelt puls (eller “bare” et mudret forløb)?



Det er lidt facinerende at følge om du får både frekvens- og tidsdomænet på plads.
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 19 Oktober 2022 kl. 17:04 | IP-adresse registreret Citér schlager

Der er ingen dobbelt puls i et tapped horn, men der er selvfølgelig et group delay som på andre bas topologier. Tapped horn har jeg forklaret i tråden, mht. til både forside og bagside lader hornet. Kort fortalt vil et for lille horn have en ujævn FR, men bagsiden af bassen "fylder" så at sige ud, så FR bliver jævn. Men det kræver simuleringer for at beregne hornet, det kan på ingen måde bare gøres på fornemmelsen. Tapped horn er en lidt vanskelig størrelse bare at få til at du.

Tidsdomænet falder også på plads når de forskellige basser er integreret rigtigt i rummet. Da det er rummet der i stort grad dominerer under 100 hz, er det den samlede rum bas respons som er vigtig, ikke hvilke slags bas topologi man benytter.

Med FIR og 65.000 taps er der jo lidt at gå på, mht til at få styr på evt. unoder i tidsdomænet.

Heldigvis er vores hørelse ikke særlig følsom for group delay i bassen, dertil er frekvenserne for langt tid om at nå 1 periode svingning, F.eks 50 hz har 1 periode på 20 ms, på den tid har bassen bevæget sig 7 meter og er allerede reflekteret på rummets flader. Derimod er vi mere følsomme for group delay i mellemtonen 800 og 4000 hz, hvor 1 periode er omkring eller under 1 msek. Der er vores hørelse også mest følsom (noget med evolutionen). Det vigtigste for oplevelsen af god bas, er en jævn frekvensgang og mindst mulig ringning. Ikke engang THD i bassen, har har en særligt stor indflydelse på den oplevede kvalitet. Og så må man sæføli ikke gå ned på kapacitet

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 20 Oktober 2022 kl. 07:01 | IP-adresse registreret Citér schlager

Bashorn har jo den dejlige egenskab at hvis man kobler flere sammen så understøtter de hinandens frekvens response, således at de kan
spille dybere og som regel også mere lineært. Dette sker fordi de enkelte horn "ser" hinanden og på den måde ændres den akustiske
impedans. Impedans transformationen fortsætter således også uden for selve hornet. Dette kan udnyttes til f.eks. at bruge rummets flader
til at forlænge hornet. En kendt metode er at spille hornet 45 grader ind i et hjørne og således bruge rummets flader, som en del af hornet.

Her er DTS-10 ved steradian 0,5 grå (hjørne) 4,0 sort (hængende i fri luft)




Ved hjørne placering er peaks og dips mindre, fordi den akustiske ladning fungere bedre.

Samme effekt ses ved kobling af 2 DTS-10. Grå er 1 horn, sort er 2 horn.



Hornresp kalkulerer med 100 % solide materialer, så derfor vil peaks ikke være så kraftige som på simuleringen.


__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 28 Oktober 2022 kl. 07:06 | IP-adresse registreret Citér schlager

Som tidligere beskrevet, så kan man udnytte rummets flader, til at øge den akustiske ladningen på et horn. Så hvorfor ikke udnytte denne
egenskab? I hifi verdenen er alt gain en bonus og man skal tage hvad man kan få (gælder generelt i livet 😊 ) HEADROOM kan man kun
have for lidt af.



På min lille og ubehjælpelige børnetegning, har jeg prøvet at skitsere hvad der er tanken. DTS-10 bliver sat i hjørnet, men ca. 10 cm ud fra
side væggen, hvor horn munden er (sort). Hornet forlænges så af lilla plade, som kobles til JBL bassen, som også forlænger hornet.

Grå er uden horn forlænger, sort med.
Effektiviteten øges markant, helt op til 6 db, som svarer til en 4 dobling af tilført effekt. FR bliver mere jævn og hornet vil i teorien kunne
bruges op til 100 hz.

Group delay bliver mindre, specielt peaket ved 65 hz, bliver bedre.





Effektiviteten øges meget, fra grå til sort



Impuls responsen bliver også bedre, med mindre ringning til følge.





og faktisk så falder membran vandringen også en smule, så det er win win over hele linjen. Eneste "pris" er at hornet bliver større og går
fra ca. 600 liter til lidt over 900 liter, men de sidste 300 liter er kommet fra rummet, så det er jo ikke noget problem.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 28 Oktober 2022 kl. 08:56 | IP-adresse registreret Citér Meier

Det er et spændende projekt.

Jeg glæder migtil at se, hvordan målinger bliver i forhold til simuleringerne.

Men nok mesttil at høre om, hvordan det lyder
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 28 Oktober 2022 kl. 09:15 | IP-adresse registreret Citér schlager

Klart at Hornresp ikke kan simulere i selve rummet, dem findes der nemlig mange af, mens der kun findes 1 slags udendørs. Bassen skal jo korrigeres med DSP, for at modvirke rummets indflydelse, fordi selv hos mig virker de fysiske love ganske kraftigt. Men med multi sub setup, virker hver sub som en slags aktiv bas absorber, så jeg har ingen resonanser af betydning i rummet.

Her er en måling af bassen i 5 forskellige lytte positioner, ganske jævnt og ingen peaks, som er dem som er genererende.

Målt vs simuleret




Stol ikke på mine ører, bedre at lytte selv

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
kimber
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 439
Sendt: 29 Oktober 2022 kl. 13:59 | IP-adresse registreret Citér kimber

Hej 

Hvad bruger du af dsp til bunden?
Til top Vis kimber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimber
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 29 Oktober 2022 kl. 20:51 | IP-adresse registreret Citér schlager

Hej kimber, jeg bruger 2x4HD MiniDSP, den har biquad, så alle slags filtre er mulige. Derudover har jeg impuls korrektion med DRC Designer
software.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 21 November 2022 kl. 10:37 | IP-adresse registreret Citér schlager

En af de sjove ting ved DIY, er at man kan komme langt for en bøjet skilling. Jeg har fået til snusket mig et par JBL GT3-12 basser, for den
nette sum at 200 kr. pr stk (lidt mere i norsk currency). De skulle selvfølgelig puttes i en eller anden form for horn. Valget blev en afart af
tapped horn, et såkaldt tappet tapered quarter wave tube (T-TQWT) horn. Hvor et almindeligt TH loader ind i et lille CSA (cross section
area), som så ekspanderer ud gennem hornet, så er horn kanalen vend om i et T-TQWT.




Princippet gør at man kan tune hornet lavt og med god båndbredde OG i et mindre kabinet end traditionelt TH. Prisen på grisen er så lavere
følsomhed, no free lunch.

Her er en simulering i hornresp



Rød er med lidt isolering i starten af hornet. 120 dB ned til 20 hz, ved hjørne placering, ikke så dårligt.

Måling 30 cm fra munden
Stemmer fint med simuleringen. Vi fandt dog en utæthed i kabinettet, som skal fixes.



DUT
ydre mål 80x84x35 cm, ca 230 liter.



Sjovt "lille" projekt, som blev sat ind i min vens multi sub system i stedet for en 15" Dayton i 130 liter lukket kasse. Det gav helt sikkert
noget mere grunt i den lave afdeling og en anden taktil fornemmelse. Horn er sjove 😊

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 26 Februar 2023 kl. 17:34 | IP-adresse registreret Citér schlager

Så blev jeg omsider klar til at lave et lille vagtskifte. De gamle FLH subs, må på pension på ubestemt tid... 



Køn er den ikke men den har tjent mig godt



Nye spændende sager kørt i stilling 



Selvom man tager mål og prøver at forestille sig hvordan det kommer til at tage sig ud, så er det først når man rent faktisk sætter det ind i rummet, man får syn for sagen. Foran horn subben kommer et 700 liter mellem bas kabinet, med 4x15". Jo det skal nok komme til at give lidt lyd.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 28 Februar 2023 kl. 07:15 | IP-adresse registreret Citér Meier

Det bliver et potent system.

Jeg er meget spændt på resultatet.
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 28 Februar 2023 kl. 07:58 | IP-adresse registreret Citér schlager

Meier, det er jeg også. Men jeg plejer at få det til at du, så jeg er fortrøstningsfuld I stedet for at tage det gamle synergy system ud, så
har jeg valgt at stille det nye system op i modsatte ende af garagen. Så er det bare at flytte lytte stolen, skifte DSP indstillinger, så er der lyd i
den anden ende.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 28 Februar 2023 kl. 17:13 | IP-adresse registreret Citér schlager

Jeg fik lavet en måling af det ene færdige tapped horn (DTS-10 kopi). Grøn er i selve munden og rød er ca. 40 cm fra munden.



Det går ikke helt så dybt som Danley's originale, som siges at gå til 10-12 hz in room. Peaket på Danley's ved ca. 56 hz er 5. harmoniske,
dvs. grundtonen er ca 11 hz. På mit kopi horn er 5. resonans ca. ved 65 hz, så jeg kan vel regne med 13 hz. ved grundtonen in room. Så
mit TH har en anelse mindre horn længde end originalen.



Group delay



Det jeg måler passer nu meget godt med simuleringen, så jeg er tilfreds.



__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 01 Marts 2023 kl. 07:38 | IP-adresse registreret Citér Meier

115dB@20Hz.

Det er sku godkendt
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 01 Marts 2023 kl. 07:58 | IP-adresse registreret Citér schlager

Simuleringen er hvad man kan forvente ved fuld power + fuld x-max ved 2pi steradian, hvilket svarer til at sætte højtaleren udenfor på
jorden. Sat i 0.5pi altså i et hjørne + room gain, så kan jeg vel forvente minimum + 15dB oveni. Så yderligere 6 dB for horn nr. 2, det burde
holde.

Dette er hvad jeg kan forvente med 2 stk. ved fuld power



__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 03 Marts 2023 kl. 21:11 | IP-adresse registreret Citér Meier

Fy for fanden…

115dB nede ved 10Hz - så ryser alt vist



Det pler at være IB subs der kan det - evt servo subs.
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Physis
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 November 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 07 Marts 2023 kl. 00:20 | IP-adresse registreret Citér Physis

Fedt du (atter) er konverteret til TH, Sebastian :) Og spændende med måden du forlænger horn mundingen - det lyder som et forjættende, og vel
i grunden ret simpelt tiltag med væsentlige forbedringsmuligheder. Måske jeg skulle lægge mine TH ned, og forlænge mundingerne på lignende
måde..

Vh. Mikael (Odense)
Til top Vis Physis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Physis
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 07 Marts 2023 kl. 03:54 | IP-adresse registreret Citér schlager

Hej Michael, ja det bliver nu en blanding af TH og FLH og to setups i garagen. Jeg kan jo godt lide at arbejde med fysikkens love, så hvorfor
ikke udnytte de muligheder rummet (hjørner) giver og få noget gratis gain og bedre ladning. I din situation kan du fyre din TH mund 45
grader ind i hjørnet, måske trække subben 5-10 cm ud fra hjørnet.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 15 Marts 2023 kl. 06:57 | IP-adresse registreret Citér schlager

Stille og roligt går det fremad, jeg kan bedst lide at skynde mig langsomt 😊 Quick and dirty prøveopstilling af DTS10 og JBL 5644 kopi.
Mangler lidt mere afstivning af kabinet og intern akustik dæmpning. Planen er at alle større flader på højtalerne bliver dækket af 4 cm akustik
plader.





__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes