Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 18:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Uni-Q i KEF Reference 4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 30 Januar 2023 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Har et par KEF Reference 4 højttalere fra 1995 og jeg har læst mig frem til at KEF har udviklet en del på deres Uni-Q enheder siden dengang, så jeg
tænker om der findes en 1:1 erstatning for den Uni-Q enhed der sidder i en Reference 4 højttaler, i de Uni-Q enheder de anvender nu, og om det måske
kunne gøre lyden fra Reference 4 højttalerne endnu bedre ?   

Nogen der kender så meget til KEF's enheder, så de kan svare på det ?

M.v.h.
Henrik
Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 30 Januar 2023 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Du kan evt gå efter en Kef Refrence 100 center højtaler på brugt marked , den bruger samme enhed .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 30 Januar 2023 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

At benytte den samme enhed indfrier vel ikke det beskrevne ønske om at opgradere til nyudviklede enheder?

Med udgangspunkt i min eget besøg på fabrikken da højttalerne blev produceret med efterfølgende daglig omgang med deres lyd   
har jeg et par kommentarer. Fra besøget ved jeg at alle enheder og delefiltre er MEGET omhyggelig tilpasset hinanden.

Skifter man ud til en anden ny enhed vil man utvivlsomt opleve en forskel. En forskel man oftest i nuet vil opleve, som en
forbedring uden på nogen måde at være det. Dernæst at opleve at højttalerne har mistet deres gensalgsværdi.


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 30 Januar 2023 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Det var nu ikke sådan jeg læste indslaget , men som at man søgte en erstatning for evt en defekt enhed .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 30 Januar 2023 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hej igen



Tak for jeres svar



De enheder der sidder i nu, fejler ikke umiddelbart noget, min ide var om KEF har forbedret deres Uni-Q enheder så meget, at
det kunne være en interessant at skifte de originale enheder ud med nogle nye og bedre enheder, hvis man kunne få nogle som
kunne arbejde sammen med Reference 4 højttalernes delefiltre



M.v.h.

Henrik
Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 30 Januar 2023 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

En højtaler skal opfattes som én enhed (selv om der er flere)...

Enheder og delefilter er lavet til at fungere sammen, så de skaber én homogen "enhed" som leverer lyden som et hele.

Og skifter man en af enhederne ud - trods modificering af filteret - så vil resultatet næppe blive det samme eller bedre. Og jo dyrere højtaleren var fra ny, jo flere kræfter er der lagt i at få optimeret dette samarbejde mellem enhederne. Og det kan de færreste gøre bedre... ellers var det jo nok os, der var ansat hos KEF m.fl.

Så nyd højtalerne som de er, eller køb nogle nye... så svaret er vel: Nej, der findes ikke en 1:1 løsning!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 30 Januar 2023 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Forstår godt det du skriver, men der sker jo også en udvikling og i dette tilfælde, så er det en højttaler enhed i samme “familie” (KEF Uni-Q) som jeg spørger til en erstatning for - Kunne jo være der var kommet en ny og forbedret/forfinet Uni-Q enhed som ellers har ca. samme data og derfor passer til det eksisterende delefilter

M.v.h.

Henrik
Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 30 Januar 2023 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Noget nyt er der sket siden den daværende Reference series UniQ version. Nedenfor ses 12. generation.


 

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 30 Januar 2023 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

MrForce skrev:
Hej Mikkel

Forstår godt det du skriver, men der sker jo også en udvikling og i dette tilfælde, så er det en højttaler enhed i samme “familie” (KEF Uni-Q) som jeg spørger til en erstatning for - Kunne jo være der var kommet en ny og forbedret/forfinet Uni-Q enhed som ellers har ca. samme data og derfor passer til det eksisterende delefilter

M.v.h.

Henrik

Desværre er det ikke så simpelt... de nuværende Uni-Q enheder har intet til fælles med de gamle, andet end navnet. Som Kaj også skriver, så er de nu i 12. generation. Så trods lign. data, så kan de ikke bare udskiftes...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 31 Januar 2023 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
En højtaler skal opfattes som én enhed (selv om der er flere)...

Enheder og delefilter er lavet til at fungere sammen, så de skaber én homogen "enhed" som leverer lyden som et hele.

Og skifter man en af enhederne ud - trods modificering af filteret - så vil resultatet næppe blive det samme eller bedre. Og jo dyrere højtaleren var fra ny, jo flere kræfter er der lagt i at få optimeret dette samarbejde mellem enhederne. Og det kan de færreste gøre bedre... ellers var det jo nok os, der var ansat hos KEF m.fl.

Så nyd højtalerne som de er, eller køb nogle nye... så svaret er vel: Nej, der findes ikke en 1:1 løsning!



Det er faktisk ikke nødvendigvis helt korrekt, at jo dyrere højtaler, desto mere energi er der lagt i at tilpasse enheder, filter, kabinet osv, omend det er en forklaring producenter af dyre højtalere gerne vil fortælle os. Men faktum er, at det er markant nemmere at få gode enheder til at fungere sammen, end det er med knap så gode enheder. Og typisk er styktallene på de dyre højtalere så små, at der trods enorm høj pris og avance, ikke er det store budget til udvikling.

Sælger man derimod eksempelvis 50.000 sæt af en højtaler til et par tusinde kroner, så er der rent faktisk et pænt budget til at udvikle indenfor. Det er ikke tilfældet, hvis du sælger 10 sæt til 100.000 kroner.

Det der oftest er lagt mest energi i på dyre højtalere, er at skabe høj finish og oplevelsen af at alt er gennemtænkt.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 31 Januar 2023 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan være meget dyrt, at udvikle billige produkter... men her handler det mere om at gøre produktionen billig, end ydelsen høj...

På dyrere produkter er der alt andet lige et større budget til at vælge bedre dele, og det gør de!

At tro andet, er at se spøgelser!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 31 Januar 2023 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Kef reference 4 har max. spl 118 dB / følsomhed 92 DB / Uni-q enheden er bygget ind i et meget lille kabinet , hvor en
Kef Q750 med den nye 6,5" Uni-q enhed har max. spl 111 dB / følsomhed 88 dB / Uni-q enheden er bygget ind i et
relativt stort kabinet . Så du skal få din " NYE " Uni-q enheder til at spille højere i et meget mindre kabinet !!! Så der ikke
et 1:1 erstatning .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 31 Januar 2023 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Det du så skal kigge efter er coaxial enheder , og så køre med en 3-4 vejs mini-dsp , der ved kan du omgå hele delefiltret i dine kef højtaler .
Bruge den tilhørende software få at få det til at spille nogen lunden .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 31 Januar 2023 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hej Audioloud

Tak for lidt data som kan sammenlignes

KEF har desværre lukket deres Museum på deres webside, her kunne man ellers se de fleste data på næsten alle deres højttalere og enheder, som de har fremstillet siden engang i 60’erne, og så kunne jeg nok have fundet min info. der

M.v.h.

Henrik
Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 31 Januar 2023 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

Inden der bliver “kastet” med mere i denne tråd, så bare lad os stoppe her   

Jeg takker for alle indlæg og ska’ nok beholde de originale Uni-Q enheder i mine KEF Reference 4 højttalere

M.v.h.

Henrik
Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 31 Januar 2023 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Kef Reference series model 4 , er testet på stereophile.com .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 31 Januar 2023 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Audioloud skrev:
Kef reference 4 har max. spl 118 dB / følsomhed 92 DB / Uni-q enheden er bygget ind i et meget lille kabinet , hvor en
Kef Q750 med den nye 6,5" Uni-q enhed har max. spl 111 dB / følsomhed 88 dB / Uni-q enheden er bygget ind i et
relativt stort kabinet . Så du skal få din " NYE " Uni-q enheder til at spille højere i et meget mindre kabinet !!! Så der ikke
et 1:1 erstatning .

Jeg er forstsat af den opfattelse at man ikke skal pille ved Reference 4.
Når det så er sagt er de ovenfor viste data resultatet af et komplet højttalersystem med enheder som via delefilteret er tilpasset hinanden.
Det vi i denne sammehæng har brug for er data for UniQ enhederne. Jeg tvivler på at KEF oplyser dem.
Vi må ikke glemme at KEF laver dem selv. Helt fra bunden for at sikre de er helt ens.
Blot sådan noget som magnetisering af magneterne.
Hvor man allerede dengang Reference 4 blev lavet magnetiserede magneterne op til maksimum, for derefter at blive afmagnetiseret til en
specifik værdi.
Alene for at sikre enhederne derved bevarede sine egenskaber i årtier fremadrettet.
Såvel svingspoler som membraner blev lavet mens jeg så det ske.
Jeg fik lejlighed til at komme helt tæt på processen
Så tæt at jeg oplevede en ansat med sin krykke stående ved arbejdspladsen, sidde og lime magneter sammen med tokomponentlim uden
udluftning.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 426
Sendt: 31 Januar 2023 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

http://www.worldofhifi.dk/?
page=galleries&album=hi-fi_og_elektronik-97_nr-11&img=29561


Her er en test af Kef Reference 4 , måske ikke den mest objektive men dog en test .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 31 Januar 2023 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hej Kevin123



Mange tak for link til testen, den har jeg faktisk ledt efter på diverse biblioteker i flere år, da jeg desværre har smidt mit eget
eksemplar ud af det pågældende HiFi & Elektronik blad - Et blad som jeg ellers abonnerede på fra blad nr. 2 der blev udgivet
(blad 1 blev købt i løssalg) og frem til det blev lukket ned (savner det stadig)



M.v.h.

Henrik
Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes