Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 23:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Klasse D test (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 14 Februar 2023 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Er der nogle med erfaring fra den seneste Hypex Nilai 500 DIY, hvorledes lyder den etc?
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 14 Februar 2023 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Interessant initiativ, har dog ingen selv. Men har hørt Nad M33 og Lyngdorf TDAI 3400 på samme højttalere, det var med sikkerhed som dag og nat. Hvilken der var bedst, ved jeg ikke, men klart forskellige.
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 15 Februar 2023 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Cappuccino skrev:
Er der nogle der har mod på at stille op med en klasse D forstærker de kender og udpege den i en blindtest mod en anden klasse
D forstærker ?
Forstærkerne vil blive justeret med en tone på den pågældende højttaler så de med sikkerhed har samme niveau som vil være almindeligt lytteniveau.

Jeg betaler gerne for, at deltage i sådan et arrangement. Meget gerne med en A/B i puljen også.

Der er mange bombastiske påstande i denne tråd om, at det jo er elementært at X,Y,Z er bedre. Nogle af disse personer har god kontakt til forhandlere
med demo-rum som er perfekte til sådan et arrangement!
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 16 Februar 2023 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Nu bliver det spændende! En blindtest er altid godt! Jeg møder gerne op og lytter. Bidrager gerne med Kl.A hjemmesløjd.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 16 Februar 2023 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Det er ikke så relevant at specificere en effektforstærkers performance ved sit princip alene.

Her er dog et acceptabelt forsøg, fra tiden 44.30 min: https://www.youtube.com/watch?v=abdmZbQPQtY

Jeg mener, at klasse D er den mest rene, med den største kontrol af højttaleren, men det er vigtigt hvordan effektforstærkerens indgangstrin performer -
hvis det er nødvendigt at have noget - det kræver at forforstærkeren kan belastes hårdt.

At snakke om klasse D's lyd alene, er som at sige: alle biler m. 4 hjul kører ens. Vi er ovre den tid, hvor ingeniørerne ikke mestrede, og heller ikke havde
de bedste effekttransistorer, til at lave vellydende ufarvene forstærkere.

Jeg tror så, at nogle bedre kan li' en farvende lyd fra forstærkeren - dem om det, men klasse D som princip bør ikke klandres for ikke at have den lyd.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 16 Februar 2023 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Cappuccino skrev:
Er der nogle der har mod på at stille op med en klasse D forstærker de kender og udpege den i en blindtest mod en anden klasse D forstærker ? Forstærkerne vil blive justeret med en tone på den pågældende højttaler så de med sikkerhed har samme niveau som vil være almindeligt lytteniveau.


Jeg skal gerne smide en klasse-D i puljen, hvis nogen har mod på at arrangere. Men synes det mest interessante ville være, hvis nogen havde mod på at tage en klasse-A/AB med. Vil gerne opleve den klasse-A/AB der i en blindtest vinder over klasse-D'en.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 16 Februar 2023 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Det er ikke så relevant at specificere en effektforstærkers performance ved sit princip alene.

Her er dog et acceptabelt forsøg, fra tiden 44.30 min: https://www.youtube.com/watch?v=abdmZbQPQtY

Jeg mener, at klasse D er den mest rene, med den største kontrol af højttaleren, men det er vigtigt hvordan effektforstærkerens indgangstrin performer - hvis det er nødvendigt at have noget - det kræver at forforstærkeren kan belastes hårdt.

At snakke om klasse D's lyd alene, er som at sige: alle biler m. 4 hjul kører ens. Vi er ovre den tid, hvor ingeniørerne ikke mestrede, og heller ikke havde de bedste effekttransistorer, til at lave vellydende ufarvene forstærkere.

Jeg tror så, at nogle bedre kan li' en farvende lyd fra forstærkeren - dem om det, men klasse D som princip bør ikke klandres for ikke at have den lyd.


Og der rammer du lige præcis hovedet på sømmet. Klasse-D er (korrekt konstrueret) ekstremt præcist og lineært. Langt bedre end klasse-A/AB. Men nogen har vænnet sig til lyden af forvrængning og ulineær gengivelse, og har overbevist sig selv om at det er den korrekte lyd. Endnu værre med rør-tilhængere, der med største fornøjelse lytter til en indtil flere procent forvrænget udgave af musikken, og stadig antager at de lytter til den mest korrekte gengivelse.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 16 Februar 2023 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Vores hørelse er ikke linær, og derfor lyder linært/neutralt ikke godt... I øvrigt er alle forstærkere reelt set frekvens-neutrale når man måler på dem, men de alligevel lyder forskelligt.

Prøv en hvilken som helst kl.D forstærker mod en Norma IPA-140, så forstår I hvad jeg mener!

Kristian, når du nu disser rør så voldsomt, så skulle du altså tage en bevæge dig til København, og få dig en oplevelse ud over det normale... jeg har 2 x 3½ rør-watt og de æder til en hver tid 1000 kl.D-watt når det kommer til naturlighed, musikalitet, detaljer, nuancer, fraseringer osv.

Så kan du også måle min strøm... det har du lovet mig for lang tid siden 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 16 Februar 2023 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

KristianJ1324 skrev:
Endnu værre med rør-tilhængere, der med største fornøjelse lytter til en indtil flere procent forvrænget udgave af
musikken, og stadig antager at de lytter til den mest korrekte gengivelse.


Nu er det vel kun en håndfuld diskussionslystne, der debatterer omkring de forskellige princippers fortræffeligheder (eller
mangel på samme), og som sådan er de vel ikke repræsentative for musiklyttere generelt.
Min formodning er, at de allerfleste lytter til den musik (og måden den bliver reproduceret på) ud fra deres egne
preferancer = hvad det bedst kan li´, det være sig A, A/B, D eller noget andet.
Som jeg ser det, er der ikke noget, der er mere forkert, end at prøve at pådutte andre, at det de lytter på/til og er
fuldt tilfredse med, er helt og aldeles forkert

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 16 Februar 2023 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Vores hørelse er ikke linær, og derfor lyder linært/neutralt ikke godt... I øvrigt er alle forstærkere reelt set frekvens-neutrale når man måler på dem, men de alligevel lyder forskelligt.

Prøv en hvilken som helst kl.D forstærker mod en Norma IPA-140, så forstår I hvad jeg mener!

Kristian, når du nu disser rør så voldsomt, så skulle du altså tage en bevæge dig til København, og få dig en oplevelse ud over det normale... jeg har 2 x 3½ rør-watt og de æder til en hver tid 1000 kl.D-watt når det kommer til naturlighed, musikalitet, detaljer, nuancer, fraseringer osv.

Så kan du også måle min strøm... det har du lovet mig for lang tid siden  



Jeg lytter heller ikke på et lineært setup, men det skal ikke være signalkilden, forforstærkeren eller effektforstærkeren, der skal udføre den ønskede ulinearitet. Men, de skal være så neutrale, velopløste og kontrollerende (effektforstærkeren) som muligt.

Mit mål er max frihed, bredbåndet, rene og opløst lydbillede - så derfor søger jeg kun efter noget neutralt. Jeg holder rigtig meget af klangen af akustiske instrumenter, og det skal blandes mindst muligt med musikanlæggets farvning.

Den Norma kunne jeg godt tænke mig at lytte til, men min skepsis om den slår eLabs bigFOOT mk. 2 er ret høj.



__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 16 Februar 2023 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

@Mikkel: Det er tydeligvis et emne hvor der er stor interesse. Med dine kontakter til branchen og din vision om at drive et godt hifi-site, hvorfor så ikke arbejde på at få stablet det på benene? Brugerbetaling lyder ikke til at være et problem og hvilke amps der får lov til at være med, kan sagtens kontrolleres af arrangøren så det ikke bliver totalt anarki.

Og så en artikel om resultaterne bagefter - det ville være årets artikel
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 16 Februar 2023 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

hifiigen... at apparater lyder forskelligt er vi vist enige om, og de eneste produkter der ikke er linære er pickup'er og højtalere. Ellers er det meste på papiret linært.

eLabs bigFOOT kender jeg ikke... hvem producerer den?

JBLPro... at drive et site er fint til mig. Jeg lader andre om udstillinger, messer, arrangementer osv. Derudover har jeg lyttet til masser af kl.D udstyr, men mine ører er til kl.A og A/B... så jeg er heller ikke den rette til at stå for et sådan arrangement



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 16 Februar 2023 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er det så svært at lave en blindtest med classD v classAB, er det fordi benægtigelsens kraft overvinder facts eller?
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 16 Februar 2023 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

KristianJ1324 skrev:
Nej er men har oplevet en del af hans gamle ZAPpulse moduler... De var ifølge ham selv nærmest revolutionerende, og havde ekstremt lav THD. Det viste sig dog hvis man målte efter, at forvrængning skulle måles i hele %. Så liiidt optimistiske opgivelser. Hans nye New class-D moduler er endnu en gang revolutionerende med ultra lav THD. Gad vide om data stadig er lettere optimistiske?? Han priser er helt ude i skoven. Og eftersom han kun omsætter for 800.000 om året, har han næppe fundet de vise sten �� Egentlig en skam, for jeg har kæmpe respekt for hans gamle klasse-A/AB konstruktioner. Tror bare desværre ikke hans kompetencer indenfor disse, nødvendigvis kan overføres til klasse-D.


Sikken en påstand at komme med uden af have en meter hold i noget af det du skriver,jeg og en del ejere af ver3 High speed vil nok sige det modsatte som jeg har skrevet,men så blev det kaldt reklame
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak
 
hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 16 Februar 2023 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Gå ind på facebook find newclassd gå ned til 16 december 2020 der kan du se de monoblokke jeg har bygget
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 17 Februar 2023 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

hififreak skrev:
KristianJ1324 skrev:
Nej er men har oplevet en del af hans gamle ZAPpulse moduler... De var ifølge ham selv nærmest revolutionerende, og havde ekstremt lav THD. Det viste sig dog hvis man målte efter, at forvrængning skulle måles i hele %. Så liiidt optimistiske opgivelser. Hans nye New class-D moduler er endnu en gang revolutionerende med ultra lav THD. Gad vide om data stadig er lettere optimistiske?? Han priser er helt ude i skoven. Og eftersom han kun omsætter for 800.000 om året, har han næppe fundet de vise sten �� Egentlig en skam, for jeg har kæmpe respekt for hans gamle klasse-A/AB konstruktioner. Tror bare desværre ikke hans kompetencer indenfor disse, nødvendigvis kan overføres til klasse-D.


Sikken en påstand at komme med uden af have en meter hold i noget af det du skriver,jeg og en del ejere af ver3 High speed vil nok sige det modsatte som jeg har skrevet,men så blev det kaldt reklame


Hvad er det for en påstand du mener der ikke er hold i??
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 17 Februar 2023 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Da jeg var noget yngre, var der to ting man skulle have styr på, når man købte en forstærker.

1. Kan den levere tilstrækkelig effekt, så signalet ikke klippede/forvrængede, når man skruede op.

2. Kan den klare vanskelige impedanskurver, så den ikke klipper/forvrænger langt under de specificerede watt, altså kan den levere
tilstrækkelig med strøm.

Hvis der er stor forskel på lyden af forstærkere kan det især skyldes 2.

Eller den ene er en rørforstærker som producere "korrekt"/ørevenlig forvrængning.

Da jeg havde B&W DM6 højttalere, hørte jeg dem med en rørforstærker. Det lød rigtigt godt OG musikalsk.

Måske også, fordi man sjældent spillede lige så højt, som med en transistorforstærker.

Hvis en forstærker kan klare 1 og 2, er der sjældent stor lyttemæssig forskel

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 17 Februar 2023 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

ZAPpulse testet i High Fidelity i nr. 5 2002 måler de forvrængningen ! 100 watt i 8 Ohm er 0,13 % , 100 watt i 4 Ohm er
0,17 % , 100 watt i 2 Ohm er 0,14 % .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 17 Februar 2023 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Audioloud skrev:
ZAPpulse testet i High Fidelity i nr. 5 2002 måler de forvrængningen ! 100 watt i 8 Ohm er 0,13 % , 100 watt i 4 Ohm er 0,17 % , 100 watt i 2 Ohm er 0,14 % .


Og LC Audio opgav den til et sted mellem 0,03% og 0,07%, afhængig af hvilket af de mange versioner man vælger. Største udfordring med modulerne var vel egentlig at de brændte af og tide og utide. Jeg har selv fået byttet et sæt version 2.3. Da jeg ringede og fortalte at de var brændt af helt umotiveret, sendte LC bare et nyt sæt uden at spørge mere. Det var absolut ikke unormalt at det skete... Og så fik man bare et nyt sæt som man kunne håbe på var mere stabile.

Kan se at Lars nu opgiver THD+N til 0,00033% @ 1watt på sine NCD moduler. Det gad jeg godt se reelle målinger på, og ikke bare nogle data Lars har tastet ind i et EXCEL ark og tegnet en kurve ud fra.

1 watt svarer til 2,83V. Ganger man med 0,00033%, får man 8,49uV. Det er altså det samlede bidrag fra forvrængning og støj. Lad mig bare sige det ærligt. Jeg tror IKKE på at Lars Clausen har lavet en klasse-D med wgebstøj under 10uV. Så havde han solgt tusindvis af disse til OEM hver uge. Det lugter LANGT væk af kreative dataopgivelser.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 17 Februar 2023 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Igen udtaler du dig en masse du intet ved noget om,så som du skriver du ikke mener Lars har kompetance til Classd,igen kan jeg skrive,så er det mærkeligt de monduler spiller så godt,jo forhold til din negavitet over for Lars,så tænker jeg arbejder du for et konkurrence firma,der ikke laver så gode monduler
Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak
 

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes