Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 11:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Audioscan Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 06 Januar 2023 kl. 19:44 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Tænker at os på +50 har et kært minde i Audioscan og andre på den tid. Grunden til seriøs, og useriøs, lytning blev dannet way
back. Må sige at jeg meget sjældent kikker forbi en HiFi biks nu til dags. Køber næsten kun brugt. Har af én eller anden grund ikke
den store tiltro til de unge mennesker i nutiden Hifiklub. Kunderne sværmer heller ikke i butikken som i de gode tider. Kikke og
lyttede for en måned siden lidt til Vestlyds højtalere. Var ikke helt tilfreds med bankeprøve på kabinettet. Men tænker de kæmper
for at holde skindet på næsen. Men dejligt at høre lidt fra dem der holdt skansen den gang.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 06 Januar 2023 kl. 20:11 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

jørstad skrev:
Undskyld min fejl , selvfølge super radio i Odense i havde BOW og kenvodd mener der var lidt Krell og!ark Levinson, men du var
jo ikke til at handle med , syntes dit koncept var ok ,men du skal jo høre efter kunderne, derfor handlede jeg meget hos Sigurd Larsen High Fire i
Kerteminde , skarpe priser på alt , hilsen Jørstad, vil germe lukke tråden.

Bortset fra Kenwood forhandlede vi ingen af de ovenfor nævnte fabrikater. Så det kan næppe være mig du har forsøgt at handle med.
Om det så ses som et ønske om at jeg skulle forhandle produkterne til de 20-40% lavere priser er en hel anden snak.
Jeg husker fra åbningdagen radioforhandlere helt oppe fra det nordligste Jylland gå rundt i butikken med notesblokken og kraftige panderynker.
Vi gik så hårdt til priserne, at en leverandør viste interesse for at købe et større antal TV af en given model, vi skulle bruge til en kampagne. "Hvor
mange kan i levere".
Vi var ikke klar over vi talte med en repræsentant for det pågældende firma. Så vi kiggede på beholdningen. 55 stk, så vidt jeg husker.
"Dem vil jeg gerne købe", lød svaret og en time efter beløbet var betalt holdt lastbilen udenfor.
Leverandøren skulle ikke nyde noget af at se sit produkt til prisen vi havde sat. Med den ballade der kunne blive med prisen i den den øvrige
branche.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 06 Januar 2023 kl. 20:56 | IP-adresse registreret Citér Janop

Gekkofinger måske du skulle prøve andre butikker end lige HiFi klubben, hvis du tager en tur til byen, eller et smut over broen kan du finde
adskillige butikker med lidt ældre erfarne forhandlere, hvor du kan få en seriøs hifi snak, det ville jo, især hvis du også køber lidt gavne de
fysiske butikker, så det hele ikke bare ender som med Hifi Freaks, hvor du skal købe udstyr for at høre det, selvfølgelig kan man da returnere
hvis det ikke lige er det rette man køber, men hvorfor købe hvis man allerede til demo i butikken kan sige, det er ikke noget for mig, så støt
endelig de få fysiske butikker der er tilbage.

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 07 Januar 2023 kl. 11:34 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Jeg gennem tid være i nok alle HiFi shops i KBH og nogle på Sjælland. Selvfølgelig skal de støttes hvis man lyster. Men som altid,
det er totalt useriøst at sammenligne produkter, som man ikke lige kan høre samtidigt eller der hjemme. Ens hukommelse spiller én
et pus. Selvfølgelig kan et lyt eller en seriøs anmeldelse, give et hint i den retning man vi gå. Men når vi jo er nerder som os, må
man prøve sig frem. Jeg nægter at betale meget for HiFi og køber brugt. Man kan lave super køb og lyd, hvis man kikker sig lidt for.
Det sgu rent grønt du! Der er ekspertise der ud i nogle butikker, som kan guide én. Men det er pokkers svært at være objektiv. Jeg
er ved at være der hvor jeg er tilfreds med det jeg lytter på. Bevares, det kan gøres bedre. Men Janop, du har sikkert også hørt
dyre setups, der ikke lige leverede. De gange jeg har lyttet til andres anlæg og hygget omkring det, har egentligt givet mest, sådan
på hvad man selv ønsker og øjenåbnere for andre måder at gøre det på. Det skulle vi være bedre til på dette forum. Nyd
weekenden og musikken!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
jørstad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 08 Januar 2023 kl. 17:21 | IP-adresse registreret Citér jørstad

Hejsa igen her fra Odense , kan huske i havde BOW forstærker og KEF højtaler, men i var jo mindet for at sælge , hellere
fladskærme dengang, pyha 30000 for 32 tommer men jeg ved der var BOW i din biks ved Bilka Odense , lånte den med hjem ,
men hmm , ham Torben var ikke dygtig nok den gang, men fed intro til at du ville sælge til skarp pris,
Til top Vis jørstad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørstad
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 09 Januar 2023 kl. 20:23 | IP-adresse registreret Citér henrikn

Kaj. skrev:
Her er lidt historik med en fortælling af direktør Poul Saurberg
om Audioscan


Tak Kaj. Det er en fantastisk tråd. Jeg har fik lige øje på min gamle kassettebåndoptager ND800 og receiver NR800, som jeg stagig har og gerne
vil bringe til live igen. Pladespilleren DL-1 står idag hos mine forældre og spiller stadig.... Det hele er omkring 40 år gammelt... Gode minder


__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
jørstad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 10 Januar 2023 kl. 16:22 | IP-adresse registreret Citér jørstad

Dejligt der nogle vil deltage med gamle minder. Audioscan Odense var en super biks, mange der blev udlært der, og så var der
templet på gråbrødre KT Radio , Ole den gamle mand vidste hvad det handlede om , men væk var han øv RIP, derfor kom Rene
Vassago, vauw en biks,han var og er den bedst sælgende hi-fi nørd jeg har mødt, men stoppe sit eventyr pga sygdom , øv

Sidst var jeg Kerteminde og spurgte den gamle Freddy Hansen, om vil sælge Krell Mark Levinson men nope
Til top Vis jørstad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørstad
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 11 Januar 2023 kl. 23:26 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Med trådens overskrift som reference har jeg været i mine egne fotoarkiver fra dengang jeg arbejdede i Aalborg afdelingen.
Når vi solgte (læs:udleverede) de bedste FUJI Chrome cassettebånd til 25øre stykket eller holdt stort udsalg med annoncen side om side med
Side9 Pigen var der kæmpe rykind. Belejret flere dage forinden.




Samme tendens, da vi flyttede til ny butik ved Bilka i City Syd.



Forinden da var vi også gået i gang med at sælge Concord autostereo. Og som reklame allieret os med racerkører Erik Høyer. Her et af mine
billeder fra Jyllandsringen og et fra vores deltagelse i en stor udstilling i Messecenter Herning, hvor Erik Høyer delte brochurer og autografer ud.









Uden vi dog på nogen måde må glemme vores oprindelige DNA. Højttalerselvbyg. Coral og Fostex. Her et billede fra vores demorum fra dengang
hvor slanke højttalere med 5 tommer enheder blev "moderne". Man kan godt savne sparket fra de 15 tommer enheder flere af systemerne var
udstyret med. Især når de blev trukket af to Accuphase M-60 monotrin. Det dur.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Stille
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2014
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 11 Januar 2023 kl. 23:43 | IP-adresse registreret Citér Stille

Sikke nogle dejlige billeder. Jeg havde en overgang den højttaler som har nummer 7 på billedet ovenfor. Jeg kan ikke huske hvad den hed men
den lød dejligt.
Men hvem der dog havde haft råd til et par af de store højttalere med 15 tommers bas og en spredelinse. Nostalgi bliver bedre og bedre med
tiden.
Til top Vis Stille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stille
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 12 Januar 2023 kl. 19:13 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Fede billeder Kaj! Katalogerne blev virkelig studeret den gang!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 12 Januar 2023 kl. 22:36 | IP-adresse registreret Citér henrikn

jørstad skrev:
Dejligt der nogle vil deltage med gamle minder. Audioscan Odense var en super biks, mange der
blev udlært der, og så var der

templet på gråbrødre KT Radio , Ole den gamle mand vidste hvad det handlede om , men væk var han øv RIP, derfor
kom Rene

Vassago, vauw en biks,han var og er den bedst sælgende hi-fi nørd jeg har mødt, men stoppe sit eventyr pga sygdom
, øv



Sidst var jeg Kerteminde og spurgte den gamle Freddy Hansen, om vil sælge Krell Mark Levinson men nope




Det var også i Odense jeg handlede. Kom der første gang i 1979, og købte min første Nikko båndoptager af Ole i
butikken. Ham handlede jeg med mange gange i start 80’erne.

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
gurup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 13 Januar 2023 kl. 12:10 | IP-adresse registreret Citér gurup

Flot nostalgisk billede af Coral, hvor var det en dejlig tid, man sparrede og sparrede, bladrede i kataloget, lige til pengene var der -så afsted til Århus, -kørte os for kammerater når der skulle købes grej, der var tit kø i butikken, et eldorado at besøge for os fra landet.   
Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 13 Januar 2023 kl. 13:30 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Min første kontakt med Audioscan skete i forbindelse med udskiftningen af min delvis selvbyggede Connoisseur pladespiller.
Audioscans tosiders reklame for Micro MR611 på den ene side og Gamma Monitor enheder på den anden var slet ikke til at stå
for. Efter at have talt mine sparepenge op ringede jeg til Ryesgade og kom til at tale med Poul Sauerberg. “Vi kan desværre ikke
få nok af MR611, men der kommer flere”. “Til gengæld har vi nogle MR711 på lager”, fortsatte han. Nu har jeg aldrig været
ekspert i tålmodighed, så jeg tog en dyb indånding og bestilte en af dem. Og den ekstra investering har jeg aldrig fortrudt.

Med kataloget i hånden havde jeg stirret mig varm på en Accuphase E-202. Der var igen kommet nogle spareskillinger på
kistebunden, så sammen med et par venner kørte vi til Munkegade i Århus, hvor Allan Mandal netop havde lagt PinkFloyd
“Money” på pladespilleren for at fyre op under et par Gamma Monitor. Pengenes klirren fra Gamma VLD12 bånddiskanten havde
sat noget i gang. Nå, men det var E-202 jeg var kommet for. Også her kneb det med lagerbeholdningen. Pengene brændte i
lommen og det blev ikke mindre af at vi var kørt forgæves.

En Accuphase C-200 forforstærker kostede præcis det samme som E-202 og en forespørgsel viste at den var på lager. Fint, den
køber jeg. Og så var der jo ikke andet for, end at bygge min egen effektforstærker eller spare sammen til en P-300. For
Accuphase skulle det være.

Det lykkedes at få noget brugbart ud af det. Inspireret af mødet med Allan Mandal’s præsentation af “Money” spillet på Gamma
Monitor skulle jeg selvfølgelig også have sådan et par højttalere. En anden af mine laster er at jeg dengang og fortsat ikke kan
lade være med at pille i håb og tro på at ting kan blive bedre. Det gik ud over delefiltrene jeg ændrede. Og netop min
præsentation af dette under min jobsamtale med Steffen Frölich medvirkede til at jeg blev ansat i Audioscan 1978.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 13 Januar 2023 kl. 14:07 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Heyy Kaj.......
Sjovt, du nævner Allan Mandal.
Vi er næsten naboer og deler jævnligt et par øl, løgnehistorier og udveksler erfaringer med dit og dat.
Forøvrigt hans "snedker" jeg benyttede, da kasserne til Asathor skulle laves.
Mødte ham første gang i den første Audioscan-butik i Århus...... nemlig på Brendstrupvej.
Skal tippe ham om tråden, næste gang jeg ser ham

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
jørstad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 13 Januar 2023 kl. 16:51 | IP-adresse registreret Citér jørstad

Hejsa godt at der kommer historier fra gamle tider, Audioscan og Kt radio , Palles hificenter , electrolab i Odense var fede bikse i
70 80 men nu pyha , Power , elmutanten , punkt1 , men forsæt med jeres historier,    Jeg brugte mange af mine penge hos
Freddy Hansen , TV ringen Henning Nielsen , og til sidst HiGH FIRE i Kerteminde, lå også i kø på Nørregade i Odense , Audioscan
tilbud accuphasse c 230 25kroner fik den
Til top Vis jørstad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørstad
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 14 Januar 2023 kl. 11:06 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Boydk

Du nævner Brendstrupvej og det var vel i virkeligheden der min beretning stammer fra. Bortset fra det står oplevelsen med
musikken tydelig.

Med hensyn til interessen for højttalere i byggesæt. På daværende tidspunkt især. Forklaringen var at der dengang var pålagt
RADIOAFGIFT! på fabriksfremstillet elektronik og højttalere. Politikere har jo til alle tider set sig om efter objekter at beskatte.
Hullet i loven gjorde at højttalerenheder leveret som byggesæt blev betragtet som reservedele! Derved var de afgiftsfritaget. Det
var den nieche Audioscan udnyttede. Udover højttalere var blandt andet svenske Sentec og amerikanske Dynamo leveret som
byggesæt med de samme økonomiske fordele. Jo det var i sandhed en spændende arbejdsplads.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 14 Januar 2023 kl. 13:54 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Kaj. skrev:
@Boydk
Udover højttalere var blandt andet svenske Sentec og amerikanske DYNACO leveret som
byggesæt med de samme økonomiske fordele.


Fixed it for you

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 14 Januar 2023 kl. 14:01 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Men ja......
Først Brendstrupvej, derefter i bunden af Munkegade og sidst på hjørnet af Nørregade/Borggade
Min ven Kim Mølgaard blev ansat som tekniker i Borggade og flyttede med til Dali, da Audioscan lukkede.
Dér arbejder han s´gu den dag i dag

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 14 Januar 2023 kl. 14:57 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Nu var det sådan at vores to direktører Poul Saurberg og Steffen Frölich hele tiden så sig om efter nye og interessante tiltag. Så
pludselig en dag blev vi introduceret for elektronik, som på ingen måde lignede det vi hidtil havde beskæftiget os med. I
hifibladene var der dukket reklamer for Sinclair ZX81 og Lynx op. Selv havde jeg købt en ZX81 og på lavt niveau begyndt at
programmere i Basic. Det varede da også kun kort tid inden butikken skulle skaffe plads til Bondwell computerne man havde
indkøbt til salg sideløbende med software fra blandt andet Damgaard Data. Jeg blev udpeget til at tage flyet til mit første EDB
kursus i København. Jeg var totalt blank på området, må jeg erkende. Men som alt andet jeg har været involveret i er der kun én
vej frem. Learning by doing. Og det gik da heller anderledes end det på et tidspunkt lykkes mig at hive ordrer i land. Jeg husker
en ordre på 45.000kr til en automekaniker i Nr. Rubjerg. Solgt på det ene argument, som fangede en nordjyde, at softwaren
gjorde det mulig at have to priser på samme vare. Han kunne se fordelen i at de lokale betalte den lave pris og de tyske turister
den høje pris.

Aldrig så snart han var kommet hjem med computeren, nåleprinteren og traktorpapiret, ringede han og fortalte at han havde
spærret checken han betalte med. Og at vi først fik betalingen når jeg var kommet ud til ham og havde sat kontoplaner med
videre op for ham og instrueret ham i brugen. Der røg en weekends gratis arbejde på den konto. Men god læring jeg
efterfølgende kunne bruge.





Lynx computeren nedenfor.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
gurup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 15 Januar 2023 kl. 19:13 | IP-adresse registreret Citér gurup

  Jeg kan da tilføje en kommentar til Computer/omkring den smæde start,
fortalt af en studie kollega, hans onkel var på studie ophold over there,
onkel spurgte om han skule tage en xtra computer med hjem til ham,
og sådan blev det, han kunne efter nogen tid lave bla.tekster, han ville
derfor gerne aflevere en stil opgave på computer papir, men skolen
ville ikke godkende det, han skulle også aflevere en hånd skrevet,
for som de sagde til ham, så ville computer aldrig blive udbredt.
   
Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes