Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 15:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kvalitetsbegreber for Hi-fi og High-end (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 433
Sendt: 12 December 2022 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Faldt over en god artikel , der omhandler lyd .

Hi-fi / High-end er begreber for audioudstyr, der markedsføres på grundlag af høj kvalitet, høje priser samt esoteriske eller nye teknologier. Udtrykkene kan henvise enten til prisen, byggekvaliteten af komponenter eller til den subjektive eller objektive kvalitet af lydgengivelse.

Definition

Sondringen mellem begreberne high-end og hi-fi er ikke veldefineret. Ifølge fagkundskaben kan high-end defineres som "gear”, høje priser og teknisk sofistikerede.

Fidelity vurdering.

Vurdering af Hi-Fi / High-end lydgengivelse kan ske med udvalgte musikeksempler* eller ved hjælp af dedikeret måleudstyr* .

Den menneskelige opfattelse af lyd er subjektiv og sværd at definere grundet måden de elektriske signaler fra øret fortolkes af hjernen.

Psykoakustik* er en division af akustikken, at undersøgelser på dette område.

Målinger kan snyde. Høje eller lave værdier af bestemte tekniske specifikationer viser nødvendigvis ikke, hvor god udstyrets præstationer er relateret til den personlige smag.

For eksempel producerer nogle rørforstærkere større mængder af total harmonisk forvrængning , men denne form for forvrængning (lige harmonisk) er ikke så generende for øret som ulig harmonisk forvrængning produceret af dårligt konstrueret transistorudstyr.

Ofte sættes spørgsmålstegn ved tilbehør såsom højttalerledninger*, der anvender eksotiske materialer og konstruktionsgeometrier.

*musikeksempler

*måleudstyr

*psykoakustik

*højttalerledninger

High fidelity- (høj troværdighed) eller hi-fi- reproduktion omhandler stereoanlæg tidligere anvendt af audio -entusiaster ( hifi-freaks ). Hi-Fi henviser til høj kvalitet af gengivelse af lyd for at skelne det fra den dårligere lydkvalitet produceret af billig lyd udstyr, eller den ringere kvalitet af lydgengivelse karakteristisk for optagelser foretaget indtil slutningen af 1940'erne. Ideelt set har high-fidelity-udstyr minimale mængder af støj og forvrængning og en præcis frekvensgang.

Et forsøg på at standardisere udtrykket var 1966 tyske Deutsches Institut für Normung (DIN) standard DIN 45500 . DIN 45500 godkendelse skulle give købere af lydudstyr forsikring om, at deres udstyr var i stand til, at yde en god kvalitets-reproduktion. I teorien kunne kun stereo
udstyr, der opfyldte standarden forsynes med påskriften "Hi-Fi".

DIN-normen anvendes ikke længere og betegnelsen Hi-Fi anvendes i dag kun som et begreb, - et begreb med stigende krav til lydkvaliteten med betegnelsen High-end.

Så med mindre vi alle har den samme standard er det vel helt umuligt at diskutere lyd og hi-fi . Et eksempel er , vi alle ved hvad tiden er , men hvis man taler med en i Ålborg og København så er tiden ikke helt ens , der er sekunder forskel .Derfor er det vigtigt at man har den samme reference , derfor er der et atomur man stiller sit ur efter i Frankfurt.

Det samme gælder vel hi-fi , med mindre vi alle har den samme reference er det komplet umuligt at diskutere lyd og musikstykker , for det vil altid lyde anderledes .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 14 December 2022 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

High fidelity...omhandler stereoanlæg tidligere anvendt af audio -entusiaster...Hi-Fi henviser til høj kvalitet af gengivelse af lyd... Ideelt set har high-fidelity-udstyr minimale mængder af støj og forvrængning og en præcis frekvensgang

Jeg har valgt at koge den del af teksten ned til essensen. Det passer til hvor jeg er. Jeg definerer mig som hifi entusiast. Min vej mod det for mig perfekte hifi udstyr som jeg har nu, startede netop ud fra livslang musik interesse. Da det gled over i lytte sessions fra fest, samlings objekt unge imellem og live musik, begyndte jeg at søge den ultimative musik gengivelse. Sikkert fordi det nu var (er) en tilstand af total dedikation til den musik jeg vælger at lytte til i det øjeblik. Det jeg søgte og har nu, er netop minimal støj forvrængning og liniær lyd gengivelse i høj kvalitet:Hifi.

Jeg er ret bevidst om psykoakustik og rumakustik. Altså at musikken gengives af anlæg, akustik plader og resten af rummet med møbler, vægge osv. Hi-Fi og akustik elementer er indkøbt og indrettet efter min hjernes forestilling om den perfekte lyd. Motivationen er den behagelige mentale og kropslige tilstand jeg kommer i og som giver mig energi og godt humør. Andet gør det jo også men nu er emnet hifi. Hjernen som organ søger jo lette veje til behag og afslapning. Den kan lide gentagelser og forudsigelighed.

Som en hjerneforsker til foredrag jeg var til sagde "Hjernen er doven". Det er vores jeg der styrer hjernen og jeg'et der ønsker at skabe mening og udrette noget. Deri ligger et paradoks. Hjernen som organ søger status quo og evig behag. Jeg'et søger mening og belønning gennem udvikling via udfordringer. Der foregår derfor en dualitet mellem hjernens og jeg'et behov. Derfor har vi hobbyer og/el. ynglings beskætigelsr barseret på rutiner og forudsigelighed: Foldbold I hallen hver tirsdag, tv serien man ser efter spisetid osv. Her er vi også med hifi.

Hvad end vi kalder det hifi, stereo eller high end, musik interesseret, hifi entusiasme eller audio fil, så er vi alle drevet af førnævnte. Jeg ser en forskel dog. Nogen, mig inkluderet, giver mig hen til min hobby. Hobby er jo en "meningsløs" aktivitet fordi kun er til for egen fornøjelse. Andre der imod søger mening med hifi. Altså det bliver et projekt for jeg'et hen mod et udkomme hvor indsatsen kan vurderes og belønningen proportional med det. Ses også i andre sammenhænge som sport, ure o.a.

Det er her jeg ser begreber som entry-level, hifi og high-end opstår og behovet for måling og fakta tjek i fysikkens verden bliver en vigtig del af musikkens ægthed. Det er her der opstår tanken om en sandhed og en rigtig lyd. Det være sig både de der oplever at god lyd er direkte proportional med pris, hvor storytelling om materialer i produktet og produktion af dette, tilsidesætter tvivl om rimelighed i pris kontra råvarer. Såvel som de der oplever at god lyd kan opnås ved de billigste råvarer, fordi de kan det samme som de dyre. Igen handler det om psykoakustik.

Men ikke bevist. Er man bevidst om det, så ved man jo at det foregår mellem ørene og den perfekte lyd er subjektiv. Derfor ser jeg mig som hifi entusiast og jeg har hifi udstyr som har kostet mange penge. Beløbet er proportional med hvad jeg opfatter som rimeligt ud fra produkt, produktion og råvarer. Som alle andre. Men uanset pris så lytter vi alle til hifi da det jo er et begreb der definerer stræben efter den teknisk bedste og mest præcise lydgengivelse som kan præsenteres fra elektriske apparater.

Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 14 December 2022 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes at vi har debateret dette gentagne gange gennem årene. Der er ikke en reference at gå ud fra. Andet end live lyd. Og
måske følelsen af tilstedeværelse. Om det så er psyko det ene eller andet. Tænker at blindtest vil afsløre, at pris og opnået lyd ikke
hænger sammen. Nødvendigvis. Men hvis man har brugt en milliard, så er der måske brug for fortællinger om highend. Sidste gang
jeg oplevede highend, var i den lokale kirke med Olivier Antunes Jazz Trio......helt gratis! Forrygende!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 14 December 2022 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Så lad os lukke den her...

High End, uanset produkt og branche, er udelukkende udtryk for det ypperste inden for udvikling, materialer, kvalitet - og pris.

Det har intet med ydelse at gøre!

High Fidelity er et begreb, som - vistnok - blev opfundet i forbindelse med DIN-standarden for lyd. Men det er en meget vag standard som forsøger at sætte nogle mål for god lyd.

Hvis du synes det lyder godt, så er det godt!!!... uanset hvad andre synes



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 14 December 2022 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Music-Nerd skrev:
High fidelity...


Jeg vil hermed kvittere for dit interessante indlæg med flere sjældent beskrevne betragtninger og vinkler på emnet
debattører ofte forbigår. Tak!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes