Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 15:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kork som dæmpning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
naim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Har godt nok lige lavet et rack, men har fået en ny ide. Er der nogen som har erfaring med at bruge kork under cd, forstærker osv. eller ifm en plade ( sandwich af to alu-plader med en korkplade imellem ) til dæmpning af vibrationer?

mvh naim

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 30 Maj 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Der findes flere forskellige på markedet bl.a. Valhalla-, Holfi- og SD-Feet. Nogle mener at en udskåret musemåtte er ligeså godt !  Det tviler jeg nu på. SD-Feet har også en audiophil udgave som er rimelig pebret, ca. 300,-kr. for 4 fødder. Kører selv med disse under mine højttalere, kæmpe lydmæssig forbedring på mit parketgulv. Der er en del tråde hvor de forskellige fødder optræder i.

Hilsen Christian.

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Maj 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

chrliv skrev:

Der findes flere forskellige på markedet bl.a. Valhalla-, Holfi- og SD-Feet. Nogle mener at en udskåret musemåtte er ligeså godt !  Det tviler jeg nu på. SD-Feet har også en audiophil udgave som er rimelig pebret, ca. 300,-kr. for 4 fødder. Kører selv med disse under mine højttalere, kæmpe lydmæssig forbedring på mit parketgulv. Der er en del tråde hvor de forskellige fødder optræder i.

Hilsen Christian.

Foretog du en vejning af højttaleren som beskrevet på SD's hjemmeside? Har du prøvet standard fødder kontra audiofil udgaven?

Skal selv have mig et sæt nye SD, bør man betale det ekstra for den audiofile version? Er noget pebret for en gang skum fiduser.

Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

naim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Rasmus S skrev:
chrliv skrev:

Hilsen Christian.

Foretog du en vejning af højttaleren som beskrevet på SD's hjemmeside? Har du prøvet standard fødder kontra audiofil udgaven?

Skal selv have mig et sæt nye SD, bør man betale det ekstra for den audiofile version? Er noget pebret for en gang skum fiduser.

Hvad har vejning af højtalere med mit spørgsmål angående brugen af kork, at gøre?    Send dog manden en privat besked

naim

naim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

chrliv skrev:

Hilsen Christian.

Læs dog spørgsmålet, hvad har de nævnte produkter, med kork og erfaring hermed, at gøre?

naim

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

naim skrev:

Læs dog spørgsmålet, hvad har de nævnte produkter, med kork og erfaring hermed, at gøre?

naim

Har du ikke rettet i dit oprindelige indlæg ? Jo, det har du, så fald lige ned mester. Det var et forsøg på at svare/hjælpe dig.

Hilsen Christian.

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2004 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

Rasmus S skrev:
chrliv skrev:

Hilsen Christian.

Ja, jeg har foretaget vejning. Har ikke prøvet standard fødderne, fandt en tråd herinde, hvor en sagde at forskellen mellem standard fødderne og de audiophile er ligeså stor, som forskellen mellem ingen fødder og standard fødderne. Jeg kan varmt anbefale de audiophile SD-Feet.

Hilsen Christian.  

Friis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke erfaring med aluminium sammen med kork, men jeg har tidligere lavet et flexy rack med 2 lag gummi træ og kork imellem. Det virker forrygende i forhold til de priser der skal betales, og så er det nemt at arbejde med.
Til top Vis Friis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friis

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 31 Maj 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Da jeg byggede højttalere ledte jeg efter kork. Efter et par uger opgav jeg - svært at få i ordentlige tykkelser med mindre man vil købe et helt parti.
Hobbyforretningerne lød som om jeg var faldet ned fra månen, når jeg ringede og spurgte efter noget der er tykkere end 3 mm - og når de endelig fandt det, var de nærmest klart med blanketten til pantsætning af hus, bil og andre værdigenstande som garanti for det lån der skulle til at betale for det.
Jeg havde endda også fat i en importør - han mente nok at kunne skaffe mig en rest indenfor et halvt års tid.......
Korkfliser er tilgængæld til at betale og få fat i. Problemet er at de som regel er lakerede.
Men manden hos Garant-gulve løste problemet da jeg forklarede ham hvor det skulle bruges. De har nemlig noget støjdæmpende materiale til at lægge under linolium, hårdt gulvtæppe og - surprise! - korkfliser.

Det dæmper en hel del (20 dB?), er nemt at arbejde i og koster ikke en herregård: 39 kr/kvadratmeter.

Måske er det ikke umiddelbart pænt nok til at lavet hylde af?
Måske det kan males?

/vilmann

jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige prøvet at lægge nogle kork bordskånere under mine DALI 450'ere. Jeg har trægulv. Det virker som om bassen er blevet bedre defineret og meget mere klar. Utroligt. Jeg har lagt 3 bordskånere under hver højttaler, havde kun seks at gøre godt med.
Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Prøv lige og følg med i denne tråd.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25072&P N=1

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt Kork som dæmpning til både CD, forstærker og til Højttalere de sidste 3-4 år, og efter min overbevisning er der intet der overgår dette materiale, da kork dæmper uden at gøre lyden død(læs kedelig)

Prøv og kigge hos Jydsk Sengetøj, de har ubehandlede kork måtter i forskellige størelser, til fornuftige priser.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

LaMancha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Har også lige prøvet bare for sjov at eksperimentere med kork (ca en hel dag )

Kan godt slutte mig til at det bliver nogle helt andre højttalere, har prøvet spikes, musemåtter og alt muligt i tidens løb, men det viser sig ind til videre at kork har den bedste effekt

NAD C352
Classic No.01B
B&W 603S3
QED Qunex 3
QED Silver Bi-Wire
TaraLabs Missing Link
32 PF 9731D

[URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28514&PN=1]Se mit anlæg her
Til top Vis LaMancha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaMancha

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Kork rules
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

En god bekendt har lige fyret sine SD fødder til fordel for kork under speakers, og jeg har lige fyret mine egne DIY fødder og spikes.

Om det virker lige så godt mellem forstærkere / drev ved jeg ikke, men har en god fornemmelse af, at der kan være noget der. Afkoblingen virker rigtig fornuftig.

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Gorm & LaMancha: Hvilken type gulv står Jeres højttalere på, for det har vel også noget at sige iht. vilken type afkobling, der virker bedst? (Har selv gyngende plankegulv og pulsar points, men vil gerne prøve at eksperimentere med anden afkobling)

MVH Krikstar, som lige så snart eksamnerne er overstået skal i gang med at rode med kork og andre dybt nørdede ting...

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

LaMancha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har noget plankegulv, gynger dog ikke vildt meget.

Har hørt at kork så ikke skulle være godt nok til det, men efter hvad jeg er kommet frem til så virker det alletiders, kører lige pt et forsøg med både spikes og kork, men har ikke fået noget videre indtryk af det endnu, men det er sikkert spændende

NAD C352
Classic No.01B
B&W 603S3
QED Qunex 3
QED Silver Bi-Wire
TaraLabs Missing Link
32 PF 9731D

[URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28514&PN=1]Se mit anlæg her
Til top Vis LaMancha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaMancha

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

naim skrev:

Har godt nok lige lavet et rack, men har fået en ny ide. Er der nogen som har erfaring med at bruge kork under cd, forstærker osv. eller ifm en plade ( sandwich af to alu-plader med en korkplade imellem ) til dæmpning af vibrationer?

mvh naim

Hej,

jeg har forsøgt mig med kork under de forskellige komponenter. Det skal lige indskydes, at de står på ege-hylder der er skruet fast i væggen. Det gav noget, men jeg fandt ud af at, for mine præfencer, var det meget bedre at bruge vaskeskind. Jeg har på fornemmelsen, at det betyder noget, at det er "skridsikkert". Det fine ved vaskeskind er også at man kan ligge flere og flere stykker under indtil det passer med det man kan li lydmæssigt (ligesom med mange skiver tyndt kork). Jeg fandt ud, at omkring 3 stykker var rigtigt for mig, mer var ikke bedre, så begyndte det at blive vampet og utydeligt i lyden. Det var ingen succes at blande kork og vaskeskind. Det gav klart mest under pladespilleren (så kan man også få den helt i vatter), så kom drevet, og til sidst forstærkeren, hvor forbedringen ikke var så stor. Lige nu prøver jeg med ægte vaskeskind (garvet skind) istedet for det kunstige, under drevet.

Vh Torben

Til top Vis torben kbh.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torben kbh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Der er åbenbart gang i kork-klubben.

Jeg har brugt kork under mine HTér i årevis.
Jeg har blot købt lidt gulvkork, som endda er lakeret, brækket det i stykker og smidt nogle skiver under hver ht. Man kan justere hvor hårdt man vil koble TIL gulvet, ved at gøre stykkerne større eller mindre og også ved at variere hvor mange man lægger ovenpå hinanden.
Det fungerer bedst af alle de løsninger jeg har prøvet.
Bløde løsninger er jeg principielt ikke interesseret i, idet det er åbenlyst, at de æder energi. Det er jeg ikke interesseret, derfor ud med den slags.
Spikes overfører energi på den mest direkte måde, de optager også energi på samme vis. Så kan du der have 2 højttalere stående, der spiller lidt til hinanden, har du trægulv, så kan du tilmed få det hele til at gå grassat.
Spikes har jeg endnu aldrig hørt have nogen positiv effekt, heller ikke anden hård tilkobling.
Kork placerer sig imellem disse 2 radikale løsninger, der er tilmed masser af muligheder for individuel justering og så er det billigt. Bordskånere, gulvkork m.m. gør tricket.

Under apparater har jeg også afprøvet korkfødder, som jeg selv har lavet, her duer det ikke. Mine apparater har det med en enkelt undtagelse bedst, når de står på egne fødder på en helt almindelig spånplade. Intet jeg har prøvet har kunnet hamle op med det. MDF er nok det værste materiale du kan stille apparaterne på, især hvis du spiker dem. Jeg kan lige høre en CD spiller på spikes i et dyrt rack med MDF hylder - plingeling og fuldstændigt klangløs lyd, der er løsrevet fra enhver sammenhæng.
Spånplade dæmper faktisk udmærket, men det er stadig fast nok i strukturen. Korkfødder ovenpå spånplade drejer lyden i en betydeligt blødere retning.
Effekten af kork under apparater, skal man huske på, skabes af at apparatet enten sættess i svingninger udefra og/eller, at apparatet selv afgiver mekanisk energi, som det skal af med.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Ganske interessant dette her - sikken jeg kan lære noget her!

Al min elektronik står i et Audiotech-rack, som er spiket til et parketgulv, og hver af de 4 hylder er en hård plastlamineret plade, som er spiket ned i racket. Så der er forsøgt at minimere dæmpning ved at lede energien væk fra komponenterne, ned i gulvet.

Omvendt fiser al vibration i gulvet lige durk op i apparaterne! Drt kan enhver forestille sig. I mine gamle hi-fi dage var "afkobling" altså lig med tilkobling! Tilmed var højtalerne også spiket ned i gulvet, hvilket vel egentlig gjorde at højttalervibrationerne havde størst mulighed for at forplante sig op i elentronikken! En stiv klingenge konstruktion, men det blev sagt, at dér kom sgu attack på tingene på den måde. 

Jeg forstod sgu egentlig aldrig det fornuftige i dette arrangement, og lyttede sgu heller ikke for hver step jeg ændrede. Så kan der ske det, at man lydmæssigt konstruerer noget der mere og mere ryger ud af en tangent, der til sidst ender med, at man spørger sig selv: hvorfor lyder dette 100.000,- kr.s anlæg egentlig ikke godt?

Nu vil jeg af visuelle grunde gerne behold dette her Audiotech-rack. Hvad skal jeg gøre for at forbedre afkoblingen på det?

Mine nye HT-er har ikke spikes (Dali grand diva), og står på gulv uden nogen afkobling - jeg vil nu prøve noget kork. Det er bare synd at alle kork-forslagende her i tråden går ud på at bruge kork-fliser fremfor brugte propper fra Jack Daniels, men det kan jeg dog godt for en stund leve med.

Det hele må dreje sig om, at der skabes en dæmpet fjeder mellem underlag og apparat. Denne fjeder er kritisk, og skal passe præcist til det konkrete sted. Så det der virker optimalt i en konstruktion, er måske ikke 100% det samme der virker helt optimalt i en anden konstruktion. Så nu har vi 24 flere knapper at skrue på!

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes