Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 16:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nyt liv i anlægget (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
troelskc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 26 December 2022 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Nu har jeg været passiv på forummet en stund.

Efter flere 2-vejs standerhøjttalere og forskellige gulvhøjttalere, er jeg endt ud med et par fine Dali Evidence 870 (tror ikke det er SE-modellen - hvordan kan man se om det er SE?) Systemet består af følgende 870 > NAD C375bee > SMSL Sanskrit 10 MKII > PC > Spotify Premium. 2 x SVS PB2000. Kablerne er af fornuftig kvalitet. Ikke de dyreste men bestemt heller ikke de billigste :)
Rummet er ca. 30 m2 rektangulært, gulvtæppe, træloft. Rocfon akustikplader placeret på de steder jeg synes jeg fik mest effekt (lyttede mig frem.)

Jeg er meget godt tilfreds med mit setup, men som jo naturligt er, lurer jeg på hvad den næste anbefaling kunne være. Kan det betale sig at opgradere forstærkeren? DAC'en? Rummet? Helt andre højttalere? Tidal Hi-Fi. Hvad giver mest bang for the buck / hvilken opgradering kan i anbefale som er mest hørbar mod højere Hi-Fi glæde?

Motivationen for denne tråd er egentlig at jeg synes der mangler definition i diskanten sammenlignet med de lytteoplevelser jeg har gjort mig ved forskellige forhandlere. Bassen kunne også være strammere, mere defineret og knap så mudret. Der er især nogle frekvenser der driller mere end andre.

Glæder mig til at høre jeres erfaringer og anbefalinger.

Til top Vis troelskc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelskc
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 26 December 2022 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig, ville jeg i første omgang ikke skifte noget ud, men prøve rum “korrektion” software. I og med du i forvejen
bruger en PC som lydkilde, kan du uden problemer downloade en demo af Dirac Live, som nok er det bedste på markedet. Det
kræver en kalibreret målemikrofon, som MiniDSP UMIK-I (koster ca. 1000 kr). Nogle gange virker det nærmest mirakuløst godt,
andre gange er det ikke så udtalt, hvis man er så heldig at have en akustisk fornuftigt rum.



Rummet er uden tivl den faktor, som betyder mest for lyden, og næsten ligegyldigt hvad du gør med fysiske tiltag, er det svært
at gøre noget ved stående bølger.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 27 December 2022 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Først skal rummet rent akustisk være i orden... du kunne måske bruge lidt penge på at få en akustiker til at måle dit rum igennem, og komme med anbefalinger til dæmpning/diffusion.

Så er det højtalernes tur, hvis pengene brænder hul i lommen  Næste ting er lydkilden som kan opgraderes, og til sidst forstærkeren. I en signalkæde har forstærkeren i pricippet den "nemmeste" opgave og bør prioriteres til sidst.

Det jeg egentlig skriver er: Lyden bliver aldrig bedre end højtalerens samarbejde med rummet den spiller i, men det bliver derefter heller ikke bedre end det signal som kommer fra din lydkilde (streaming osv.)



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 27 December 2022 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Den nemmeste vej til at få et relativt stort løft i lydkvaliteten og bang for the buck, er som Skumflum siger, at bruge EQ eller rum korrigerings
software. Her er Dirac et nemt og relativt billigt værktøj, dog ikke det bedste, til at få rettet højtalerne til, så de bliver mere lineære i frekvens
responsen. Specielt i bassen vil du opleve en stor forskel og det kan godt kræve noget tilvænning at lytte til den "nye" korrigeret lyd.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 27 December 2022 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Software kan ikke kompensere for fysiske refleksioner i et rum... hvis man er heldig kan man dæmpe nogle frekvenser i rummet. Det kan give nogle sjove/gode erfaringer til dæmpning af rummet.

 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 27 December 2022 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Gige, Dirac er jo kun et værktøj og som alt andet værktøj, så giver fejlbrug et dårlig resultat. Jeg tror at størstedelen af de der bruger Dirac
og lignende DRC software, er godt tilfredse med de ændringer der er i lyden efter IR korrektionen.

Så vidt jeg er orienteret så benytter det system, som du mener har den bedste lyd, DRC software (Acourate).

TS benytter akustik plader, men det er jo ikke praktisk at fjerne en bas resonans under 100 hz med akustik midler. Det gøres nemmest med
EQ.

__________________
Horn må ha' synergy
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2761
Sendt: 27 December 2022 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Dæmpning af rummet.
Jo lavere frekvens man vil dæmpe - rummets stående bølger (rumresonanser) - jo kraftigere dæmpning er det nødvendigt at udføre.
En dæmpning af vægge med Rockfon eller Troltekt monteret direkte på væggen dæmper mellemtone og bedst diskantområdet.
Det reducerer flutterekko. Basområdet derimod kræver overflader som lader luften passerer med god afstand til den eksisterende væg.
Jo større afstand mellem disse - fyldt med lydabsorberende materiale (eksempelvis rockwool/glasuld) - jo bedre dæmpes rumresonanserne.
Et eksempel fra min stue med Troltekt væg med 70mm glasuld og ialt 15cm afstand til endevæg i en 4,3x6m stue giver dette forløb.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2761
Sendt: 27 December 2022 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Et vigtigt parameter for et lytterum er dets efterklangstid. Den skal helst være kort.
For jo hurtigere lyden dør ud i lytterummet, jo tydeligere hører man detaljerne og originalakustikken i indspilningen man lytter til.
Begrebet "RT60". Tiden det tager lyden i rummet at dæmpes 60dB.



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 27 December 2022 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Prøv noget andet en Spotify? Placering af de to subs kan give meget, prøv det af. Én i front en placeret ved sidevæggen osv. Der er
mange muligheder og leg her. Tit er placeringen ved hovedhøjtalerne den ringeste vej at gå, afhængig af rummet. Ved ik noget om
rum korrektion, nogle er glade for det, jeg er afventende og tænker minimum antal led i kæden virker her. Din Nad er nok ikke den
mest velopløste forstærker, afprøv noget andet? Men start med det med placering af højtalere og dine subs?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2907
Sendt: 27 December 2022 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Ofte kan det hjælpe at løfte Subben højere op, på en skammel, skænk eller andet. Afhænger af det reelle problem
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 27 December 2022 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis Spotify stadig ikke er et “hifi” produkt så prøv evt Qobuz eller lignende.

Mvh Polle
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 243
Sendt: 28 December 2022 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Kaj, det er et imponerende spektogram du viser.
Hvis man kan nøjes med at lydregulere på én væg, for at nå så langt, behøver stuen ikke at ligne et lydstudie, med arbsorbtion
over det hele.
Vi kan nogenlunde estimere RT30 ud fra spektogrammet. I det meste af frekvensområdet ser det ud til at du kan holde RT60
inden for 0,2 - 0,4 sekunder 😀.
Du må have andet i spi'l, for at nå så langt. Trægulv, tykke tæpper, tunge gardiner, tunge møbler eller lignende
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 28 December 2022 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Jeg tænke rummet, først og fremmest.



Tidal…. Njarh, jeg blev skuffet over lyden, så efter nogle måneder droppede jeg dem igen. Tænker ikke deres teknik fejler noget,
men min egen teori er deres musikmateriale. Men det er et gæt. Ikke alle nyindspilninger er nødvendigvis gode. Men prøv evt. at
downloade samples fra HDTracks eller NativeDSD, de har lidt guf som blæste mig bag over…. Men man bliver kræsen efter man
har hørt nogle af deres gode indspilninger. Men som så meget andet, bliver det ikke bedre end det oprindelige…. Så det er ikke
givet at blot fordi det er i høj opløsning, at det så lyder fantastisk.



Endelig findes deres også gode indspilninger på CD, fra fx. AudioQuest, Linn, Sheffield mfl. afhængig af musiksmag.

Dem kan du rippe ukomprimeret, og streame. Så har du helt styr på kvaliteten

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2761
Sendt: 29 December 2022 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

@Tommy S

Jeg begik den dumhed ikke at måle rummet inden jeg påbegyndte indretningen. Rummet som er min stue er udført med vægge
af mursten og beton med rustikt træloft, betongulv med en billig laminatgulvbelægning. Midt i rummet er opstillet en højrygget
topersoners sofa i stof med anlægget ved endevæggen foran denne. Under og foran sofaen et 2x3 meter tæppe med lang luv. I
den modsatte ende ved akustikvæggen et spisebord med seks stole. Under disse et solidt fast Ikea tæppe. Langs den ene væg
ved vinduerne er der ophængt et tungt loft til gulv mørklægningsgardin fra Jysk. På den modsatte langvæg er der opstillet to
Ikea Kallax 77x147 reoler og en enkelt 77x77 Kallax ophængt på væggen nær akustikvæggen.

Oplevelsen er at man siddende i rummet tænker: “Er batterierne i mine høreapparater (som jeg ikke har ) gået død”? Der
er påfaldende stille i rummet. Klapper man i hænderne kommer der intet ekko. Lyden bliver i hænderne.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 29 December 2022 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Det var en specifik beskrivelse Kaj Men...hvad siger trådstarter, tror at vi alle har for meget tid i juleferien til skriverier? Syntes
tit at en tråd ændre sig og trådstarteren ikke giver lyd fra sig? Opfølgning er sgu da det vigtigste. Tænker at kildematerialet er det
der er udfordringen.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2761
Sendt: 29 December 2022 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

@Gekkofinger
Trådstarter skriver: "Glæder mig til at høre jeres erfaringer og anbefalinger". Det du refererer til er mine erfaringer.
At det så samtidig er svar til Tommy S håbet jeg ikke gør noget.
En af de bedste opgraderinger, jeg har foretaget, er netop reduktionen af lytterummets egenstøj og generende bidrag fra dets akustik.
Hensigten er at lytte til OPTAGELSENS akustik. Ikke mit RUMS akustik. Er efterklangstiden for lang maskerer den optagelsens detaljer.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 243
Sendt: 29 December 2022 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

@Kaj, så fik jeg da svar på tiltale 😉
Det lyder som om du har en stue, som stuer er flest, men har tænkt over materialevalget.
En væg som den du har skitseret kan laves, så det ligner en almindelig væg, med fodliste, eludtag osv. Et enkelt billede eller 2,
lærred på ramme, vil formentlig ikke gøre den store forskel ved de lave frekvenser. Så får man i mange hjem en væg med stor
WAF
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2761
Sendt: 29 December 2022 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Bortset fra at der nu hænger to billeder på akustikvæggen ser det sådan ud.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 243
Sendt: 30 December 2022 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe drømt om en stue uden parallelle flader, med passende forhold imellem længde ,bredde og højde, og passende
dæmpning. Projektet var for stort og blev aldrig til noget. Dejligt at se noget så simpelt, der virker
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
troelskc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 30 December 2022 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Tak for alle fine svar.
Planen er at bestille en UMIK-1 fra bekent og afprøve Dirac Live.
Hvordan fungerer det med deres Dirac Live Bass Control? Er det inklusiv i Dirac Live? Jeg har jo subwoofere som jeg også skal have til at fungere i rummet.
Subwooferne er blot tilkoblet den integrerede forstærkers pre out hhv. Monitor out.

Er der nogen som har erfaringer med Audiolab DC Block eller lignende i samme prisleje?
Til top Vis troelskc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelskc
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes