Tak til Jan for den fine gennemgang af udstillingen
Jeg beklager, at mine input ikke nåede med til den korte (og for mig ukendte) deadline ift din hjemmeside. Desværre kom slut-afvikling af mit arbejde og nogle andre ting i vejen for at nå med ...
Til gengæld nægter jeg at være "gammel sur man" (grumpy old man), så her kommer lidt input om lydkvalitet
Overordnet set blev der jo spillet på anlæg i de helt høje prisklasser - i mange tilfælde anlæg til adskillige millioner, og der var mange spændende lydoplevelser at hente. Samtidig havde langt de fleste udstillere gjort en hel del ud af akustisk tilpasning af lytterummene, hvilket afgjort var med til at højne lytteoplevelsen.
På trods af de vildt høje priser på systemerne, var der alligevel udstillere, hvor lyden skuffede meget, eller hvor det lød direkte fælt. Og det er selvfølgelig min helt subjektive mening - nogle systemer hørte jeg den første dag, så der kan have været indkøringsproblemer nogle steder. Af samme årsag vil jeg ikke hænge nogen udstillere ud
Derimod vil jeg fremhæve nogle af de bedste
lydoplevelser på udstillingen - efter min mening
Jan har allerede nævnt
Boenicke Audio, hvor der blev spillet på de helt nye W22 højttalere og egen elektronik i et stort rum:
De specielle højttalere imponerede med et helt fænomalt 3D-lydbillede, som ingen andre udstillere (i hvert fald ikke nogen af dem jeg besøgte) kunne matche. Højttalerne benyttede et aktivt, DSP-kontrolleret bassystem samt en ekstra, bagudvendt diskant - begge dele noget, som helt sikkert medvirkede til oplevelsen. Men samtidig hang alt sammen! Hvis man skulle nævne et lille minus, så kunne man måske have ønsket sig en anelse mere magtfuldhed, men dette kan også have været forårsaget af de indspilninger, der blev benyttet, de to gange jeg var på besøg i rummet.
Noget, der kom tæt på var de flotte panelhøjttalere fra spanske
AlsyVox, som blev drevet af nogle potente monotrin fra Pilium.
Også her var der dømt lyd i virkelig stor skala og høj kvalitet. Højttalerne er båndbaserede dipoler med meget kraftige magneter og solide "kabinetter" i stål. Det giver høj følsomhed (ca. 98 dB) og høj vægt (ca. 180 kg pr. side). En solid konstruktion er en meget vigtigt parameter, når man designer dipol-højttalere. Hvis "kabinetterne" blafrer, går det ud over lyden!
Endelig var der
CH Precision forstærkerne (og tilhørende elektronik fra dem), som på et sæt Wilson Audio Alexx V (med subwoofere) også leverede fremragende og potent lyd, også via den helt store TechDas pladespiller. Se billeder i Jans rapport.
Ovenstående udstillere er
min "top 3" fra udstillingen. Jeg kan ikke udråbe en absolut vinder, for alle disse top-systemer var fremragende på hver deres måde
Lige under de nævnte systemer ligger en række udstillere, hvor lyden også var virkelig god, men alligevel ikke helt oppe i "über-fi", som tyskerne kalder det
Måske vender jeg tilbage til dem på et senere tidspunkt (hvis ikke aktualiteten er nået at "fordampe" inden da
).