Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 05:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ohm, drifteffekt & rørforstærkeren Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole-i-Kbh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 25 Juni 2023 kl. 22:03 | IP-adresse registreret Citér Ole-i-Kbh

Jeg er den lykkelige ejer af et par vellydende højttalere som opgiver en følsomhed på 90 dB @ 1 W/1 m, med en impedans på 5
ohm lineært ned til 35 Hz +/- 2 ohm.
Jeg har et mindre lytterum og spiller ikke tordnende højt. Jeg har nu kig på en voldsom lækker Triode 300B effektforstærker på 2 x
8 W.
1. Er det et håbløst projekt ? .... jeg ved godt at det "rigtige" svar er at jeg blot skal prøve, men forstærkeren skal i givet fald hjem
fra Italien.
2. Forstærkeren har udtag til højttalere i 4, 8 og 16 ohm. Bør jeg tilslutte i 4 eller 8 ohm ?
Til top Vis Ole-i-Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole-i-Kbh
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 25 Juni 2023 kl. 23:22 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Håbløst vil jeg ikke kalde det, men...

Jeg kører selv med et 2 x 3,5w rør-effekttrin sammen med et par højtalere med 92dB's følsomhed, og det fungerer fint, men det er ikke diskoteks-lydtryk... teoretisk har jeg har jeg de 92 db's maksimum lydtryk på et par meters afstand i lyttepositionen.

300b lever nogenlunde det dobbelte, men til gengæld snupper dine højtalere et par dB til sammenligning. Så det du tjener på forstærkeren, mister du på højtalerne... teoretisk vil du have nogenlunde samme lydtryk, med mindre du sidder længere væk. Hver meter ekstra snupper 3 dB!

Så hvis du ikke er fuldstændig solgt af 300b lyden, så skulle du måske kigge efter en anden rørtype f.eks. EL34 som lyder lidt af det samme. Til gengæld er de ikke lige så transparente...

Men har man først oplevet hvor meget mere "hul der er igennem" med store SE-rør, så er der ingen vej tilbage. 211, 805, 845 er også en mulighed... de koster bare så meget mere!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 26 Juni 2023 kl. 07:53 | IP-adresse registreret Citér Music-Nerd

Jeg går ud fra du har hørt Triode/SE rør på få watt? Hvis ikke, tænker jeg det ville være en god ide at starte der. Det er en
særlig lyd og "Hi-fi disciplin" if. t. push-pull rør el. transistor med flere watt.

Over små 13-14 år Har jeg haft 12 w SE rør, så 100 w transistor og nu ca. 90-100 W push-pull (skift fra org. KT 120 t
KT90). Med SE få watt kan man spille så lige højt som mange watt P-P rør el. transistor, men der mangler headroom.
Diskanten lys og bassen mangler tekstur. Begge dele fik/får jeg med de sidstnævnte forstærkere. Jeg kører nu med stander
HT og to sub's pga. lytte rummets indretning¸dvs stuen. Men det er en anden historie.

Enig med Mikkel, find noget mere watt. 300B i push-pull ligger på noget med 20-25 W udgang. Eller gå med den Triode 300
B du har kig på. Sæt den i 4 ohm på HT (det giver mere liv i lyden). Måske lyder det superfint på det lydniveau du kan lide,
måske diskant og mellemtonen er god, men mangler bas. Tænker ikke det kommer til at lyde dårligt, men måske ikke
tilfredsstillende. Måske dine HT /ny 300 B 8 W kan suppleres med en sub. Måske du vælger at gå efter stander HT og to
sub's på sigt. I hvert fald tænker jeg, at du bør tænker over om du vil gå med "flea-power" og få det til at lyde godt eller
om du "bare" gerne vil have en god rørforstærker. Jeg er "til" rør og den jeg har nu bliver. Den eneste forskel jeg
umiddelbart kan se mellem P-P transistor og P-P rør er at man kan tweake egen lyden på rør ved at skifte dem. Hvilket jeg
har gjort. Nu sidder den lige i skabet til mine ører og så gør jeg ikke mere ved det.
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 26 Juni 2023 kl. 13:56 | IP-adresse registreret Citér hasselbaink

Kære Ole,

Det kan sagtens blive godt. 90 db følsomhed og 4-5 ohms impedans kan en push pull rørforstærker sagtens klare.
Med single ended er det en anden sag. Det kan lyde rigtig godt i mellemtonen og opad, men det vil knibe med at få kontrol over bassen.

Jeg kører selv push pull på bassen og en single ended på mellemtone og diskant.

Mvh.
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 27 Juni 2023 kl. 08:35 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Når man regner på behovet for effekt, er det vigtigt at notere sig, at der skal en tidobling af effekten til, for at opnå en
hørbar fordobling af lydstyrken.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 28 Juni 2023 kl. 15:50 | IP-adresse registreret Citér Wendt

Hej Ole,

Den problematik du beskriver, har jeg brugt mange timer på at få (næsten) styr på. På den ene side er jeg virkelig glad for den klang og transparens som navnlig 300B giver og på den anden side gider jeg ikke høre på en slatten gengivelse uden bund.

Først og fremmest, det er for forenklet at se på følsomhed, læs artiklen her den forklare problematikken godt https://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_en.php

Problemet, som alle os der elsker rør løber ind i, er, at udgangsimpedansen på forstærkeren er meget høj, sammenlignet med en transistorforstærker, og det betyder at vores dæmpningsfaktor (kontrol over højtaleren) er lav. Det varierer hen ovre frekvensområdet og typisk vil det være de lave frekvensområder der er problemet.

Dæmpningsfaktoren kan beregnes som DF= ZL/ZS, hvor ZL er højtalerens dæmpningsfaktor og ZS er forstærkerens. Altså vil du gerne have en højtaler med så høj impedans som muligt og så lav hos forstærkeren (det modsatte af hvad du har). Litteraturen vil pege på at vi ønsker en DF på 10 eller over. Mine Zikra 300B monotrin med to rør i hver kanal måler DF=3 for 8 ohms udgangen og 6,7 for 4 ohms udgang (beregnet i forhold til en 8 ohms højtaler). Hos mig lyder 8 ohm bedst og jeg har stram bas med halvhøjt lydtryk og kan sagtens høre forskellige toner i de lave frekvensområder. Langt fra alle 300B rørforstærkere har lige så god DF. Pointen er, at du kan sagtens kan køre med DF under 10. MEN ifølge artiklen her må dine højtalere ikke have en lavere modstand end din forstærker http://education.lenardaudio.com/en/05_speakers_3.html Altså ikke en DF under 1. Det lyder lavt men du vil blive overrasket over hvor høj udgangsimpedansen er på rørforstærkere og i din højtalers tilfælde, med en ohmbelastning på 5 +/- 2 ohm, tror jeg det bliver kriminelt.

Husk i øvrigt at det ikke bare er forstærkerens udgangsimpedans som er vigtig, højtalerkablet har en kæmpe betydning, ikke mindst for rørforstærkere. Se https://butleraudio.com/damping2.php

Et andet problem er fasedrejning på højtaleren, hvilket ikke er et særligt problem for rørforstærkere. Men hvis du har meget lidt effekt, kan det betyde noget. Kombinationen af en krævende fasedrejning som kræver dobbelt op i effekt, kombineret med musik med stor energiudladning og så en frekvens med lav ohmmodstand i højtaleren kan blive problematisk.

Jeg kan kun anbefale rør og gerne 300B, men det er fuldstændig afgørende at de pares med højtalere som kan håndtere dem.

Held og lykke

Rasmus



__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Ole-i-Kbh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 109
Sendt: 28 Juni 2023 kl. 19:43 | IP-adresse registreret Citér Ole-i-Kbh







....Jeg har desværre ikke den store tekniske indsigt..... er det et forsøg værd ?
Til top Vis Ole-i-Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole-i-Kbh
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes