Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Opgradering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ttp67
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 25 December 2022 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hey,

Er efterhånden nået til at ville i gang med at få opgraderet anlægget, og ville bare lige høre om det jeg kigger på virker helt skævt. I dag har jeg en Denon Avr-x2000 stående, som tækker et par gamle Dali 18 Mk II i fronten. og med en Paradigm cc350 som center. Der er ikke baghøjtalere eller andet på, så det kan måske kaldes en 3.0 løsning jeg kører på nu.

Der er dog problemer med at jeg oplever resonanser omk. 18Hz, som jeg ikke kan få dæmpet, men ud over det er jeg ganske tilfreds med lyden. Men det er en forholdsvis lille stue det står i, så man kunne argumentere for at Dali'erne er for store.

Jeg overvejer at skifte dem ud med et Par Rubicon 2, da de også passer mig fint mht. lyden, og så ikke når helt så langt ned i bassen. Til at drive dem overvejes NAD T758 V3i, som bl.a. har Dirax Live rumkorrektion samt understøtter 4K. Tænker at det burde være muligt at få det til at spille
fornuftigt.

Det jeg endnu har hørt af Rubicon peger ikke umiddelbart på at en Sub er et krav, men det kan der self. ses på efterfølgende. Baghøjttalerne bliver formentlig et par gamle Dalier jeg har liggende, til at starte med.

Men i bund og grund - hænger T758 fornuftigt sammen med Rubicon 2?

Mvh.
Til top Vis ttp67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ttp67
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 25 December 2022 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Resonans ved 18Hz vil jeg kalde et luksus-problem

Det er de færreste film, der har lyd dernede... og endnu mindre musik. Kan du ikke skære lyden ved f.eks. 30 Hz på din forstærker?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 25 December 2022 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker mere på hvordan @ttp67 har opdaget resonanser ved 18Hz? I en “lille” stue over i købet?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
ttp67
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 25 December 2022 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Oplever det jævnligt, på både fil og musik - har prøvet at lege med en frekvensgenerator og kom frem til at der simpelthen er en spike på 17.5 Hz :) Det er ikke umiddelbart noget jeg kan skære af, og kombineret med en hørelse der så er ekstra effektiv netop i bas-området er det ikke meget der skal til for at genere. Det er jo lige før man bare sidder og venter på problemet.

Jeg er godt klar over at så lave frekvenser ikke umiddelbart er en del af signalet på særlig mange medier, men om det så er resonans eller andet der gør det skal jeg ikke kunne sige. Er blot nået til et punkt hvor jeg vil forsøge alternative løsninger
Til top Vis ttp67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ttp67
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 25 December 2022 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Et lille rum har mange resonanser, så tvivler på det kun er 18Hz, men du kunne jo som Mikkel foreslår prøve at skære de nederste frekvenser fra.

Men ellers et thumps up på Dirac Live. Det virker rent faktisk nærmest mirakuløst godt IMO
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 25 December 2022 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogle DALI 18 mk 2 og sådan en lille Denon forstærker kan slet ikke trække DALI 18 mk 2 !!! Godt nok går DALI
18 mk 2 dybt i frekvens , men at de kan lave et resonansproblem i området 18 Hz er et mysterie også et mysterie at du
kan høre det . Tjek din frekvensgenerator og se om den er sat til X 10 ( gange 10 ) og du måler 180 Hz !!!
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 26 December 2022 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Audioloud har ret i at der bør en kraftigere forstærker til, hvis bassen skal være velkontrolleret, især da hvis du spiller højt. Dali 18, også mk2, kom med skumpropper til at placere i refleksportene. Det giver en slankere bas, og det kan de godt trænge til, især i små rum. Hvis du ikke har propperne, kan du jo forsøge med hvad du nu har liggende. Der bør være ret stor forskel, selv om du bare propper et håndklæde i hullerne.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
ttp67
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 26 December 2022 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:
Et lille rum har mange resonanser, så tvivler på det kun er 18Hz, men du kunne jo som Mikkel foreslår prøve at skære de nederste frekvenser fra.

Men ellers et thumps up på Dirac Live. Det virker rent faktisk nærmest mirakuløst godt IMO


Ja - har prøvet at skære bunden fra, men desværre lykkedes det kun med at skære alt for meget fra, så bunden helt forsvandt. Så det var ikke en løsning.

I forbindelse med test med tonegenerator var der self. en del forskellige frekvenser det resonerede mere eller mindre, men omk. 18Hz var den helt markant. Det var rent faktisk så resonanserne gik på tværs af rummet med omk. en meters mellemrum. Så jeg kunne bare rykke lidt frem eller tilbage :)

Der er jo mulighed for at skrue lidt på Denon'en, men det er begrænset, så tror jeg skal prøve en en NAD, som kan justeres lidt bedre ind til rum og personlige prefs.
Til top Vis ttp67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ttp67
 
ttp67
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 26 December 2022 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Audioloud skrev:
Jeg har nogle DALI 18 mk 2 og sådan en lille Denon forstærker kan slet ikke trække DALI 18 mk 2 !!! Godt nok går DALI 18 mk 2 dybt i frekvens , men at de kan lave et resonansproblem i området 18 Hz er et mysterie også et mysterie at du kan høre det . Tjek din frekvensgenerator og se om den er sat til X 10 ( gange 10 ) og du måler 180 Hz !!!


Den er desværre god nok - det jeg ikke kan høre i toppen kan jeg bestemt høre/føle i bunden - kan lidt sammenlignes med at være ombord på en færge, hvor der er noget lav-frekvens_støj fra maskiner m.m.
Til top Vis ttp67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ttp67
 
ttp67
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 26 December 2022 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
Audioloud har ret i at der bør en kraftigere forstærker til, hvis bassen skal være velkontrolleret, især da hvis du spiller højt. Dali 18, også mk2, kom med skumpropper til at placere i refleksportene. Det giver en slankere bas, og det kan de godt trænge til, især i små rum. Hvis du ikke har propperne, kan du jo forsøge med hvad du nu har liggende. Der bør være ret stor forskel, selv om du bare propper et håndklæde i hullerne.


Der er propper i - kom frem til at udskifte de originale med et par ski-sokker i hver side :) Det har lige tage toppen af problemet
Til top Vis ttp67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ttp67
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 26 December 2022 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hvis du har sat dine DALI 18 mk 2 for tæt på bagvæggen eller hjørnerne og med en for lille forstærker ! Så vil der opstå
problemer ! 1 meter fra hjørner og 0,5 meter fra bagvæg og en 120-200 watt forstærker med en stor transformator , til at
give basserne strøm nok . Det er ikke watt der trækker dine højttalere , men strømmen fra de kraftige effektforstækere
og store transformatorer !
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 27 December 2022 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

18 Hz fra de højtalere?...hmm....tænker at subs er vigtige til surround? Hvilken kilde bruger du? Det optimale er vel også
baghøjtalere/Atmos hvis det skal spille max. Her i hytten gjorde fronthigh højtalere en hel del for lyden, da jeg er for nærig til at gå
efter nyt 4K udstyr. i setting på din amp, er det muligt at justerer basfordelingen i dit setup. Det er super vigtigt med en god center
til at gengive vigtige stemmer og centrering i film oplevelsen. Placering er også vigtig. Så kom igang med de baghøjtalere og noget
basss....selv Netflix i Digital rykker!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
ttp67
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 06 Januar 2023 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Muligheder for justering af cross-over har ikke hjulpet det store, det var muligt at dæmpe bassen så resonansen forsvandt, men samtidig forsvandt
størstedelen af de nedre frekvenser så, så det blev en noget flad lyd. En anden del af udfordringen var jo også at det var forskellige kilder der havde
problemer, og der kommer rumtilpasnigen til kort.

Jeg har nu sat en NAD T758v3i op, og må konstatere at efter at have justeret den ind med Dirac, så er 90% af problemet forsvundet - den har simpelt
hen meget mere styr på højttalerne en den gamle Denon :)

Ok - det er jo også en lidt nyere og ikke mindst dyrere løsning, men det er imponerende så meget bedre det lyder, uanset om det er musik/stereo eller
film. Så skal have leget lidt med at have sat lidt flere højttalere på.

Overvejer dog stadig om der skal et par Rubicon 2 op ;)
Til top Vis ttp67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ttp67
 
ttp67
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 04 Februar 2023 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Ok, så kom der er et par Rubicon 2 op i stedet for de gamle 18'erer.

Problemet med bas er væk, så det passer bare bedre med lidt mindre højttalere i stuen.

Så er det bare lige at center ikke helt er på niveau med de to fronter, og baghøjttalere heller ikke er på toppen hmm
Tror ikke der er brug for en sub, men det vil ikke overraske hvis det lige pludselig er helt nødvendigt alligevel.
Til top Vis ttp67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ttp67
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes