Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 19:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub og DSP? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 03 Juni 2023 kl. 18:56 | IP-adresse registreret Citér Musikelsker

Jeg har været entusiast i omkring 30 år. Og en del ting, har jeg en god viden omkring. Men der er også ting som jeg intet ved om.

Jeg har tidligere spillet meget på hornhøjttalere - så har jeg været væk i nogle år, men nu står der igen et sæt i stuen. Og der behøver jeg hjælp. Alt over 300 hz er horn og den del har jeg styr på. Men bas-systemet har jeg ikke kontrol over...

Bas-systemet består af 2 x 18" pr side, de sidder i det jeg vil beskrive som en åben baffel med horn loading. Meningen er, at bas-systemet skal drives aktivt med en kraftig forstærker og i mellem skal der være DSP. Således at det er muligt at korrigere og optimere bassen.

Effektforstærkeren kan jeg sikkert godt finde, men jeg er åben for forslag. DSP´n derimod, der er jeg på Herrens mark og jeg har nok ikke tid til at sætte mig optimalt ind i emnet. Jeg søger derfor noget viden og hjælp. Hjælp til målinger og indstillinger

Jeg bor midt i Midtjylland. Da det ikke er absolut alle som er aktive på Hifi4All, så vil jeg også være taknemmelig for kontaktinfo til folk som måske ikke læser dette

Foto´s af systemet kan sendes
Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 03 Juni 2023 kl. 23:16 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Det må være noget Schlager kan svare på?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 04 Juni 2023 kl. 10:41 | IP-adresse registreret Citér MortenB

Godt at høre du har fundet højttalere

Jeg bruger selv denne løsning, som jeg synes er både god og simpel, da forstærkere og filtre er integreret. Det er en ‘’set and
forget’’ løsning, da den har ‘’auto sense’’ på signalet og selv tænder/slukker, når der spilles musik.

https://frequence.dk/hifi/75-subwoofer-forstarker/1677-hypex -fusionamp-fa501/

En af de ting jeg selv sætter pris på er, at man kan tage signalet til den fra forstærkerens højttalerterminaler, i mit tilfælde min
Thöress EHT Integrated, som dermed leverer signalet i hele frekvensområdet.

__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 04 Juni 2023 kl. 12:21 | IP-adresse registreret Citér Musikelsker

Gekkofinger skrev:
Det må være noget Schlager kan svare på?


Schlager har været på banen og tak for det. Han har stor viden om dette. Men jeg må søge lidt mere lokal hjælp
Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker
 
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 04 Juni 2023 kl. 12:29 | IP-adresse registreret Citér Musikelsker

MortenB skrev:
Godt at høre du har fundet højttalere

Jeg bruger selv denne løsning, som jeg synes er både god og simpel, da forstærkere og filtre er integreret. Det er en ‘’set and
forget’’ løsning, da den har ‘’auto sense’’ på signalet og selv tænder/slukker, når der spilles musik.

https://frequence.dk/hifi/75-subwoofer-forstarker/1677-hypex -fusionamp-fa501/

En af de ting jeg selv sætter pris på er, at man kan tage signalet til den fra forstærkerens højttalerterminaler, i mit tilfælde min
Thöress EHT Integrated, som dermed leverer signalet i hele frekvensområdet.


Hej Morten: Igen tak for den tid du brugte, så jeg kunne lytte til dit system. Det var ret medvirkende til, at jeg bestemte at jeg skulle horn igen
:)
Ideen med at forstærkeren levere hele signalet - men bliver suppleret med kræfter i bassen - den er jeg meget åben for. Jeg har jo spillet på
Avantgarde horn i mange år, og det er også deres filosofi.

Siden jeg fik de første Avantgarde ht for 20 år siden, er der dog løbet meget vand i åben. Og Avantgarde kigger jo også andre veje i dag.

De nye ideer er ikke nødvendigvis bedre end din løsning - men jeg vil gerne gøre gengæld og lave kaffe til dig når jeg kommer i mål
Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 04 Juni 2023 kl. 17:45 | IP-adresse registreret Citér MortenB

Det var så lidt :) og det glæder mig at høre du har fundet det rette højttalersystem. Jeg vil meget gerne komme forbi til kaffe og
vellyd, når du har det endelig på plads.

Ud fra din beskrivelse ovenfor lader det til at være et relativt stort system, og har man plads til dét, så er det vejen frem. Her på
matriklen skal systemet være lidt mere kompakt for at kunne være i stuen med de fordele/ulemper dét giver.

Ja, en Hypex løsning er i princippet præcis som du har erfaring med fra Avantgarde.

__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 05 Juni 2023 kl. 00:47 | IP-adresse registreret Citér Flemming

Musikelsker skrev:
Jeg har været entusiast i omkring 30 år. Og en del ting, har jeg en god viden omkring. Men der er også ting som jeg intet ved om.
Jeg har tidligere spillet meget på hornhøjttalere - så har jeg været væk i nogle år, men nu står der igen et sæt i stuen. Og der behøver jeg hjælp. Alt over
300 hz er horn og den del har jeg styr på. Men bas-systemet har jeg ikke kontrol over... Bas-systemet består af 2 x 18" pr side, de sidder i det jeg vil
beskrive som en åben baffel med horn loading. Meningen er, at bas-systemet skal drives aktivt med en kraftig forstærker og i mellem skal der være DSP.
Således at det er muligt at korrigere og optimere bassen. Effektforstærkeren kan jeg sikkert godt finde, men jeg er åben for forslag. DSP´n derimod, der
er jeg på Herrens mark og jeg har nok ikke tid til at sætte mig optimalt ind i emnet. Jeg søger derfor noget viden og hjælp. Hjælp til målinger og
indstillinger Jeg bor midt i Midtjylland. Da det ikke er absolut alle som er aktive på Hifi4All, så vil jeg også være taknemmelig for kontaktinfo til folk som
måske ikke læser dette Foto´s af systemet kan sendes


Har sendt dig en pb

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
godtnok
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 05 Juni 2023 kl. 09:38 | IP-adresse registreret Citér godtnok

Med fare for og få ørerne i maskinen prøver jeg alligevel.
En mulighed er og se på eftermarked bilstereo. Nok ik så eksotisk som du måske forestiller dig og fås desværre ik med nos rør.
DSP fås i rig mængde til biler og kan købes hos flere seriøse handlere i dk. De er enten 12 eller 24v så der skal du også kalkulere med f.eks en liniær
strømforsyning, der kan du spørge i forummet el søge hos internettet.
I dk er der noget der hedder "EMMA DANMARK dansk bilstereo forening" find det på fb. Det er seriøse mennesker der hygger og konkurrer med bilstereo.
I dk er der flere delrunder henover sommeren og næste er hos Carsound Odense d.17.06.2023.
Mød op og få en snak med udstillerne, de har brugt DSP i mange år er meget kompetente derom.

vh
Til top Vis godtnok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af godtnok
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 353
Sendt: 05 Juni 2023 kl. 14:15 | IP-adresse registreret Citér gabetta

En mulighed kunne være miniDSP (det hedder mærket, sæt .com bagefter). Jeg anvender selv en ældre model som nogen har bygget ind i et
kabinet, i dag laver de også færdige løsninger. Min forforstærker har 2 sæt udgange, og så sendes den det ene til miniDSP og videre til en
effektforstærker der driver et par 18" open baffle i et N-horn eller hvad det nu hedder. Der er så mulighed for at forbinde miniDSP'en til en pc,
og så kan både volumen og frekvenskurve tilpasses i ganske små trin, f.eks. ved at lytte sig frem.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 05 Juni 2023 kl. 16:11 | IP-adresse registreret Citér Musikelsker

En fornøjelse at mange melder tilbage - også på pb. Tak for det. Jeg har fået mange brugbare inputs. Og jeg er kommet til at skylde en del
kaffe væk, til folk som gerne vil høre resultatet.

Jeg har allerede taget ét skridt. Jeg har købt minidsp 2x4 og en tilhørende mikrofon.

Tanken er at koble horn fra 300 hz til mine SET rørmonoblokke. Ingen korrektion.
Via en anden preamp udgang, vil jeg koble minidsp og et kraftigt effekttrin til subberne. Så nu mangler jeg egentlig kun effekttrinet. Jeg er
stadig i tvivl om jeg skal købe en analog forstærker, en class d med sm powersuply eller fx IcePower med analog psu


Linket viser mine højttalere, men billedet er ikke taget hos mig. Jeg spiller på ca 45m2 med 3,5 meter til loftet








Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 651
Sendt: 06 Juni 2023 kl. 12:56 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Musikelsker skrev:

Tanken er at koble horn fra 300 hz til mine SET rørmonoblokke. Ingen korrektion.

Hvordan sikrer du korrekt deling mellem subs og horn hvis der ikke er noget korrektion på hornet? Her tænker jeg specielt højpas-filter og
andre justeringer for at få hornet til at følge den ønskede slope.

Uanset: Det er interessante højttalere du har! :) Ser frem til at høre mere om projektet.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 06 Juni 2023 kl. 15:15 | IP-adresse registreret Citér Musikelsker

ja det korte svar er egentlig, at det sikrer jeg mig ikke i første omgang. Mellemtone driver er Celestion AXI2050 som det er planen skal spille uden
filter overhovedet. Diskanten er skåret nedadtil 6 db fra ca 10 khz

Sådan har højttalerne tidligere spillet i et demorum. Med fint resultat. Men det kan da godt være at jeg ombestemmer mig efter målinger.

Jeg mangler stadig tips til sub forstærkere og ikke mindst hjælp til at måle

Andet spørgsmål: Bør jeg bruge en "rigtig" psu til Minidsp?
Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 651
Sendt: 07 Juni 2023 kl. 14:26 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Et par spørgsmål som er nødvendige for at anbefale:

1. Hvad er dit budget?
2. Hvad er dine planer ift. de 4 enheder? En forstærkerkanal pr. enhed en
kanal pr 'side'?
3. Hvilke enheder? Og specielt hvilken impedans har de samt
enhedernes følsomhed
4. Hvor højt vil du gerne kunne spille?
5. Står forstærkerne i samme rum? (Ift om blæserkøling er tilladt)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 07 Juni 2023 kl. 19:58 | IP-adresse registreret Citér Musikelsker

Hej JBLPro

1: Jeg har ikke et budget. Men jeg er prisbevist.... Jeg betaler gerne 10.000 kr for noget der burde koste 20.000 kr, men ikke 20.000 kr for noget der ikke er 10.000 kr værd..... Så prisen er ikke det vigtigste, men nærmere at jeg køber den billigste af de bedste løsninger.

2: Begge dele er muligt

3: Jeg ved faktisk ikke hvilke enheder det er. Jeg kan godt sende dig billeder? Højttalerne har jeg hentet hos forhandleren i Tyskland. Han nævnte at det er "tyske" enheder - fremstillet i østen. Enhederne er 8 ohms enheder - som de sidder kabinet nu, skal følsomheden være omkring 100 db

4: Jeg har spillet ekstremt højt tidligere - jeg vil sige at jeg ønsker at kunne spille rimeligt højt, sikkert højere end gennemsnittet af hifi4all´s medlemmer.... Men jeg kommer aldrig til at spille så højt som får 15 år siden. Lad os sige noget over gennemsnittet - Der er flere grunde til at
jeg foretrækker horn. Det er naturligheden, live lyden, mikrodynamik og oplæsning - men så sandelig også fordi at man kan spille realistiske lydtryk

5: Forstærkerne er i lytte rummet

Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes