Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 09:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lyder nye højtalere skingert Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 10 April 2023 kl. 15:10 | IP-adresse registreret Citér Tubetram

Jeg hører ofte til udstillinger eller på hifi sites, at mange (ældre) mænd syntes at nye højtalere lyder lyst og skingert. Er det ørene der bliver dårlige, eller er nutidens højtalerkonstruktioner mere fokuseret på hævning af diskanten? Jeg tror sgu mest på det første.

dette var en udtagelse fra Gekkofinger   fra tråden om classd

egentligt en ret spændene udtagelse (jeg er selv en ældre herre) og synes nogle nye højtalere er blevet noget lyst klingende. tangerende til det tynde

synes ikke tråden skal dreje sig om ,hvilke mærker det drejer sig om, men mere ,om det er et alders relateret fænomen

jeg foretrækker en højtaler der gerne må have lidt fylde og en top der ikke stikker af..

hvad mener i , er det alderen , eller er der en del konstruktioner idag , som bare er for lyse og lidt skinger

Mvh Bjarne
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 10 April 2023 kl. 16:04 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Er det her alders-diskrimination?!?!

Da det er de høje frekvenser man først mister evnen til at høre med alderen, så giver udsagnet ikke mening!

Jeg tror mere det handler om, at man med alderen bliver mindre tolerant over for ubehag, hvor unge mennesker bare skal have det højt og larmende...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 10 April 2023 kl. 16:26 | IP-adresse registreret Citér hifiigen

Jeg har ikke hørt tilstrækkeligt af nye HT'er til at have erfaring om dem, men min opfattelse er, at et lidt lyst lydbillede fremhæver
detaljer, og det fascinerer sikkert mange. At det så ikke lyder naturligt er nok ikke så vigtigt, for hvad lyder naturligt nu om stunder?
Det er i hvert fald ikke moderne optagelse af alm. rytmisk musik, og klassisk og jazz er mest til de modne mænd. De burde jo så
være glade for den lyse højttaler, som kompenserer for høretab ved de højere frekvenser.

Men de modne mænds hi-fi interesse vejer nok tungest, og har man stor interesse i det, afspiller man nok også ved halvhøjt niveau,
og så er et diskanthæv ikke ønskeligt. Lyse højttalere er mest til lavt niveau.

Afslutningsvist på dette mit sludder er: jeg ved ikke om moderne højttalere er lysere end før i tiden.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 10 April 2023 kl. 17:02 | IP-adresse registreret Citér Tubetram

ja hørelsen bliver ikke bedre med alderen.   men der hvor jeg synes lyden stikker af på nogle højtalere.. er tit omk den lavere diskant..

som om at der bare skal gengives detaljer for enhver pris. måske er det ligesom et tv i en udstilling.   alt hvad der kan komme på max er sat til max

imponerer ved første kik .. men ikke på lang sigt.
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 10 April 2023 kl. 18:09 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

At en højttaler lyder “skingert” er ikke automatisk lig med at den gengiver diskanttoner kraftigere. Det kan ligeså vel være
forårsaget af ulige harmonisk forvrængning i mellemtoneområdet for eksempel.

I virkeligheden kan forklaringen være øget reduktion og fravær af lavfrekvente resonanser og harmonisk forvrængning, som
tipper klangbalancen til det lyse. Ejer man en basreflekshøjttaler da prøv at sætte en prop i basrefleksrøret. Allerede her virker
højttaleren lysere i klangen. Med lidt god vilje på vej mod det “skingre”.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 10 April 2023 kl. 18:29 | IP-adresse registreret Citér Tubetram

det er nok ikke hele forklaringen på en lys højtaler..   at sænke basniveau..   men det er rigtig nok at det også stammer fra øvre mellemtone

men der er nu bare nogle mærker som hænger til den lyse   side   ..mere end godt er for mig

men heldigvis lytter vi alle forskelligt,, ellers var det da kedeligt

men igen   er det hele et spørgsmål om alder   ?
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 10 April 2023 kl. 20:48 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Måske er det fordi, at ældre ikke hører de højeste toner at resten af spektret virker lysere? Det kan god lyde som en modsigelse,
men det manglende diskant gør måske at lyden mangler noget og der kompenseres af hjernen og det lyder lyst? Det er bare noget
jeg hører fra flere bare lidt ældre, det med lyse højtalere. Nogle producenter arbejder med et hæv i diskanten, men det er vel set
før i tiden?

Jeg tror ikke på at generalisere over hvad ynger og ældre hifilyttere foretrækker af niveau og lydsignatur. Men jeg oplever det selv,
at jeg er mere sensitiv over for lyse toner. Måske derfor vi gamle er til rør, der cutter lidt af det værste af?



Man regner med, at mindst 1/3 af alle over 60 år og mindst halvdelen af alle over 85 år har nedsat hørelse i betydende grad
(Sundhed.dk).
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 10 April 2023 kl. 21:44 | IP-adresse registreret Citér skumflum

Showroom-diskant er helt sikkert et fænomen, men jeg tror ikke, det er blevet bedre eller værre med årene. Øget energiniveau i diskantområdet skaber
en illusion af luftighed, detaljer og tydelige transienter. På sigt kan det dog blive trættende.

Personligt mener jeg, at der kommer flere gode højttalere. Flere producenter har avanceret måleudstyr og bruger computermodeller, og generelt har de
en mere videnskabelig tilgang. I "gamle dage" var det måske mere baseret på en højttalerbygger, der trak komponenter op af en kasse og satte dem
sammen efter mavefornemmelse (groft overdrevet )
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 10 April 2023 kl. 22:11 | IP-adresse registreret Citér Tubetram

der er måske alligevel noget ,om at alder spiller ind mht. mere følsomhed for skarp lyd ..

jeg er ikke helt sikker på det har så meget med ringere hørelse at gøre..   da jeg egentlig fortrækker en Harman kurve.

burde være mere lineær kurve hvis det skulle gå efter høreevne

jeg synes måske at førhen var der flere højtalere som trak i den lyttevenlige retning.. måske fordi der blev brugt mere tid på at lytte end måle

heldigvis findes der rigtig gode højtalere også idag ..   og udvikling står jo ikke i stampe... men når jeg tænker tilbage på nogle af de gamle

pap enheder   ..så havde nogle af dem en evne til at give en musikalsk oplevelse,   som ikke rigtig høres mere (de nye rigtig gode højtalere har så
nogle andre fremragende egenskaber)

men lige som afslutning -- så begynder jeg da at tro på ,at man ændrer lyd ideal når alderen sætter ind
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 11 April 2023 kl. 08:13 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Lige så vel som du og jeg over tid udvikler et lydideal gør højttalerproducenternes produktchefer det også. Styret af egne idealer
og ikke mindst af deres iagttagelser af kundernes lydidealer. Disse er som altid påvirket af den til enhver tid fremherskende
musikgenre. Højttalerne skal jo kunne sælges og helst øjeblikkelig falde i købernes smag. Skille sig ud fra de andre.

Hvor mange af “os gamle hi-fi nørder” spiller fortsat på 80’ernes discohøjttalere, udviklet til netop denne genre. Nej, vi har over
tid ændret vores idealer på samme måde som fabrikanterne og ubemærket dannet vores eget ideal. Styret af det vi hører.
Musikken vi har valgt at lytte til. Med vores eneste “sikre” måleudstyr. Den med tiden ændrede hørelse. Samtidig med den yngre
generations valg af musikideal og dertil egnede højttalere påvirker producenterne.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
cykelmyg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 11 April 2023 kl. 16:58 | IP-adresse registreret Citér cykelmyg

Har aldrig oplevet et nyt højttalersæt lyde skingert “lige ud af kassen” - men én bestemt detalje er gået igen på stort set alt
hvad jeg gennem årene har haft af højttalere:
Nemlig det, at lyden den første tid - inden ordentlig tilspilning - nærmest “klistrer” til kabinetterne, og har svært ved “at komme
ud” og skabe det rum, optagelserne har fundet sted i.
Men en fælles oplevelse har været, at lige pludseligt en skønne dag, har det virket som om at én eller anden har kommanderet:
“Tear Down This Wall” - om BUM - væggene forsvinder, og musikken opstår foran, bagved, og i det hele taget imaginært i det
rum, studie eller sal, hvor optagelsen fandt sted.
Dette fænomén er netop oplevet - og gentaget - med Amphion Argon 3S. Har haft Argon 3L før, men 3S’erne er bedre! De bliver
“fodret” af Hegel H390. Intet dårligt match!
Til top Vis cykelmyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cykelmyg Besøg cykelmyg's Websted
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 11 April 2023 kl. 17:32 | IP-adresse registreret Citér Tubetram

det er da en pragtfuld oplevelse du har med dit anlæg..   må være skønt

det som jeg nok søgte efter var om vi pga alder for ændret hørelse .. så man oplever flere højtalere spille mere lyst og en anelse øretrættende

jeg er feks ikke så begejstret for Berylium     selvom jeg sagtens kan høre deres kvaliteter,,   men jeg synes de tit stikker lidt af --er det pga min

ændrede hørelse eller `?
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 12 April 2023 kl. 07:48 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Tubetram skrev:
Det som jeg nok søgte efter var om vi pga alder får ændret hørelse, så man oplever flere højtalere spille
mere lyst og en anelse øretrættende. Jeg er f. eks ikke så begejstret for Berylium, selv om jeg sagtens kan høre deres kvaliteter.
Men jeg synes de tit stikker lidt af. Er det pga min ændrede hørelse eller `?


Der er vel kun dig til at besvare dit spørgsmål i mangel af reference til din ungdoms hørelse og højttalere fra dengang. Dette set
i sammenhæng med betydningen af eventuelle ændringer i akustik og anlæggets opstilling i rummet. For slet ikke at glemme
ændringer i signalkilder og alt det der forsyner højttalerne med musiksignalet.

Lyder dele af anlægget forkert er der kun tilbage at lede efter noget “rigtigt”. Livet er for kort til at leve med dårlig lyd
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 12 April 2023 kl. 08:13 | IP-adresse registreret Citér Tubetram

har været på flere messer hvor jeg oplevede anlæg .som ikke var specielt lyttevenlige for mig ,   og det var jo det udsagn som Gekkofinger kom med
.hvor ældre udtaler sig om lyden

hjemme kan jeg jo selv bestemme hvordan det skal lyde

lad bare tråden stoppe her..    og så konkludere at vi alle lytter forskelligt
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 12 April 2023 kl. 12:08 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Tubetram
Inden vi lukker ballet er der måske den forklaring, at man på udstillinger har tendens til at spille 10-20db højere end man gør hjemme.
Begrundet i nødvendigheden af at overdøve publikumsstøjen, som undgås derhjemme.
Den nævnte niveauforøgelse kræver samtidig 10-100 gange mere effekt med øget højttaler- og forstærkerforvrængning, som mulig årsag til det
du generes af.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 12 April 2023 kl. 12:18 | IP-adresse registreret Citér Tubetram

måske    men nogle systemer klarer det så bedre     må så lige nævne JBL i Århus..   dem kunne jeg godt leve med, selvom det var højt
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 25 April 2023 kl. 11:45 | IP-adresse registreret Citér redfox

Ja, jeg synes også at det nye lydideal er for skingert. Men også andre frekvenser er nogle gange lidt for fremhævede. Jeg får renset ører af en læge med sug, og jeg får målt dem regelmæssigt, og jeg hører ret godt. Det er lidt en imponatorlyd der hersker i dag, og det er trættende. Tidligere tiders diskolyd var forfærdelig. Nul mellemtone. Så kom loudnesswars og så videre.

Jeg har lyttet til f.eks. Triangle og Sonus Faber som begge er irriterende i mine ører. For mange år siden, men Cremona og Cremona M, gulvmodellerne, lød de bedre. Det er som om mange fabrikkers lydideal har ændret sig over tid. Det er ikke altid at hurtige rene materialer som titanium og beryllium er bedre. Det kommer an på hvordan det implementeres. Skinger lyd i dag? Ja, ofte, men ikke altid.

Med venlig hvislen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 25 April 2023 kl. 12:09 | IP-adresse registreret Citér Tubetram

det var et fint indlæg    og falder godt i tråd med mine oplevelser

mvh Bjarne
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 26 April 2023 kl. 18:33 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Højttalere har vel længe været mere fremhævet i diskanten og de MP3 agtige indspilninger gør det ikke lettere. Jo ældre ens ører bliver, bliver
hørelsen i diskanten dårligere og kræver mere niveau for at hører det, men det bryder øret sig ikke om, da øret jo i begyndelsen ikke krævede
særligt højt niveau, men har høj følsomhed og opløsning. Når dette falder med alderen, hjælper det ikke rigtigt at øge diskanten tilsvarende,
så protesterer øret med forvrængning, for der er grænser for hvor meget niveau øret klarer, dette mærker man nok med alderen. Så det må
vel være det, der har generet på den udstilling, som Kaj jo nævner, at de spiller højere pga mange mennesker dæmper lydniveauet.   

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 27 April 2023 kl. 21:22 | IP-adresse registreret Citér redfox

Jeg hører hvad du siger Allanowich, men det jeg forsøger at beskrive i mit ovenstående indlæg er, at det er et generelt fænomen, som både
jeg og mange andre jeg kender giver udtryk for. Altså en almentilstand af et ændret lydideal hos producenter. Og det skal også nævnes, at
det ikke kun er min aldersgruppe (54), men også yngre mennesker, som jeg taler HiFi med.

Med supersonisk hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes