Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 04:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W 802s3 vs Kef R3 Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 20 April 2023 kl. 09:51 | IP-adresse registreret Citér Jmlyd

Hej Forum
Overvejer et sæt B&W 802S3, i god stand, til udskiftning af mit nuværende opsæt med B&W 685, m. 2 stk asw610 subs.(Der iøvrigt spiller temmeligt
godt, dog er der plads til forbedring både i bund, mellemtone samt følsomhed)

Selv om 802S3 er produceret i perioden 1991-98, holder de stadigvæk et pris niveau, hvor f.eks et brugt sæt
Kef R3 kunne være en overvejelse værd. Begge sæt højtalere er nogenlunde på linie mht. drift effektivitet og impedans forløb (ikke under 3.5 ohm).
Har forskellige forstærkere at parre højtalerene med, alle med udgangs effekt mellem 100 og 200 watt, og rimelig strømstærke (på nær Lux L550).

Min tanke er at udskifte magnetisk olie på diskanter og gennemgå delefilter på 802S3 sættet, for at bringe dem i optimal stand. Har ikke hørt
højtalerne, så det bliver ud fra andres erfaringer skiftet foretages.

Hvad vil i hælde imod? Kef R3 eller 802S3? ( eller et alternativt (vintage) forslag ?)

(ps Rummet der spilles i er 35m2, med højt til loftet.)
Her et link til demo af et sæt 802S3, drevet af en gryphon Antileon ..
https://www.youtube.com/watch?v=_MjArKdTkqg

Tak for indput
Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd
 
Ole-i-Kbh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 20 April 2023 kl. 11:44 | IP-adresse registreret Citér Ole-i-Kbh

Har jeg misforstået noget ? Jeg ville da antage at Luxman L550 er strømstærk ?
Til top Vis Ole-i-Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole-i-Kbh
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 353
Sendt: 20 April 2023 kl. 15:05 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Bortset fra det, er det ikke to helt forskellige højttalere? 802S3 er gulv, R3 er hvad de kalder bookshelf. Du vil måske stadig sætte subs på så?

Jeg hørte 801S3 i tidernes morgen (Audioscan, mange år siden), hvis du har pladsen ville jeg hellere gå efter dem (hvis det skal være B&W).
De havde en Nakamichi PA7 spændt foran, og jeg husker specielt det fine hug de havde i bassen, selv i et meget stort rum. Desværre husker
jeg ikke meget andet end at det lød godt, men min reference var nu også noget billigere.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 20 April 2023 kl. 15:39 | IP-adresse registreret Citér HP.Christiansen

Jeg købte et par B&W 802s3 på Lauritz (16k.)

De bliver drevet af en Yamaha B2 X. Og jeg - og alle andre der har hørt dem, mener at de spiller fremragende.
Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 25 April 2023 kl. 10:47 | IP-adresse registreret Citér redfox

Hej JMlyd,

Nu er jeg hverken designer og udvikler af højtalere, ej heller sælger eller anmelder. Dog har jeg lyttet lidt hifi de sidste 42 år. Jeg har haft flere forskellige sæt B&W gulvhøjtalere, og vil gerne give mit eget besyv med til dine spørgsmål. Så må du tage mine ord for hvad de er og selv bedømme hvordan dy synes det lyder ;) Det jeg skriver herunder må du tage som min mening. Andre vil nok se forskelligt på det. Men pyt med det.

Lige nu sidder jeg i udlandet og ser på et sæt B&W DM630. De har to 8" bas hver, og spiller samtidig mellemtone på den øverste. Og så er der en aludiskant. Dem tog jeg med til udlandet, da de blev afløst af et sæt DM640i (mk II). Disse har kevlar mellemtone tillige. Lyden i disse er typisk for B&W. Den er meget neutral, spiller ikke med overdrevet bas, men absolut til stede. Og diskanten er luftig og bliver ikke øretrættende. DM630 er ikke verdens bedste højtaler, men den er dog bedre end det meste jeg hørte i den prisklasse i sin tid. 640i er noet begdre. Og har en rigtig god mellemtone. Bassen i begge modeller kan godt virke liiidt punchy og de skal ud fra væggene, ellers mudrer basserne noget.

Nå, men så købte jeg mig et sæt B&W 802s3, og efter at have spurgt herinde og andre mennesker, var jeg ret sikker på, at det skulle være den seneste 802s3 Matrix (den du kigger på). De tidligere har anden opbygning, nogle med lukket kabenet, andre med diverse justeringsmuligheder, nogle med og uden Matrix indvendigt i kabinettet, og forskellige enheder, heriblandt oliekølede diskanter. Matrix 802s3 blev det. Og det er jeg ualmindeligt glad for! Det lydbillede de præsterer er virkeligt godt. Det er stort, bredt, dybt, højt, med masser af detaljer, nok bas, og bemærk en virkelig afgrundsdyb bas i sammenligning med mange adre hæjtalere, til trods for, at de to basser nu kun er 7 tommer. Der skal absolut ikke nogle subs til.

Mellemtonen fik mere detalje, mere klang og er åben og ualmindelig lækker og indbydende Diskanterne er stadig alu, nu med olie, som jeg selv skiftede. Du kan se min tråd om dette. Den er ren, detaljeret og aldrig øretrættende. Jeg lytter til alt muligt, men aldrig metal, syre, punk, rap og dødsmetal og den slags. Det som dog også karakteriserer 802s3 er at den kan spille alt muligt. Den har ingen præferencer. Den er superhurtig og dynamisk, så f.eks. et hug på stortrommerne fra Havasi lyder lige præcist som dette. Eller Shade med Soldiers of Love, hvor der er en ret fed rytmesektion, er virkelig hurtig og lækker at høre på, med tilstrækkelig dynamik.

Alt i alt er jeg enormt tilfreds med mine 802s3 og de skal absolut ikke sælges. Jeg har spillet på dem standard, dvs. med spikes på små platter, og så har jeg senest købt et sæt Soundanchors fødder hos producenten i SUA, som løfter dem noget op. Det gjorde lyden mere præcis. Jeg har dog samtidig fået lavet nye skumhynder til vores sofa, så jeg ikke kom alt for dybt ned. Kort sagt, de nye fødder virker godt. Selvom du kan læse alle steder at 802s3 skal ud fra både side. og bagvægge, er de monteret med basrefleksporten på fronten, hvilket jeg oplever som et stort plus. De har godt af at komme ud, men selv spiller jeg ret tæt på vægge (nødvendigt). Du kan også læse, at de mege gerne vil have 300 Watt eller mere, men det er ikke nødvendigt, med mindre du spiller meget højt. Det gør jeg ikke. Jeg hører i stedet godt ;)

Jeg spiller på enCopland CSA 14 med nye rør, trimmet og justeret. Den er strømstærk nok til at få det til at spille ret godt. Jeg er fuldt tilfreds. Jeg vil dog modde min Copland i denne sommer. Lytter bliver gamle og sløve. Jeg spiller med Tara Labs kabler som jeg opfatter som meget åbne og detaljerede. De passer godt til dette setup. Det gør Nordost ikke. f.eks. De er noget mere lukkede i lyden. Mange vil sikkert mene, at 802s3 er noget gammelt l..t. Det mener jeg slet ikke. Jeg lytter løbende til mange nye konstruktioner, og vil ikke bytte. Jeg bygger som sagt delefiltre senere. Jeg har undersøgt alt hvad der findes, og talt med flere konstruktører som selv udvikler og producerer, både i ind- og udland, og de er enige om, at Troels Gravesens er klart at foretrække. Så det bliver dem. Jeg vil nok modde lidt på dem også. Men det komme rmed tiden. Jeg er en langsom lytter, så jeg skal bruge langtid for at danne mig et ordentligt indtryk.

Jeg er af den opfattelse, at der over mange årtier er sket og løbende sker en udvikling i det generelle lydbillede som både anmeldere, brugere og producente rhar, med få udntagelser. Således vover jeg lidt pelsen hvis jeg siger, at der siden ca. 2000 er sket en glorificering af diskantområdet på den måde, at der er mere diskant, og som bliver benævnt som detaljeret lyd. Det mener jeg ikke. Det er skingert og øretrættende. F.eks. har også B&W lavet denne manøvre, dog på en lidt anden måde. Den nyeste 802 er således mere lyd i lyden, dog mangler der slet ikke noget i andre områder, men diskanten er fremspringende, og jeg bliver øretræt. Lyden er meget ren og meget dynamisk og brager ud, men den er trættende og ikke særlig neutral eller blot naturtro. Det er i mine ører lidt som om, at den bare skal imponere hele tiden. Det bliver jeg træt af at høre på.

Dette er sket for de fleste andre også. Da 802s3 blev lavet var de klart neutrale men de er ikke så impedansvenlige som du skriver. De kan gå ned i ca. 2,5 Ohm. Strømstærk er godt til disse højtalere. Megawatt er ikke så nødvendigt, selvom andre måske vil mene noget andet.

De Kef du peger på, er en helt anden konstruktion. Det er jo standerhøjtalere, og lige gyldig hvad man gør, kan de ikke spille rigtig bas. I stedet kompenserer de ved at fremhæve den lidt øvre bas således at det lyder som om, de spiller dybt. Det kan sagtens lyde fint. Pas på at basserne ikke skraber. Vend dem om hvert år. Men standerhøjtalere, det er en helt anden tilgang. Jeg overvejede slev KEF 104 samt 105, som jeg har lyttet på, og de er ikke neutrale. I mine ringe øjne er B&W 802s3 en noget bedre højtaler. Dog er de alle gamle.

Så er der det med prisen. Tidligere 802 var dyrere end 802s3 og Audioscan, senere HiFi klubben solgte 802s3 meget billigt, og meget billigere end i andre lande. Det var et kup dengang. Det er min påstand, at HiFi er blevet meget dyrt. Også højtalere. Siden 802s3, Onkyo Grand Integra DX-G10 8ahr haft den), og andre gode sager, er HiFi blevet måske 3 gange så dyrt, eller mere. Nogle vil sikkert være uénige heri. men det er min påstand. Så kan man sige, at der udvikles, og at højtalere er meget bedre i dag. Det er både rigtigt og forkert. Man kan lave stive lette membraner, delefiltre kan være bedre o.s.v. Men det lyder ikke altid bedre. F.eks. mener jeg, at man i dag skal ofre 3 gange mere for at få samme relative lydkvalitet på højtalere. Og cd'ere o.s.v.

Nå, men nok om det. Jeg kan se, at du bor i Nordsjælland. Hvis du ikke har travlt med at købe de 802s3 eller andre, er du velkommen til, at komme forbi hjemme hos os og tage nogle cd'ere med. Jeg har sat pladespilleren og andet væk i øjeblikket, da jeg også er begyndt med en spolebåndoptager. Så kan du få en idé om hvordan de kan spille under et givent setup. Jeg har selvfølgelig også nogle cd'ere vi kan lytte på. Men du kan gerne selv tage nogle med. Vi bor i København. Vi er dog ude at rejse lige nu, men er så småt på vej hjem fra en tur i bjergene. Vi er hjemme torsdag, og kan lytte til musik fredag eller i weekenden. Man kan sige, at uanset hvad du køber ller ikke kber, ogom du allerede har købt noget, er det måske interessant at lytte, for at få lidt flere indtryk.

Min cd-afspiller er en Copland CDA 288 Mk. II s.e. med lidt mods på. Min forstærker er som sagt Copland CSA14 som er en hybrid med rør i indgangen og transistorer i udgangen. Hvis det kan hjælpe dig, er du velkommen.

Med venlig hilsen,
Redfox.

Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes