Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 16:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: ChromeCast vs. USB? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 22 November 2022 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Min PC er forbundet til min Vincent Dac 1 via USB kabel, som jeg er meget tilfreds med ud fra en lyd kvalitets betragtning. Det ville dog være rart at gøre det trådløst i stedet. Vil jeg opleve samme lyd kvalitet, hvis jeg skifter USB kablet ud med en Chromecast audio og en optisk forbindelse fra den til Dac'en?

Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 22 November 2022 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hvis der er tale om rippede filer fra CD på din pc, så vil det klart overgå streaming fra Tidal, Spotify osv... internet streaming er kun til baggrundsmusik!

En reel forbedring vil være en separat streamer med en SSD harddisk.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 23 November 2022 kl. 06:11 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal tage Mikkels ord med et gran salt her :-) Han har sin oplevelse, jeg har en anden :-)



For at svare på dit spørgsmål, kommer det lidt an på hvor høj opløsning din kilde fra pc er.

Hvis det er rippede cd du afspiller fra pc, tror jeg ikke du vil høre den store forskel, men hvis det er højere kvalitet end det, fra
eks Qobuz, vil jeg mene den kommer til kort.


Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 23 November 2022 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Min kilde til musikken er Tidal afspillet fra en PC med SSD disk. Jeg har ikke væet i stand til at høre forskel på Tidal og rippede filer.
Jeg tror jeg giver en Chromecast et forsøg
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 23 November 2022 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Med Tidal som din primære kilde til musik, så vil du ikke opleve forskel mellem din pc og ChromeCast... det er kvaliteten hos Tidal ikke god nok til

Nu nævnes højere opløsning (HD filer fra f.eks. Qobuz), men disse filer er ofte baseret på originale 16 bit kilder, eller er blevet remasteret med kompression, og så vil du heller ikke opleve forskel.

Så køb du med sindsro en ChromeCast... den giver samme resultat, men nemmere betjening.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 23 November 2022 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Mikkel, jeg synes du glider let hen over det med kvaliteten.

MQA er jeg bestemt ikke fan af, men at påstå at der ofte er tale om opskalerede 16 bit filer, er altså at stramme den.

Jeg er ikke i tvivl om at du ikke synes streaming er det fede, men så skriv det i stedet for at tale det ned med synsninger :-)



Jeg er sikker på trådstarter finder en løsning han kan bruge, og vil ikke gå længere ind i snakken omkring kvaliteten.



God dag til alle :-)


Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 23 November 2022 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Svendborg, jeg synes ikke noget...

(Synsning er et opfundet ord, som desværre har fundet sin vej ind i det danske sprog, opfundet af uintelligente, selvfede woke hipstere, som havde glemt ordet "subjektiv"!!! )

Jeg er pragmatiker/rationel, så jeg føler ikke noget onkring medier og filformater. Jeg forholder mig til viden og erfaring. Og faktum er, som jeg skriver, at man skal forholde sig kritisk til streamingtjenesternes kilder og formater. De tager os bagi, hvis de kan slippe afsted med det. Dermed ikke sagt at der er undtagelser, men de bekræfter blot reglen!

Men har du styr på din kilde, så kast dig ud i det, og nyd det... hvis det "subjektivt" lyder godt for dig, så er det godt!

 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 23 November 2022 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke så meget om musik på pc, men hvad bruger du som afspiller på din pc?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 23 November 2022 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Chromecast er bit perfect slut prut Så det er ikke selve protokollen du skal bekymre dig om rent kvalitetsmæssigt, men Chromecast understøtter ikke gapless playback, hvilket er pænt træls ved klassiske musik eller techno/danse og så er det heller ikke altid super stabilt erfaringsmæssigt. Jeg ville dog gå en anden vej hvis jeg var dig.

Køb noget som kan Tidal Connect i stedet (en rigtig streamer). Et bud kunne være WIIM MINI, som koster 800kr. Analog output er ikke noget at skrive hjem om og er decideret ringe, men den er SPDIF udgang, som du kan tilslutte din DAC. På den måde har du reelt noget det er helt transparent. Med Tidal Connect kan du bruge dine enheder (PC, PAD, Telefon) som "fjernbetjening" via Tidal App'en. Dette vil give den bedste brugeroplevelse, og du er garanteret en transparent kæde hen til din DAC.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 23 November 2022 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Svendborg, jeg synes ikke noget...

(Synsning er et opfundet ord, som desværre har fundet sin vej ind i det danske sprog, opfundet af uintelligente, selvfede woke hipstere, som havde glemt ordet "subjektiv"!!! )

Jeg er pragmatiker/rationel, så jeg føler ikke noget onkring medier og filformater. Jeg forholder mig til viden og erfaring. Og faktum er, som jeg skriver, at man skal forholde sig kritisk til streamingtjenesternes kilder og formater. De tager os bagi, hvis de kan slippe afsted med det. Dermed ikke sagt at der er undtagelser, men de bekræfter blot reglen!

Men har du styr på din kilde, så kast dig ud i det, og nyd det... hvis det "subjektivt" lyder godt for dig, så er det godt!



Jeg skal vel ikke forstå det som at du mener jeg er en af dem der er woke?

Det sagt er jeg skam enig i at der formentlig fuskes med kvaliteten af materialet i flere tilfælde. Det var heller ikke det min kommentar gik på. Slet ikke.

Det var nu mere din meget bombastiske tilgang til lydkvaliteten fra streaming. Den er subjektiv bigtime. Vi opfatter jo alle lyd forskelligt, derfor kan det kun være subjektivt.

Og så må den blive liggende der vil jeg mene.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 23 November 2022 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Om du er woke, må du selv vurdere... jeg skrev blot at ordet "synsning" er opfundet af uintelligente, selvfede woke hipstere, som havde glemt ordet "subjektiv"!!!

Jeg skrev ikke, at du havde opfundet ordet... du bruger det bare fordi, det lyder smart og klogt. Men det er det ikke!  "Subjektiv" har eksisteret i flere hundrede år og er oplagt at bruge!

Jeg er ikke bombastisk i forhold til streaming... jeg er praktisk anlagt, og forholder mig til fakta.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 23 November 2022 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Subjektivt. Du forholder dig subjektivt.



Din sandhed er ikke nødvendigvis min sandhed. Subjektivt set.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 23 November 2022 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Men rent objektivt set ("faktning"...?!?! ) er der langt mellem streaming på nettet som rent faktisk er ægte HD!

Enten er det en CD kopi pakket ind i 24 bit, og eller også er det b****t fuldstændig i stykker med kompression, og så hjælper det ikke med et potentielt dynamik-område på 144 dB



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 24 November 2022 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Vi kan vel konstatere, at Mikkel ikke er i stand til på sit anlæg og med sine ører at høre, at streaming i høj kvalitet
godt kan lyde bedre end rip'ede CD'er. Jeg kan på mit anlæg og med mine ører godt høre forskel, og sådan er der også
andre, der har det med deres anlæg og deres ører. Jeg kan ikke se, at den er meget længere.
Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
torbenan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 119
Sendt: 24 November 2022 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:
Chromecast er bit perfect slut prut Så det er ikke selve protokollen du skal bekymre dig om rent kvalitetsmæssigt, men Chromecast understøtter ikke gapless playback, hvilket er pænt træls ved klassiske musik eller techno/danse og så er det heller ikke altid super stabilt erfaringsmæssigt. Jeg ville dog gå en anden vej hvis jeg var dig. Køb noget som kan Tidal Connect i stedet (en rigtig streamer). Et bud kunne være WIIM MINI, som koster 800kr. Analog output er ikke noget at skrive hjem om og er decideret ringe, men den er SPDIF udgang, som du kan tilslutte din DAC. På den måde har du reelt noget det er helt transparent. Med Tidal Connect kan du bruge dine enheder (PC, PAD, Telefon) som "fjernbetjening" via Tidal App'en. Dette vil give den bedste brugeroplevelse, og du er garanteret en transparent kæde hen til din DAC.


Jeg kender Chromecast Audio, men det lyder spændende Wiim Mini, så den er nu bestilt.
Til top Vis torbenan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torbenan
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 24 November 2022 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Vi kan vel konstatere, at Mikkel ikke er i stand til på sit anlæg og med sine ører at høre, at streaming i høj kvalitet godt kan lyde bedre end rip'ede CD'er. Jeg kan på mit anlæg og med mine ører godt høre forskel, og sådan er der også andre, der har det med deres anlæg og deres ører. Jeg kan ikke se, at den er meget længere.
Mvh Jens.

Nej, det kan man ikke konstatere, for Mikkel kan godt høre når noget er godt eller skidt!

Problemet er vel snarere at din CD afspiller eller pladespiller bare ikke er god nok, og derfor lyder streaming bedst hos dig  I al ydmyghed, så er mit setup lige det bedre opløst, og det er udslagsgivende!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 25 November 2022 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Streaming er lige så godt som CD, så længe vi taler om lossless. Det er de samme WAV filer streamingtjenesterne får, som bliver
brugt inden CD’en bliver presset. Den største udfordring er at tjenesterne altid kun har nyeste udgave af et album. Bemærk det
er overvældende remastered udgaver, og de er oftest ringere og mere dynamisk komprimeret end tidligere udgaver. Derfor er
jeg også glad for mine rippede filer
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 25 November 2022 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

torbenan skrev:
Hejsa,

Min PC er forbundet til min Vincent Dac 1 via USB kabel, som jeg er meget tilfreds med ud fra en lyd kvalitets betragtning. Det ville dog være rart at gøre det trådløst i stedet. Vil jeg opleve samme lyd kvalitet, hvis jeg skifter USB kablet ud med en Chromecast audio og en optisk forbindelse fra den til Dac'en?



Hvis du vil bruge flere penge og virkelig opleve et løft så køb en SOtM sMS 200 eller en microrendu og sæt mellem PC og DAC. Det har jeg selv gjort og det rykker!

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 25 November 2022 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Tjaahh....
Med mine nybyggede PA-kasser-kompressionsdrivere

https://www.der-akustische-untergrund.de/speakers/power-hifi -projects/asathor-preiswerte-männerbox/

blev det "kun" til 4 ud af 6, 2 gange i træk

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 25 November 2022 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Lad os få det basale af vejen først... dette er filer der ligger på en hjemmeside, hvilket betyder at de skal afspilles via usb fra en pc eller bluetooth via en telefon. Allerede der har HD filerne tabt på forhånd, pga. af støj og begrænsninger i overførslen til dac'en.

Hvis man skal udnytte HD filer, så bør det ske via en dedikeret streamer af høj kvalitet, hvor filerne ligger på en SSD disk, der er koblet direkte til streamer'en og ikke via en router.

Streames HD filer via internet, router og al muligt andet IT udstyr, hvor støj ikke er en faktor der tages i betragtning, så har HD filerne allerede tabt på forhånd. Igen på grund af begrænsninger i overførslen og støj!

Jeg skal nok lytte til filerne ved lejlighed, hvor jeg streamer dem via PC/usb til min dac... men med forbehold for ovenstående!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes