Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 16:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Fysikken lov finsikring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

fysikken lov ,sikring.
jeg undre mig sådan, kan sikring ,kan give god lyd, det er lille tråd der er i.
her snakker, vi om finsikring.
det findes i alt, hifi udstyr.
jeg har gustard a22 ,med finsikring på 2,5ampere, den trækker 60watts max.
når man har støjfilter og andet, må sikring være stor flaskehals.
hvis have optimale. ud af tråd i sikringen skal tråden være 0.75mm
er nogle jer, kloge mennesker ,der svare på det.
mvh
frank
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 212
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Kig på Youtube ; PS Audio audiophile fuses .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Og læs første og anden kommentar



“My amp had a direct button which bypassed the fuse. The sound of my house on fire was glorious”
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Når du har studeret Datablad fra en sikring
vil du i din søgen møde mystiske "audiofile sikringer", som ifølge leverandøren skal "vende den rigtige vej" for at virke optimalt. Også når det
gælder vekselstrøm Som du sikkert kan læse ud af det jeg skriver er det fup og fidus.
Sikringen skal blot være dimensioneret så den kan bære strømmen og være svag nok til at det er den der smelter hvis der sker en kortslutning i
apparatet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 212
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hvad og hvornår hjælper en sikring ? De fleste forstærkere brænder udgangstrinnet af hvis man kommer til at kortslutte
højttalerledningen ! Hvis man hælder vand i forstærkeren , løber det vel ud af bunden ! Hvis man kommer til at skubbe de
afklippede højttalerkabelender ned i forstærkeren , skal man vel være end uheldig at de rammer noget vitalt ! Er sikringer
bare til pessimister ?
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hvis sikringen sidder i højttalerudgangen, bør den vel også have lavest mulig modstand! Her kan der da godt være forskel.

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

ja som kaj ,skriver en sikring, til bære strømmen og beskytte
jeg har lige har gustard a22 sikring på født 2.5amp træg
gustard har lavet sikringer, dem gustard anbefaler bruge 3.15amper til gustard a22
men jeg har min tvivl ,om det brænder dac af.
måske er der nogle jer, der kan svare på det.
mvh frank
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Man sætter ikke en sikring i højttalerudgangen!! Der er den til ingen nytte. Højttalermembranen har forlængst forladt sin plads, når en
sikringstråden er smeltet på dette sted. Her skal der hurtigt reagerende elektroniske kredsløb til at redde situationen.
Man skal montere sikringer med omtanke de rette steder FOR AT FORHINDRE BRAND! De gælder også for ikke pessimister   
De der i nødens stund benytter messingstruer i sikringstavlen, for at være helt sikker på at "sikringen" holder.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

doitttt skrev:
ja som kaj ,skriver en sikring, til bære strømmen og beskytte
jeg har lige har gustard a22 sikring på født 2.5amp træg
gustard har lavet sikringer, dem gustard anbefaler bruge 3.15amper til gustard a22
men jeg har min tvivl ,om det brænder dac af.
måske er der nogle jer, der kan svare på det.
mvh frank
Du brænder ikke din DAC af ved at skifte din sikring. Så længe alt fungerer korrekt kan du for den sags skyld bruge et stikke 5x20mm
kobberstang, hvis altså sikringen har den størrelse. Det er først når noget kortslutter eller på anden måde trækker for meget strøm at sikringen
kommer i brug. Og her skulle den gerne være "det svage led i kæden". So don't do it !!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Det er nu engang bare strøm som passerer sikringen Så nej lyd bliver
ikke påvirket af det Jeg har engang undgået en afbrændt forstærker
hvor sikringerne brændte over i stedet. Jeg var en stor dreng og
skulle lige se hvad der skete ved at sætte højttaler enheden fra røret
på en gammel grå drejeskive tlf til en af ht udgangene på
forstærkeren og fyre op. Well... Tlf enheden skrattede, begyndte at
blive varm og krølle sammen indtil sikringerne røg. Så jeg kunne
nøjes med nogle få kr til to nye. Men bortset fra tåbelige handlinger,
så ved jeg ikke hvad der skulle få sikringer til at brænde over ved
almindelig brug af hifi. Men det er da rart at den er tænker jeg
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

tak for svaret, kaj ,lyder godt
mvh
frank


Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 212
Sendt: 22 Januar 2023 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig skal der være en sikkerhed , men hvis en forstærker går i brand og får sikringen til at gå , så brænder huset
jo nok ned alligevel ! Måske kunne det gøres bedre ? Måske et tang-ampere-meter lignende instrument der skubber
strømstikket ud ved overload !
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 23 Januar 2023 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1161
Sendt: 23 Januar 2023 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har været hifi-entusiast i over 50 år, jeg har aldrig oplevet at en forstærker der går i brand.

Så er der et reelt problem?

(Der er vist ingen sikringer på højttalerudgangene på mine Lyngdorf TDA 2200 forstærkere.)



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 23 Januar 2023 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

@Boman.

Selvfølgelig sidder der ingen smeltesikring i højttalerudgangen på din - eller nogen anden forstærker. Forstærkerens udgang er
elektronisk sikret på anden vis, når den er korrekt konstrueret. Men du kan være sikker på der sidder mindst én sikring hvor
strømmen kommer ind i forstærkeren. Og sikringer kan være i flere forskellige fysiske udførelser.

Med hensyn til at have oplevet en forstærker gå i brand er det heldigvis yderst sjældent. Sikringer sidder der kun for at beskytte
for den situation man håber aldrig indtræffer. Indtil da har ingen af os et problem. 😉
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1919
Sendt: 24 Januar 2023 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

For 15 år siden skulle jeg reppe en Pioneer 2*250W 30 kg tung Receiver der til tider skrattede (kan ikke huske hvad den hed, -
men den største de producerede i 70'erne). Den spillede ok ved lavt signalstyrke, men bias var 15-20% forhøjet og ingen DC
på højttalerudgangene. Lod den stå 10 minutter til opvarmning uden signal, og så tog fanden ved den. Der gik ild i en stor 100W
bleedermodstand som antændte det meste af ledningsnettet, - så var den færdig, og jeg en kammerat fattigere. Havde jeg ikke
været hjemme, og kunne trække stikket, var hele hytten bålet af, sådan et stort trækabinet er god til optænding. Receiver var
original og aldrig modificeret. Såååå........
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 24 Januar 2023 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Jeg har været hifi-entusiast i over 50 år, jeg har aldrig oplevet at en forstærker der går i brand.

Så er der et reelt problem?

(Der er vist ingen sikringer på højttalerudgangene på mine Lyngdorf TDA 2200 forstærkere.)


Det er lidt som at have en forsikring... De færreste har oplevet at huset brænder, men alligevel har de fleste en brandforsikring. Så nej, forstærkere der går i brand er et MEGET usædvanligt fænomen. Men den dag det sker, vil du sætte pris på den ingeniør der har dimensioneret sikringen korrekt, således den springer og dermed undgår at yderligere energi skaber yderligere varme og dermed mere ild.

Du kan jo overveje at droppe sikkerhedsselen, hvis ikke du er kørt galt den seneste måned... Nej vel, den risiko bør man IKKE tage. Det same gælder at fifle med sikringer. Der er en grund til at de er der.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 24 Januar 2023 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

doitttt skrev:
fysikken lov ,sikring. jeg undre mig sådan, kan sikring ,kan give god lyd, det er lille tråd der er i. her snakker, vi om finsikring. det findes i alt, hifi udstyr. jeg har gustard a22 ,med finsikring på 2,5ampere, den trækker 60watts max. når man har støjfilter og andet, må sikring være stor flaskehals. hvis have optimale. ud af tråd i sikringen skal tråden være 0.75mm
er nogle jer, kloge mennesker ,der svare på det.
mvh
frank


HiFi sikringer er ren snake-oil. Når man sælger sikringer, skal de være godkendt i de pågældende lande efter lokale myndighedskrav. I Danmark kunne det være DEMKO, hvor det i USA er UL der er godkendende myndighed. Denne godkendelse kan kun ske, såfremt man efterlever de gældende standarder for sikringer, herunder fast definerede kurver for hvornår sikringen springer og hvor stor smelteenergien er. En sikring er IKKE bare et spørgsmål om et antal ampere. Det betyder at "HiFi sikringer" skal overholde præcis samme specifikationer som alle andre sikringer.

Disse HiFi-sikringer sælges i MEGET små styktal, hvilket på ingen måde kan holde en produktionslinje kørende. Og selv til de fantasi-priser disse HiFi sikringer sælges til, vil man ikke rentabelt kunne få dem godkendt ved de respektive myndigheder.

Derfor behøver man ikke den store ledvogter-eksamen for at regne ud, at der er tale om fuldstændig standard sikringer, der blot er pakket ind i fine velour-betrukne æsker, og måske endda har fået et fint klistermærke rundt om selve sikringshuset (Hvilket i øvrigt omgående vil betyde, at sikringen ikke er lever op til godkendelsen). Det er også sådan, at man som producent/forhandler af den slags sikrings-materiel, til hver en tid skal kunne dokumentere overholdelsen af gældende myndighedskrav. Ellers må de ikke markedsføres.

Jeg prøvede for sjovt at kontakte en forhandler og en producent for et par år siden, for at få dette udleveret. Det lykkedes IKKE. Jeg forsøgte også forgæves at få et datablad, idet databladet SKAL henvise til den standard sikringen er godkendt efter. Men datablade findes ikke. Jeg forsøgte så at lave en lyttesession hos en forhandler, som påstod at forskellen simpelthen var så enorm, at man nærmest ikke kunne lytte til musik uden disse sikringer. Jeg tilbød, at såfremt jeg eller forhandleren selv kunne udpege dem i en blindtest, ville jeg købe til samtlige mine elektriske apperater hos ham. Men det havde han ikke lyst til.

Det er ren svindel...

Der er tale om standard sikringer, men branchen har konstateret, at uanset hvilke tåbelige produkter man finder, så er der altid kunder som ikke kan sove om natten før de har købt dem.

En normal sikirng fra eks Littelfuse koster ved 1 stk i omegnen 1-3 kroner, og man får næppe bedre kvalitet. Og der er datablade, godkendelser osv frit tilgængeligt. Giver man 1000 kroner for en HiFi sikring, får man forventeligt en dårligere type, fordi snake-oil producenten er nødsaget til at finde en eller anden kinesisk producent, der ikke skriver logo på sikringen (så kan man jo ikke påstå at man selv har lavet den).

Og ja, tro kan flytte bjerge, og derfor er der ALTID nogen der kan berette om KÆMPE forskelle. En del af disse har ladet sig snyde af egen forventning (placebo) imens en anden del af dem er nøje placeret af branchen for at italesætte produktet.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 24 Januar 2023 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Approvals like VDE, Semko and UL, are self-evident in Eska's products. Quality-Management-System DIN EN ISO 9001:2000 by VDE, provides certification to quality and assurance

så længe sikring overholder normer laves på samlebånd sikring, robot der måler sikringer, at normen er overholdt ,ellers bliver de kasseret. low impedance og mange andre parameter. så hifi eller alm sikring i keramikrør, tror ikke man høre forskellen.

Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 24 Januar 2023 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Sikringer er i sagens natur en sikkerheds-komponent, og den SKAL være godkendt. De "producenter" der laver sådanne særlige HiFi sikringer aner givetvis INTET om sikringer. Hvad er oddsene for, at en lille "producent" af alverdens mirakelmidler til HiFi, tilfældigvis også sidder inde med kompetencerne indenfor konstruktion af sikringer? Nej vel

Men disse "producenter" har opdaget, at så længe man kalder det særlige HiFi udgaver af alverdens standard-komponenter, så er folk villige til at betale formuer for at opretholde nattesøvnen.
Så metoden er:
- Man køber en sikring til 25 ører.
- Printer en label med et HiFi klingende navn og klistrer på sikringen.
- Får lavet en nydelig æske at pakke sikringen i.
- Køber lidt reklameplads på diverse HiFi forumer (Og får ejeren til at skrive en positiv anmeldelse).
- Får en række "kunder" til at skrive om enorme oplevelser med sikringen.

Og vupti, nu er det en HiFi sikring, hvorom fortællingen kan holde sig seæv kørende, fordi INGEN af dem der har betalt 1000 kroner for den, tør skrive andet end positive anmeldelser, af frygt for at fremstille sig selv som være blevet snydt. Så den skal lyde bedre.


Kender nogen måske historien om, hvordan det lykkedes en IKKE-EKSISTERENDE restaurant at blive rated som den bedste restaurant i London?? Udelukkende ved at bruge influencere til at tale positivt om den (selvom ingen havde været der):
https://www.youtube.com/watch?v=bqPARIKHbN8

Så nej, det er ikke kun i HiFi branchen man kan snyde kunderne
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes