Forfatter |
|
blackstef Forum Bruger
Bruger siden: 12 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 05 December 2022 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg vil høre om der er nogen som ved, om der er nogle internet sider hvor remastered music er anmeldt, altså selve remasteringen?
Nu har jeg efterhånden en del cd'er som er komprimeret, hævet volume og skåret i top og bund.
Man bliver lidt træt af at blive ved med at bruge penge på noget som bare skal smides ud....
Hav en dejlig dag
Mvh
Stefan
|
Til top |
|
|
OleOle Forum Bruger
Bruger siden: 11 December 2017 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 274
|
Sendt: 05 December 2022 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan med fordel tjekke Loudness War databasen. Der kan du se dynamikområde på forskellige udgivelser. Jo mindre dynamikområde, desto mere er de
komprimeret.
https://dr.loudness-war.info/
|
Til top |
|
|
Max.H Forum Bruger
Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 426
|
Sendt: 05 December 2022 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et kendt problem, som jeg løste, ved at vende tilbage til vinyl.
__________________ Elsker ironi Og hader pral !
Og tager iøvrigt kun mod gode råd !
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger
Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1441
|
Sendt: 05 December 2022 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og på Steve Hoffmans forum diskuteres de forskellige udgivelser lystigt.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1253
|
Sendt: 05 December 2022 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Remastering er - i vore dage - en proces hvor man sender musikken gennem en computer, der forstærker lyden, og klipper alle de kraftige
spidser/impulser af. Der er ingen form for intelligens anvendt til processen.
Meningen er, at det skal lyde "godt" i bilen eller i de "moderne" systemer med højttalere anbragt forskellige steder.
Når man klipper spidserne af, genereres forvrængning/overtoner, som kan få musikken til at lyde "bedre".
Men spiller man på et ordentlig anlæg, kan man tydeligt høre forvrængningen, og hvor unaturligt instrumenterne og stemmerne lyder.
Hvis man er HiFi-entusiast skal man holde sig langt fra remasteret musik!
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4768
|
Sendt: 05 December 2022 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max.H skrev:
Et kendt problem, som jeg løste, ved at vende tilbage til vinyl. |
|
|
Det er desværre også et problem med ny- og genudgivelser af vinyl... det er ikke mediet der komprimerer musikken, men en funktion i studiet når man laver den endelige master.
De værste tilfælde er, når studiet ikke har gidet bruge tid på en separat master til vinyl - hvilket er et must, men blot "banker" en digital - og komprimeret - master ned på vinyl... det lyder virkelig dårligt!!! __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
blackstef Forum Bruger
Bruger siden: 12 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 05 December 2022 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen og tak for svar
Der er nu nogle ok remastered udgivelser, blandt andet en del af Ten Years After's udgivelser, som jeg har nogle af både på vinyl og cd. De lyder "renere" og bedre synes jeg når jeg sammenligner, men det er jo altid svært når der kommer nye og man ikke kan finde info om det. Så er det jo et sats. I dag har jeg fået "Quo" med Status Quo på cd, remastered 2015, High Definition bla bla bla, kørt den i gennem Audicity og naturligvis hævet i volumen og komprimeret:( Jeg har så en gammel Quo cd som jeg har hævet volumen på, for at sammenligne, men der er alligevel forskel når man kigger på frekvenserne, så man laver også noget om på lyden når man remaster.
Jeg kendte godt Loudness war siden, men havde glemt den, så tak for det:)
Mvh Stefan
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4768
|
Sendt: 05 December 2022 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er sådan set ikke noget galt med "Remaster"... det betyder blot, at man har taget de originale mixs og har kørt dem gennem en ny mastering. Det kan ofte give indsigt i flere detaljer i musikken, hvis det er gjort rigtigt.
Så remaster er ikke er fy-ord... problemet er, at med en remaster følger ofte komprimering, så musikken kan afspilles på ringere udstyr, uden "tab" af information.
Jeg har f.eks. nogle gamle remastered CD-plader som lyder ganske godt... __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|