Forfatter |
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4349
|
Sendt: 16 September 2023 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til JBLPro for de fine - og ærlige - ord... 
Vedr. sibilance, så er det absolut afhængig af indspilningerne, og jeg har masser af gode indspilninger hvor dette ikke kommer frem. Men ingen tvivl om at mine højtalere er til den "direkte" side klangmæssigt og det betyder, at de ikke skjuler noget i indspilningerne... det er det jeg mener med, at mine højtalere ikke er for alle.
Og ja, hvis lydtrykket er for højt, så komprimeres lyden hørbart... men nu var "Hi' Lilli Hi' Lo" med Rickie Lee Jones også helt ekstremt. Med almindelig "daglig" musik er det slet ikke et problem. De er i kategorien "små" højtalere, så fysikken sætter sine begrænsninger. Især på bassen, men til det meste musik savner man ikke noget... vi fik sat et nummer (Way down deep) med Jennifer Warnes på, og der blev vi begge lidt overraskede over mængden af bas - muligvis fordi Roomgain lige præcis blev ramt?! 
Men tak for besøget, hvilket jeg sætter meget stor pris på, at du tog dig tid til! Og ja, vi er begge to meget flinke i virkeligheden  __________________ Use the Google, my young padawan... and learned you will be!
Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 16 September 2023 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Retfærdighedsvis skal det nævnes, at nogle af de numre der udfordrede mine højtalere mest, blev streamet fra Spotify hvor kvaliteten kan variere, så måske sibilance og kompression kan stamme derfra?!?!
Det musik jeg selv havde fundet frem var bevidst uden den slags unoder... man skal jo ikke skyde sig selv i foden  __________________ Use the Google, my young padawan... and learned you will be!
Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
JBLPro Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 595
|
Sendt: 17 September 2023 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
De numre jeg selv valgte, er netop numre jeg har erfaret udfordrer
højttalere - også non-Spotify versionerne. Man tester jo ikke en
Ferrari på en 40km/t villavej:)
Men vil bestemt opfordre andre til at tage imod Mikkels invitation
om at lytte. Det får man meget mere ud af end at læse andres
oplevelser.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 17 September 2023 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det ville være rigtig fint med flere input...
Capt.Slow/KristianJ, har du fået pakket Dali'erne?  __________________ Use the Google, my young padawan... and learned you will be!
Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Gorm Branchemedlem

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1398
|
Sendt: 18 September 2023 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel
Hvad har du gjort for at afstemme Slaveenheden til dit system, har du tilføjet vægt eller kører du standard vægt?
Mvh Gorm.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 22 September 2023 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm!
Undskyld den sene respons... jeg havde misset dit indlæg 
Jeg har faktisk ikke gjort noget. Jeg satte tingene sammen og lyttede, og det fungerede rigtig godt uden nogen ændringer af bas/slave-afstemningen. Så det var mere held end forstand, at det fungerede med det samme... 
Jeg har dog tjekket forskellige beregninger på nettet, og de indikerede en resonans på 35-40Hz, og det er lige dér den har ramt... svineheldigt!!! Men det er også en kombination af, at ScanSpeak enheden passer til kabinettets volumen, og at slavebassen har ca. 1½ gang mere membranareal. Og ud fra hvad jeg har kunne læse mig til, så er det optimalt. __________________ Use the Google, my young padawan... and learned you will be!
Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 02 Oktober 2023 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tiden går, og mens jeg venter på de endelige kabinetter, så nyder jeg de små vidundere... snedkeren har fået "besked på" at hastværk er lastværk, og det skal laves rigtigt med faglig stolthed som vigtigste ingrediens. De bliver med mange lækre løsninger! Desværre viste det sig alt for dyrt med "Walnut burl" finer, så det bliver almindelig valnød i stedet.
Indtil videre har jeg spillet med det "store" Norma effekttrin, som i den grad kan levere både havre og gødning til de små strømhungrende bæster. Og i al den tid har Tektron rørklumpen stået stillet, hvilket er syndt. Tidligere har den ikke kunne honorere kravene, men det skulle prøves igen, især da den ikke har været koblet efter højtalerne er gjort færdige.
Og den klarer det faktisk helt fint nu hvor, der er kommet styr på frekvenskurven i de små "Gige No.1" (som jeg kalder dem). Men det er moderat lydtryk, og lydbilledet når ikke samme størrelse som med Norma'en. Tidligere kunne Tektron'en sagtens levere samme lydbillede som Norma - men det var via Audiovector'ne, som så også har været "begrænsede" på størrelsen af lydbilledet. Men det skal lige siges, at Audiovector'ne på ingen måde gør det ringe, for de gør det stadig bedre end rigtig mange andre højtalere derude... mine små højtalere er bare så meget bedre, og ret unikke på det område!
Så egentlig handler det nok om, at jeg aldrig rigtig har hørt hvad Norma'en faktisk er i stand til at levere?! Men det er stadig superlækker lyd der kommer ud af kombinationen med Tektron og Gige No.1  __________________ Use the Google, my young padawan... and learned you will be!
Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Lobo Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 297
|
Sendt: 02 Oktober 2023 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt ananas i egen juice har vel aldrig skadet…
Spøg til side - det er fedt at nyde frugten af indsatsen og lækkert at du har muligheden for at afprøve med 2 forskellige
forstærkere med så forskellig opbygning.
Er der virkelig power nok i rørslæden til at fyre op i Gigerne? __________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 02 Oktober 2023 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke samme overskud som med Audiovector'ne, så man "nøjes" med moderat lydtryk... men det lyder godt og lækkert.
Skulle jeg af med Audiovector'ne, så tænker jeg i, at man måske kunne gå i gang med en "høj-effektiv" diy med en fuldtone-enhed... Fostex Sigma med en slavebas?!?!  __________________ Use the Google, my young padawan... and learned you will be!
Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
JBLPro Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 595
|
Sendt: 03 Oktober 2023 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Men det skal lige siges, at Audiovector'ne på ingen måde gør det ringe, for de gør det stadig bedre end rigtig mange andre
højtalere derude... mine små højtalere er bare så meget bedre, og ret unikke på det område! |
|
|
Ikke for at genoptage "rum vs højttaler" snakken unødigt....
Men husk at dine Audiovector, alt andet lige, er for store til dit rum og kræver at blive tæmmet mere end dine selvbyg gør.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 03 Oktober 2023 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, i bassen...
Lige nu er det om lydbilledets størrelse 
Indtil mine egne højtalere dukkede op, var Audiovector'ne verdensmestre i den disciplin... og er det stadig i forhold til mange andre højtalere... __________________ Use the Google, my young padawan... and learned you will be!
Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Rfrost Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2023 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 03 Oktober 2023 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan godt argumentere for at rummets størrelse gør, at du nyder godt af den ulinearitet din højtaler har, i henhold til den
stigende respons hen over mellemtonen. Det virker ofte godt i mindre rum. hvorimod dine Audiovector kan være tunet til lidt større
og frie omgivelser, muligvis med en mere lineær mellemtonegengivelse. Dette virker bare ikke så godt i dit rum. Jeg har samme
oplevelse i mit rum på 25m2, hvor en højtaler med flad frekvensgang hen over 400-1500hz, ikke "fylder rummet så meget", som
en højtaler med let stigende frekvens i dette område. Det lyder simpelthen som om at perspektivet er bredere og mere rummeligt
med lidt hæv. Især hvis rummet er ulineært dæmpet (her tænker jeg nedad i frekvens, der skal en del til at dæmpe under 3-
400hz)
Det er jo det som gør den her hobby så sjov, at det hele jo reelt drejer sig om et systemmatch, hvor rummet i den grad har en
stor rolle.
|
Til top |
|
|
Rfrost Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2023 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 03 Oktober 2023 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Hej Mikkel
Hvad har du gjort for at afstemme Slaveenheden til dit system, har du tilføjet vægt eller kører du standard vægt?
Mvh Gorm. |
|
|
Jeg kan hjælpe trådstarter med en simulering på en scanspeak 15W/4531G00 monteret i 16 liter, monteret med en enkelt sb slave
med standardvægt.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 03 Oktober 2023 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rfrost skrev:
Man kan godt argumentere for at rummets størrelse gør, at du nyder godt af den ulinearitet din højtaler har, i henhold til den stigende respons hen over mellemtonen. Det virker ofte godt i mindre rum. hvorimod dine Audiovector kan være tunet til lidt større og frie omgivelser, muligvis med en mere lineær mellemtonegengivelse. Dette virker bare ikke så godt i dit rum. Jeg har samme oplevelse i mit rum på 25m2, hvor en højtaler med flad frekvensgang hen over 400-1500hz, ikke "fylder rummet så meget", som en højtaler med let stigende frekvens i dette område. Det lyder simpelthen som om at perspektivet er bredere og mere rummeligt med lidt hæv. Især hvis rummet er ulineært dæmpet (her tænker jeg nedad i frekvens, der skal en del til at dæmpe under 3-400hz) Det er jo det som gør den her hobby så sjov, at det hele jo reelt drejer sig om et systemmatch, hvor rummet i den grad har en stor rolle.  |
|
|
Jo, det pudsige er bare, at Audiovector'ne tidligere har været verdensmester i alle discipliner, i mit lytterum... og så ulineære er mine egne højtalere trods alt ikke, det meste sker inden for +/-3dB
Og hvis det var så nemt, at "snyde sig" til et større lydbillede, hvorfor er der så ikke andre der gør det? Og burde jeg så ikke have haft mindst et sæt til test, der kunne det samme? Rfrost, jeg har stor respekt for dine kompetencer, og du har med sikkerhed "reddet" mit projekt, så jeg spørger om dette med den største ydmyghed... 
Og jeg kan ikke undlade at tænke, at det måske også handler om fase og tidsdomænet, som netop har været en af mine kæpheste...
Jeg håber, du en dag får tid og vil komme forbi og lytte, og måske komme med flere indspark  __________________ Use the Google, my young padawan... and learned you will be!
Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|